Påske med bismak

Påske uten sjokolade. Mens mange har hamstret billig påskesjokolade, og smågodt til 10 kr hg, så har ikke jeg handlet en eneste sjokolade før påske. Det har aldri skjedd før. Ikke som jeg kan huske, for også når vi var barn, så fikk vi påskeegg som sikkert også inneholdt sjokolade. Denne påsken har jeg ikke handlet noe søtt til meg selv. Jeg har handlet en pose Sørlandschips med havsalt og mild paprika. Thats it.

Før noen rekker å arrestere meg, og fortelle at de har sett meg i smågodtavdelingen på Europris hvor jeg handlet nettopp sjokolade, det stemmer. Jeg har handlet smågodt, men ikke noe ble kjøpt til meg selv. Jeg har kjøpt både sjokolade og andre søte ting til både prinsene mine, og datteren min. Påskeegg er jo en tradisjon. Vi måtte jo også i år ha jakten på påskeeggene. Så klart eggene jeg laget til mine, de inneholdt både søtt og salt så klart. Men det å hamstre påskesjokolade til meg selv, fristet ikke, så da lar man være. Det at jeg ikke har lyst på sjokolade, det er helt rart. Jeg går ikke rundt og savner sjokolade heller. Jeg tenker ikke på sjokolade. Lysten er helt borte. Hvor rart er ikke det? Jeg har jo alltid elsket sjokolade, og etter jeg startet på Ozempic, så forsvant både lysten og suget på sjokolade. Det rare er at dette kun gjelder sjokolade. Gummigodteri som jeg elsker, det har jeg fortsatt lyst på. Salt også. Det er kun lysten på sjokolade som har forsvunnet. Men selv om lysten er tilstede på en del usunne ting, så kan jeg fint gå forbi det i butikken, og jeg kan la være å handle det. Men når jeg spiser noe usunt, så er det gummigodteri eller chips.

Påsken har alltid vært utfordrende for meg i forhold til at det alltid har vært mye inntak av usunne ting, og med slike inntak, så kommer også den dårlige samvittigheten. Den dårlige samvittigheten, den er slitsom den. Påskeegg, og lite aktivitet = full krise!  Man begynte å tenke på hvor mye man måtte trene for å få bort alle kaloriene disse velsmakende påskegodtene inneholdt, og begynte man først å tenke på det, så var det på grensen til at man hyperventilerte. Masse negative tanker begynte å kverne rundt i hodet – bare pga ett stakkars egg. Etter å ha sluppet å puste i pose fordi man bare nesten hyperventilerte, så prøvde noen fornuftige tanker å trenge gjennom, og man begynte å tenke noe mer klart. Påskeegg og påskegodt vil jo selvsagt ikke ødelegge alt man har jobbet for, men alt handler om mengder, og det handler om at bør være helt greit å kose seg litt  i påsken. Det handler om å prøve å ha litt kontroll over seg selv. Det å fortelle seg selv at litt påskegodt ikke betyr at det er sånn det vil bli også når påsken er over. Jeg faller ikke tilbake i gamle spor selv om jeg koser meg litt.  Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slitt med dårlig samvittighet fordi jeg har spist ting jeg egentlig ikke skulle. Den dårlige samvittigheten har gnagd, og gnagd, og ofte resultert i at jeg bare har spist mer , og da er man inne i denne berømte sirkelen, en sirkel det er så veldig vanskelig å bryte. I tillegg så blir man litt nedstemt av hele tiden gå å kjenne på den dårlige samvittigheten. Litt smågodt kan i mitt hode føles som at alt jeg har tatt av meg har kommet på igjen. Fornuftig tankegang? Ikke i det hele tatt, men…hodet mitt er veldig rart til tider.

Skjærtorsdag var prinsene på jakt etter påskeeggene sine. To supergira gutter løste rebus etter rebus, og fant til slutt hvert sitt påskeegg med innhold de var svært fornøyd med. Også jeg fikk påskeegg. Et påskeegg med gummigodteri og proteinbarene som jeg elsker. På kvelden måtte jeg spise en del biter av gummigodteriet pluss at jeg hadde hatt litt popcorn også. Resultatet var 1. dårlig samvittighet 2. en mage som var vondt. Jeg hadde skikkelig mageknip, noe jeg ikke har hatt på evigheter. Hele natta var magen vond. I går kveld tok jeg noen biter av gummigodteriet igjen. Litt fordi jeg hadde lyst, men mest for å teste ut om jeg faktisk fikk vondt av godteriet. Det er jo evigheter siden jeg har spist såpass med godteri. Jeg har gjerne tatt noen få biter, men det ble en del flere biter på torsdag, og i går. I går fikk jeg på nytt vondt i magen, og igjen var det skikkelig mageknip. Ergo konkluderer jeg med at det rett og slett er godteriet som gir meg mageknip. Kanskje er det Ozempic som gjør at jeg reagerer med magesmerter når jeg spiser godteri, eller kanskje er det fordi dette er en type ” mat ” som magen min ikke lengre er vant til. Når dette skjer for andre gang, samme type smerter, da tenker jeg grunnen er dette usunne jeg har puttet i munnen. Så da blir det ikke godteri av denne typen igjen. Ikke mer enn max et par, tre biter om lysten skulle bli helt ellevill. Jeg vil ikke ha så vondt i magen pga noe godteri, og sånn sett så er det jo bare positivt at magen ikke orker dette lengre. Da slipper jeg både usunne ting, og dårlig samvittighet. Er det andre som går på Ozempic, eller Wegovy som reagerer når dere spiser godteri?

Jeg er sikker på at mange overvektige kjenner, og har kjent mye på den dårlig samvittigheten i påsken. Dårlig samvittighet har liksom blitt en trofast følgesvenn, og vi sliter spesielt mye med samvittigheten i forhold til mat, og aktivitet. Påsken er en tid med mye fridager og sosialt samvær, og da blir det naturlig nok også mye god mat, og mye kos. Denne kosen tror jeg det er viktig at får litt plass. Den skal ikke ha all plass, men det å gi deg selv lov til å nyte litt, og prøve å gi blaffen i den dårlige samvittigheten, det tror jeg er viktig. Så lett å si, men så vanskelig å gjennomføre….

Det blir lite trening i påsken når prinsene er her. De kom onsdag kveld, og blir til søndag formiddag. Men med to gutter på besøk, så blir jo aktiviteten høy likevel. I går var vi noen timer i dyreparken, og mange skritt ble tilbakelagt. Mandag er det tilbake på trening, og påskeegget skal legges bort. Jeg ser frem til hverdagen igjen med gode treningsøkter og turer.

Nyt lørdagen der du er. Vi blogges i morgen.

 

2 kommentarer
    1. Hei. Min mage reagerer også på søtt, blir uvel, får litt vondt, men ikke direkte mageknip. Klarer bare noen få biter, uansett sjokolade, skum eller annet.
      Akkurat det samme skjer hvis jeg spiser for mye av vanlig mat, så må være obs når systemet mitt sier fra at det er nok 😀 Fortsatt god Påske 🐣🌷😊

      1. Hei! Godt å vite at andre også gjør det. Reagerte aldri på noe før Ozempic, men nå spiste jeg noen biter med gummigodteri ( ca 10 – 12 stk ) og litt popcorn, og da fikk jeg skikkelig mageknip ei lita stund etterpå, og utover natta. Vil tro at det er systemet som sier i fra om at jeg skulle ha stoppet før…så etter at det samme skjedde dagen etter også, så vet jeg at jeg vil reagere, og dermed spise færre biter. Jeg får skikkelig vondt i magen også når jeg spiser mer vanlig mat enn jeg pleier etter Ozempic, men det er ikke magesmerter, mer stapp, stapp mett og uvel. Fortsatt God Påske!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg