Så skjedde det igjen….

Fy fader! Noe så vondt har jeg ikke opplevd om man ser bort i fra det å føde. Det var så ille at man nærmest trodde den siste dagen var kommet. Vel, kanskje jeg ikke trodde akkurat det, men jeg for noen smerter! Jeg vet iallefall at jeg ikke har hatt skikkelige smerter før dette kom som lyn fra klar himmel.

Vi skrur tiden tilbake til januar i fjor. Rett etter midnatt våkner jeg med noen enorme smerter i magen. Jeg har tydeligvis aldri hatt skikkelige magesmerter før, for dette var helt grusomt. Jeg var kvalm, og etter hvert, så gikk det begge veier. Det å kaste opp, det er noe av det verste jeg vet, og noe jeg ikke har gjort på evigheter. Sånn gikk det hele natten med enorme smerter på toppen. Det ble så ille at jeg måtte ringe Legevakten, og siden det kun var kort tid til fastlegen åpnet, så ble avtalen å dra dit. Bare å komme seg til fastlegen føltes som en dagsmarsj. Urinprøve, CRP, metning, puls, hjerte, nyrer og diverse andre prøver var helt fine. Konklusjonen til fastlegen ble akutt matforgiftning, men det viste seg å være noe helt annet.

Smertene ga seg ikke. Noe mindre smertefullt ble det etter hvert, men de ble altoppslukende, og tok alt fokus selv om jeg prøvde å fokusere på andre ting. Matlysten var borte, trening var uaktuelt, så det har vært mange hjemmedager hvor jeg ikke har orket særlig mye. Ingen krise at mat ikke fristet, men det var rart å gå på butikken og ingenting fristet.

Akutt matforgiftning viste seg å være nyrestein, og i april i fjor, så ble jeg operert, og steinen ble knust. Etter hvert så skjønte jeg at får man nyrestein, så er sjansen for å få dette tilbake veldig stor. Jeg husker Bård Ylvisåker på 71 grader kjendis under programmet fikk nyresteinsanfall, og hadde vel blitt operert 3-4 ganger. Jeg har også møtt personer som har hatt dette flere ganger.

Torsdag var jeg på Unilab for å ta ny CT nettopp fordi jeg har hatt 2 nye anfall med smerter. I går hadde jeg et nytt et. Det startet med litt mageknip, og ble etter hvert ganske så uholdbart. Jeg vurderte legevakta, men usikker om de hadde lagt meg inn til operasjon. Mulig de bare hadde sendt meg hjem med smertestillende, og beskjed om å ta kontakt med legen. Jeg vet ikke. Det har sluppet litt taket nå, men jeg går jo litt på nåler i frykt for at det skal komme tilbake. I morgen kommer svaret på CT’en, og jeg er ganske sikker på at der er en ny stein, og at det blir en ny operasjon. Jeg er nok ikke alene om å ha opplevd dette. Det er nok flere av dere som også har opplevd å få nyrestein mer enn en gang.

Livet går opp og ned, og man vil møte på noen motbakker i blant. Det er tungt når man er i motbakken, og så er det en god følelse å kjenne på når motgangen slipper mer og mer taket, og den gode hverdagen er tilbake.

Ha en nydelig søndag der ute!

 

10 kommentarer
      1. Tusen takk, Monica. Søndagen ble bedre enn lørdagen, men jeg kjenner ennå at det murrer. Får svar på CT i dag, og er det en ny nyrestein, så håper jeg det ikke tar lang tid før de knuser den, eller de.

      1. Tusen takk, Dagny! Jeg måtte jo selvsagt være en av de som fikk nyrestein mer enn en gang 🙁 Får svar i dag, men føler på meg at dette er en ny nyrestein.

    1. Det ermulig jeg er i overkant naiv, men jeg tenker at etter nok motbakker så må det vel bli litt utforbakke der ting går mer av seg sjøl også😉 Lykke til!

    2. Gubben hadde det en gang. Han fikk rådet å drikke noe med syre for det kunne forhindre nyrestein. Han begynte å drikke litt eplejuice og har ikke fått noe nytt, sikkert 10 år siden. Men om det er noe i det, vet jeg ikke, men grusomme smerter ❤️

      1. Hei Mariann,
        Smertene er helt grusomme, og som regel varer et anfall ganske så lenge. Takk for tips. Jeg hørte fra en venn av meg at syre skulle være bra. Han drakk noe sitrongreier, og har ikke hatt det igjen, så det må jeg absolutt sjekke ut.

    3. Jeg hadde noe legen tror var nyrestein for to år siden.Ble brått syk hjemme med enorme smerter.Ble livredd for å være ærlig.Sendt med ambulanse til legevakt og fikk en smertestillende cocktail som ville hjelpe om det var nyrestein.Den hjalp og CT ble tatt seinere men ingen stein å se.Fikk med en dose med samme smertestillende hjem tilfelle det kommer tilbake.Har du ikke fått smertestillende du kan ta om du kjenner det kommer igjen?Ikke fått igjen noe lignende jeg heldigvis men det var helt fryktelig enten det var nyrestein eller noe annet.Ønsker deg masse god bedring!

      1. Hei Anita,
        Tusen takk! Man blir livredd når man opplever slike intense smerter for første gang. Nå vet jeg hva det er, tror jeg da, så da er jeg ikke like redd, men det er jo forferdelige smerter, og det varer ofte lenge. Jeg fikk Paralgin for smertene, men når de er på sitt verste, så hjelper ikke disse. Svaret på CT kommer i dag, så om jeg får prate med legen, så må jeg høre om det er noe annet jeg kan få som tar smertene om de kommer igjen, noe de sikkert gjør. Det kan jo ta noe tid før jeg blir operert dersom det er nyrestein.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg