Vi spiser oss selv feite

Wegovy engasjerer veldig mange. Ozempic engasjerer mange. Jeg tenker det er fint at man har meninger, men hvorfor må man synse så veldig, ofte uten å ha verken kunnskapen, eller kjennskapen? Hvorfor vet så mange hva som er best for alle andre? Hvorfor kan vi ikke være glade på de tjukkes vegne, og er det ikke sånn at man selv velger det man tror er best? Min kropp, mitt valg. Og når det kommer til medisin, så er det faktisk et valg man tar sammen med en lege. En lege som skal sitte på noe mer kunnskap enn det vi andre gjør.

Forrige helg stilte jeg spørsmålet om slankemedisiner som Wegovy vil løse fedmeproblemet. Svaret er nok nei, men de vil hjelpe mange som i dag sliter med overvekt og fedme. Burde ikke alle være glade for at det endelig er noe på markedet som kan hjelpe oss som har slitt med vekten i altfor mange år? Hvorfor er så mange i mot at vi skal få Wegovy på blå resept? Eller til redusert pris? Hvorfor er det så mange som ikke selv har kjent vektutfordringer på kroppen som er så i mot at vi skal få hjelp? Hvorfor tror vi at det som er best for en selv også skal være best for andre? Det er vel fortsatt sånn at vi mennesker er ulike, og vi reagerer ulikt på alt av medisiner. Det som funker for en, funker kanskje ikke for den andre. Noen har ingen bivirkninger mens andre har grusomme bivirkninger. Noen har effekt, andre ikke.

Innlegget forrige helg engasjerte veldig, og det er flott at vi engasjerer oss, men hvorfor vet vi hva som er best for alle andre? Hvorfor tror noen at de sitter med svaret for hva som er best for oss tjukke? Hvorfor er det alltid ramaskrik når det kommer til overvekt og fedme? Jeg ser vel aldri at man skriker så mye negativt når det kommer til andre sykdommer, og andre pasientgrupper. Hvorfor er noen i mot å gi medisiner til tjukke? Vi skal ikke ha hjelp i følge mange andre, og det fordi det ikke er statens oppgave å slanke oss. Vi har spist oss selv feite, så da kan vi takke oss selv.  At vi har spist oss selv feite, den er drøy. Da kan man jo spørre om røykere skal få hjelp? Eller rusmisbrukere? De har jo selv en gang tatt et dårlig valg. Vi må slutte å tro at alt handler om kosthold når det kommer til overvekt, og jeg fatter ikke hvorfor noen skal nektes hjelp, og hvorfor så mange skal ha en mening om det? Mennesker som ikke kjenner oss, og som kanskje heller ikke vet hva overvekt og fedme egentlig er. Mennesker som ikke kjenner historien bak overvekten til mennesker de ser, men mene noe, det skal man. Og det er sjeldent positivt.

Overvekt er sammensatt. Det finnes ikke noe enkelt svar. En leser av bloggen sa det så bra i en kommentar på innlegget forrige helg : ” Overvekt handler om så mye, det er ikke slik at alt står og faller på viljestyrken. Man burde basere seg på fakta og ikke minst kunnskap når man skråsikkert vet svarene til 100%. Synse og tro over andres “vansker” uten kompetanse blir lite troverdig. At alt er svart hvitt og løses kun av kostholdet ,vel..fungerer for noen..ikke for alle! ” Sanne ord.

Så er det veldig viktig å skille. Ozempic er IKKE en slankemedisin. Ozempic er en diabetesmedisin. En diabetesmedisin som har en bivirkning at man går ned i vekt. Ikke alle opplever at Ozempic gir vektnedgang, men mange har fått en veldig god hjelp på veien til et lettere liv. Jeg er en av disse, og er evig takknemlig for det. En vektnedgang på 16 kg har resultert i at jeg orker mer, beveger meg lettere, og det motiverer meg til å tenke sunnere og bedre. Sukkernivået mitt er også mye bedre. Jeg har fått en ny hverdag, og jeg håper det vil fortsette.

Wegovy er en slankemedisin. Denne må man pr nå betale selv, og koster mellom 1700-3000 kr mnd. Wegovy har helt samme innhold som Ozempic, men er beregnet for fedmepasienter, og man kan ta høyere doser av Wegovy.

Det at det så ofte er tomt for Ozempic, det handler  om at etterspørselen har økt. Det handler om at en del leger fortsatt skriver ut medisinen til personer som ønsker seg ned i vekt, men ikke har diabetes. Her har legene et stort ansvar, og skriver man ut noe man ikke har lov til, så må dette slås hardt ned på. Så skal vi huske at avgjørelse om hvem som skal få disse medisinene, det er en avgjørelse legen tar sammen med hver enkelt pasient. Fasiten sitter ingen på angående hva som er riktig hver enkelt. Kanskje må man lytte litt mer til oss som faktisk vet hva overvekt er, lytte til oss som har stått i situasjonen, vi som vet hva denne sprøyten har utført både på godt og vondt. Visst Wegovy og sprøyter som kommer på markedet i tiden fremover kan gi overvektige et bedre og lettere liv, hvorfor kan man ikke være glade på våre vegne? Visst hjelpen vi har ønsket oss i evigheter plutselig er der for mange, hvorfor skal ikke vi få hjelpen på lik linje med alle andre pasientgrupper? Overvekt er en sykdom. Og skal man starte med å luke ut pasienter som kan ha medvirket til at man er syke, så er det mange mennesker som ikke vil få hjelp gitt.

Og nei, du vet ikke hva som er best for andre enn deg selv. Så vi må slutte å synse, og tro at vi sitter på mer kunnskap enn legene gjør. Det handler om mye mer enn kosthold. For min egen del, så fikk jeg lymfødem etter en kreftoperasjon i 2002. Flere lymfeknuter ble fjernet. Resultatet ble lymfødem i begge bein. Lymfevæsken sirkulerer ikke, og hoper seg opp. Når væsken hoper seg opp, så blir legger og lår veldig store. Spesielt gjelder det leggene mine som er tømmerstokker. Jeg fikk i tillegg diagnosen lipødem i voksen alder, en sykdom som slo ut i puberteten. Lipødem er sykelig fettansamling i sete, lår og legger, eventuelt armer. Det er en smertefull tilstand for veldig mange, og den bedres ikke ved slanking. Altså fett som ikke kan slankes bort. Så jeg har en del store utfordringer som gjør det ekstra vanskelig å gå ned i vekt. Klart jeg også har hatt dårlig kosthold i perioder, jeg har slitt med mye negative tanker rundt egen kropp. Så dette er sammensatt for meg som for så veldig mange andre. Det handler heller ikke om at jeg ikke er aktiv. Jeg trener veldig mye og veldig bra.

At mitt blodsukker er forhøyet, det er ikke bra. Så derfor tar jeg Ozempic. At jeg også går ned i vekt ved å bruke denne, det er en bivirkning jeg er veldig glad for. At så mange også har så god effekt av å bruke Wegovy, det er jeg også utrolig glad for. Kan vi ikke være glade på de tjukkes vegne? Må vi mene, tro og synse og være så utrolig negative når det kommer til overvekt og vår situasjon? At mange kan få et nytt liv, og en mye bedre livskvalitet, kan man ikke være glade for det uten å hugge løs på oss og tro man vet alt om alle som er tjukke?

Det må være opp til hver enkelt å velge hva de ønsker og gjøre. Det er ikke opp til andre å bestemme hva som er best for andre enn seg selv. Hva dama i nabohuset gjør, det er det ingen som har noe med. Vi er voksne, og tar våre egne valg. Vil du ikke, så er det helt fint. Vil du, så er det også veldig fint. Vår kropp – vårt valg. Vi må slutte å mene så mye om hva andre skal gjøre, og ikke gjøre.

 

Nyt lørdagen!

 

8 kommentarer
    1. Ja jeg er så enig med deg. Du har god nytte og gleder deg over å ha funnet noe som virker for deg. Jeg velger å foreløpig si nei, for jeg er redd for hva kjemikaliene gjør med meg. Men vi har respekt for hverandres avgjørelse. Og det er slik det må være. Og det er utrolig bra at det med fedme blir diskutert, for det er så mange fordommer ute der. Jeg leser mye og i bøkene ser jeg ofte hvordan de med ekstra kg blir omtalt. Nedlatende. Vi er dumme. Men dessverre vil vi aldri bli kvitt de som slenger med leppa. De gjør det uansett, til alle unntatt å se på hva de selv gjør. Jeg er bokblogger. Ja blogger er jo et fyord i utgangspunktet, tjener millioner. Hvor mange ganger har jeg forklart dette i bokgrupper, der vi blir kastet ut fordi de tror vi tjener penger på å blogge. De vil ikke åpne bloggen og lese om boka, fordi det er blogg. Så har vi healingen jeg holder på med. Gud bedre hvor teit jeg er. For og imot vaksine, hysteri. Så folk er stygge mot hverandre, altfor stygge. Det ser vi på nett-trollene i alle grupper. Maktgrupper, håndarbeid, foto, hva som helst. Og det er trist. Så stå på. Bra du har klart å bli mer synlig, få mediaoppmerksomhet. Vi må ta de valgene som vi føler er best for oss selv uten å bry oss med hva andre synes.

    2. veldig godt skrevet og jeg støtter dette fullt ut ,det er veldig mange grunner til fedme det lærte jeg da jeg traff ei dame en gang jeg var på rehab ,jeg var der pga leddene mine hun pga fedme ,vi lærte å respektere hverandres diagnose og alle var vi der av en grunn og det var ikke maten som var grunnen ,ha en fin lørdag

      1. Det er så mange grunner til fedme, og det skulle jeg ønske at flere forstod. Jeg er så lei av å høre : Spis mindre, tren mer. Det er mye mer komplisert for veldig mange av oss overvektige.
        Ha en nydelig søndag!

    3. dersom mye mat og godteri automatisk gir fedme burde jeg vært veldig tykk. Jeg har alltid spist veldig mye og elsker feit mat. Men tykk har jeg aldri vært. Det er nok ikke maten man spiser, men fordøyelsen som er forskjellig fra person til person.
      Jeg unner deg alt godt og håper medisinen hjelper deg videre også.

      1. Takk for at du delte dine tanker rundt dette, Gunn. Det er nok veldig mye riktig i det du sier. Det går mye også på forbrenning og slike ting. Noen kan spise som du beskriver at du gjør uten å legge på seg. Vi er så forskjellige vi mennesker. Tusen takk for lykkeønskninger – jeg håper virkelig 🙂

    4. Veldig bra skrevet!

      Vi lever dessverre i et samfunn som er veldig opptatt av å dømme andre, mene noe om andre, uten å vite bakgrunnen for hvorfor andre gjør det de gjør, eller hvilke valgmuligheter de hadde.

      Det kan være MANGE årsaker til overvekt, ikke bare at man spiser for mye, men også medisiner og sykdom av forskjellige slag.

      Jeg er selv en av de som har slitt med overvekt i perioder av livet. Det gikk mange år uten å få hjelp. Det var først da jeg begynte å fokusere på matintoleranse/-allergi at det ble fart på sakene. Tok en blodprøve i 1997 som ble sendt til England, hvor jeg ble testet på 90 matvarer (dette tilbudet finnes ikke lenger). Det viste seg at det var 20 – 25 matvarer jeg ikke tåler. Jeg fikk et helt nytt liv etterpå: Helt slutt på astmaanfall og hasteinnleggelser på sykehus, hadde eksem-utbrudd i 9 mnd før huden ble fin. Slutt på å være sliten, “tung” i kroppen og kvalm/oppkast fordi jeg spiste normal mat som kroppen ikke taklet. Vekta raste nedover og energinivået gikk opp.
      Jeg fikk også test for matintoleranse/-matallergi hos fastlegen, men den slo ikke ut. Fikk høre av legen at jeg kan spise hva jeg vil. Men det kan jeg ikke, for da kommer alle plagene tilbake og vekta øker i full fart, så testene er tydeligvis ikke så gode som legene ønsker å tro.

      Jeg tror mange leger (og “folk flest”) ikke tenker over at en del matvarer kan være skadelig for enkelte. Når 2 vaffelplater, eller 2 boller, fører til vektøkning på 1,5 kg, er det noe som er feil!

      Hver enkelt må finne ut hvordan egen kropp fungerer, og ta tak for å skape forhold som kroppen trives med. Og da er det veldig ufint av andre å bry seg med hva som er riktig eller feil – det har de ikke noe med!

      1. Hei Torill! Takk for at du deler dine erfaringer. Dette var veldig interessant å lese! Det er som du skriver, mange årsaker til overvekt. Medisiner og sykdommer definitivt en del av årsakene for veldig mange, men det snakkes det lite om.
        Matintoleranse, det har jeg ikke tenkt så mye på, men det er sikkert fordi jeg aldri egentlig har reagert på mat. Der er sikkert årsaken for noen uten at de vet de. Det må jo ha vært fantastisk å oppleve det du opplevde etter å ha fått disse svarene. Jeg får pr nå god drahjelp av Ozempic, både på blodsukker og vektnedgang. Så kan andre si hva de vil om medisinen, men valget er mitt, og jeg reagerer pr nå ikke noe negativt på denne. Vi må selv bestemme over egen kropp, og egne valg uten at ” alle ” andre skal ha en mening om det. Så er det også på tide at staten tar overvekt og fedme på alvor mer enn og anbefale slankeoperasjon til alle som sliter. For noen er operasjon riktig. For andre ikke. Ønsker deg en fin søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg