Romjulsdrøm

Så er romjulen her. Det har vært fine dager sammen med familien, det har vært god mat, og det har vært litt julegodt. Jeg har fått mye mommotid med Henry og Alfred, og Henry begynner nå å skjønne litt mer hva jul er. Det å åpne pakker, det er stor stas. Julenissen er også stas, men de store nissene, de er finest på god avstand. Pepperkaker, det er det beste som finnes synes Henry, og ” På låven sitter nissen “, den har vi sunget igjen og igjen, samtidig som vi skotter slik rottene gjør, og hopper slik nissefar gjør når han skal jaga bort rottene som vil ta julegrøten hans. Barn og jul er så fint, og enda finere blir julen når guttene blir et år og to større. Det er ingen tvil om at guttene beriker mitt liv noe helt enormt.

Jeg skal også bruke romjulen til å tenke på det nye året som snart er her. Jeg har begynt å tenke drømmer, og mål. Har du en romjulsdrøm? En drøm som du våger å begynne å tenke nå, og som du vil fullføre i det nye året? Jeg har sluttet med nyttårsforsetter. De går i vasken fortere enn de blir sagt. Det er noen år siden jeg hadde nyttårsforsetter sist, men jeg har satt meg mål for et nytt år, og jeg kjenner veldig godt at jeg i år, mer enn på lenge gleder meg til å tenke ut mål, og ikke minst, jobbe for å nå dem. Siste halvdel av 2020 har vært et utrolig godt år for meg personlig. Jeg ser veldig godt resultatene av hard jobbing, og jeg kjenner det veldig godt på kroppen. Jeg er så utrolig motivert.

Jeg gikk inn i denne julen på en måte jeg gjerne skulle vært foruten. Det å oppleve skader, det er en krise for meg, og jeg går nok litt i kjelleren. I kjelleren er det lenge siden jeg har vært, og dit vil jeg helst ikke. Likevel er jeg der litt nå. Kanskje ikke i den mørkeste kjelleren, men jeg skulle gjerne vært på en bedre plass. Jeg har kjent litt ubehag i det ene kneet noen dager, og jeg kjente at dette ubehaget var noe. Lille julaften gikk jeg til kiropraktoren min for å prøve og finne ut av dette. Kiropraktoren var helt klar. Diagnose: Runners Knee. Runners Knee er en svært vanlig belastningsskade, spesielt blant løpere, men andre kan også få dette. Aktiviteter som innebærer mye repetisjon av bevegelse i kneleddet, det kan gi Runners Knee. Dette er egentlig ikke en konkret skade, men er et samlebegrep som beskriver en rekke vanlige symptomer som oppstår i kneet som følge av gjentatt overbelastning. En flott førjulsgave må jeg si. Kiropraktoren ga meg massasje, og jeg fikk beskjed om ikke å trene beina en periode. Jeg måtte kjøpe meg en foam roller som jeg kunne bruke hjemme, og jeg måtte gå til en massør/fysioterapeut som kunne gi en dyp massasje. Voltaren tar jeg også for at betennelsen i slimposene skal slippe taket. De første dagene skulle jeg og ha ro fra trening. Jeg har ikke vært på trening på 6 dager. Både pga julen, men også pga kneet. Jeg kjenner samvittigheten slite hver dag jeg ikke har vært på trening, men samtidig så er jeg 100% trygg på meg selv når det kommer til at det ikke vil bli noe problem og komme meg på trening igjen. Trening er blitt en viktig del av livet mitt, og hverdagen min.

Det er smerter i kneet, men de må jeg bare prøve å overse. Det er mange øvelser jeg kan gjøre hvor jeg ikke belaster kneet. Etterhvert kan jeg begynne å teste kneet ut, og her er jeg jo heldig som har en PT som jeg skal starte å jobbe sammen med igjen 4.januar. Han vil kunne tilrettelegge, og han vil etterhvert kunne teste kneet. I morgen skal jeg på trening igjen. I tillegg til at det er mange øvelser hvor man ikke bruker kneet, så kan jeg sykle. Jeg er lite glad i sykkelen, men kanskje kan jeg nå begynne å bli noe mer glad i å bruke den. Jeg krysser alt jeg har for at dette går over, og ikke vil ødelegge for den gode veien jeg er på. 2021 skal bli mitt år, og forhåpentligvis med et kne som fungerer som det skal. Dette må bare gå seg til. I dag hvor regner pisker i strie strømmer mot ruta, og vinden uler, så skal jeg finne frem treningsutstyr og trene litt hjemme. I morgen er jeg på plass på Rona igjen, om det så er snøstorm ute.

 

Jeg har mine drømmer, og jeg har mine mål. Begge deler tenker jeg mye på i romjulen. Jeg skal med glede, og iver fortsette den gode jobben jeg har gjort rundt trening og endring. Jeg skal videre fra der jeg er nå. Jeg vil fortsette å kjenne på at jeg mestrer, at jeg kan og at jeg lykkes. Jeg vil fortsette å se kroppen endre seg positivt. Jeg vil fortsette å jobbe for helsen, og en bedre utgave av meg selv. Jeg skal fortsette å ha som mål at jeg trener 5 ganger i uken. Jeg skal gå mer turer. For meg er de tingene så utrolig viktig. Ikke fordi jeg sitter her og drømmer om å bli slank, men jeg gjør det for helsen min, for et bedre liv på det fysiske plan. Jeg gjør det for hodet mitt,  og jeg gjør det for barnebarna mine.

Jeg skal i romjulen lage meg måltavle for 2021. Hvilke delmål har jeg for 2021, og hva er de store målene mine som ligger lengre fremme. Tavlen skal henge foran meg her oppe i loftstuen hvor jeg sitter og jobber ved pc. 2021 blir et utrolig spennende år, og jeg har tro på at det blir året hvor mål blir nådd, og drømmer oppfylt.

Jeg er ganske stolt over at tankene mine nå jobber i retning av at jeg ikke skal bry meg så mye om hva andre tenker om meg. Jeg har alltid vært livredd, og sårbar for blikk, og kommentarer. Jeg har alltid latt vekten min bestemme over mitt liv, og da er det så innmari godt å kjenne på at jeg klarer å slippe dette mer, og mer, og selv ta over sjefsrollen.

Klart jeg vil snuble en haug av ganger, men det er ikke så farlig å snuble så lenge man kommer oss opp igjen, og ikke faller helt over ende. Klart jeg vil ha tøffe dager i blant, det har tross alt alle, men om vi klarer å snu tankegangen litt for hver dag, så vil dagene bli så mye bedre fordi vekta ikke får være sjef lengre. Så kan man jo prøve å tenke at bak hver eneste kropp så er der et menneske som har sin historie, og den er ofte ikke perfekt. Alle sliter med sitt.  Jeg har en mindre kropp nå enn da jeg startet min endringsreise. Der har forsvunnet både  flere kilo, og flere cm

Vi kan ikke sette livet på vent. Vi kan ikke vente med å leve til vi får en lettere kropp. Jeg skal jobbe beinhardt fremover for å fortelle meg selv at jeg er flott nok som jeg er. Akkurat det er veldig vanskelig, men nødvendig. Jeg har snudd tankene på mange andre områder, og da må jeg klare denne utfordringen her også. Jeg vil absolutt falle underveis, men jeg er sterk nok til å komme meg opp igjen. Livet kommer ikke i reprise – ta vare på hver dag!

 

 

Jeg har trukket siste vinner i julekalenderen min. Siste gave var en sort, klassisk skjorte fra SANDGAARD. Vinneren ble KRISTIN!! Gratulerer så mye, Kristin. Jeg har ikke noe etternavn, men jeg har en e-post adresse, så du hører fra meg i løpet av dagen.

Nyt søndagen!

2 kommentarer
    1. Kjempelurt å sette seg mål som er litt langsiktig.
      Mitt eneste mål for 2021 er bedre helse. Begynner på reisen i januar når jeg skal reoperere en fot for 3 gang.
      Satser på at alle gode ting er 3 og at denne operasjonen gjør meg istand til å gå uten smerter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg