Pokker altså!

Pokker altså! Jeg blir så frustrert og nesten litt desperat, og jeg er garantert ikke alene om å føle det akkurat sånn.

Frustrasjonen er pollen. Det har ikke slått ut på allergitester at jeg har pollenallergi, hvorfor kan jeg bare ikke skjønne. Jeg sliter big time i disse dager. Litt nysing og en litt trøblete nese, men den største frustrasjonen er øyne som klør, rennende øyne, røde øyne og øyepartier som hovner opp. Jeg holder på å bli gal av dette. Men ikke pokker om det slår ut på tester at jeg er allergisk. Heldigvis har jeg en fastlege som skjønner at jeg ikke har det greit på denne tiden, så jeg får allergitabletter og jeg får øyedråper, men jeg synes ikke allergitablettene hjelper noen verdens ting mot akkurat pollen. Men det må vel være mulig å prøve ut andre allergimedisiner enn Aerius? Det finnes vel mange ulike på markedet vil jeg tro.

Jeg ble plaget av dette i voksen alder, og det er ikke så mange årene siden egentlig. Jeg er fra før av allergisk mot som feks en del metaller, men testene har ikke slått ut på verken pollen, midd, støv eller disse ” vanlige ” tingene. Nikkel har jeg reagert på siden jeg var veldig ung, og jeg husker godt hvor ille jeg ble når jeg gikk med uekte ringer, øredobber, klokker og armbånd. Det så ikke særlig pent ut. Etter hvert ble jeg så fornuftig at jeg sluttet å gå med alt dette billige jalla tilbehøret. Nå kan jeg i korte perioder gå med uekte tilbehør uten å reagere nevneverdig. Kan nok klø noe der jeg har hatt feks et smykke, men jeg får ikke vabler og sår lengre. Jeg kan også reagere på noe sminke som inneholder de metallene som jeg ikke tåler, men jeg føler absolutt jeg har kontroll på dette, men ikke på pollenproblemet.

Jeg er sikker på at det er mange av dere som har pollenallergi, og hva bruker dere for å få hverdagen noe bedre? Med noe bedre så tenker jeg på å kjenne minst mulig utfordringer rundt pollenallergien. Mindre rennende og kløende øyne feks. Legen ga meg en resept på Prednisolon fordi jeg hadde hovet så opp rundt øynene, og på lokkene, og det hjalp som heia det. Jeg skulle kun ta dette i tre dager, og det forsvant på en, to, tre, MEN så kommer det jo tilbake nesten like fort da. Jeg har jo heller ikke lyst til å gå på slike medisiner store deler av sommeren. Jeg har alltid hørt at disse kan påvirke vekta negativt, men det tilbakeviste fastlegen min, og hun på apoteket. Det ville ikke bety noe i korte perioder.

Jeg føler jeg ” gråter ” hele dagen på denne tiden, og spesielt ille er det når jeg jobber ute. Hjelpe meg som øynene klør og renner. Jeg vet ikke hvor det kom mest ” vann ” i går når jeg jobbet ute, om det var fra vannslangen eller øynene mine.

Nå er det sikkert mange som har det mye verre enn meg, men man må liksom ta utgangspunkt i egen situasjon, og for meg er det ikke greit når det står på slik som nå. Jeg tenker jeg skal ta en ny prat med legen min. Det er sikkert ikke så mye mer å gjøre kanskje. Det er kanskje sånn som dette jeg nå ha det om sommeren, men kanskje et medisinbytte kan være aktuelt.

I går skrev jeg om vekta som står bom stille. Jeg veier meg som regel en gang i uken. Onsdag er min veiedag, men i dag kunne jeg ikke motstå fristelsen når jeg våknet og skulle gjøre meg klar for trening. Det ble en veldig god start på dagen kan man si. Det ble både smil og et lite jubelrop. Jeg var redd den hadde gått motsatt vei av hva jeg ønsker, men jaggu hadde den rikket seg nå. Vekta hadde gått ned. Nå er jeg spent på hva vekta viser til onsdag, men jeg håper den vil vise det samme, eller kanskje også noe mindre. Jeg ser uansett at den nå beveger seg i riktig retning, og det gjorde dagen min enda bedre. Dere skal bli oppdatert.

Nyt søndagen! Jeg skal på plantemarked i dag, og håper å finne noen flotte stauder. Vi blogges til lørdag!

 

7 kommentarer

    1. Jeg går på samme medisin – har gjort det i mange år – og testen var negativ :-/ Og sånn går no dagane… Lag deg en fin dag og fine dager framover 🙂

    2. Hei, hele min familie sliter også med dette. Legen min anbefalte meg å ta to aerius om morgenen og en kveld. Kan ta opptil 4tab om dagen sa han. Noen mener også at å ta telfast og en aerius, for å få best effekt. Zaditen øyedråper virker best på meg.

      1. Hei Nora! Skjønner at jeg må snakke litt mer med fastlegen min. Han nevnte vel at jeg i en periode kunne ta to tabletter til dagen istedenfor en, men dette må jeg sjekke litt nærmere. Det samme gjelder øyedråper. Takk for dine tanker rundt dette.

    3. Hei, hei, jeg har fått påvist ved test at jeg har pollenallergi (bjørk og gress + div.kryssallergier), men det rare er at jeg fikk høyest score på bjørk, som jeg egentlig fungerer godt med så lenge jeg tar mine tabletter. Jeg bruker Clarityn eller Loratadin, alt etter hva apoteket har, de er samme stoffet bare forskjellig merke. MEN det som plager meg mest og som tablettene ikke klarer å hjelpe helt mot, selv med dobbel dose, er gresspollen, og det er jo gress overalt. Den fikk jeg lavere score på enda det er den som er en pest og plage for meg. Tror ikke de testene der er helt bra jeg. Jeg merker jo fort selv hva jeg reagerer på. Bl.a. hund og katt må jeg holde meg langt unna, men det sa ikke testen noe om, heller ikke div. matsorter som er kryssallergi fra pollen. Leste i et tidligere innlegg du hadde at du var ute i hagen og jobba bl.a. med plenklipping så da kan jeg godt skjønne at du blir så plaget. Sånt arbeid har jeg ikke kunnet ta i siden jeg fikk allergi som 19-åring. Jeg må gå inn og sette meg og stenge dører og vinduer når naboene begynner å klippe plenene, for ellers blir jeg kjempedårlig, og så vente et par timer til alt som er virvlet opp får lagt seg igjen. Vindfullt vær er også et problem om sommeren da det blåser all pollen i vilden sky. Nå har jeg gått 3/4 år på vaksinetablettene Grazax og Itulazax som jeg må ta hver dag i 3 år (i tillegg til allergimedisinen) og vil forhåpentligvis bli kvitt gress- og bjørkeallergien (krysser fingre og tær). Kanskje du skulle fått prøvd en annen type medisin, jeg har iallfall prøvd forskjellig før jeg landet på Clarityn som den beste for meg. Men ingen medisin tar alt 100% så man må jo ta sine forhåndsregler som bl.a. holde seg inne når det er gressklipping på gang, ikke tørke klær ute hvis det er mye pollen eller naboer klipper gress, dusje hår og ansikt og skifte klær om du har vært eksponert for pollen. Neseskylling er også greit. Mye man må tenke på i disse tider for oss allergikere.

      1. Hei Tove! Takk for deling rundt denne plagsomme allergien. Etter å ha lest det du skriver, så er jeg enig i at disse testene ikke alltid kan være riktige. Jeg har undret meg mye på at det aldri slår ut når det liksom ikke er noen tvil. Gress, det har jeg ikke tenkt så mye over. Jeg klipper jo plenen titt og ofte, og jobber i hagen, men har aldri tenkt over om jeg blir mer plaget da. Kanskje jeg skal prøve å legge merke til det neste gang….det jeg merker veldig godt er hvor plaget jeg blir når det blåser mye ute. da er det ille da! Så skjønner jeg at jeg må tenke på vasking av hår, og skifte klær når jeg har vært eksponert for pollen. Takk for gode tips, og innspill!

    4. Jeg har også pollenallergi som ikke slår ut på tester. Men var sterkt planget av pollenallergi (som slo ut på test i ungdommen), og så har det vært borte i ca 10-11 år før det kom tilbake igjen, uten at det nå gir utslag på allergiprøver hos fastlegen.
      Hørte fra noen at å få allergiplager for kvinner i 40-50 årene som ikke slår ut på tester, kan ha en sammenheng med overgangsalderen.

      Jeg går også på Aerius, men det hjelper lite på allergien synes jeg også ( men det hjelper på at jeg får dypere søvn).

      I tillegg tar jeg Dymista allerginesespray. Etter jeg begynte med det fikk jeg en ny verden på sommerhalvåret, så det anbefales å høre med fastlege om du kan prøve ut det, ev går det også an å kjøpe Dymista reseptfritt på apoteket for å prøve ut før du kontakter fastlegen.

      Håper du finner noe som hjelper! Lykke til! 🩷

      1. Takk for deling! Jeg har fått flere tilbakemeldinger på at Aerius ikke hjelper så mye på allergien. Noen har økt dosen, og fått hjelp da, så jeg må nok diskutere dette grundig med fastlegen igjen. Takk for tips om Dymista. Jeg tenker jeg skal prøve ut denne jeg så lenge man kan få kjøpt den uten resept på apoteket, så vet jeg litt før jeg skal til legen. Satser på å finne noe som kan hjelpe, for dette er plagsomt, men det vet vel du også alt om…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg