Sånn ble julen…..

Så var julen 2023 straks til veis ende. Julen som jeg alltid gruet meg til fordi magen alltid var i ulage etter julemat, riskrem, julekaker og julegodter. I mange år så var vel ikke det å begrense seg så veldig aktuelt. Det var kanskje like greit at at jeg aldri ville veie meg.

Jeg var spent på denne julen. Veldig spent. Spent på hvordan magen ville reagere på ribbe, og blandingen av alt som julen bringer med seg av mat. Spent på om jeg klarte å stoppe når magen sa stopp. Jeg har i tiden på Ozempic lært masse om spisemønsteret mitt, jeg har lært mye jeg ikke visste om kalorier, jeg har blitt mye mer bevisst. Jeg har egentlig lært meg selv å spise på en annen måte. Ikke så mye nye matvarer, men mengde og valg.

Julen 2023 var veldig fin den. Julaften sammen med de to prinsene mine, datteren min og mamma. To gutter som ventet og ventet på julenissen, og gaver, og sannelig dukket ikke julenisse opp, og grøten vi satte på trappa, den hadde nisse glad og fornøyd spist opp. Julaften sammen med barn, det er glede det. Julaften bød på nydelig ribbe med fantastisk sprø svor laget av min datter. Jeg har aldri brydd meg om sprø svor. Jeg skjønner at det ser bra ut, men jeg spiser ikke svor. Multekremen hadde jeg laget, og prinsene fikk det de ønsket seg mest til dessert : Is. Jeg merket fort at jeg ikke klarte så mye julemiddag som jeg pleide, og det er jeg utrolig glad for. Og jeg stoppet når magen sa stopp. Jeg var mett til jeg la meg, så det ble ingen julekaker, eller julegodt. Jeg var så mett at jeg var mer enn fornøyd med CBs lette julebrus.

Jeg var så ” heldig ” at jeg fikk ribbe to dager på rad. I julemiddagen på 1.juledag ble det også servert ribbe, og jeg merket at det ble for mye fett. Selv om jeg spiste lite av ribbemiddagen, og kun en liten porsjon med riskrem, så ble magen min vond, og uvel. Jeg tilbragte kvelden i god stolen, skikkelig kvalm. Jeg følte flere ganger at jeg måtte kaste opp, men det gikk ikke så langt. Så jeg tror Ozempic gjør at jeg reagerer på for mye fett, noe som sånn sett bare er positivt. Med nydelig oksesteik på 2.juledag laget av min søster, så var magen min mye mer fornøyd.

Jeg spiste et par julekaker i julen. Kransekakestenger. Lysten var ikke der. Noe julegodt ble det, men langt i fra så mye som jeg har pleid å spise. Jeg kunne nok ha spist mer, men jeg klart å holde meg i tøylene, og er stolt av det. Jeg fikk julestrømpe også med både Pops, Smash, og mokkabønner, men alt ligger i skuffen i kjøleskapet sammen med all den andre sjokoladen jeg har. Jeg er så stolt over at jeg ikke rører det. Om lysten på sjokolade skulle komme, så er jeg ikke der at jeg ikke skal spise. Da tar jeg litt, men ikke alt.

Onsdag skulle jeg veie meg. Jeg kjente på hele meg at lysten til å veie meg ikke var der. Redd for hva vekten ville vise, for jeg var sikker på at jeg hadde gått opp, noe som også stemte. Samtidig ble jeg faktisk glad når jeg så at jeg ikke hadde gått opp mer enn 1 kg. Det kan jeg absolutt leve med, for jeg har kost meg i julen, og jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle nekte meg noe, men samtidig stoppe når det var nok. Den ene kiloen jeg hadde gått opp, den var borte i dag. Jeg bare måtte opp på vekta igjen i dag for å sjekke, så jeg er veldig happy. Når vi også har sånn tålig kontroll på blodsukkeret, så er jeg veldig fornøyd.

Jeg har troa på at 2024 skal bli et godt år på alle plan, også når det kommer til vekt og helse. Men selv om Ozempic nå hjelper meg både med blodsukker og vekt, så må man jobbe selv også. For meg nytter det ikke og bare sette meg ned og spise, og ikke drive trening og dermed tro at vekten skal rase, og blodsukkeret bli perfekt. Så enkelt er det ikke, men det er et godt hjelpemiddel. Jeg har jo trent bra hele tiden, og skal definitivt fortsette med det. Målet er å øke treningsmengden i det nye året. Kanskje også finne nye treningstyper som jeg kan ha i tillegg.

Jeg har i dag hatt ei god kondisjonsøkt på sykkel og mølle. Jeg var på plass kl. 07. Dagen i dag skal jeg bruke til litt forskjellig. Bla så tenker jeg at jeg så smått skal starte å rydde bort julen. DET blir trist i år. I år har jeg hatt julestemning, og kost meg i julehuset mitt. Juletreet har fått en perfekt plass i stua, og står der så fint og grønt med alle kuler i dyp julerødt. Så i år har jeg skikkelig kost meg med all julepynten, men bort må den, så starter så smått i dag.

Ellers blir det jobbing i nettbutikken min, og nå er det masse salg og masse nyheter i butikken. Ta gjerne en tur innom : https://enstorrelseforstor.no/

Ha en nydelig lørdag! Vi blogges i morgen på årets siste dag.

2 kommentarer
    1. Hei. Mener du har skrevet at du har diabetes. Kan du ta spise alt det søte du har gjort tidligere men noe mindre nu når du tar sprøyten. Jeg bare lurer🙂

      1. Hei! Ja, det stemmer at jeg har forhøyet blodsukker, men det har jeg ikke alltid hatt. Det er ikke så lenge siden det ble oppdaget at blodsukkeret var forhøyet, og dette har jeg sjekket hver 3.mnd i flere år. Så da jeg nok spiste for mye usunn mat tidligere, så hadde jeg ikke forhøyet blodsukker. Heldigvis så gjør Ozempic lysten på søtt mye mindre, så nå spiser jeg veldig lite søtt. Dessverre blir det noe, men det ” noe ” er svært lite. Lysten på sjokolade og kaker og den type søtt, den lysten er borte – hurra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg