Velkommen 2022

Så er vi over i et nytt år. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har tenkt en del tilbake på året som har gått. Jeg har sett tilbake på året som har passert, lagt planer, og satt meg mål. Jeg tror nok fortsatt mange setter seg nyttårsforsetter. Jeg har sluttet med nyttårsforsetter, for det gikk sjeldent mer enn kun få dager ut i det nye året før alle nyttårsforsettene hadde blitt knust til pinneved. Jeg klarte aldri å holde de, jeg klarte aldri forsettene som ble satt, og så gikk jeg resten av året, og følte meg som den taperen. Jeg prøvde nok å ta opp igjen nyttårsforsettene både en, og flere ganger, men det gikk aldri. Da er det bedre, synes jeg, å sette seg mål som er realistiske. Mål man vet at man kan nå. Følelsen av å mestre, den er utrolig viktig. Måltavla mi er ikke helt ferdig ennå, men jeg jobber med den. Måltavla, da klipper jeg ut bilder som symboliserer målene mine, og limer alle på et A4 ark, gjerne et ark med farge, og så henger jeg den på tavla som jeg har på den ene veggen her jeg sitter i kontorkroken min. Det betyr at jeg vil se den mye, og minne meg på hva som er målene mine for 2022.

2022 skal bli mitt år. Det er håpet mitt iallefall. Jeg skal ikke på en eneste diett,  jeg skal ikke shake en eneste shake, men jeg skal sette meg mål som gjør at jeg må ta grep. Grep i forhold til kosthold fordi jeg har fått noen aha opplevelser dette året når det kommer til nettopp kostholdet. Det går fint an å spise vanlig mat og likevel gå ned i vekt, men man må tenke porsjoner. Man må tenke mengde. Jeg skal ikke slutte å spise sjokolade, eller chips, men jeg skal bruke hodet. Det er ingen krise om man unner seg litt en vanlig dag så lenge man ikke gjør det hver dag. Jeg tror resepten på å lykkes er og ikke nekte seg selv alt. Man skal også leve. Man skal nyte. Man skal ikke leve på minimalt inntak av mat. Strikse dietter, fy plakater, og konstant dårlig samvittighet, det er for meg resepten på og mislykkes. Jeg skal heller ikke være sukkerfri i verken 60, eller 100 dager. Man kommer til å stupe i sukkeret når perioden er over.

Jeg kan være veldig sta, og det gjelder også når det kommer til det å ta valg. Valgene skal være mine, ikke andres. Gjør man ting for andre, så blir innsatsen ofte halvhjertet, og det blir helt feil å gjøre ting for å please andre. Valgene man tar skal være egne valg, og man skal ta valgene fordi man vil det selv. Noen valg bruker jeg tid på å ta, men når valget blir tatt, så vet jeg at det er gjennomtenkt, og jeg vet at det er noe jeg selv ønsker. Før gjorde jeg nok mye fordi andre ønsket det. Slik er det ikke lengre. Det nytter ikke å komme med pekefingeren og formaninger til meg fordi noen mener de vet hva som er best for meg. Hva som er best for meg, det skal jeg selv finne ut av. Så kan egentlig andre mene det de vil om det, og at valg burde vært tatt før osv, men når jeg tar et valg, så er tidspunktet riktig for meg. Jeg skal dog prøve og ikke overtenke, for det kan jeg ha en tendens til, og overtenker jeg, så kan det være at tankene forblir tanker, og ikke handling.

Treningen er blitt enda viktigere for meg i 2021, og jeg vet at den vil forbli like viktig også i det nye året. Det er av de største målene jeg har for 2021. Vekta må ytterligere ned, og her kommer kostholdet inn. I løpet av 2022 skal minst 10 kg fett bort. Klarer jeg mer blir jeg skikkelig stolt. Jeg vil likevel ikke sikte høyere enn at jeg vet jeg kan klare det. Alt over det er en stor bonus. Reduser på mengde, det handler mye om mengde for meg. Porsjonene skal ned. Spise oftere, og mindre…passe på å få spist de måltidene jeg skal. Vann. Jeg skal være like flink til å drikke masse vann. Jeg hører ennå PT’en min sitt evige mas om vann i hodet mitt. Der gjorde han noe veldig riktig gitt. Jeg kjenner virkelig hvor mye vann betyr for kroppen min. Før drakk jeg kanskje en halv liter til dagen. Nå drikker jeg minst 2 liter.

Ukebladene vil de neste ukene skrike mot oss, og fortelle om hvilke superkurer man må følge for å få den slanke, fine kroppen. Drit i alle ukeblader, og overskrifter!  Kast alt av nyttårsforsetter på båten. Du vel like godt som meg at diettene ikke holder, og når X antall dietter er over, så er du tilbake der du var før du startet disse superdiettene som egentlig ikke finnes. Tar man dette berømte ene skrittet av gangen, og kjenner at man lykkes, så kan man ta det neste, og det er sånn man oppnår de resultatene som vil få deg til å føle deg som en vinner.

Den beste dietten du kan starte, det er å ta grep i eget liv. Sett deg mål som er mulige å nå. Sett deg realistiske mål. Det er ikke realistisk at du skal trene hver dag i starten, og det er ikke realistisk at du skal bli slank på verken shaker, nutrilettbarer, eller ananas. Mat er en del av livet. Det handler om å tenke fornuftig, spise sunt, og heller kutte ned på det du vet at kroppen ikke har så veldig godt av. Det handler om å finne erstatninger, det handler om å aktivisere seg selv når søtsuget kommer, og du bare har lyst til å gå beserk i godteskuffa. Det handler om å kose seg, med måte vel og merke. Det handler om å få kontroll over samvittigheten, og være snill med deg selv. Det handler om å gjøre det du har pratet om så lenge. Kom deg ut i en aktivitet, begynn å tren, finn frem joggeskoene som du fikk til jul for fem år siden. Det handler om og slutte å tro at lykken ligger i kiloene du bærer. Aksepter seg selv for den man er – du er ikke vekten din. Se deg selv i speilet, og se hvor flott du faktisk er. Nei, det der er ikke lett. Det vet jeg alt om, men jeg kan klare det av og til. Lov deg selv at du heretter skal slutte å snakke deg selv ned. Ingen andre skal heller få lov å snakke deg ned. Lykken er ikke kropp – lykken er de gode følelsene, det gode livet, de gode opplevelsene – lykken er å ha det godt med seg selv uansett størrelse.

For meg har 2021 vært et veldig godt år. Et år med oppturer og nedturer, men aller mest oppturer. Et år hvor jeg valgte å gi meg som leder i NLLF, og gå helt ut av sentralstyret der. Hodet og kroppen ga klar beskjed om at nesten fire år var nok i ledervervet, og nå var tiden inne for egne prosjekter.
Jeg har nådd mange mål. Opplevd å mestre. Opplevd at jeg er sjef i eget hode og eget liv. Bloggen vokser, og får stadig nye lesere. Bloggen vil være veldig viktig for meg også i det nye året.
Nye prosjekter jobbes nå frem, og jeg gleder meg så til å fortelle dere mer om disse etter hvert. Jeg har to spennende prosjekter på gang, og får jeg landet disse to, du verden så stolt jeg blir da. Drømmer jeg har hatt lenge. Drømmer jeg har tenkt, men ikke våget mer enn å drømme. Nå jobber jeg med å få drømmer ut i livet. Tanker er blitt handling. 2021 har også vist meg hvor mange flotte mennesker jeg kjenner, og som jeg har i livet mitt. Mennesker som sparker meg bak når jeg trenger det. Mennesker som motiverer og inspirerer. Mennesker som støtter meg, og som gleder seg sammen med meg.
Jeg føler meg heldig og takknemlig. Ikke minst for den fine familien min, og det aller fineste i livet mitt, de to flotte prinsene mine 💙
Takk for 2021 alle fine lesere. Det føles som dere er mine venner. Takk for at du følger meg. Takk for at du heier på meg. Takk for at du tar del i min hverdag på godt og vondt som en størrelse for stor. Takk for alle komplimenter, og gode ord. Dere er alle en viktig del av mitt liv, og min hverdag. Takk for alle fine meldinger og kommentarer. Takk for mange gode samtaler. Det rører meg innerst i hjerteroten. Takk for meldinger om at jeg inspirerer, motiverer, og setter viktige fokus.

Jeg gleder meg til 2022. Jeg gleder meg til ett nytt bloggår. Jeg gleder meg til å fortsette reisen min sammen med dere. Dere er mine støttespillere. Nå har 2022 banket på døren, og da skal vi love hverandre å si at 2022 skal bli vårt år!

 VELKOMMEN 2022 – 12 nye kapitler ligger foran oss, og 365 nye muligheter ⭐️

8 kommentarer
    1. Så spennende å se hva vi kan få til i 2022, og i livet vårt. Det er godt å ha noen realistiske mål, noe man kan leve med. Jeg gleder meg til å følge deg videre, og lese det du skriver.
      Hilde 😊😍

      1. Et nytt år er alltid spennende! Vi får håpe at året blir farget med fine farger for både deg og meg. Takk for at du følger bloggen min. Det betyr masse for meg!

    2. Nytt år = bagasje sjekk
      Ikke bær med for mye unødvendig inn i det nye året.
      Legg igjen eller lukk døra og gå videre inn i det nye året.
      Gamle sår og negative minner er det lurt å bli ferdig med.
      Livet har mye å tilby oss.
      Vi må gå videre.
      Leve videre.
      Godt nyttår
      Fra heia gjengen din🪅👏🏻

      1. Hei Berit! Dette var virkelig sanne, og viktige ord. Tusen takk for påminnelsene. Det gamle bør vi helt riktig legge bak oss, og ikke bære for mye av det med oss inn i det nye året. Her er det jo disse blanke arkene som gjelder, og at vi kan farge året med de fargene vi velger. Riktig godt nyttår til deg og dine, og tusen takk for at du er med i heiagjengen min <3 Det betyr masse for meg!

    3. Jeg leser ikke blogger … Jo det gjør jeg Heidi sin. 🤗. Du er ett forbilde, du er ærlig om kampen det er å finne gleden i å trene, drikke vann, redusere inntaket men ikke miste gleden vi skal ha ved å spise god mat, eller en sjokoladebiter. Takk Heidi, jeg skal også begynt å trene igjen, har vært av og på i flere år. Vet at det er godt for kroppen og humøret. Godt Nyttår Heidi. Jeg kommer fortsatt ikke til å lese blogger. Utenom din. 🤗

      1. For en fantastisk tilbakemelding å få! Tusen, tusen takk, Kari Elise!! Dette rørte meg veldig, og det betyr så utrolig mye å få slike tilbakemeldinger fra dere som leser bloggen min. Det er et stort kompliment å få fra deg at du leser min blogg. Om jeg kan være et forbilde, så har jeg oppnådd utrolig mye gjennom bloggen min. Det å være åpen og ærlig i det jeg skriver, det er noe jeg lovet meg selv da jeg startet å blogge. Så utrolig moro å høre at du har startet å trene igjen. Det er som du sier, så utrolig godt for kropp og hode. Riktig godt nyttår til deg, og takk for at du følger bloggen min <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg