Wegovy eller ikke?

Wegovy eller ikke, det er det store spørsmålet som er i hodet mitt akkurat nå. Skal jeg gå over på Wegovy, og betale medisinen selv, eller skal jeg fortsette å stå på Ozempic? Wegovy og Ozempic har de samme virkestoffene, men går jeg over på Wegovy, så kan jeg gå på høyere dose, og dermed kanskje oppleve et større vekttap. Blodsukkeret som absolutt er det viktigste her, det vil jo bli ivaretatt uansett hva jeg velger.  Jeg sliter med å ta en avgjørelse. I visse situasjoner så sliter jeg med beslutningsvegring.

Fordelen med å kunne gå på en høyere dose, det er jo utvilsomt det at jeg kan oppleve et større vekttap. Jeg vet ikke om jeg gjør det, men mulighetene er større. Jeg må bare understreke at jeg er kjempe fornøyd med det vekttapet jeg har hatt til nå, og jeg vet også at det er sunt at man ikke raser ned i vekt for fort . Samtidig så kjenner jeg på hvor mye vekttapet betyr for meg. Hverdagen min er helt annerledes. Dette er jo det jeg har drømt om. Jeg har fått en helt ny hverdag, og jeg har blitt kjent med kroppen min på en ny måte. Det å kjenne på hvor mye bedre kroppen fungerer. Det å kjenne på hvor mye mer kroppen orker og kan, og hvor mye mer den spiller på lag med meg, for en følelse! Små ting som er en selvfølge for mange, men som aldri har vært det for meg, de åpner seg opp en etter en.

Selvfølelsen, den har også blitt så mye bedre. Jeg ser på meg selv med andre øyne. Jeg føler meg så mye mer vel med det vekttapet jeg har hatt til nå, og mer komfortabel med kroppen min, selv med masse løshud. Jeg som aldri har vært komfortabel med kroppen min begynner faktisk å se på kroppen på en noe bedre måte. Jeg ser at jeg er på vei mot det jeg har drømt om og håpet på så lenge. Jeg mener fortsatt at man skal være den man er, og elske seg selv med den kroppen man har, men dere som har lest bloggen en stund, dere vet at jeg alltid har slitt med det. Jeg drømmer ikke om å bli en barbiedukke, jeg vil bare ha en lettere kropp, og føle meg mer vel med den kroppen jeg lever med. Ikke fordi andre mener jeg bør det, men fordi JEG ønsker dette. Man aksepterer, men jeg vet at jeg vil få det bedre med meg selv både fysisk og psykisk om jeg klarer å gå ytterligere ned i vekt. En god venn av meg skjønte ikke helt hvorfor jeg skulle ned enda mer, for kvinner med former var så flott. Og ja, det synes jeg også, og jeg digger formfulle kvinner som oser av selvtillit og trygghet på seg selv, men jeg er ikke der. Hadde en mann jeg var i et forhold med sagt til meg at jeg ikke måtte gå mer ned i vekt, da hadde jeg bedt han dra et visst sted. Dette handler om meg, min helse og min kropp. Det er jeg som skal være fornøyd, ikke alle andre. Og jeg, jeg vil bli enda mer fornøyd om jeg klarer å gå ned en del kilo til.

Så her sitter jeg da. Jeg funderer og tenker. Wegovy eller ikke? Jeg må jo ikke bestemme meg nå, men jeg har allerede tenkt en stund. Fastlegen min tror jeg vil ha en enda bedre effekt om jeg går over på en høyere dose Wegovy, men samtidig så er han utrolig fornøyd med at jeg går ned som jeg gjør, og tenker nok at jeg bør være noe mer tålmodig. Jeg har jo heller ingen garanti for at jeg vil gå mer og raskere ned med Wegovy. Blodsukkeret mitt vil som nevnt tidligere bli godt ivaretatt uansett hva jeg velger fordi begge har de samme virkestoffene.  Wegovy koster , og den koster mye. Man sparer ikke inn dette fordi man har et noe mindre matbudsjett, og jeg er alene med en inntekt. Men så er det helsen da, den bør jo prioriteres, men kan jeg ta meg råd til det…..

Er det noen av dere flotte lesere som har gått fra Ozempic til Wegovy, og da på en høyere dose? Om det er noen som har det. så ville jeg satt så stor pris på om dere vil dele deres erfaringer med meg og andre som leser bloggen og som står i samme situasjon. Merket dere stor forskjell på vekten ved overgang til Wegovy? Og dere som går på høyeste dose Wegovy, merket dere stor forskjell på vekten fra starten og til høyeste dose?

Legen min har lenge tvilt på om Wegovy kommer på blå resept. Han mener at dette vil bli for dyrt for staten, og at de ser utgiftene, men ikke hva de vil spare på sikt ved å gi overvektige denne hjelpen som nå finnes. Samtidig så er det faktisk sånn at Mysimba fortsatt gis på blå resept. Dette er tabletten som veldig mange blir veldig dårlige av, og som mange da velger bort. Staten opprettholder blå resept på denne fordi det ikke er den store utgiften for de. Når så mange blir dårlige av Mysimba, så er det færre som bruker den, og lavere utgifter for staten. Sleipt som fy. Det vil nå fremover komme flere aktører på markedet, og det betyr større konkurranse. Det kommer nye sprøyter, og det kommer en tablett. Med større konkurranse, så vil kanskje også prisene på medisinen bli presset nedover.

Vekten stod helt stille denne uken. Ikke et gram verken opp, eller ned. Jeg føler på kroppen hver uke om jeg har gått opp, eller ned når jeg går på vekta, og jeg har hatt rett hver gang. Denne gangen følte jeg nok at resultatet ikke ville vise nedgang, og det stemte. Jeg går litt i kjelleren med en gang, for jeg føler at jeg har vært så flink på alle områder, men jeg kommer meg ganske kjapt opp igjen fra kjelleren i forhold til før. . Så vekten viser fortsatt minus 23 kilo, så det er bare å jobbe på for å få nedgang igjen. Jeg vet jo også at mye påvirker tallene på vekta. Dette kan jeg skrive mer om en annen dag. Jeg har satt meg et vektmål, og det målet håper jeg virkelig at jeg når en dag.

I dag var løpedag på treningen, så jeg har hatt intervalltrening hvor jeg løper og går. Går mest, og løper litt. Nå er det dusjen, litt jobbing i nettbutikken, og så ut å feie og spyle gårdsplassen. Kanskje også rake litt på plenen så jeg kan få gjødslet neste regnsværsdag. Jeg ønsker meg terrasse over hele plenen min. De siste årene har jeg ikke vært fornøyd med plenen som alltid har vært så grønn og fin. Nå er det mye ugress i den, og den er ikke som før, og det kjenner jeg frustrerer meg…jaja, en dag kanskje 🙂 Nyt søndagen! Vi blogges til lørdag.

5 kommentarer
    1. Hei, når du har klart å gå ned såpass mange kilo, du kan ikke tenke deg å slutte og prøve å gå ned noen kilo uten sprøyte eller må du ta dette resten av livet. Go helg☀️

      1. Å slutte med Ozempic er nok ikke aktuelt for min del ennå. Jeg får Ozempic fordi jeg har forhøyet blodsukker, noe jeg har hatt i litt over 1 år nå. Så å stoppe med medisinen allerede nå, det er nok ikke noe legen ønsker, og ikke jeg heller. Vi jobbet en stund for å få det stabilisert, og akkurat nå er det ganske stabilt, men det skal det nok være over lang tid før legen velger å ta bort en medisin. Mange må jo også gå på den hele livet…Ha en herlig søndag!

    2. Jeg får 2 mg Ozempic i uka. Det er maks dose for denne medisinen. Ikke så mye under maks dose på Wegovy. Jeg gikk ikke ned mer enn et par kilo til etter at jeg økte dosen. Vekta har stått bom stille i mange måneder nå. Men blodsukkeret er upåklagelig, og jeg har ingen bivirkninger å snakke om.

      1. Hei Sol,
        Så fint at du deler dine erfaringer rundt Ozempic. 2 mg er jo som du skriver ikke langt unna maxdosen for Wegovy, og det skal jo være samme medisin bare foreskrevet til ulike pasientgrupper.
        Kan jeg spørre om du fikk 2 mg fordi du slet med å få stabilisert blodsukkeret?

    3. Men du, har du tenkt på muskelmassen din? Virker jo som om du trener en del, og hvis du da forhåpentligvis beholder muskelmassen så vil du jo ikke lenger rase ned i vekt. Tenk om du til og med har økt muskelmassen? Å bytter du fett mot muskler vil jo vekta stå stille, men hvilken helsegevinst! For ikke å snakke om at forbrenningsmotoren din øker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg