Nei, ikke nå igjen!!

Visse ting tar det tid før man glemmer. Visst man glemmer det. Fy fader! Noe så vondt har jeg aldri opplevd om man ser bort i fra det å føde. Det var så ille at man nærmest trodde den siste dagen var kommet. Jeg vet at jeg ikke har hatt skikkelige smerter før dette kom som lyn fra klar himmel.

Vi kan skru tiden tilbake til slutten av januar. Rett etter midnatt våkner jeg med noen enorme smerter i magen. Jeg har tydeligvis aldri hatt skikkelige magesmerter før, for dette var helt grusomt. Jeg var kvalm, og etter hvert, så gikk det begge veier. Det å kaste opp, det er noe av det verste jeg vet, og noe jeg ikke har gjort på evigheter. Sånn gikk det hele natten med enorme smerter på toppen. Det ble så ille at jeg måtte ringe Legevakten, og siden det kun var kort tid til fastlegen åpnet, så ble avtalen å dra dit. Bare å komme seg til fastlegen føltes som en dagsmarsj. Urinprøve, CRP, metning, puls, hjerte, nyrer og diverse andre prøver var helt fine. Konklusjonen til fastlegen ble akutt matforgiftning, en konklusjon som ble endret noen ganger. Til slutt viste en CT at jeg hadde nyrestein, og i april i år ble jeg operert på Sørlandet Sykehus.

Steinen var skikkelig stor, så det var ikke rart at jeg hadde hatt smerter. På etterkontroll etter operasjonen, så var legen fornøyd. Det lå litt grus igjen, men han mente at det ikke ville gi meg noen problemer. Samtidig var han også klar på at nyrestein kunne komme tilbake. Har du hatt den en gang, så kan du få det flere ganger….typisk!

Denne uken har jeg vært skikkelig forkjølet med sår hals, rennende øyne, og rennende nese. Akkurat slik som så mange andre har det i disse dager. I går ettermiddag merket jeg at ting endret seg. Det var ikke bare disse forkjølelsestingene. Jeg begynte å få smerter i venstre side, og smertene gikk bak i ryggen på samme side. Jeg ble kvalm, og mat var det siste som fristet. Og jeg hadde såpass vondt at jeg kastet opp flere ganger. Da jeg hadde nyrestein sist, så mistet jeg totalt matlysten. Jeg gikk og brakk meg på butikken. Til og med Pepsi Max smakte forferdelig. I den perioden ble det mye vann med Zeroh oppi, og max’en ble bytte ut med Solo Super og Villa uten sukker.

Etter smertene i går og deler av natten, så frykter jeg at Mr.Nyrestein er tilbake. Det betyr vel at jeg må ned til legen, og ta alt derfra, nok ei gang. Nå går de nok rett på CT. Det er jo aldri en tid som passer, og spesielt ikke så rett oppunder jul. Man får slike anfall, og de vet man aldri når kommer. Kvalmen, matlysten som ikke er til stede. Men igjen, her er det nok ikke jeg som bestemmer. Jeg håper virkelig at det ikke er nyrestein på nytt, men jeg kjenner liksom alt igjen fra sist. Smertene var nok en del mer intense sist enn nå, men likevel, alt stemmer.

Planen i dag var å pynte til jul. Det skal vel holde knapt om jeg ikke blir en del bedre. Jeg får prøve å få opp kransene ute, og finne lysfatet til adventslysene. Jeg ser alltid frem til å pynte til jul, men jeg har jo ennå god tid. Jeg er også veldig spent på hvor jeg skal få plass til all julepynten min i år. Etter jeg lagde ny stue i januar, så er mye plass borte…men jeg kjenner meg selv, så jeg tenker jeg finner plass jeg. Jeg synes førjulstiden er en fin tid. Jeg er julete, veldig julete. Jeg er veldig glad i rødt når det er jul, og da skal det være den mørkerøde fargen. Mine fine, store nisser skal frem på gulvet i stuen, stjerner i vinduene, lysbroer i vinduer, røde duker, julestjerner i julekurven på kjøkkenet, kranser ute, og alle de fine englene og nissene som jeg skal ha levende lys i – julen er en fin tid! Og om formen kommer seg, så skal også juletreet pyntes en av dagene. Jeg fikk heldigvis pakket ferdig gavene til pakkekalenderne i går før formen dalte. 3 pakkekalendere ble pakket, 72 gaver. Prinsene mine får hver sin pakkekalender selvsagt, og den siste, den er til datteren min. Man blir aldri for voksen til å få pakkekalender. Selv håper jeg det dukker opp en overraskelse på døren, og at den overraskelsen er den mellom store kalenderen til Bodyshop. Det er lov å drømme hehe.

Jeg krysser alt jeg har for at dagene ikke blir fylt med intense smerter fremover, og at jeg kan få kommet meg til legen kjapt, og dermed sette i gang prosessen for å få et svar.

I dag tenner vi det første lyset, og jeg håper du får en nydelig 1.søndag i advent, og ei flott førjulstid.

32 kommentarer

Siste innlegg