Ny medisin mot fedme

Vi har vel alle ønsket oss denne magiske pillen. Pillen man kan ta, og vipps så har man den slanke, flotte kroppen man alltid har ønsket seg. Jeg har drømt om denne pillen i alle år, men ennå så har den ikke blitt oppfunnet, og sjansene for en slik magisk pille, den er vel lik null. Men nå er det kanskje et håp. Ikke om en magisk pille, men forskere er veldig positive. Og er forskere positive, så blir automatisk jeg også det.

Det undrer meg hvorfor et er så vanskelig å få det store gjennombruddet i fedmeforskningen. Noe vet de som at det er genetisk, og kost selvsagt. Det å tenke over hva man spiser, og mengder. Jeg vil tro at det er mange av dere som gjennom mange år har prøvd alle vidunderkurene som er og har vært på markedet. Og vidunderkurene, de fungerer de fleste av dem, i en periode. Man kan ikke leve på diett hele livet. Det går ikke. På et tidspunkt så må man leve tilnærmet normalt, og har man da gått på en streng diett en stund, så er det fort å gå opp igjen når man starter å leve noe mer normalt igjen.

For en tid tilbake, så kom fedme sprøytene på markedet, og tablettene Mysimba. Noen har fått fantastiske resultater av begge deler mens andre ikke har oppnådd like bra resultater. Og sånn vil det jo alltid være fordi vi er forskjellige. Kroppene våre er forskjellige. Vi reagerer ulikt. Selv har jeg prøvd Saxenda med bra resultater. Den første tiden jeg gikk på Saxenda, så ble jeg så mett av veldig lite. Og jeg gikk ned ca 9 kg over en periode. Saxenda virker jo på metthetshormonet, og jeg kunne gå stappmett så lenge etter et måltid. Etter en god periode på sprøyta, så begynte metthetseffekten å gi seg. Jeg ble ikke like fort mett som jeg hadde blitt, og selv om man da visste mengden man spiste da den fungerte, så var det vanskelig å videreføre kunnskapen. Jeg gikk noe opp igjen, men har ikke gått opp alt. Da jeg fikk de intense magesmertene i januar, så sluttet jeg på Saxenda. Ikke fordi jeg trodde det var sprøyta som ga meg smertene, men jeg hadde så vondt at jeg ikke orket å ta den. Så da har jeg hatt et langt opphold fra januar til starten av juni. Sammen med fastlegen min, så har vi blitt enige om at jeg skal gi sprøyten en sjanse til for å se om jeg kan oppnå så gode resultater i denne runden også, uten å gå opp igjen.

I to uker har jeg nå tatt Saxenda igjen, og metthetsfølelsen er tilbake. Nå må jeg lære meg å stoppe med en gang jeg kjenner at jeg blir mett. Jeg må også ta til meg all kunnskap som jeg får som går på hvor lite jeg egentlig trenger å spise. Når jeg har spist frokost feks, så er jeg så mett så lenge. Jeg gir dette en siste sjanse. Visst ikke vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke på å sette meg selv på en diett med minimalt med kalorier, for jeg vet at jeg ikke vil klare det i lengden. Men noe må skje. Jeg vet at trening er gram, og kost kilo, så jeg vet hvor jeg må jobbe, men det er så forbaska vanskelig. Jeg knasker ikke søtt og salt hver dag. Jeg drikker masse vann, men jeg sliter nok med mengden mat. Jeg skulle gjerne hatt en som kunne gå inn i hodet mitt og koblet litt om slik at det ikke ble noe problem…

Så til det magiske jeg vil fortelle dere om. Magisk er det kanskje ikke, men det er likevel en god nyhet for oss som sliter. Her om dagen så leste jeg på Forskning.no en spennende artikkel. En ny æra i behandlingen av fedme mener forskere. Det er nemlig en ny medisin på trappene som har svært gode resultater.

Fedme har vist seg å være mye vanskeligere å bekjempe enn forskerne trodde. Utallige studier har vist at den mest brukte behandlingen, livsstilsbehandling, virker dårlig. Den eneste virkelig effektive tiltaket har vært fedmekirurgi. Nå er bildet i ferd med å endre seg. De siste årene har flere legemidler kommet på banen, bla Saxenda. I 2021 viste en studie for eksempel at stoffet semaglutid gir gode resultater, og nå kommer enda bedre nyheter. En stor studie viser at stoffet tirzepatid gir rekordstort vekttap. Er det rart man sperrer øynene opp når man leser slikt. Man kjenner også på det bittelille håpet. Det er ikke stort, men det er der. Jeg er sikker på at det er flere enn meg som kjenner på det når dere leste dette nettopp.

Tirzepatid ble i utgangspunktet utviklet som en medisin mot diabetes 2, men tidlige tester viste at pasientene også gikk ned i vekt. Tirzepatid påvirker to ulike hormoner som er med på å styre blodsukkeret og følelsen av metthet. De lovende indikasjonene gjorde at forskere satte i gang en stor studie på virkningen av tirzepatid mot fedme.

Forskerne rekrutterte 2.500 mennesker som veide for mye. Det store flertallet hadde fedme. Deltagerne veide gjennomsnittlig nesten 105 kilo og hadde BMI på 38. Alle gruppene skulle endre livsstilen, med mål om å spise 500 færre kalorier enn de trengte om dagen og å være fysisk aktiv minst 150 minutter i uka. Forskjellen mellom gruppene var medisinen tirzepatid. Den ene gruppa tok en ukentlig sprøyte med 5 milligram tirzepatid, den andre tok 10 milligram, og den tredje tok 15 milligram. Den siste gruppa tok en ukentlig sprøyte med placebo, altså en injeksjon uten virkestoffer. Forsøket varte i 72 uker, altså litt i underkant av ett og et halvt år. Resultatene var oppsiktsvekkende. Placebogruppa, som i praksis bare hadde fått livsstilsbehandling, hadde gjennomsnittlig gått ned 2,4 kilo. Dette gjenspeiler resultatene fra mange tidligere undersøkelser med livsstilsbehandling. Gruppa på minste dose av tirzepatid hadde derimot gått ned over 16 kilo, mens gruppa på 15 milligram tirzepatid var blitt nesten 24 kilo lettere i gjennomsnitt. Dette tilsvarer en vektnedgang på over 22 prosent av kroppsvekta og ligner resultatene fra fedmekirurgi.

Resultatene er oppgitt som gjennomsnitt. Noen gikk ned svært mye. Andre hadde liten effekt. Resultatene viste likevel at et stort flertall av deltagerne gikk ned i vekt. I gruppa som tok mest tirzepatid, gikk over 90 prosent av deltagerne ned over fem prosent av vekta – et minstemål for at behandlingen skal ha noen effekt mot skadelige virkninger av fedme. Det imponerende tallet var imidlertid at godt over halvparten av deltagerne i denne gruppa gikk ned mer enn 20 prosent av kroppsvekta. Til sammenligning var tallet i placebogruppa 3 prosent.

Så til bivirkninger, for det er bivirkninger med medisinen viser studien. De vanligste bivirkningene var symptomer fra magen, som kvalme, diare eller forstoppelse. Noen svært få fikk betennelse i galleblæra. Det er imidlertid ennå ikke mulig å slå fast om medisinen var årsaken. Det er også kjent fra tidligere at det å gå ned i vekt er forbundet med slik betennelse.

Dette er starten på en ny æra innen fedmebehandling, uttalte Ania Jastreboff, en av forskerne bak studien, ifølge MedPage Today. Også andre eksperter mener tirzepatid kan bli et viktig redskap innen fedmebehandling. De advarer imidlertid mot å tro at man har funnet en mirakelkur. Stoffene i seg selv gjør deg ikke slankere, men de endrer signalene i kroppen slik at det blir lettere å gjennomføre en livsstilsendring og få til en vektnedgang.

Men, det nytter ikke å løpe til legen å be om den nye medisinen mot fedme. Nå skal det forskes mye mer. Både for å undersøke hvordan tirzepatid virker hos forskjellige mennesker, og for å forstå de underliggende mekanismene bak fedme og hvordan man skal hindre at store deler av befolkningen utvikler dette helseproblemet.

Likevel er dette en gla’nyhet til alle oss som sliter. En dag der fremme, så kanskje…men før denne er på markedet, så må noe ha skjedd for min del. Begynner å bli smådesperat nå, og kjenner at jeg trenger og lykkes på en, eller annen måte. Jeg tenker at jeg ikke kan vente på denne, for det vil nok ta tid….

 

12 kommentarer
      1. Ja, det er veldig spennende tider. Selv om den magiske pillen nok aldri vil bli oppfunnet, så kan man kanskje få en viktig hjelp selv om man nok alltid vil måtte gjøre den største jobben selv…

    1. Men må vi hele tiden streve etter at vi alle må for enhver pris være slanke. Kan vi ikke godta at kroppene våre er ulike. Jeg trenger ingen tablett for å bli mett. Jeg spiser ikke mer enn jeg bør. Jeg har ikke noe tro på at vi skal spise minst mulig. Vi må spise de næringsstoffene kroppen har behov for. Spiser vi veldig lite, får vi ikke i oss det vi skal ha. Hvis man derimot overspiser, blir det noe annet, men da er det vel mer psykisk støtte man trenger, ikke en pille, for det betyr at vi ikke har det bra. Og en slank kropp gjør en ikke automatisk lykkelig så da kan det hende man erstatter maten med noe annet. Nei, jeg vil ikke ha slankeoperasjon og ingen pille. Jeg vil gjerne gå ned noe i vekt, men ikke for enhver pris. Jeg vil heller lære meg å godta den jeg er, inni meg.

      1. Takk for et godt og viktig innlegg fra deg, Mariann. Du skriver så mye sant her. Nei, jeg mener absolutt ikke at man bør streve for å bli slanke. Lykken ligger absolutt ikke der, men å godta egen kropp, det er til tider veldig vanskelig. Jeg skulle gjerne ha lært å godta meg selv mer enn jeg gjør. Det de fleste overvektige trenger mer enn noe annet i starten, det er hjelp på det mentale planet. Man trenger hjelp til å finne ut hvorfor ting er som de er. Man trenger hjelp til å sortere tanker, og sette brikker på plass. Først da vil man lykkes med en vektreduksjon som kan bli varig. Man må starte i hodet. Jeg har aldri hatt som mål å bli slank. jeg synes kvinner med former er vakre. Men jeg ønsker vel å gå ned en del til for å føle meg mer vel, og for at jeg også fremover kan være aktiv og lekende med barnebarna. Min egen helse, og barnebarna er mine grunner for å ønske veldig å gå ned ytterligere i vekt, men ikke for en hver pris selvsagt. Jeg er nok der at jeg er villig til å prøve hjelpemidler for kanskje og kjenne på at ting skjer, men til syvende og sist, så er det en selv som må gjøre den største jobben uansett…piller og sprøyte er kun en liten hjelp på en så forbaska vanskelig vei….

        1. Ja jeg kunne også tenkt det, veldig gjerne, men nå er jeg over 60 år og er flink med kostholdet. I og med at jeg har en kombo, insulinresistens, lavt stoffskifte og manglende stressmestring, er det nesten umulig. Jeg har jobbet mye de siste årene mec å orke å se meg selv på bilder og begynte å sende live for å venne meg til det. Men vi ønsker oss nok bestandig å bli lettere, for det er tungt å dra på 40 kg, samtidig som man har utmattelse i kroppen. Men å spise mindre, vil ikke hjelpe meg. Jeg trenger er variert kosthold. Istedet fokuserer jeg nå på å jobbe opp bakteriefloraen min, for å se om det kan hjelpe. Men mest av alt trenger jeg å godta at jeg er meg, uansett hva jeg veier. Og ved at vi blogger har vi også en viss påvirkningskraft og kan bruke det til lære andre at de er god nok. 🙂

    2. Du har så fin en blogg og mange følger deg. Du ville ikke vært den du er, uten de kgene du har. Du har jo allerede lykkes. Du er vakker og du har et budskap. Omfavn det du er, vis oss hvordan det er å ha noen kg på kroppen. Jeg har mye mer enn deg og fortell meg heller hvor bra jeg og du og andre er, selv om vi har noen kg. Vi er ikke kg-ene. Vi er innenfor de.

      1. Her sier du igjen mye viktig og sant, og du får meg definitivt til å tenke tanker som jeg kanskje ikke har tenkt så mye før. Tusen takk for fine, viktige og ikke minst motiverende ord.

    3. Hvor mange ganger har forskere kommet med et gjennombrudd vedr div piller verd slanking. Min venninne på snart 60 år har prøvd flere ting piller, uten mye resultat. Hvis lykken på slanking er piller, ja det har ikke jeg noe tro på.

      1. Det er nok mye sant i det du sier, men mye av pillene som har vært på markedet er nok ikke piller som forskere står bak. Det meste er humbug for å tjene penger på desperate mennesker. Noe har det også kommet fra seriøst forskning med ulike resultater. Mirakelpillen, den er ikke oppfunnet, og vil neppe bli det heller. Men kan man ta en sprøyte, eller ta en pille som kan hjelpe deg litt på veien for å gå ned noe i vekt, hvorfor ikke? Visst man kan få hjelp til å spise mindre, hvorfor ikke? Mange har hatt veldig gode resultater ved bla denne slanke sprøyten. Ingen mirakelkur, men en hjelp på veien. En bekjent av meg har gått ned 30kg og fått hjel av Saxenda. For henne har dette betydd masse. Nei, det hjelper ikke på alle, men på mange. Kun de som sliter med overvekt vet hva det er, og det er lett for alle andre å mene noe. Å jobbe for å slanke seg, det er ikke lykke uansett hva man prøver for å nå en vektnedgang. Det er beinhard jobbing. Lykken kommer om man når målet man har satt seg.

    4. Hei Heidi. Jeg har pcos og sliter veldig med vekten, for et par måneder siden ble jeg anbefalt av legen min og ha på meg en apparat som viser når blodsukkeret stiger og det er da mat som jeg ikle skal spise mye av. Fikk også masse tips av han, blant annet ikke spise mye brød, potet osv. har gått ned 6 kilo på 4 uker uten å være sulten og spiser variert norsk kosthold minus enkelte matvarer. Er så fornøyd, har forresten en venninne som har prøvd samme sprøyte som deg, piller som «skylle» ut fettet, ingen hjalp. Nu følger hun mitt kosthold og går ned i vekt og krysser videre for at hun fortsetter. Vi er 2 så jeg har trua.🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg