Stor både her og der

Som en størrelse for stor, og utfordringer med lymfeødem i begge legger, så har jeg flere utfordringer. En av de er at føttene mine har krever sko som går høyere enn str.41, eller str.42 som er der sko til damer normalt slutter. Dette har jeg skrevet litt om før på bloggen min, og jeg vet at det er flere av dere som har store føtter.

Har man større føtter enn str. 42, så må man i ordinære butikker over på herresko, og du kan jo tenke deg hvor moro det er om man som kvinne må se på herremodeller. Jeg er jo også veldig glad i å kle meg pent, og da er det jo ekstra moro om man må velge en herremodell i sko. Bare tanken på å gå i herresko, den er ikke særlig god. Følelsen av å gå med sko som absolutt ikke passet til antrekket, eller at man må gå med sko som ikke er like fine som klærne, den følelsen er skikkelig kjip. 

Heldigvis har jeg sluppet å gå for mye i herremodeller, men jeg har måtte velge det i for eksempel joggesko, og kanskje fritidssko som kan ligne litt på joggesko. Ellers har jeg etter ellevill jakt som regel funnet noe. Ikke at man alltid har vært fornøyd, og sko og antrekk har ikke alltid matchet, men det har heldigvis blitt bittelitt bedre. Ikke at store størrelser i sko til kvinner er å finne i de fleste butikker, for det er langt fra sannheten, men det finnes et innmari godt utvalg nå. Utfordringen er å få tak i de. Å bestille fra utlandet, det er en stor sjanse å ta synes jeg, og i tillegg blir det dyrt med både moms og toll i tillegg til prisen for skoene. Det er en fysisk butikk i Norge som jeg vet om, og den ligger i Oslo. Jeg skal til Oslo i august, og da skal jeg definitivt dit.

Vår og høst, så bruker jeg veldig mye Gaitline. For meg er det verdens beste sko for mine utfordrende føtter. Sketchers har også gode modeller, men jeg holder en knapp på Gaitline. Men også de fineste skomodellene til Gaitline finnes kun i damestørrelser, og det er så kjedelig. De har nå i år fått inn flere fine damemodeller. Fine sko, og flotte farger….de går opp til str. 42. En slags rosa farge, blåfarger, grønn, beige, hvit…alle modeller til dame. Også tøffe høstsko som kom i fjor hvor en av modellene er i orange, også den kun i ordinære damestørrelser. Jeg skulle Gaitline kunne våge å prøve en modell til dame som gikk høyere enn 42. Jeg tror markedet er der. Kvinner liker å være kvinner. Også kvinner med store føtter.

Gode sko er viktig uansett skostørrelse, og uansett om man har små eller store føtter. Det er utrolig viktig å tenke på føttene, noe vi kanskje ikke alltid gjør i like stor grad som andre deler av kroppen. Vi piner ofte på oss sko som ikke akkurat er gode på beina, men vi gjør det fordi de er fine. Alle vi som har et lymfødem i beina, eller som har lipødem, vi bør tenke gode sko. Alle med ryggutfordringer bør tenke gode sko, men sånn sett bør vi alle gjøre det. Føttene skal bære oss gjennom hele livet, så da bør vi passe på de.

En kvinne skal liksom ikke ha store føtter. Heldigvis har jeg funnet forretninger som har ett veldig godt utvalg av sko i store størrelser til damer, selv om jeg ofte må jakte intenst på de. Endelig kan jeg også føle seg velkledd på føttene. Det betyr så mye at man kan føle seg vel også når det kommer til skotøy selv om man også på det feltet er en størrelse, eller flere større enn ” normalen”. Hovenhet, og spreng i beina gjør at føttene trenger mer plass, men også uten ødem, så ville jeg nok hatt større føtter enn ” normalen.” Ingen andre i min nære familie har store føtter. Det er kun jeg som har trukket ” vinnerloddet.” Datteren min, min mor, min søster, min niese, alle har de normale føtter, og ordinære skostørrelser…men ikke jeg. 

Før skammet jeg meg over å ha så store føtter, og jeg skal være ærlig å si at jeg nok føler litt på denne skammen ennå. Det er ikke moro når ansatte i feks sportsbutikker tror jeg er i feil avdeling når jeg leter etter joggesko i herravdelingen. Eller når ansatte i skobutikker bare måper når du spør om de har sko som går høyere enn str. 42. Jeg føler meg veldig alene, selv om jeg vet at vi er mange med samme utfordring. Jeg føler meg veldig alene blant venninner som tusler rundt i flotte sko i str. 40, og 41, noen med dukkeføtter i str. 37 og 38…og så var det meg da. Mine sko skiller seg alltid veldig ut…de er liksom ikke like søte, og nette som skoene til venninnene mine. De er større, og bredere, og jeg har jo gigantføtter i forhold til dem. Ennå kjenner jeg på at størrelsen min skiller seg ut fra de fleste andre, men det gjør ikke like mye så lenge jeg nå kan få tak i flotte sko til mine store føtter. Men litt flaut er det ennå….

Dere som følger bloggen min vet at når jeg finner gode sko, så blir jeg skikkelig lykkelig! Jeg kjenner på lykkefølelsen i hele kroppen, jeg jubler og smiler. Gode sko er ikke en selvfølge for meg.  En sko er ikke alltid en god sko. Jeg har vært vant til sko som klemmer både her, og der, sko som gjør at føttene mine etter hvert protesterer. Jeg kan gjerne ha sko som er finere enn de er gode, men da kun i en kortere periode. I hverdagen vil jeg ha sko som er gode på føttene. Men forleden dag, så ble jeg skolykkelig igjen, og da går smilet rundt. Jeg håper bare at lykken varer etter hvert som jeg også bruker skoene en del. 

Jeg har funnet litt sko på nett, og er det en norsk nettbutikk som er kjent, da tar jeg sjansen. Da vet jeg at det er 0 problemer med å returnere om ting ikke stemmer når skoene kommer.

Lykken denne gang, det er en stilig sandal fra Dr. Martens. Jeg har aldri tenkt at mine føtter kan ha Dr. Martens, men jeg prøvde meg, og de passet så fint atte. Da er det lykke i heimen til Heidi. Ikke bare passet de, men de satt så utrolig godt på beina, slik gode sko skal sitte. Jeg er veldig fornøyd med å få så stilige sandaler til føttene mine. Disse jar såler med litt høyde, så jeg som er 178 cm blir noen cm høyere, og sålen er i tillegg veldig kraftig. Dette er en unisex modell, så den går fra dukkestørrelser og opp til herrestørrelser. Og når det er unisex, ja da føler jeg meg ikke særlig mandig i det hele tatt.

Om sommeren så går jeg mye på FitFlop sandaler, og er utrolig fornøyd med de. Jeg går også en del på Birkenstock sandaler, og er også veldig fornøyd med de selv med FitFlop på en solid 1.plass. I fjor kjøpte jeg Gaitline sandaler, en unisex modell, men den var jeg ikke så fornøyd med. Nå er det Dr. Martens jeg skal sprade rundt her i Kristiansand med, og foreløpig har jeg bare lovord. Sandalen kostet nesten 1300 kr, noe som er mye penger, men samtidig er det verdt hver krone om føttene mine jubler slik det ser ut for at de vil gjøre.

2 kommentarer
    1. Skoene er kjempefine! Tøffe – sånn du kan bruke til det meste. Mine sommersko er FitFlop i alle varianter. Elsker den sålen! Jeg bruker 41 og har bred fot. Viktig å føle seg fin og var litt «nett». Ha en strålende sommerhelg! 😎

      1. Jeg elsker også Fitflop. Det er definitivt den aller beste sommersandalen…men siden jeg har store føtter, så må jeg nøye meg med de kjedelige fargene, og modellene. Der er jo så mange fine modeller i Fitflop, men jeg må nøye meg med brune. Det viktigste er jo selvsagt at de er gode for føttene mine, men jeg kjenner lysten på og kunne kjøpe damemodellene. Ha en nydelig søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg