Så vakker, men så feit…..

Jeg følger den amerikanske plus size modellen, Tess Holliday på Instagram. Jeg har stor sans for henne. Hun kan kanskje være noe vulgær av og til, men for ei dame! Jeg skulle gjerne hatt noe av henne selvtillit, og mot til å stå opp for den man er, og for den kroppen man har. Hun blir stadig kritisert for å være en dårlig forbilde, og som alltid så kommer kritikken fra de ” perfekte ” om at hun hyller overvekt. Det er klart at når man velger å være en offentlig person i ulike sammenhenger, så må man også tåle å stå i stormen, men det står så stor respekt av at en person står så stødig i en storm som det Tess Holliday opplever så mye av. Klart det koster å stå i slike stormer, men hun står i de. Det er så mye hat, og negativitet der ute mot mennesker som kun ønsker å bli akseptert for den kroppen de har. Vi trenger slike stemmer. Vi trenger plus size modeller. Vi trenger at mennesker med formfulle kropper viser klær for oss som skal bruke de. Tess Holliday er nok den mest profilerte og den mest brukte plus size modellen, og for en flott kvinne hun er. Utrolig vakker, og hun oser av selvtillit. Slike personer trenger vi virkelig.

Forleden dag hadde Tess Holliday vært hos legen, og på legekontoret hadde det sittet en kvinne i 60 årene. Hun hadde sett lenge på Tess før hun hadde begynte å prate til henne. ” Så utrolig vakker du er ” hadde damen sagt. Tess Holliday rakk akkurat å takke for komplimentet før damen fortsatte: ” Det er bare så altfor synd at du er så feit. Så vakker, og så feit. Ingen menn vil ha så feite damer.” Jeg fikk hakeslepp da jeg så videoen hun hadde lagt ut med historien. Ikke at det egentlig sjokkerte meg at noen kan si slikt, men hva er det som får mennesker til å si slike ting til andre? Sier man slikt til alle som faller utenfor ” boksen”? Svaret her er nei. Men det er liksom helt akseptert å snakke ned overvektige fordi enkelte tenker at når noe er selvforskyldt, så fortjener man å høre det. Uvitenheten, den er fortsatt stor blant mange dessverre. Selvforskyldt? Er det så enkelt? Virkelig?

” Så utrolig pen du hadde vært om du bare hadde vært noen kilo lettere ” – disse ordene er jeg sikker på at mange av dere som leser bloggen min har fått høre. Gjennom bloggen min, så kommer jeg i kontakt med masse flotte mennesker som forteller meg sin historie, og mange av historiene er ikke ulik mine egne. Setningen, den er det mange som forteller at de til stadighet får høre. Så utrolig sårende, og så utrolig vondt. Ei jeg traff forleden kunne fortelle at hun til stadighet fikk høre hvor mye bedre hun hadde sett ut om hun ikke hadde vært så feit – hun kunne nesten fått hvem hun ville om hun bare hadde slanket seg. I tillegg ville hun blitt lykkelig….. hvordan er det mulig å si noe sånt? Igjen, så er det vel ingen overvektige som er veldig overrasket over at sånne ting blir sagt. Mange av oss har vel hørt lignende opp igjennom. Hvorfor blir man så mye penere om man slanker seg? Hvorfor er det så utenkelig at tjukke mennesker kan være lykkelige? Og pene? Og flotte ? Hvorfor har jeg ingen rett, eller grunn til å være lykkelig? Eller få en flott mann ? Fordi jeg er tjukk?

Jeg kommer som sagt i kontakt med så utrolig mange flotte kvinner gjennom bloggen min. Flotte kvinner som ikke selv ser hvor flotte de er. Flotte kvinner som føler at samfunnet ser ned på de fordi de bærer ekstra kilo, og som stadig for høre hvor flotte de hadde vært om de bare hadde vært noen kilo lettere. Hva er dette? Hvordan kan noen få seg til å si noe slikt? For ikke å snakke om alle menn som digger formfulle kvinner, men som ikke våger å innrømme det fordi det nok er litt tabu og like kvinner med former og ekstra kilo. Jeg blir både sint og lei meg. Der er masse flotte menn der ute som virkelig nyter synet av en formfull kvinne, men istedenfor å innrømme det, så forblir det en godt bevart hemmelighet.

Jeg får så mange meldinger fra menn som er akkurat der. De ønsker å oppleve en formfull kvinne, i all hemmelighet. Både gifte og single i alle aldre, selv om de som er yngre enn meg er i flertall. Smigrende? Egentlig ikke. Ingen kvinner skal være hemmelige fordi en mann ikke våger å stå for det han liker. Ingen skal gi noen det de ønsker på et slikt grunnlag.

Opp igjennom, så har jeg heldigvis ikke møtt veldig mange som har påpekt hvor mye penere jeg hadde vært om jeg hadde vært en del slankere, men klart jeg har hørt det. Jeg har jo det. Noen tror kanskje de motivere oss når de slenger sånt i ansiktet på oss, men når ble sårende kommentarer motiverende? Og hvorfor skal jeg bli slankere fordi andre mener jeg bør det? Visst jeg ikke er pen fordi kroppen min er stor, så har jeg ingen intensjon om å strebe etter å få noens godkjenning.

 

Jeg blir så uendelig glad når jeg ser, og hører mennesker som kjemper for retten til å være seg selv, og retten til å være glad i egen kropp. Det å være glad i vår egen, store kropp betyr ikke at vi glorifiserer overvekt av den grunn. Alle vet at fedme ikke er bra, det er ikke den biten dette handler om, men det handler om retten til å være oss selv, og retten til å være glad i egen kropp. Plus Size modellen, Tess Holliday svarte så utrolig bra på et spørsmål fra en journalist en gang som lurte på om hun følte seg sexy… ” Ja, burde jeg ikke det ” var Tess sitt svar til journalisten… jeg digger sånne kvinner. Vi trenger kvinner som står opp for egen kropp. Visst noen ikke liker å se en stor kropp, så se bort, men ikke sleng med leppa. Jeg håper jeg på min måte kan være med å være en slik stemme.

Ingen har bare gode dager, verken jeg, eller de som topper listen over verdens vakreste, men å påstå at man ikke kan være lykkelig fordi man er stor, det er en påstand som ikke holder mål – det er en myte som bør avlives her, og nå. Det som derimot kan sette en demper på lykken er når andre forteller at vekt, og lykke hører sammen, eller når noen forteller at ” hadde du bare vært noen kilo lettere….” Det er ikke alle store som sitter inne foran tv’en og trøstespiser fordi man har for mye vekt, og de som gjør nettopp det, det er kanskje de som nettopp har blitt fortalt hvor mye bedre de hadde vært, og sett ut om de hadde vært noen kilo lettere…..overvekt har mange årsaker, og en av dem er mobbing, og sårende kommentarer.

Se deg i speilet, og se hvor flott du faktisk er. Nei, det er ikke lett fordi vi er vant til å si akkurat det motsatte til oss selv. Helst løper vi forbi speilet for å slippe å se oss selv med valker, grevinneheng og litt ekstra her og der. Små skritt, litt dag for dag, så vil negative tanker bli mer positive. Du er utrolig flott!!

6 kommentarer
    1. Jeg synes det er synd at det er så mye fokus på kropp, uansett størrelse. At noen skal ønske seg en kjæreste FORDI denne er formfull eller FORDI denne er tynn. Skulle ikke være DET som er grunnlaget liksom. At man ikke heller ønsker seg å være kjæreste med den og den personene pga personlighet, og at kroppen burde telle null og niks egentlig. Ja…det tenker nå JEG da.

    2. Hei, synes det er alt for mye fokus på kropp. Trur kanskje det de fleste av oss ikke tenker så mye over det i det daglige. Jeg se masse flotte jenter og damer, tynne, kraftige og tjukke. Men når jeg ser litt tykke barn synes jeg det er litt trist. Da tenker jeg at det kanskje er for mye usunt kosthold og lite bevegelse i hverdagen.

    3. AMEN!!!!!! Ja det sier nå jeg. 👏👏👏Jeg er så inderlig enig i det du skriver Heidi. Det vakre i mennesker kan ikke leses i kilo!!!!! Det er synd at det skal være sånn…….🥺 Selv om vi er overvektige er ikke det ensbetydende med at vi sitter stille og spiser usunt. En stor kropp kan være mye sprekere og sunnere enn en slank kropp. Desverre ikke alle som tenker på det. 🤔 La oss fortsette å pynte oss til hverdags og smile stort til alle vi møter. Uansett størrelse. 😍😍😍Du ser superflott ut og jeg elsker klærne du viser. Ønsker deg en super dag!!!! 🌹🌹🌹

      1. Takk for viktige ord, Anne Lise! Det er så sant det du skriver. Det vakre i mennesker, det kan ikke leses i kilo. Og det er nettopp det altfor mange gjør, og det er så trist og frustrerende. Det er ennå altfor mange som setter likhetstegn mellom overvekt og usunn spising. Det er altfor mange som tror en slank kropp er så mye sunnere enn en stor kropp. Jeg er sikker på at det er mange av oss overvektige som har en mye sunnere kropp enn mange slanke. Innvendig er det jo ingen som ser. Jeg er så enig med deg: La oss pynte oss også i hverdagen, og la oss skinne som de flotte kvinnene vi er. Og du er utvilsomt ei utrolig flott dame! Ønsker deg en flott søndag!!

    4. Lærte som barn 🤭 at har du ikke noe fint å si om andre så beholde inne i hodet.
      Hvorfor kan vi ikke være gode med hverandre?
      De er nå mens vi lever at vi trenger en klapp på skuldra og gode ord ❤️

      1. Jeg skulle så ønske at vi var der alle at vi kunne være gode mot hverandre, og akseptere hverandre…sånn er det dessverre ikke. Så en video Tess Holliday la ut i går. En gråtende Tess Holliday. Hun var så sliten, og så lei av alle kommentarene hun fikk for den store kroppen sin, og hvor mange spørsmål som ble stilt om henne som person fordi hun har høy vekt, bla hvor god mor hun kunne være for barna sine når hun var så stor. Jeg blir så lei meg og så oppgitt…og veldig sint.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg