Ozempic x 3

Så er det på an igjen. Jeg sa vel aldri mer, men man skal visst aldri si aldri….

Det er en liten stund siden jeg sluttet tvert på Ozempic. Jeg ble så dårlig! To ganger har jeg prøvd nå, og sluttet. Jeg hadde forferdelige smerteanfall, jeg var kvalm og kastet opp. Dette skjedde som regel et par, tre dager etter at jeg hadde stukket meg. Jeg orket ikke å ha det sånn. Det var ikke verdt prisen jeg måtte betale for å bruke den. Så jeg sluttet tvert. Tok beslutningen selv, og ga beskjed til legen om at sånn ble det, noe han aksepterte selv om han kanskje ikke var helt enig. Og ja, jeg vet at man skal snakke med legen før man slutter, og jeg har aldri tatt egen beslutning på medisinske ting før.

Legen er nok noe usikker på om det er sprøyta som gir de bivirkningene som jeg har fått. Jeg har fått de samme smerteanfallene etter å ha drukket smoothie, og spist kyllinglår med salat. Man blir jo helt forvirret. Mye har vært rart fra jeg fikk nyrestein, men noe ny stein, det er det ikke.

Ei lita stund etter jeg sluttet på Ozempic første gangen, så begynte blodsukkeret mitt å vandre. Jeg har lest i ettertid at det kan være en konsekvens av å slutte brått….Det hadde lenge holdt seg veldig fint, men nå hadde det begynt å stige. Jeg som hadde holdt meg innenfor verdiene lenge. Jeg husker jeg var spent på hva fastlegen min ville si om planen videre. Jeg fikk to alternativer, enten var det tabletter, eller så var det å starte med Ozempic igjen. Ozempic ville holde blodsukkeret nede. Bli dårlig eller ta tabletter var tankene som surret i mitt hode. På en måte ville jeg nok ha valgt tabletter, men jeg valgte å starte opp igjen med Ozempic med klar beskjed til legen om at dersom jeg ble like dårlig, så sluttet jeg tvert.

Legen og jeg ble enige om å starte på halvparten av laveste dose. Da var han sikker på at jeg ikke ville bli dårlig, og han hadde rett. De to første ukene på halv dose av laveste dose fungerte fint. Jeg kjente ingen bivirkninger. Så tredje uken, da tok jeg laveste dose, det samme gjorde jeg fjerde uken. Fortsatt ingen bivirkninger. Men så en dag, kun kort tid etter jeg hadde tatt en ny sprøyte, så kom smerteanfallene igjen. Oppkast. Kvalme. Jeg takler ikke den type smerter særlig godt. I mitt hode var det sprøyta som var synderen, så jeg sluttet igjen.

Legen tviler fortsatt på at det var sprøyten som ga meg disse smertene, og det fordi jeg gikk på halv dose av minste dose. Var det kanskje ikke Ozempic som kludret alt til for meg, og ga meg disse grusomme smerteanfallene? Var det andre ting? Jeg følte liksom alt lå til rette for at bivirkningene kunne attesteres til sprøyta. Klart det kan ha vært andre ting som gjorde at jeg reagerte så kraftig. Men hva….samtidig er det vel ikke alt man finner svar på.

Legen og jeg har på nytt blitt enige om å gi Ozempic en sjanse. Uff, dette blir frem og tilbake. Sikkert ikke smart av meg å slutte sånn brått uten at jeg vet, men jeg kan ikke skru tiden tilbake. Gjort er gjort. Først og fremst vil jeg gi den en sjanse slik at jeg kan få kontroll på blodsukkeret, og så håper jeg jo at det kan gi meg en boost som jeg sårt trenger også på dette med vekta.

Jeg har brukt sprøyta i 5 uker nå tror jeg, og ” bank i bordet “, jeg har frem til nå ikke kjent på noe smerter, eller ubehag. Om jeg er heldig i starten, det vet jeg ikke. Nå får jeg jo også sjekket ut om det kan ha vært andre ting som gjorde meg dårlig. Jeg er spent. Veldig spent. Det jeg merker veldig godt denne gangen som jeg ikke merket så klart de to andre gangene, det er metthetsfølelsen. Nå blir jeg stappmett av så mye mindre enn før. Jeg kunne helt fint spise 4 skiver brød med pålegg uten å kjenne på at jeg var veldig mett. Nå kan jeg spise 2 skiver, og er stappmett. Sånn skikkelig mett, noen ganger så mett at det er vondt. Denne veldige metthetsfølelsen har jeg kjent på i en uke, eller to etter oppstart. Jeg og tid, det er en historie for seg selv, men jeg mener det skal være riktig. Matinntaket er blitt redusert en god del, og det er en helt ny følelse. En veldig god følelse. Nesten litt sorg og fordi man ikke klarer å spise så mye av maten som er god hehe.

Jeg har jo tidligere slitt litt med å stoppe selv når jeg kjenner meg veldig mett, og jeg har slitt med store porsjoner. Nå slutter jeg når jeg kjenner at jeg er mett, og kanskje klarer jeg å stoppe enda tidligere etter hvert. Jeg må bli kjent med meg selv på en ny måte på dette området, og det tar jo litt tid på prøve seg frem. Denne uken dristet jeg meg til å sette sprøyta på 0,25, og pr. nå har det fungert bra.

Jeg vet at veldig mange har utrolig god hjelp av disse slankesprøytene, og det må være opp til hver enkelt å velge hva de ønsker og gjøre. Det er ikke opp til andre å bestemme hva som er best for andre enn seg selv. Hva dama i nabohuset gjør, det er det ingen som har noe med. Vi er voksne, og tar våre egne valg. Vil du ikke, så er det helt fint. Vil du, så er det også veldig fint. Vår kropp – vårt valg. Vi må slutte å mene så mye om hva andre skal gjøre, og ikke gjøre.

Nei, vi vet ikke så mye om bivirkningene på sikt, og jeg innrømmer glatt at når det gjelder denne sprøyta så er jeg ganske ukritisk. Man blir jo ” desperat ” etter å finne noe som kan hjelpe oss. Kan sprøyta bli en god venn, og ikke gi meg smerteanfall, men heller gjøre meg stappmett av lite, så vil jo redusering av matinntak gi en effekt, altså at vekta går ned forhåpentligvis. Og jeg vil så inderlig ned uten å legge meg under kniven. Jeg har lyst til å kjenne på at kiloene går av slik så mange andre opplever, og jeg synes jeg fortjener det noe innmari.

 

Kroppen fungerer også mye bedre for tiden. Noe skjer. Hva som skjer, det vet jeg ikke, men jeg håper det er vekta som kanskje, kanskje er på vei ned. At det er den effekten jeg kjenner litt på. Jeg trener også innmari bra, og jeg merker at jeg er mye mer motivert når jeg kjenner at et eller annet har skjedd, og jeg håper følelsen fortsetter, og at følelsen er reell. Kroppen orker mer, og beina spiller mye mer på lag. Jeg vet at de dårlige dagene med lipolymfødem vil komme, men kanskje kan det bli færre av de.

Om ikke så lenge så skal jeg også være med på noe veldig spennende som jeg gleder meg veldig til. Hva dette er, det skal jeg fortelle om på et blogginnlegg litt senere, men jeg kan si at det dreier seg om Ozempic….

Kryss fingrene for meg. Kryss fingrene for at jeg denne gangen er heldig.

Ha en flott søndag! Vi blogges til lørdag!

10 kommentarer
    1. Ønsker ikke tråkke noen på tærne, men det er et lite problem.
      Nå vet ikke jeg om du har diabetes, men det er litt slitsomt å måtte lete rundt på apotekene for å få denne diabetesmedisinen. Bivirkningen er vektreduksjon. Jeg unner alle å gå ned i vekt. Ikke misforstå. Jeg gjør også det.
      Men det finnes andre typer for vektnedgang, som ikke er for diabetes.
      For oss med diabetes er dette ganske vanskelig. Litt større konsekvens av ikke å få tak i medisinen. Vektreduksjon er selvsagt viktig for mange det også, men det er som sagt andre medisiner for det.
      Jeg skulle ønske legene kunne gjøre andre valg her. Det produseres ikke nok Ozempic.
      Ønsker at alle får de virkningene man ønsker seg.
      Håper dere forstår en liten frustrasjon her hos meg 🤗

      1. Jeg skjønner frustrasjonen din, Randi, men det er ikke noe problem lengre at overvektige ” tar ” medisinen til de som har diabetes, for reglene ble endret for en tid tilbake. Nå er det kun de som har diabetes som får denne, og det gjelder jo da også overvektige med diabetes. Det er fordi blodsukkeret mitt nå har beveget seg på feil side at jeg får denne. Hadde blodsukkeret vært innafor, så hadde jeg ikke fått Ozempic. Reglene som er nå, de er dermed rettferdige, kun personer med diabetes får Ozempic. Så om det nå er problemer med å få tak i Ozempic, så er det ikke fordi ” alle ” overvektige får denne. Da produseres det for lite, eller det tas inn for lite.
        De som ikke har diabetes, de må bruke Mysimba, Saxenda eller Wegovy, og når reglene ble endret, så ble de også endret til at overvektige må betale for disse sprøytene selv, noe som ikke er rettferdig, men det er en annen diskusjon.

    2. Godt innlegg Randi har skrevet og enig i det hun skriver. Det må da finnes andre alternativer til å gå ned i vekt enn denne sprøyten.

      1. Det er lengre noe problem at overvektige ” tar ” medisinen til de som har diabetes, for reglene ble endret for en tid tilbake. Nå er det kun de som har diabetes som får denne, og det gjelder jo da også overvektige med diabetes. Det er fordi blodsukkeret mitt nå har beveget seg på feil side at jeg får denne. Hadde blodsukkeret vært innafor, så hadde jeg ikke fått Ozempic. Reglene som er nå, de er dermed rettferdige, kun personer med diabetes får Ozempic. Så om det nå er problemer med å få tak i Ozempic, så er det ikke fordi ” alle ” overvektige får denne. Da produseres det for lite, eller det tas inn for lite.
        Når det kommer til bruk av alle disse sprøytene, så må man ha respekt for at overvektige bruker disse, men Ozempic er kun for de med diabetes. Alle, også overvektige med diabetes.

      1. Ja, jeg så en overskrift om at Ozempic hjalp mot ” alkoholsuget “, noe som er veldig bra! NÅ går jeg på laveste dose, og håper etter hvert som jeg øker at lysten på søtt og salt vil reduseres, eller helst forsvinne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg