O’ jul med dine glede

Så var julaften her. Jeg har vært oppe lenge… lagd riskrem, skrelt poteter, og forberedt julefrokost. Det er så fint å ha min lille familie her. Julen i år blir en annerledes jul etter alt som har skjedd de siste månedene, men jeg har fått de fineste førjulsgaver, så julefreden kan senke seg, jeg kan senke skuldrene og feire jul i visshet om at rettferdigheten seiret til slutt. Nå kan jeg lukke en dør, og åpne en annen. Jeg har ventet lenge på å få lukket døren til endel av fortiden. Få dager før jul fikk jeg beskjeden jeg har ventet så lenge på, så jeg feirer jul med smil om munnen og med visshet om at 2019 blir ett fantastisk år!

I dag når vi åpner siste luke i bloggens adventskalender, og håper at mange har hatt stor glede av kalenderen.  Jeg skulle så gjerne gitt noe til dere alle, for jeg har verdens beste lesere!  I tillegg så håper jeg at bloggen kan fortsette å gi noe til alle dere som leser den. Jeg håper den kan fortsette å inspirere, og motivere, jeg håper jeg kan fortsette å tipse om både klær, sko, undertøy, trening og turer – innimellom også de spesielle, fine butikkene.

Hovedmålet mitt er å la dere bli med på reisen jeg har startet, en reise som en størrelse for stor, en reise med mål om en bedre helse, og en lettere kropp, en reise for å bli enda mer glad i meg selv, og en reise for at vi alle kan innse at vi er bra nok som vi er. En reise med en haug av nedturer, og utfordringer, men også en reise om oppturene, om å lykkes, om å mestre. En reise hvor vi kan se hvor viktige hodet vårt er – jeg mener selv at bloggen er en viktig blogg for mange – vi er så utrolig mange som sitter og føler på akkurat de samme følelsene om vi er en størrelse for stor, eller en størrelse for liten, eller en akkurat passe størrelse.

Som en størrelse for stor, så har julen tidligere vært en utfordring, og da ser vi bort i fra alle disse julete, hyggelige tingene. Julen for meg hadde også i en lang periode en liten bismak, og jeg er sikker på at mange av dere også både har følt på det samme, og føler på det samme…nemlig all den usunne maten som forsvinner inn i munnen, og ned i magen både i førjulstiden, og i juledagene. Jeg har slitt mye med å begrense meg, jeg har slitt mye med å være litt fornuftig. Man skal ikke si nei til godsaker i julen, men man må heller ikke spise seg så mett at magen verker, eller spise så mye julegodt at man går kvalm i timer etterpå. Av og til skulle man kanskje tro at det var siste gang man fikk god julemat, eller julegodt.

Jeg har slitt mye med julens utfordringer, og det verste er kanskje  ikke en verkende mage, eller kvalme, men det er den forferdelige samvittigheten som hele tiden ligger og gnager. Styggen på ryggen som hele tiden forteller deg hvor svak du er som ikke kan stoppe å spise i tide, eller som hele tiden forteller deg hvor mye tjukkere du er blitt etter julens utskeielser. Alle disse stygge tankene som propper deg full av negativ informasjon. Klart man fort kan legge på seg i julen med all den gode maten, og julegodtet. Det blir jo ikke like mye fysisk aktivitet i juledagene, og da er jo sjansen for å legge på seg litt absolutt tilstede…men hvor mye er det egentlig snakk om? Er det ett par realistiske kilo ( kan være ille nok det altså ), eller er det som i mitt hode fort kilo med tosifrede tall?

I mitt hodet, så var det fort mange kilo som plutselig bare festet seg på kroppen, og jeg følte meg sjeldent så flodhest som etter jul. En vaggende flodhest er vel den riktige betegnelsen, og jeg kan i dag ikke fatte at jeg virkelig trodde at jeg hadde lagt på meg både 10, og 20 kg etter ei jul, og at alt jeg kanskje hadde gjort av positive ting i forhold til vekten min nå var gått rett vest, totalt ødelagt alt sammen. Det nyttet lite at fornuftige sjeler prøvde å fortelle meg at jeg ikke var blitt en flodhest, eller at julen ikke ødelegger for endringene jeg var i gang med. Mitt hode visste best, og sa mitt hode en ting, så var det akkurat det som var sannheten. Følte man seg stor før julen, så kan man jo bare tenke seg hvordan man følte seg etter julen….

Det betyr fint lite hva som skjer mellom jul, og nyttår – det som betyr noe er hva man gjør alle de resterende dagene. Julen er kun ett lite antall dager – året har 365 dager. Det skal noe til at noen få dager i julen velter ett helt lass av dager. Det er tiden mellom nyttår, og jul som betyr noe… det er i denne perioden man legger grunnlaget, det er disse dagene som gjelder. Jeg har snart tilbakelagt ett spennende år med mange seire, men også et år med motgang, men jeg har absolutt hatt flest oppturer. Jeg har jobbet masse med meg selv, og jeg har jobbet masse med hodet som absolutt ikke alltid vil det samme som meg. Vi krangler fortsatt, og vi kan til tider krangle mye, men det er likevel mye mindre krangling nå enn tidligere.

Jeg har fått en del av svarene jeg trengte for at min prosess mot ett lettere liv skulle kunne la seg gjennomføre. Jeg knakk endelig koden som jeg sånn sett skulle ønske at jeg hadde knekt for mange år siden…men jeg har også lært hvor viktig det er og ikke se seg tilbake, eller dvele med det som er fortid. Fortiden kan man ikke gjøre noe med. Det som er gjort er gjort, men det er aldri for sent å gjøre noe med det som ligger der fremme, nemlig fremtiden. Jeg har fått en del svar på hvorfor jeg er overvektig. All overvekt har en årsak – min overvekt har også sine årsaker. Jeg har fått masse svar, jeg har blitt kjent med meg selv på en helt annen måte, og jeg har lært mye om hvordan jeg skal takle situasjoner som fort kan resultere i et dårlig valg. Jeg vet hvorfor jeg velger som jeg velger, og jeg har lært og akseptere de dårlige valgene jeg tar. Jeg skal ikke sitte her og skryte av at julen ikke lengre er noen utfordring, eller at jeg aldri sliter med dårlig samvittighet, for det hadde vært løgn.

Julens godsaker i litt større mengder enn normalt, det kan fort bli en kamp inni meg fordi jeg føler at det har blitt for mye, og fordi jeg simpelthen tror at jeg ser at maten har lagt seg spesifikke steder, men jeg har allikevel ett helt annet forhold til julens utfordringer nå enn før. Jeg er mer avslappet, og jeg har mer evnen til å kose meg, og så tror jeg at jeg er blitt noe mer flink til å begrense meg. Jeg må ikke se at godteskålen er tom, og jeg må ikke alltid spise når jeg egentlig ikke har lyst….før så gikk det automatikk i det. Stod det en godteskål på bordet, så skulle den tømmes. Jeg vet at mange sliter med det samme. Nå trenger jeg ikke å tømme hele bollen, nå er jeg stort sett fornøyd med mye mindre, men kampen med hodet, den vil nok alltid vedvare, men i mye mindre grad enn før. Jeg vil aldri bli helt på bølgelengde med hodet mitt, men veldig mye har blitt endret, og vil fortsette å endre seg. 2019 blir ett nytt spennende år. Jeg har mye å jobbe med, og jeg har nye mål. En av tingene jeg skal fortsette å jobbe med er hodet fordi jeg vet hvor mye det betyr for endringene mine at hodet, og jeg spiller på lag.

Vi skal kose oss i julen. Vi skal ikke gå rundt og kjenne på denne dårlige samvittigheten hver gang vi spiser god mat, og julegodt. Det er lov å kose seg, og julen skal være dager som skiller seg ut fra alle de andre dagene. Det er ikke disse få juledagene som utgjør den store forskjellen, eller som velter det store lasset. Jeg tror det er viktig at vi prøver å si til oss selv at de spesielle dagene som juledagene er viktige dager. Det er viktig å ha slike dager som skiller seg ut fra hverdagene. Juledagene hvor vi gjør andre ting enn ellers. Dagene hvor vi kan være mer sammen med de rundt oss, hvor vi ikke trenger å stresse, og jage, men senke skuldrene, og nyte roen. Juledagene som inneholder kos, og glede, og juledager hvor vi spiser god mat, spiser julekaker, og spiser julegodteri uten å telle kalorier. Dager hvor vi sier til oss selv at god mat er en viktig del av livet. Vi lever et liv, og vi må vi ikke glemme å nyte. Ikke spis i store mengder bare fordi det er lov i julen, men spis akkurat det du vil uten at magen verker, og kvalmen kommer stigende.

Vi skal åpne kalenderens aller siste luke, luke nr. 24. Det er nesten litt vemodig at vi er til veis ende, men det blir flotte giveaways ut over i 2019. Bak kalenderens aller siste luke, så ligger der nydelige velværeprodukter fra Urtemor. Urtemor holder til i Kristiansand, og bak Urtemor står en helt fantastisk kvinne som jeg har vært så heldig og ha kjent i mange år nå, Marie Aaslie Reiråskag. Marie er utdannet aromateraput, og har over 20 års erfaring på feltet. Marie har også jobbet flere år som hudpleier,  og med erfaring med svært mange gode og kjente kropps– og hudpleieserier er det ikke til å legge skjul på at hun  legger listen høyt på produktene hun lager.
Alle produkter er godt utprøvd, men ikke på dyr. Produktene er 100% rene, og inneholde ringen parabener.

 

Urtemor sin forretningsidè er å skape og produsere gnistrende gode kropps– og hudpleieprodukter til en fornuftig pris.
Det ønsker de å gjøre med fokus på at det du smører på kroppen trekker inn og skal være så rent og naturlig at du i teorien skal kunne spise dine kroppspleieprodukter.
Urtemor strekker seg  langt for å produsere  produkter av de aller beste råvarer og velger derfor økologisk der de kan. De bruker eteriske oljer utvunnet av planteekstrakter som virkningsstoffer i produktene. Jeg kan legge til at Marie også er utdannet sykepleier, og jobber som det ved siden av produksjon av velværeprodukter. Du finner Urtemor her :  https://www.facebook.com/BioTeam-Helhetsterapi-127691605882/

I vår siste luke, så skal vi trekke ut to lesere som skal få hver sin velværepakke. Hver velværepakke inneholder Urtemor sin fantastiske ringblomstsalve, en nydelig håndkrem, en leppepomade, og en bodylotion/bodybutter. Legg igjen en kommentar, og du er med i trekningen.

Bak gårsdagens luke, så lå der en valgfri jakke fra Ciso og Alexis Mote.Vinneren av jakken blir trukket sammen med velværepakkene fra Urtemor i morgen.

Takk for at du har fulgt bloggen min, takk for alle kommentarer og meldinger. Takk til alle dere som stopper meg for å rose bloggen, og slå av en prat. Det betyr så utrolig mye for meg! Jeg har dessverre ikke fått svart på kommentarer i desember, men jeg har lest alle som en. Jeg setter stor pris på alle som har tatt seg tid til å kommentarer på bloggen nå i desember, og jeg setter så utrolig stor pris på alle som tar seg tid til å sende meg private meldinger, og mail for å fortelle om sine utfordringer, og for å fortelle hva bloggen betyr for dem. Tusen takk <3

Ønsker dere alle en god, og fredfull jul.

38 kommentarer
    1. Tusen takk for en blogg som setter ord på mye av det vi som er litt større kan gå å tenke på. Riktig God Jul til deg.🌷🌷🌷

    2. God julemorgen 🎄ser ut av vinduet her og noen få snøfnugg daler ned 👏kunne godt ha produkter fra urtemor ❤️ Og håpe på at jeg klarte dette etterpå🤸🏾‍♀️🤸🏾‍♀️

    3. Gledelig feiring til deg & dine, beundrer at du setter ord på så mange litt kinkige temaer, med både personlig mot og et godt glimt i øyet. 🙂 Måtte det kommende året bringe mange gode dager, og skape mange gode minner. <3 Juleklem fra Ann-Christin på Raufoss.

    4. Ja takk gjerne. Ha en god jul. Her er det også julefrokost med mine 2 gutter, svigerdatter og 2 barnebarn

    5. Sitter å ser ut på en stor gul måne, lyset har ikke kommet her på Helgeland enda. Koser meg med morrakaffen sammen med mine gamle foreldre🙂 Livet er greit akkurat nå 🙂 Ønsker deg og dine en fin jul, så tar vi ny kilokamp etter nyttår 🎅🎅

    6. En velværepakke hadde passet perfekt, men viktigst akkurat nå er å få ønske deg en riktig God Jul Heidi!! Kos deg med dine!!😁 Er sikker på at det ligger mye fint til den lille prinsen under juletreet🎅

    7. Takk for ei fln adventstid med bloggen din😀 Då ynskjer eg deg og dine ei rektig god jul og eit godt nytt år😀🎅🎁

    8. God jul Heidi! Vi “sees” heldigvis på bloggen din , selv om desember snart er over så fortsetter du jo å skrive. Jeg liker godt å lese bloggen din.
      Og, jeg blir med på trekningen i dag!

      Hilde
      [email protected]

    9. Ønsker deg en riktig god jul og et godt nyttår🌲🎅Tusen takk for alle de fine blogginnleggene. Jeg har lest hver eneste en. Så hadde det vært fint å vinne en velværepakke fra Urtemor.👍😊

    10. God julefeiring 🎄🎅🏼✨🌟og tusen takk for en flott julekalender🤶🏻Som jeg var så heldig å vinne en lekker kåpe fra 😍og jeg kommer selfølgelig til å glede meg over den flotte bloggen din 🎄🤗og lykke til med ny jobb🍀🍀

    11. Nyte julesnop og gleder må vi ha lov til ja,
      Er enig i at det er alle de andre dagene i året
      som teller 😊
      Hadde blitt veldig glad for å vinne
      velværepakke fra urtemor
      GOD JUL til deg. Nyt
      🤶🏼

    12. Mange kloke ord fra deg i dag, det leser jeg og setter pris på.
      Håper du får ei flott jul og et riktig godt nyttår!

    13. God morgen og riktig god jul. Takk for en flott kalender. Alltid like bra og du byr på deg selv og lar oss titte innom deg og ditt liv. Du deler raust av din kunnskap og erfaringer.

      Gleder med til og følge bloggen videre ig håper og komme igang med trening jeg og etter nyttår når kroppen er klar.

      Ønsker deg en vidunderlig jul og et fredfullt nytt år.

      Juleklem
      Anne May

    14. Takk for en flott blogg. Både gøy, vemodig, nyttig og inspirerende å lese bloggen din😊 Håper du fortsetter med den. Ønsker deg og din familie en riktig god jul og ett godt nyttår 🎄❤

    15. Takk Heidi for flotte innlegg i bloggen din🥰❤️🌟leser så å si vær dag🥰🎄🌟du inspirerer meg🥰🙏🏻🥰Vil gjerne være med i dagens trekning🥰🎄🌟🤶🏻Ønsker deg ein fredfull god jul🥰🎄🤶🏻🌟❤️🎁💐med ein god juleklem🥰🎄🤶🏻🌟🎁💐

    16. God formiddag ,kos deg masse med familien din 😃. Alltid hyggelig å lese bloggen din 🤗 God jul 😃🎅🏻🎅🏻

    17. Riktig God Jul og Godt Nytt År, Heidi 🎅🎄🎆🕯️🎶
      Nyt dagene, høytiden med dine, så ser vi frem mot dine innlegg i tiden fremover for å følge deg på reisen og lære mer 😉
      Vil gjerne være med på trekningen i dag også 🤞🤞😍

    18. Det har vært fint å følge deg i desember ( og ellers i året selvfølgelig) Jeg vil få ønske deg og dine en riktig god jul . Klem fra meg.

    19. Jeg kjenner meg alt for godt igjen med den dårlige samvittigheten. Styggen på ryggen,selvforaktelese++ Men heretter ser vi bare framover, og tenker på hvor flinke vi har vært. Og som vi ser resultater av❤Ha ei fin jul og et godt og positivt år 2019❤❤❤🤶

    20. Takk for alt du deler, også hode ord 😊 Jeg har alltid sett opp til deg og beundret deg Heidi. Heilt siden du var “stjerna” i radioen og jeg ei lærevillig novise. Den styrken og klokskapen du har vist å være full av i høst er ikke overraskende, – men like full beundringsverdig.
      Ønsker deg og dine fortsatt fredelig og God Jul ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg