Så kom endelig svaret

Så kom svaret. Endelig fant man årsaken til de intense magesmertene, og alt ubehaget jeg har hatt siden midten av januar. Endelig etter så mye prøver. Alle prøvene som var fine. Alle verdiene som var helt innenfor normalen. Jeg begynte jo å tro at det kanskje ikke var noe, men samtidig så måtte det være noe. Slike smerter, og ubehag, sånn skal man ikke ha det. Matlysten var helt borte i mange uker. Jeg gikk og brakk meg på butikken når jeg skulle handle. Til og med lysten på Pepsi Max var helt borte. Disse tingene har jeg aldri opplevd før.

Forrige uke var jeg på CT av nyrer og urinveier. Heldigvis var det CT og ikke MR. Jeg har aldri hatt MR, men jeg ser for meg at det er skrekkens maskin. Trangt og klaustrofobisk. CT gikk som en drøm. Jeg var forberedt på å kle av meg både det ene og det andre, men her trengte jeg ikke å ta av noen klær i det hele tatt. Litt ned med buksa pga glidelåsen, men ellers kunne alt av tøy beholdes på. En venn av meg tok den samme for kort tid siden, og måtte ta alt av klær. Jeg har konkludert at det måtte ha vært etter hans eget ønske hehe. CT’en tok noen veldig få minutter, så var det gjort. Sist jeg tok CT var på Radiumhospitalet før kreftroperasjonen, og det begynner å bli veldig mange år siden nå.

På torsdag kom svaret på CT’en, og der fant de årsaken til magesmertene. Jeg sier heldigvis at de fant noe. Ikke at jeg er glad for det sånn sett, men med tanke på hvor vondt jeg har hatt, så er jeg lettet over at de har funnet ut hva det er, og at de kan gjøre noe med det.

Legen min hadde rett. Jeg har nyrestein, og nyresteinen ligger nå i den venstre urinlederen. Det er ikke rart at jeg har hatt så intense smerter. Jeg har hørt hvor smertefullt andre har opplevd det samme. Ser man bort i fra det å føde, så er dette de verste smertene jeg har opplevd. I tillegg til at de fant nyrestein, så har jeg også noen utposninger på tykktarmen, kalt divertikler. En veldig vanlig tilstand. Disse utposningene kan bli betente, og bla gi smerter. Mine var ikke betente viste CT’en. De kan ha vært det siden jeg også har hatt en del feber i denne perioden, men de er ikke betente nå. Ingen vet nøyaktig hvorfor divertikler dannes, men en fiberfattig kost kan forverre tilstanden. Derfor anbefales mat med rikt innhold av kostfiber, så her må jeg være enda flinkere fremover. Kosten min er ikke fiberfattig, men jeg har sikkert forbedringspotensiale. Divertikler kan oppstå i spiserøret, magesekken og tynntarmen, men de er vanligst i tykktarmen hvor de da oppdaget mine.

Nå er jeg henvist til sykehuset for videre behandling der, og legen har bedt om høy prioritering. For min del hvor steinen sitter i urinlederen, kan det bli aktuelt å gjennomføre noe de kaller en ureteroskopi. Behandlingen skjer under lokalbedøvelse eller i narkose. Legen fører et langt tynt instrument opp i urinrøret, videre inn i blæren og opp i urinlederne i retning nyren. Når instrumentet når frem til steinen, kan den brytes opp med laser. Denne prosedyren skal ha god effekt.

Så da er det bare å vente på innkallelse. Kjenner jeg er spent på hva som skal gjøres, og jeg er jo alltid spent på hvordan legen behandler meg som overvektig. Gruer meg alltid litt til det. Har møtt for mange leger, og helsepersonell som har sine fordommer mot overvektige. Men for all del. Mange er motsatt også, så jeg skal ikke grue meg for mye på forhånd, men være forberedt.

I går hadde jeg flotte damer på besøk. Neste uke har jeg bursdag, og jeg synes det er koselig å invitere til et lite selskap i den anledning. Alle disse har jeg trent sammen med i ulike settinger. Fantastiske damer som det bare er så herlig å være sammen med. Vi skravler og ler i time etter time. Jeg er så takknemlig for å kjenne så mange flotte mennesker som får meg til å smile, og føle meg vel.

I dag blir en rolig lørdag, og i morgen skal jeg ha et lite familieselskap. Da kommer også prinsene mine, og gjett om jeg gleder meg til å se de igjen. I følge Henry som er eldst, så har de laget en bursdagsgave til meg, men han kunne ikke si hva det var, så jeg er så spent.

Litt om trening helt til slutt i dag. Har du lyst til å starte å trene, og bor i Kristiansands området, så har vi plass til et par, tre til på treningsgruppen vår. Vi er i dag kun jenter, men menn er veldig velkomne til å trene sammen med oss de også. Vi er en gjeng på 8-9 damer som trener sammen med en personlig trener hver mandag mellom 1830-1920 på Rona. Fantastisk gode timer med varierte øvelser. Vi bruker mest egen vekt, men det hender vi også har strikk, og manualer. Her blir hele kroppen trent, og det å trene en gang i uken er en start for mange. For mange har dette vært en start for mer aktivitet. Har du lyst til å være med i treningsgruppen vår, så ta kontakt med meg for mer informasjon. Du må ikke være overvektig for å være med, men et ønske om å starte opp å trene, og kanskje gjøre det du har tenkt på så veldig, veldig lenge.

 

13 kommentarer
    1. Ikke rart du har hatt vont når du har nyrestein, men så bra de fant ut av det👍 Skulle ønske jeg bodde i området der du bor. Da hadde jeg blitt med i treningsgruppa nå med en gang. Her er det dessverre ikke noen sånn gruppe. Kos deg med dine prinser og gratulerer med dagen som kommer 🥳

      1. Jeg er veldig glad de fant ut av dette. Det har vært så innmari smertefullt dette. heldigvis ikke mye smerter nå, men det skal bli godt å få fjernet det som fjernes må. Det er ikke så lett å få folk med på treningsgruppen faktisk. mange som egentlig vil, men så blir det likevel ikke noe av det. Det er alle disse unnskyldningene…. Ha en nydelig søndag, og tusen takk for bursdagshilsen.

    2. 😱😱😱 Au da…Hørt at det der er heilt vilt vondt …
      Håper du kommer inn kjapt da !
      Masse god bedring og kos deg med dine små prinser 💙
      Ha en nydelig lørdag ☀️🌸

      1. Tusen takk, Hilde! Nyrestein, det er virkelig vilt vondt 🙁 Smertene har vært så intense. Nå ligger de mer i ro, og jeg har ikke de intense smertene lengre. Det skal likevel bli godt å få dette fjernet så jeg forhåpentligvis ikke får dette tilbake. Ha en nydelig søndag!

    3. Hei Heidi
      Jeg har tatt nyrestein med narkose
      Gikk veldig fint for meg
      Ønsker deg lykke til
      Klem fra Randi🌹

      1. Hei Randi! Så godt å høre at fjerning av nyrestein gikk smertefritt for deg. Håper det vil bli tilfellet med meg også når jeg kommer inn. Du har ikke fått det tilbake? Var det dagkirurgi?
        Klem tilbake

        1. Var dagkirurgi Har ikke fått det tilbake, men kan det, har Stein som ofte kommer tilbake Er 3-4 forskjellige typer,

      1. Ja, er så lettet over at de fant ut av dette til slutt. Har aldri i livet tatt så mye prøver som jeg har tatt nå. Jeg er veldig fornøyd med at legen tok dette på alvor. Ha en flott søndag, Janne!

    4. Har hatt det samme og kirurgi ble gjennomført og hjalp. Og det viktigste, det har ikke kommet igjen!!! Jeg er jo svært overvektig. Kunne godt tenkt meg å trene mer, men 2 ting gjør det vanskelig: artroseknær og mangel på sertifikat.
      Lykke til!

      1. Så godt å høre at kirurgi hjalp på nyresteinen. Veldig godt å høre at du heller ikke har fått det igjen. Jeg venter på innkalling fra sykehuset for å få de fjernet, og håper den kommer snart. Det er kjedelig når man har utfordringer i forhold til trening 🙁 jeg håper at jeg kan komme meg tilbake på trening i morgen. Kjenner på den dårlige samvittigheten når jeg ikke kommer meg dit. Trening er blitt en viktig del av hverdagen min…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg