Nytt ” slankemiddel ” på markedet

Etter å ha kjempet mot vekta i alle år, så er jeg skeptisk til alt som dukker opp på markedet, og som skal hjelpe oss til å bli slanke. Vel, alt er jeg ikke skeptisk til. Ikke det som er medisinsk kontrollert, og med dokumentert effekt,  men det florerer av mat vi skal spise, ulike ting man skal drikke, tabletter man skal ta, dietter man skal følge. Alle vet at spiser man minimalt, og kutter alt som er nei mat, så går man stort sett ned i vekt. Jeg skriver stort sett, for det er ikke helt riktig det heller i alle tilfeller. Det er jo mange årsaker som gjør at vi er overvektige. Det er ikke bare usunn mat alene., og alle kan ikke gå like lett ned. Sånn er det bare.

Vi vet at kosthold er kilo, og trening er gram. Men markedskreftene er brutale. De skal tjene store penger på at vi så desperat ønsker å gå ned i vekt. De skyr ingen midler. Det nyeste jeg har lest om, det er slankespray. Jepp. Rett og slett slankespray. Ved å spraye ulike type spray inn i munnen, så skal man altså gå ned i vekt. Og det er ikke måte på hvor fantastiske disse sprayene er. Sprayene skal virke på ulike ting, og det er 3 ulike sprayer som skal hjelpe deg med vektutfordringene du har. Disse 3 sprayene er en hovedspray som skal demper søtsug, den skal undertrykke appetitten, og hjelpe deg med kontroll på porsjonsstørrelser. Sprayen vil da hjelpe deg å holde deg i kaloriunderskudd, og få fart på vektnedgangen.

Spray nr to skal visst nok hjelpe deg å detoxe. Stoffskiftet ditt vil bli boostet, og skal gi deg energi gjennom hele dagen. Den siste fokuserer visst nok på mageområdet. Denne skal i følge produsenten krympe magefettet ditt. Den stopper rett og slett produksjon av overflødig fett. Så må jeg også få med at den undertrykker emosjonell spising. Seriøst??

For rundt 1000 kr mnd så kan man kjøpe disse tre sprayene. Man kan se flotte før og etter bilder, og sånne bilder vil jo vekke både interesse og misunnelse hos mange av oss som sliter med vekten. Klart man har lyst til å prøve. All fornuft blir skjøvet til side, for kanskje denne gangen….Dette vet produsentene veldig godt. De vet at vi håper, og leter, og at de kan tjene store penger. For godt til å være sant? Det er jo nettopp det. Det som virker for godt til å være sant, det er nettopp det. Det finnes ingen vidunderkur, ingen magi, ingen quickfix. Heller ikke med slankesprayer.

Hva sier leger om disse sprayene tro? Om inneholdet? Er det dokumentert på andre måter enn disse før og etter bildene? Hadde det vært så enkelt, hadde ikke legestanden vært kjappe med å fortelle at endelig har man funnet løsningen? Klart at ulike ting  kan påvirke både det ene og det andre i kroppen, men vi vet alle at det ikke finnes noen quickfix. Slankesprayer kan nok verken redusere magefettet, stoppe trøstespising, eller stoppe produksjonen av overflødig fett. Men store penger kan hjernene bak disse tjene.

Vi lar oss lure mener mange fordi vi prøver alt vi overvektige. Vi er dumme som tror på alt mener andre. Men har man slitt med vektutfordringer i mange år, da prøver man det meste som lover gode resultater. Journalisten fra VG ble veldig overrasket da hun var på besøk hos meg, og jeg kunne fortelle at jeg aldri har gått på diett. Jeg har prøvd mye i forhold til endringer på kostholdet, men aldri gått på diett. Dette er ikke fordi jeg er vet så mye bedre enn alle andre. Jeg er ikke smartere enn noen andre. Årsaken er rett og slett at jeg er innmari kresen når det kommer til mat og drikke. Jeg rører ikke varme ting som suppe, kaffe, te, kakao. Det er masse ulike typer mat jeg ikke klarer å få ned. Så min kresenhet er årsaken til at jeg ikke har prøvd ulike dietter. Ikke noe annet. Men jeg har prøvd andre ting som ulike tabletter som har lovet gull og grønne skoger, og hadde dette vært for en tid tilbake, så hadde sikkert jeg også prøvd slankespray.

Januar er den måneden i året hvor vi alltid starter dette nye livet. Det er nå ukebladene sikkert selger mest fordi hele Norge skal slankes. Trening og kosthold er gode ting. Det å bli bevisst på hva man spiser, og få inn litt mer aktivitet, det er det kjedelige, og dessverre det som pr nå fungerer. Så bør det jobbes med å få Wegovy på blå resept. Jeg leste nylig et blogginnlegg hvor vedkommende mente at det å kjøpe Wegovy selv ikke var mye penger å bruke på å få et lettere liv. Om man regnet ut hva man brukte i mat pr mnd, og hva man ville spare på matbudsjettet ved å bruke av Wegovy, så var Wegovy ikke en dyr medisin. Jeg er ikke enig. Å betale mellom 1700-3000 kr i mnd, det er mye penger for veldig mange. Uansett. Det skal ikke være et skille på hvem som skal ha anledning til å få et lettere liv.

Ha en nydelig lørdag dere. Jeg har hatt ei god økt på tredemølla og sykkelen på morrakvisten. I tillegg klarte jeg å tryne på isen på vei hjem enda så forsiktig jeg gikk. Jeg kjenner veldig godt at rompa har fått skikkelig juling. I morra skal jeg skrive litt om hvordan det går med min vektnedgang.

4 kommentarer
    1. Spennende. Du er helt rå på å trene. Skikkelig imponert.
      Kunne nok laget skikkelig moderne kunst med bilde av skadeomfanget etter dagens fall, i morgen når alle fargene dukker opp. Godt at du ikke brakk nore. Eneste litt positive ved å ha litt for mange gram på kroppen er ar det er god polstring slik at man har støtpute ved fall 👻

      1. Takk, Brith Helen! Trening er blitt en del av hverdagen min, og det er jeg så glad for. Denne uken ble det trening 6 dager, og det må jeg si meg meget fornøyd med. Fallet i går, hjelpes for et fall. Et ørelite stykke som var islagt, jeg gikk med museskritt, men likevel klarte jeg å falle. Det var et heftig fall, og rompa var rimelig vond i går. Det samme var den ene skulderen. Jeg fryktet for dagen i dag, men er jo nesten som vanlig i dag 🙂 Usikker om rompa er blitt farget hehe. Selv om rompa ikke er det største på meg, så er det god polstring. Var mer redd for rygg og armer…. Ha en fin søndag!

    2. Hei! takk for en flott blogg. Jeg har gjort drastiske tiltak for å gå ned i vekt. Har tatt “slankeoperasjon” i 2016. Kiloene raste av, og jeg var lovet oppfølging hos leg og andre hold når jeg kom hjem. Dette skjedde ikke. Med årene har en del kilo kommet snikende tilbake, ikke alle men en del. Jeg fikk prøve Osempic, betalte jo dette selv i et halvt år uten å gå ned et gram, det var veldig nedslående. Ingen sa til meg at det var mulig at det ikke virket på alle. Vel, etter et halvt år tok legen som ga meg ozempic kontakt med meg, hun sa at da var jeg helt sikkert insulin resistent. Hva nå det betyr? Da hadde de ikke mer å hjelpe meg med, så her sitter jeg igjen da, overvektig, sliten og overlatt til meg selv. I en alder på 55 år er det heller ikke lett å finne noe som virker.

      1. Hei Wenke! Tusen takk for fine om bloggen. Veldig glad for at du leser den 🙂
        Så trist å lese det du deler. Jeg kjenner til flere som har opplevd akkurat det samme som deg etter slankeoperasjon i forhold til oppfølging. Det er en stor skam at man ikke følges opp! Klart man trenger oppfølging etter et slikt inngrep. De har tid og penger til operasjonene, men ikke til å følge opp de som tar den. Ekstra kjedelig når du også opplever at Ozempic ikke hjelper deg. Skjønner veldig godt at du er fortvilet og sliten. Myndighetene forteller klart og tydelig at vi må ned i vekt, men de gjør ikke noe mer enn å snakke dessverre. De tar ikke overvekt så alvorlig som de later som. Det hjelper sikkert ikke å prøve Ozempic på nytt, og heller ikke Wegovy vil jeg tro…men jeg håper du kan få noen form for hjelp. Sender deg masse gode tanker <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg