Utfordringer og mestringsfølelse

Reklame | Gozzip og Studio

Det er nydelige, varme dager i store deler av landet for tiden. Gårsdagen var en skikkelig sommerdag her i Kristiansand. Eller en skikkelig smeigedag som vi Kristiansandere sier. Dagen i går ble en dag hvor jeg kunne sette et par fine kryss i taket, og det gir en veldig god følelse. Det var en dag hvor jeg kjente på mestringsfølelsen, og en dag hvor jeg også tråkket litt utenfor komfortsonen. Det føles godt å kjenne på begge deler.

I august måned, så er det to år siden jeg tok ut separasjon, og ble alene. Tiden flyr. At det har gått to år snart, det er nesten ikke til å tro. Det har vært to år som startet med en skikkelig storm med orkan i kastene, to år hvor jeg lukket en dør, og åpnet en ny, spennende dør. To år hvor jeg har fått den fineste gaven jeg kunne ha fått – nemlig to nydelige barnebarn.To år hvor jeg i dag føler på en utrolig god følelse fordi jeg tok et riktig valg, og den gode følelsen på at jeg er på en utrolig god plass i livet. Jeg kjenner på stolthet, trygghet og lykke.

Som singel, og huseier, så har jeg mye å holde styr på, og på denne tiden, så er det masse å gjøre ute. Mye av dette utearbeidet, det har jeg ikke gjort før, men jeg tar fatt på oppgavene, og kjenner at mye av dette faktisk er veldig ålreit å holde på med. Jeg har stor terrasse som skal holdes fin. Jeg har ikke stor plen, men akkurat passe stor. En plen med syrinbusker, jasmin, klokkebusker, plommetre og flere bed med ulike blomster. Plenen, den er jeg veldig opptatt av at skal være så grønn og fin som mulig, så jeg gjødsler, vanner og steller den. Den så noe trist ut for en mnd siden, men nå, nå er den blitt veldig fin. Kjenner jeg er litt stolt. Jeg som vel aldri har hatt de grønneste fingrene, jeg begynner å bli glad i hage og hagearbeid. Huset er stort, og det har blitt vasket i år som alle år før. Heldigvis slipper jeg å male det på et par år. Har et par vinduer som jeg skal male. Jeg har aldri gjort det før, men som Pippi, så skal jeg klare det også. Jeg har et laaangt gjerde som skal vaskes i år som alle andre år. Mye har jeg krysset av på listen over arbeid utført, endel gjenstår.

Terrassen min er på ca 100 kvm, og i går var det å finne frem beis og utstyr. Grugledet meg, men ei venninne som jobber på Jernia hadde introdusert meg for et helt nytt beisesett. Med dette skulle beisingen gå som en drøm, og det gjorde det virkelig også. I går beiset jeg en del av terrassen, og i dag skal jeg ta de resterende 70%. Det er ganske fint å si at jeg koste meg der jeg gikk og beiset, og fargen, den var jeg også veldig fornøyd med. I går gikk jeg på med godt mot, og med Pippis kloke ord i hodet. Da jeg var ferdig, så kjente jeg på mestring og stolthet. Mestring fordi jeg fikk til noe jeg ikke hadde gjort før, og stolthet fordi resultatet ble veldig bra.

Det var en varm dag i går, og for meg, så byr også varme dager på noen utfordringer. Det har jeg nok skrevet om på bloggen tidligere også. En av sommerens store utfordringer for meg er bukser. Mens andre tar på seg kortbukser, eller capribukser, så går jeg i langbukser. Det gjør jeg året gjennom. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg ikke føler meg vel med å vise verken legger, eller kompresjon. Jeg digger når flere, og flere lymfedamer er kommet til at de skal være som de er, og da skal de jaggu vise kompresjonen også. Stadig flere, og flere tar på seg korte bukser, kjoler, og skjørt, men jeg tror det vil ta noe tid å komme dit for meg, om jeg i det hele tatt kommer dit. Dette har igjen med følelsen av velvære å gjøre. Jeg skal føle meg vel, og føler jeg meg ikke vel, så bruker jeg bare masse tid, og energi på å gå rundt å føle på ting jeg ikke gidder å bruke tid på, ting som ikke er verdt å bruke masse tid på. Hjemme på terrassen er det annerledes. Der kan jeg finne frem ei kortere bukse, og enten kaste kompresjonen, eller ha den på.  Det er jo godt å kjenne varmen på huden i blant. Jeg har absolutt ikke alltid gjort det hjemme heller, men der har det heldigvis skjedd en liten endring. Så når andre går over til kortere lengde på buksene, så er det ikke fordi jeg har tatt feil av årstiden at jeg går i langbukser. Heldigvis finnes det bukser som er tilpasset sommeren, men klart det blir noe varmt i blant når man i tillegg må gå med kompresjon.

I går tråkket jeg litt utenfor komfortsonen min, og jeg kjenner at jeg tar disse bittesmå skrittene, og det føles veldig godt. Jeg startet dagen med langbukser og kompresjon. Kompresjonen min er lårstrømper i klasse 3, så det er litt tykkelse på den kompresjonen gitt. Ingen tvil om at jeg merker at jeg har den på når varmen er her. Lårstrømpene kunne jo ha vært sexy stay ups, de har lengden, men det er ikke så mye sexy rundt akkurat disse her altså 🙂 Så i går fant jeg ut at jeg skulle bytte litt klær når jeg skulle til å beise terrassen. Det ble en sommerkjole sammen med kompresjonen. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å dra på bytur med en sommerkjole som går rett under knærne sammen med de flotte lårstrømpene, men kanskje blir det noe mer kjole denne sommeren. Jeg har jo noen kjoler, og alle de er lange. Det er nok en vanesak det å gå med kjole, og det å føle seg vel i kjole, så nå får vi se om de små skrittene blir større i løpet av sommeren…men hjemme på terrassen da blir det mindre klær i sommer.

Utfordringer har vi alle sammen på ulike plan. Målet må være å løse utfordringene på best mulig måte for oss selv. Her er det jeg som står i fokus, det er jeg som skal føle det bra. Utfordringer er til for å løses heter det, i alle fall gjelder det veldig mye av det vi står ovenfor i hverdagen. Sommeren skal nytes selv om jeg ikke skal ligge midt i klynga på stranda iført min fine badedrakt.Kanskje skal jeg se om jeg kan finne en halvlang bukse som jeg kan sprade rundt i her hjemme i sommer…

Til slutt i dag, så har jeg lyst til å vise dere litt bilder fra et veldig hyggelig besøk som jeg hadde denne uken. Jeg er så heldig at jeg treffer så mye flotte mennesker både gjennom bloggen, gjennom ledervervet i NLLF og jobben jeg hadde i Radio Metro. Denne uken hadde jeg besøk av Tabita Tokehøj. Tabita er selger i Norge for klesmerkene Gozzip og Studio. Jeg liker begge merkene veldig godt. For endel år siden, så kjøpte jeg mye fra Gozzip, men så ble det plutselig ingen butikker i nærheten som solgte merket, men nå er Gozzip for fullt på vei tilbake til norske butikker.

Tabita var på Sørlandet denne uken, og tok turen innom meg for å vise julekolleksjonen fra Gozzip og Studio. Dette er klær som vil være i butikkene i oktober. Det er utrolig spennende å få se kolleksjoner som kommer. Fint og kunne se og kjenne på klær. Prøve de på. Fant absolutt noen store favoritter i kolleksjonene, så nå er det bare å glede seg til oktober. Jeg gleder meg også til å vise endel av disse plaggene på bloggen når høsten kommer. Kos dere med bildene, og er det noe du lurer på, så spør i vei 🙂

 

Jeg skal ta på meg arbeidstøy, finne beis og beiseutstyr og ta resten av terrassen før solen tar den denne delen av terrassen.

Ha en nydelig 1.pinsedag!

4 kommentarer
    1. Såå mye fint Tabita hadde, men jeg lurer på hvilke sko hun har på – hvilket merke er det? Har så vonde ben og er ute etter sko med tykke og stive såler, men samtidig gode å ha på 😔
      Og den brun- orange kapribuksa hun viste, hvor får man kjøpt den?
      Ellers skriver du om et velkjent problem… kan man vise fram legger og lår med bulker… det blir nok her også på terrassen hjemme👍

      1. Det var sååå mye flotte plagg i de to kolleksjonene jeg fikk se når Tabita var her 🙂 Den brun-orange buksen, den kommer i butikker i Norge, men den kommer ikke før i oktober/november. Skoene Tabita hadde på seg er virkelig lekre. Ikke for mine store føtter dessverre, men skoene er fra Bibba, og disse har Tabita kjøpt hos Frk.Melie på Brokelandsheia..men sikkert andre og som fører disse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg