Ozempic gir meg et håp

Ozempic har vært en berg og dalbane. Det vet dere som følger bloggen min. Fra å starte som et rent helvete med intense smerter, oppkast og kvalme, så ser det ut til å gå veldig bra på runde nr.3. Løsningen var nok slik fastlegen min rådet meg til nå sist, at jeg startet på halv dose av laveste dose. Det vil si at jeg startet på 12.5 mg. Fastlegen min ville selvsagt først og fremst at jeg skulle lykkes for å få kontroll på blodsukkeret, og så er jo en vektnedgang en positiv bivirkning av å bruke Ozempic.

Før jeg går videre. Jeg får Ozempic fordi jeg har forhøyet blodsukker. Dette er viktig å understreke. Hadde jeg ikke hatt det, så hadde heller ikke fastlegen min skrevet ut Ozempic til meg. Noen tror jeg er en av de som stjeler Ozempic fra diabetikerne. Det er jeg altså ikke. Jeg henter ut disse for å få kontroll på blodsukkeret. At vekten også går ned er altså en bivirkning som jeg er umåtelig glad for. Jeg er ikke heldig som har forhøyet blodsukker, og dermed får Ozempic på blå resept, men når situasjonen først er som den er, så er jeg glad for at jeg får medisinen på blå resept. Jeg henter ut Ozempic med verdens beste samvittighet.

12.1 kg hadde jeg tatt av meg da jeg blogget om dette 7.januar. Da jeg var på vekten onsdag i denne uken, så viste vekta at totalen er nå 16,8 kg.

Jeg kan ikke beskrive hvor fantastisk det er å kjenne kroppen 16.8 kg lettere. Både fysisk og psykisk så merker jeg dette utrolig godt. Jeg kjenner det på hele meg. Hele kroppen fungerer så mye bedre. Det å gå i trapper, gjøre rent, bøye meg, reise meg opp, holdningen når jeg går – alt av bevegelse er blitt så mye lettere, og dette er den aller største gevinsten.

Jeg er spent på fortsettelsen. Vil metthetsfølelsen bli borte etter hvert? For visst den forsvinner, så vil jeg kanskje slite med å spise mindre. For porsjonene er en god del mindre nå enn før gitt. Jeg blir ekstremt mett, og skulle jeg spise etter at magen har sagt stopp, så får jeg så vondt i magen. Er det sånn at jeg bør over på Wegovy slik at dosen kan økes? Vil jeg få enda bedre effekt? Jeg må få en time hos fastlegen min for å diskutere dette, og en del andre spørsmål jeg har. Jeg må også ta prøver for å følge utviklingen spesielt på sukkeret, men han tar mye prøver for å se totalen. Siste blodprøver viste at Ozempic også har hatt positiv innvirkning på blodsukkeret mitt.

Jeg merker også at jeg blir veldig opphengt i vekten. Så lei meg om jeg ” bare ” har gått ned 200 gram en uke. Overlykkelig når jeg har gått ned 3 kg en annen. Gode følelser når jeg vet at jeg har spist bra. Ikke like gode følelser når jeg har kost meg med litt gummigodteri eller popcorn. Da ser jeg tallet på vekta øke – i hodet mitt. Jeg føler også at jeg tenker mer på mat enn før, og tankene kretser veldig mye på at vekta må vise gode tall når jeg går opp på den.

Sjokolade spiser jeg ikke lengre. Ikke kake heller. Lysten er ikke der. Det er jeg ikke lei meg for. Jeg vil kose meg, og jeg gjør det. Jeg må gi meg selv lov til det i helgen uten å føle dårlig samvittighet. Blir jeg kjesken midt i uken, så tar jeg ofte en proteinbar, eller noen få salte kjeks, eller riskjeks.

Jeg ser at kroppen har endret seg. Klærne har blitt romsligere. Jeg har gått ned en størrelse i overdeler. På fredag var jeg hos sydama for å ta nye mål til nye bukser. Sammen med buksestoff så hadde jeg også to bukser som må syes inn. Alle må egentlig syes inn, men jeg får ta noen av gangen. Alle overdelene mine kan jeg ikke sy inn. Mange er blitt altfor store, men det blir for kostbart og skulle sy alle inn. Kanskje spare på noen… i tilfelle. Men jeg tror at dersom jeg nå kanskje lykkes, så skal jeg ikke tilbake. Jeg har kjempet hele livet. Lykkes jeg, så skal jeg klare dette.

For noen år siden så kjøpte jeg en helt nydelig kjole. Sort med masse gulldetaljer. Jeg vet ikke hvorfor jeg kjøpte den. For det første så bruker jo jeg nesten aldri kjoler, men mulig jeg tenkte den kunne være tunika. Det kan den ikke.  For det andre så var den i størrelse 48, og det passet ikke jeg. Passet og passet. Jeg har fått den på meg, men hjelpes så trang. Var jo så vidt jeg fikk den på og av. Denne kjolen passet jeg igjen i går. Kjolen passet! Den satt så fint. Den sitter tett inntil kroppen, men det skal den. Jeg kan bevege meg i den, og jeg synes den sitter så fint på meg. Denne kjolen skal jeg fortsette å ta vare på. Kanskje jeg en dag om også beina endrer seg, kan gå i denne kjolen. Den er virkelig nydelig.

Jeg vet at veldig mange har utrolig god hjelp av slankesprøytene, og det må være opp til hver enkelt å velge hva de ønsker og gjøre. Det er ikke opp til andre å bestemme hva som er best for andre enn seg selv. Hva dama i nabohuset gjør, det er det ingen som har noe med. Vi er voksne, og tar våre egne valg. Vil du ikke, så er det helt fint. Vil du, så er det også veldig fint. Vår kropp – vårt valg.

Nei, vi vet ikke så mye om bivirkningene på sikt, og jeg innrømmer glatt at når det gjelder disse sprøytene så er jeg kanskje litt ukritisk. Man blir jo ” desperat ” etter å finne noe som kan hjelpe oss. Kan sprøyta bli en god venn, og ikke gi meg smerteanfall, men heller få blodsukker under kontroll, få meg stappmett av lite, så vil jo mindre mat naturlig gi en effekt, altså at vekta går ned. Og jeg vil så inderlig ned i vekt uten å legge meg under kniven. Jeg har lyst til å kjenne på at kiloene renner av slik så mange andre opplever, og jeg synes jeg fortjener det noe innmari.

Minus 16.8 kg siden september – jeg er så utrolig glad! Jeg skal fortsette å trene godt, være bevisst og lære enda mer. Jeg håper 16.8 kg har blitt mye mer i løpet av 2024. Jeg våger ikke å håpe for mye, men et håp, det har jeg….

12 kommentarer
      1. Tusen takk! Jeg har et håp nå. Våger ikke å håpe for mye, men etter å ha mistet over 16 kg, så har jeg et håp….redd for at effekten skal bli borte som den gjorde på saxenda. Kanskje bør jeg over på Wegovy…jeg jobber på, og håper….

    1. Hei, jeg fikk også ozempic mot for høyt blodsukker. Greit jeg gikk ned noen kilo, som er bra for kroppen, MEN jeg fikk alvorlige bivirkninger, med tvangstanker og selvskading. Heldigvis har jeg fått skiftet medisin, og livet er begynt å bli verdt å leve igjen

      1. Oi, ja, det er heftige bivirkninger. Og dette er skumle bivirkninger som noen få dessverre har opplevd. Jeg har heldigvis ikke kjent på mørke tanker, tvangstanker eller lignende. Jeg har kun merket at det å gå ned gjør noe veldig positivt med hodet mitt og tankene mine. Godt du fikk byttet medisin, og at livet igjen er verdt å leve. Ønsker deg masse lykke til, og veldig fint at du deler.

      1. Hei Beate! Kjenner du at du blir utrolig fort mett når du bruker Ozempic? Det er det som skjer med meg. Jeg blir så fort mett, og det igjen betyr at jeg spiser mye mindre- Jeg har og mistet lysten på sjokolade.

      2. Det er visst ikke alle som opplever at Ozempic hjelper på vekten. Aner ikke så mye om hvorfor, men vet om enkelte som også har prøvd uten resultater på vekten, men de har fått kontroll på blodsukkeret heldigvis.

    2. Jeg er skikkelig glad på dine vegne. Du har jobbet for dette men vet du hva jeg tror. Jeg har stor tro på at du i denne tiden har begynt å få et bra spisemønster som gjør at du kommer til å klare deg. Og nå er det bare å fortsette den gode jobben.

      Lykke til videre.

      1. Tusen takk! Blir så glad når jeg får slike fine tilbakemeldinger 🙂 Jeg føler at jeg har jobbet hardt, og nå har jeg kjent på et lite håp selv om jeg ikke våger å håpe for mye. Men det er som du skriver, jeg håper jeg har fått et såpass bra spisemønster nå at jeg vil klare meg selv om effekten plutselig skulle forsvinne, for det er det jeg er så redd for 🙁 Men jeg har blitt mye mer bevisst, og vet hva jeg kan spise i løpet av en dag. Takk for at du heier på meg 🙂

    3. Så bra at medisinen virker på forhøyet blodsukker for deg! Helsa kommer først, og det er en super bivirkning at vekta justerer seg ned til et mer helseriktig nivå også! 😊 Masse lykke til videre! Den kjolen er rålekker! Bruk den når du kan, ikke spar på den! 😉

      1. Tusen takk, Kari! Jeg er så glad for at blodsukkeret nå ser ut til å stabilisere seg. Jeg har aldri hatt høyt blodsukker, men noe skjedde for et par år siden. At vekten nå også går ned ved bruk av Ozempic, det er jeg så utrolig lykkelig for. Det å kjenne at vekten går ned i takt med at blodsukkeret stabiliserer seg, det kan ikke beskrives. Jeg har slitt med vekta i alle år. Nå skjer det noe.
        Kjolen, den er helt utrolig lekker! Den har hengt i skapet noen år nå, men nå passer den 🙂 Grunnen til at jeg ikke har hatt den på meg ennå, det er rett og slett fordi jeg ikke har bein til å gå i kjole 🙁 Jeg ser endringer også på beina, og selv om verken lymfødem, eller lipødem vil forsvinne ved en vektnedgang, så kan det ” vanlige ” fettet forsvinne. Så jeg håper og håper at beina blir ” innafor ” slik at jeg kan ha på meg den nydelige kjolen 🙂

        1. Jeg vurderer å sjekke blodsukker, stoffskifte og et par andre ting ved neste legebesøk. Greit når alt er på stell. Det er godt å høre om den positive endringen og at du blir så fornøyd. ❤️ Det kommer sikkert til å ose lykke av deg den dagen du føler deg vel i kjolen. Et tips kan være å bruke mørke strømpebukser, ikke gjennomsiktige. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg