Så viktig, men så vanskelig

Små ord kan bety så ufattelig mye. Små ord kan få dagen din til å gå fra grå til skinnende fin. Plutselig kjenner du at du smiler, noe du ikke har gjort tidligere den dagen. Det å få noen gode ord, og fine komplimenter, det gjør så utrolig godt. Jeg er ikke alltid like flink med de små ordene som kan bety så utrolig mye for den som mottar de. Det har liksom vært ett av målene mine – at jeg skal bli flinkere til å rose, til å skryte, og til å oppmuntre. Jeg vet hvor mye slike ord, og slike tilbakemeldinger betyr for meg, og alle setter vi jo stor pris på å få ros og komplimenter. Vi trenger det. Vi trenger å høre at vi betyr noe, at man er fin, at man gjør en god jobb, at vi er en god venn og partner – vi trenger bekreftelser.


Foto : Stormberg

Denne uken opplevde jeg igjen hvor flinke mange er på å gi komplimenter, og ros, også de jeg ikke kjenner så godt. Jeg ser veldig godt at dette er noe jeg må bli mye flinkere på selv, for jeg ser jo hvor mye det betyr for meg å få slike fine ord. Jeg blir jo så glad, hele meg smiler, og komplimenter gir meg også masse ekstra motivasjon. Jeg tror vi alle må bli mye flinkere til å gi et smil, si et hei, og si fine ord til hverandre. For meg betyr slike ting så utrolig mye. Jeg var kjapt innom en butikk for en liten handel, og på min runde treffer jeg to mennesker, helt uavhengig av hverandre, Den ene er jeg vokst opp sammen med, den andre vet jeg bare hvem er. Begge stopper meg etter at vi har hilst, og begge kommer med de fineste komplimenter. Jeg er nok ikke den flinkeste til å ta i mot komplimenter… jeg vet av og til ikke helt hva jeg skal si, men jeg fikk sagt til begge hvor mye disse ordene betydde for meg, og at de hadde gjort dagen min enda finere. Jeg er kanskje en typisk sørlending.Litt sånn småsjenert i noen situasjoner. Men at det betyr uendelig mye, helt klart. Takk for at det finnes slike mennesker som tar seg tid til å gi komplimenter selv om man ikke kjenner hverandre så veldig godt. Samtidig så vet jeg at jeg må bli litt flinkere til å ta i mot komplimenter. Jeg må bli flinkere til å gi meg selv komplimenter. For meg er det liksom litt skrytete å være stolt av meg selv – jeg føler kanskje at jeg prøver å fremheve meg selv. Men det er lov å være stolt.

Jeg har tidligere trodd at alle som ga meg komplimenter ga de fordi de syntes synd på meg. At jeg trengte det fordi jeg var en størrelse eller flere for stor. Jeg tolket alt i feil mening fordi mitt hode trodde det var slik. Jeg stilte alltid spørsmålstegn i hodet mitt om de mente det de sa. Svaret var som regel alltid nei.. i mitt hode. Nå klarer jeg heldigvis å tenke annerledes. Mennesker rundt en sier positive ting fordi de mener det. Visst ikke lar de være å si noe.

Komplimenter er noe positivt. En positiv bemerkning, ros eller skryt. Komplimenter kan omhandle alt. Man kan få komplimenter for materielle ting, som hvordan man ser ut, klær man har på seg, eller nye ting man har kjøpt. Man kan få komplimenter for prestasjoner. Man kan få komplimenter fordi en annen synes man er en fin. Fordi man har fine egenskaper. Fordi man betyr noe for andre. Uansett er det utrolig fint å få. Jeg synes det er utrolig fint å høre at også andre synes den nye jakken min er fin, og at jeg kler den. Jeg synes det er fint når andre legger merke til hvor mye mer jeg stråler, og virkelig ser at jeg har det bra. Jeg skal være helt ærlig å innrømme at jeg synes det er utrolig godt å høre når andre legger merke til at jeg prøver å gjøre noe med helse, og vekt. Fordi det er en kamp hver eneste dag.

At jeg kan være et forbilde, at jeg motiverer. Hvor fantastisk er det ikke å få høre slikt?  Jeg får så utrolig mange fine meldinger, og kommentarer fra dere som leser bloggen min, og de setter jeg så utrolig stor pris på. Jeg blir så utrolig glad. Det betyr så mye for meg. Det er nok de fineste tilbakemeldingene jeg kan få. At jeg kan bety noe for andre, at det jeg gjør og skriver om kan motivere andre. Det er helt fantastisk! Så takk for meldinger og kommentarer, og takk til dere som stopper meg for å slå av en prat.

Om jeg ikke alltid takler å ta i mot komplimenter like godt, så skal du vite at jeg setter umåtelig stor pris på de, og det gir meg en ekstra motivasjon til å fortsette jobben jeg har startet, til å fortsette å blogge, til å utvikle bloggen med andre prosjekter. De fleste av oss blir jo veldig glad for å få komplimenter, men det er stor forskjell på hvordan vi takler det. Mitt standardsvar er ” takk “, og ofte er det ikke alltid jeg får sagt så mye mer. Jeg blir kanskje litt sånn flaue av å høre fine ting om meg selv, og derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal svare.

Jeg skal fortsette å jobbe med å ta i mot komplimenter, og jeg skal fortsette å jobbe med å være den som også kan gi komplimenter. Jeg er mye flinkere til å gi enn å ta i mot. Små ord betyr så uendelig mye for oss alle. Det kan endre hele dagen, og det kan endre hele humøret vårt. Og det å kjenne på den gode følelsen, det er den beste følelsen man kan kjenne på.

 

Ha en nydelig lørdag! Jeg har vært på trening og syklet en mil. Det blir en helt fantastisk dag her i sør i dag, så i dag skal jeg starte med å jobbe litt ute. Vi blogges i morgen.

 

 

1 kommentar
    1. Jeg skulle ønske at du kunne se meg gjennom mine briller 👓 sier jeg til venner noen ganger.
      Vi skulle alle hatt mulighet til bytte briller iblandet, for å kunne se oss selv med andre briller.
      For mange av oss er litt for flinke til å finne feil og mangler hos oss selv og glemmer alt det gode
      Vi har og by på ❤️
      Ønsker deg en vakker solfylt helg.
      Smil det smitter 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg