Opp 1,8 kg!

Opp 1,8 kg, det var det herlige resultatet vekta ga meg etter påsken. Fytti katta! 1,8 kg opp – jeg holdt på å få sjokk, og jeg gikk jo rett i den berømte kjelleren. Jeg hadde på forhånd stålsatt meg for at jeg nok ville gå opp, men 1,8 kg. Er det mulig….

Påska ja. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle kose meg litt i påsken. Men resultatet jeg fikk av vekta, den forteller meg at det ikke skal mye kos til før vekta går opp såpass. Hadde det vært påsken i fjor, eller året før, eller året før det, men at det gikk såpass galt denne påsken, det er nesten så jeg ikke skjønner det helt. Samtidig leser jeg at kokkejævelen hadde gått opp over 5 kg etter påsken, så alene om å kjenne på det å gå opp, det har jeg nok ikke vært.

Før påsken, så hadde jeg tatt av meg 22 kg. Strålende fornøyd, og samtidig nok også litt utålmodig på å komme meg videre ned. Men 22 kg på ca 6 mnd, det er utrolig bra. En overlege jeg snakket med, hun syntes resultatet var helt fantastisk, så det tar jeg med meg. Hverdagen min er blitt så mye bedre, og jeg har det så mye bedre både fysisk og psykisk. Etter påskens utskeielser, så ble plutselig 22 kg i minus til 20,2 kg. Og jeg er jo en sånn person som ser på dette som et stort nederlag selv om jeg innerst inne vet at det ikke er det. Det var jo bare å brette opp armene og jobbe videre. Jeg var ikke i kjelleren veldig lenge, men jeg måtte liksom en tur nedom, for så å bevege meg oppover igjen.

Hva gikk galt i påsken? Tja, det ble jo litt godteri. Jeg fikk jo et påskeegg med gummigodteri og proteinbarer. Barene ligger fortsatt i en skuff på kjøkkenet, men det gjør faktisk også det meste av godteriet. Noe ble det, men jeg har kanskje spiste 25% av gummigodteriet, og det var ikke stappfullt dette egget, så disse 25 % er ikke voldsomt mye. Ellers ble det både litt kinopopcorn, litt micropop og noen baconsvor som jeg lurte til meg fra kurven til eldsteprinsen på kinoen. Jeg spiste vanlig middag. Ingen store porsjoner for det klarer jeg ikke lengre. Et kakestykke og ei vaffelplate i en bursdag i påsken, et par grillpølser som hører med i påsken. Jeg så ingen voldsomme stygge feil, men absolutt noen dager ulike fra hvordan de har vært siden september. Fra skjærtorsdag – 1.påskedag så ble det heller ingen trening siden jeg hadde påskegjester, så selv om vi hadde en hel dag i dyreparken med masse skritt, så ble det likevel langt mindre aktivitet på meg. Så alt dette sammen resulterte i at jeg la på meg 1.8 kg i påskedagene. Ikke moro.

Jeg veier meg egentlig kun en dag i uken, og det er hver onsdag. Likevel lurte jeg meg til å gå på vekta på i går også, og da hadde jeg allerede gått ned disse 1.8 kiloene og litt til, så jeg er super spent på hva vekta viser til onsdag igjen. Jeg føler på hele kroppen at det har gått av litt mer enn 1.8 kg slik vekta viste i går. Og jeg vet jo også at vekta kan variere veldig fra dag til dag avhengig av så mye.

Det er en reise med oppturer og nedturer jeg er på, men absolutt flest oppturer. Nedturene har det ikke vært så mange av. Endelig får jeg kjenne på vektnedgang. Jeg kjenner på en lettere og bedre kropp og et hode som fungerer så mye bedre. Jeg mestrer, jeg orker mer, kan yte mer, og opplever å kunne gjøre ting som var utfordrende tidligere. Å knytte skolisser er ingen sak, håndvaske gulv er ikke noe problem, trapper gruer jeg meg ikke til, jeg beveger meg mye lettere – arh deilig! Det er en helt ny hverdag, og jeg nyter hvert sekund. Det er som sagt ikke bare fysisk jeg merker vektnedgangen. Også mentalt så merkes dette veldig godt. Humøret er mye bedre, tankene er ikke like negative i forhold til kroppen, og jeg kjenner mye mer på glede enn før. Jeg har fått en større selvtillit.

Siste kontroll hos fastlegen viste også at langtidssukkeret nå har stabilisert seg. Det er jeg ufattelig glad for. Prøver som ble tatt viste også at D vitamin verdiene mine nå er normale, og jeg har alltid ligget altfor lavt og tatt tilskudd like lenge. Jerninnholdet mitt har i mange år vært skyhøyt, og nå nærmer det seg normalen for hvor kvinner skal ligge. Resten av prøvene har jeg ikke fått sammenlignet ennå, men jeg skal til kontroll hos fastlegen neste uke, så da får jeg resten av svarene.

Jeg er mye mer bevisst på hva jeg spiser. Jeg ser veldig tydelig at porsjoner har vært mitt store problem. Det å stoppe når man kjenner seg mett. Nå klarer jeg ikke halvparten av det jeg gjorde før. Noen dager er en skive, eller to knekkebrød nok til at jeg er mett lenge. Noen ganger orker jeg noe mer. Noen ganger orker jeg kun to måltider, noen dager blir det tre. Men mengden, den er det stor forskjell på. Nå jobber Ozempic godt med metthetsfølelsen min, og det å bli mett av lite, det er en ny, men veldig god følelse. Før jeg går videre. Jeg får Ozempic fordi jeg har forhøyet blodsukker. Dette er viktig å understreke. Hadde jeg ikke hatt det, så hadde heller ikke fastlegen min skrevet ut Ozempic til meg. Noen tror jeg er en av de som stjeler Ozempic fra diabetikerne. Det er jeg altså ikke. Jeg henter ut disse for å få kontroll på blodsukkeret. At vekten også går ned er altså en bivirkning som jeg er umåtelig glad for. Jeg er ikke heldig som har forhøyet blodsukker, og dermed får Ozempic på blå resept, men når situasjonen først er som den er, så er jeg glad for at jeg får medisinen på blå resept. Jeg henter ut Ozempic med verdens beste samvittighet.

Jeg har helt klare mål, og disse målene skal jeg nå. Kokkejævelen kan si hva han vil, Wegovy bør over på blå resept, eller gis til en god redusert pris for de med stor overvekt/fedme. At man bruker så mye mindre på mat at det går opp i opp med det Wegovy koster, det er tull. Er man på høyeste dose Wegovy, så koster det 3000 kr mnd. Spesielt for de som har familie så vil man ikke spare inn 3000 kr på den utgiften man bruker på mat i måneden. Wegovy er stort sett for de som har god økonomi, og når man i tillegg lever i den dyrtiden vi gjør, så blir det å betale Wegovy vanskelig for veldig mange. Wegovy skal ikke være en medisin for noen i samfunnet. Den skal være for alle uavhengig av tykkelsen på lommeboken.

Jeg ser at kroppen har endret seg. Alt er kanskje ikke like positivt som feks løshud, men det er en del av det hele. Jeg blir faktisk glad når jeg ser løshud på steder jeg aldri har hatt det før som feks på lårene. Jeg kan dra godt i skinnet enkelte steder der. Å se med egne øyne at både lår, legger og mage har blitt mindre, det er en helt fantastisk følelse. Klærne har blitt romsligere. Jeg har gått ned en størrelse i overdeler. Sydama mi har nå laget nytt mønster til bukser fordi det gamle mønsteret nå er altfor stort.. Jeg har kjempet hele livet, og jeg kjenner meg så takknemlig som får oppleve dette. Jeg håper det fortsetter å gå riktig vei, og at påsken var en glipp. Samtidig så må jeg få inn i hodet at det skal være rom for litt kos i ny og ne.

I dag var je4g på trening kl.07 og hadde ei god intervalløkt på tredemølla. Søndagen er løpedagen min. Da løper jeg 10 sekunder, og går 50 sekunder, og sånn holder jeg på i 40 minutter. Ha en nydelig søndag der du er! Vi blogges til lørdag.

 

10 kommentarer
    1. Hei
      Den oppgangen blir du nok fort kvitt er nok en del vannvekt
      Så glad jeg fant bloggen din
      Startet på wegovy onsdag 27. mars altså dagen før skjærtorsdag og veide meg onsdag etter påske resultat -1,7 kg. I påsken var jeg ute på restaurant ogcspiste indisk og var på middag hos svigers med is til dessert
      Så fornøyd med at noe endelig funker
      Hilsen en tidligere jojo-slanker
      Jeg har også blogg her inne som heter mat fra Hagen der kommer jeg også å skrive litt om vektreisen min

      1. Så hyggelig at du fant bloggen min! Veldig spennende med oppstart av Wegovy. Krysser fingrene for at den vil fungere optimalt for deg. Det å finne noe, endelig, det betyr så uendelig mye. Man har håpet lenge, og ikke trodd helt at det ville skje, men nå er det faktisk noe som kan hjelpe så utrolig mange. Masse lykke til! Skal sjekke ut bloggen din også 🙂

    2. ååååja…. min vekt vippet også nedslående oppover…. åhnei tenkte jeg… og ja ok… jeg vet hva JEG har spist og det er ikke til å legge under en stol…
      Jeg synes du er flink. NOE må man uansett kunne unne seg. Og din vekt gikk opp…. ja det kan være mange årsaker til det – til og md dagsformen kan ha innvirkning. Og husk musklene du får når du trener!
      Stå på videre – du vet hva du skal gjøre – og det er det viktigste 🙂 Du er på vei og du klarer det!
      Jeg har mitt å sysle med – noen kilo ned er målet – og jeg må bare finne den stålviljen jeg har en eller annen plass
      Jeg skal uansett å trene i dag!
      DU er kjempeflink!

      1. Kjipt når man ser det går gal vei, men uken etter hadde jeg tatt av meg 3,7, så da var det jubel i stua igjen 🙂 Men man lærer også at det er lite som skal til før det går opp, og at det er mange faktorer som spiller inn på vekten. Som du skriver, noe må man unne seg av og til. I kveld skal jeg ha popcorn, det har jeg gledet meg helt siden påske hehe. Og så må jeg huske musklene jeg får når jeg trener ja. Med 6 treninger i uken, så blir det forhåpentligvis noe muskler. Takk for oppmuntring og gode ord – det betyr masse!

    3. Hei, jeg syntes som vanlig at du skriver veldig bra og man ser at du ved det som du skriver har et nyansert og ikke minst realistisk syn på dette og du ser hva som har skjedd. Et bittelite tips skal du få av meg, det er mer fett i micropop enn i vanlig popcorn, altså sånn man popper selv.
      Og selv om du har gått opp så vil du klare det og tenk at du er jo 20 kg lettere.

      1. Tusen takk!
        Og takk for tips om popcorn. Jeg må kanskje starte å poppe popcorn selv, for det du skriver har ikke jeg tenkt på. Jeg gikk opp etter påsken , men ned 3,7 uken etter, så her svinger det gitt 🙂

    4. Du har vært kjempeflink like vel. Som du skriver, hadde det vært påsken i fjord eller året før hadde nokk resultatet vært enda værre. Blir jo litt opp i høytidene, men trøsten er at vi nå går inn mot ei årstid der det er ekstra godt med frukt og salat. Lett og deilig sommermat. Skal bli hærlig.

      1. Tusen takk! Jeg tror de fleste opplever at vekten går opp etter høytidene som du skriver, og man må unne seg noe i blant. Gleder meg til lett og deilig sommermat. Jeg elsker jo å bruke grillen, men her kan man også lage mye lett mat, så det skal nok bli bra. Ha en god søndag!

    5. så herlig å følge deg og din nedgang. jeg begynte på wegovy i februar og har allerede gått ned 6,5 kg. 🥰 jeg elsker følelsen av at jeg ikke MÅ ha mat/søtt osv hele tiden.

      1. Så herlig å høre at du opplever at Wegovy fungerer! Følelsen av at det endelig er noe som kan hjelpe oss, den er gull! Jeg har mistet lysten på søtt, og det gjør ingen verdens ting, men selv om jeg er stappmett, så tenker jeg på mat 🙁 Hodet mitt tenker mer på mat nå enn før jeg startet på Ozempic, og det er frustrerende!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg