Når muligheten er der

Det å være stor, og skulle gjøre noe med overvekten, det er ikke alltid lett om man står alene. Man skal ha vilje av stål, og man må pushe seg selv hele tiden for ikke å gå på den vanlige smellen at man gir opp for fort. Du vet hvordan det er. Starte for fullt på mandag, hårete, store mål, og i løpet av ei uke, eller to, så er man tilbake i kjelleren. Deprimert og lei seg.

Det begynner å bli noen år siden jeg fikk startet en treningsgruppe for overvektige her i Kristiansand. Lett var det ikke, det å finne noen som ønsket å gi oss et tilbud. Vi trente først i en gymsal to ganger i uken, og etterhvert, så ønsket Spring  å lage en gruppe for oss med trening to ganger i uken. Vi holdt på helt til Spring la ned sin avdeling på østsiden av byen. Etter det har vi trent crossfit, og noen holder fortsatt på med det. Jeg skulle jo ønske at flere tenkte på trening for overvektige. Behovet er stort, og det er i utgangspunktet mange som burde ønske seg et slikt tilbud, men jeg ser også at det er en vanskelig gruppe å nå frem til. Da jeg fikk dette til for de årene tilbake, så var det så mange som skulle bli med, men jeg husker at jeg slet veldig med å finne de vi måtte være for å få dette til. Vi er gode på unnskyldninger, og unnskyldninger det mange av når tilbudet plutselig var der. Jeg har vært der selv, og vet hvor lett det er å komme med all verdens unnskyldninger for å slippe å være i aktivitet. Jeg blir nesten litt flau når jeg tenker på alle unnskyldningene jeg brukte.

Livet mitt før var som det nok er for mange. Jeg har trent på treningsstudio mange ganger, jeg har prøvd ulike former for aktivitet. Jeg har begynt utallige mandager med mitt nye, og så mye sunnere liv. Jeg gikk ned, jeg gikk opp, og sånn var det i mange år. Jeg har følt denne enorme given, og motivasjonen, men så mistet jeg den et sted nesten før den hadde dukket opp. Jeg aner ikke hvor den forsvant, men borte var både given, og motivasjonen. Så var det å lete etter den igjen…og starte på nytt neste mandag.

Alene kan det være vanskelig. Jeg har heldigvis i løpet av de siste årene klart å finne både motivasjonen, og treningsgleden, og jeg har vært mest alene. Det har tatt tid, men det er så godt å være der. Jeg er også en som trives med å trene alene. Det fungerer veldig godt å trene alene, og jeg kommer meg på trening. Jeg har klart å holde fokus, og har klart å holde på motivasjonen fordi jeg ser at det nytter. Samtidig så er det fint med gruppetimene. Det å trene med andre som har de samme utfordringene. Uansett hvor godt jeg trener alene, så gir gruppetrening meg masse. Det samholdet man har, det er fantastisk. Jeg har blitt kjent med så mange flotte mennesker gjennom disse gruppetreningene, og mange av de har jeg fortsatt veldig god kontakt med. Vi treffes sosialt, og drar på shoppingturer sammen. Latteren sitter løs, og når vi er sammen, så kan vi gjerne fleipe rundt egen kropp.

Til mandag så starter et tilbud med trening for de som føler at de sliter med noen, eller flere kilo for mye. Jeg er så utrolig stolt over at det tilbudet er på plass. Gruppen kommer til å trene mandager, og torsdager kl.17.00 på Rona. Det er PT’ en som jeg har trent sammen med over en periode nå som ønsker å gi oss et treningstilbud hvor vi egen gruppe to ganger i uken. Treningsopplegget vil i første omgang gå over 10 ganger. Coronatrygg trening. Eget rom med god avstand til hverandre, og hvor hver trener på sin plass. Styrke og kondisjonstrening. Å ha en PT som har ansvar for treningene, det betyr god trening, trygg trening, og trening hvor alle blir fulgt opp, og pushet. Jeg er utrolig glad for dette tilbudet, og for at noen ønsker å gi et slikt tilbud til oss. En gruppe på max 10 stykker, det betyr at hver enkelt vil føle at de får godt utbytte av treningstimene. For meg å trene med PT har gitt meg utrolig mye både fysisk, men også mentalt. Jeg har oppdaget en ny treningsverden. Jeg blir pushet og utfordret på stadig nye plan og på stadig nye øvelser. Jeg oppdager at jeg er sterkere enn jeg har trodd, jeg klarer mye mer enn jeg trodde. Jeg merker at jeg er blitt sterkere, jeg orker mer, yter mer, og også kroppen merker at jeg tenker helt nytt, og trener helt nytt. Jeg imponerer meg selv på hver trening, og jeg klarer å fokusere på en helt ny måte. Når i tillegg PT’en er veldig fornøyd, da blir jeg innmari stolt, og enda mer motivert.

Bor du i Kristiansandsområdet, så har vi en, kanskje to plasser igjen på gruppen om du ønsker å være med. Et unikt treningstilbud om du sliter med noen kilo for mye. Et sted må man starte. Jeg hadde en gang svart belte i unnskyldninger, så jeg kan de alle sammen, og jeg vet at det er få av de som holder mål, stort sett. Det handler om valg, og prioriteringer. Det handler om og slutte å la unnskyldningene styre livene våre. Det handler om å  gjøre noe med situasjonen man er i. Det er kun oss selv som kan endre, ingen andre. Et skritt av gangen, så kan du nå det målet som du setter deg. Du vil svette, du vil kjenne på høy puls, du vil bli så sliten at du nesten gir opp, kroppen vil verke…men det går helt fint. Du vil overleve hver gang 🙂

Jeg gleder meg til gruppetrening, og gleder meg til at dette også nå skal bli en del av min treningsuke. Det å være gruppe, det er noe helt spesielt, og det blir fint å kombinere gruppetimene med treningsøktene jeg har alene, og sammen med PT. Ta kontakt om du vil være en del av gruppen vår.

 

2 kommentarer
    1. Dette blir spennende å prøve! Gøy du fikk ordnet dette og at det kunne lykkes å starte opp. Tommel opp for deg Heidi! 👍👍😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg