Nå er den her!

Nå er den her. Dette regnes som en revolusjon. Til og med ekspertene er positive, og spente. Ja, det er jo faktisk fagfolk som kaller dette en revolusjon. De kaller det et gjennombrudd.

Gjennombruddet det er snakk om, det er en ny behandling av overvekt som inntil nylig kun var tilgjengelig i USA og Danmark. Det handler om slankemedisinen Wegovy. Revolusjonen det er snakk om, det er ikke en magisk pille selvsagt, men det er altså en ny medisin som har vist seg å ha veldig gode resultater. Medisinen omtales som et gjennombrudd i behandlingen av fedme. Medisinen ble revet ut av hyllene i USA da den ble tilgjengelig der.

Jeg har skrevet om Wegovy på bloggen tidligere, og jeg vet at det er mange der ute som har ventet på at medisinen skulle bli tilgjengelig i Norge, og nå er den på markedet. Dette gikk raskere enn hva jeg hadde trodd. Ting tar som regel lang tid i Norge. Fra og med 2. januar kunne nordmenn få forskrevet slankemedisinen Wegovy til behandling av overvekt. Studier viser at omtrent en tredjedel av de som har brukt Wegovy har opplevd en vektreduskjon på 20% eller mer. ” Dette regnes som en revolusjon for fedmebehandling ” sa overlege Samira Lekhal ved senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst til TV 2 før jul.

Medisinen ble godkjent til bruk for behandling av overvekt av det Europeiske legemiddelverket for ett år siden, men på grunn av enorm etterspørsel i USA, har den ikke blitt tilgjengelig i Norge før nå. Foreløpig er det kun Norge og Danmark, samt USA, som har tilgang til medisinen. Ifølge produsenten bak Wegovy, er medisinen godkjent for voksne med fedme, som vil si personer med en BMI over 30, og for overvektige med BMI over 27 som har minst én vektrelatert sykdom, for eksempel diabetes type 2.

Wegovy er da også en sprøyte i likhet med andre sprøyter som mange overvektige har prøvd. Noen bruker Ozempic, andre Saxenda. Så er effekten ulik fra person til person. Mange har effekt med Ozempic, og andre opplever det samme med Saxenda. Det er selvsagt også mange som ikke opplever den store effekten av disse. Selv hadde jeg god effekt i starten av bruken av Saxenda, men effekten ga seg etter hvert. Virkestoffet i både Wegovy og Ozempic heter semaglutid. Det er ikke virkestoffet i seg selv som bidrar til til vektreduksjon, men effekten dette har på kroppens sult og metthetsregulering som gjør det lettere å gjennomføre en livsstilsendring og dermed vektreduskjon.

Mange jubler nok når man nå hører at man kan få forskrevet Wegovy. Det gjorde jeg også. Helt til jeg leste en artikkel på TV2. Wegovy kun tilgjengelig på hvit resept. Det vil si at norske pasienter må betale for medisinen selv. Prisen varierer fra 1700 til 2775 kroner, avhengig av hvor stor styrke man kjøper. Medisinen skal tas én gang i uka, og det er lagt opp til at man gradvis øker styrken. Dette betyr igjen at svært mange ikke vil kunne ta i bruk medisinen. Dette vil bli for kostbart for veldig mange. Før dette eventuelt blir godkjent på blå resept for alle, må man gjøre en større gjennomgang hvor man vurderer nytte versus risiko. Tidligere var det snakk om at dersom man hadde en BMI på over 40, så hadde legen mulighet til å søke om individuell refusjon. Dette vil ikke være mulig før Statens Legemiddelverk har fattet et vedtak om refusjon.

Jeg pratet med min fastlege om Wegovy i går, og som jeg skrev tidligere, så har Ozempic og Wegovy samme virkestoff, men Wegovy er Ozempic på steroider. Har man bivirkninger av Ozempic, så vil bivirkningene av Wegovy være 2,5 gang verre. For mange har bivirkninger av feks Ozempic. Bivirkninger som bla kvalme, diaré, oppkast, luft i magen, slapphet, hårtap og gallesteinsanfall.

Jeg har full respekt for de som er skeptiske til bruken av disse sprøytene i fedmebehandlingen, men jeg forventer også det motsatte. At de som er skeptiske også har respekt for at bla jeg tenker annerledes. Ofte er det de som ikke aner hva kampen mot overvekt faktisk er som uttaler seg negativt om denne type behandling. Man får høre det vanlige som jeg er så drittlei av: Det er bare å ta deg sammen. Spise mindre, og trene mer. Det er da man har så lyst til å ta disse menneskene med inn i mitt liv, og gå i min kropp noen dager. Da hadde kanskje pipa fått en annen lyd. Joda, jeg kan sikkert spise mindre, men når det kommer til trening, så bør de fleste bedrevitere lukke munnen med gaffateip. Jeg er mer aktiv enn mange, og trener veldig bra. Jeg er ikke den som sitter på sofaen og stapper i meg alt jeg kan komme over av kalorier. Og det er det de færreste av oss som gjør. Det er bare et innbilt bilde av mennesker som ikke aner. Som jeg har skrevet så mange ganger : All overvekt har en årsak. Ferdig snakket. Hvert menneske har en historie. Det er en grunn til hver ekstra kilo på de aller fleste overvektige, og før du kjenner historien, så lukker du munnen.

Jeg skal med verdens beste samvittighet prøve Wegovy, og jeg skal nok en gang håpe. Men om jeg skal prøve den nå som den kun er på hvit resept, det er jeg noe usikker på. Jeg håper der kommer en mulighet til å søke individuell refusjon, eller at medisinen kommer på blå resept. Man vet at det vil bli kostbart for staten om den blir tilgjengelig på blå, men her kan jo også staten ha mye å vinne ved at man kanskje unngår skader, sykdommer, og innleggelser på sykehus. Jeg er ikke dum og tror sprøyten er full av magi. Jeg må gjøre mitt. Men dersom den kan være med å hjelpe meg ned i vekt, så vil det bety all verden for meg. Det vil bla bety at en tanke om et drastisk inngrep kan forsvinne ut av hodet, og det betyr at de negative tankene rundt egen kropp og vekt kan slippe litt taket…Om jeg e gang velger å forsøke Wegovy, så er det mitt valg.

7 kommentarer
    1. Æ ønsker dæ lykke til med test av Wegovy ! 🤗❤️ Det er våre liv, vi vet hva vi sliter med, og hva vi trenger av hjelp.
      Æ har gått på Ozempic siden midten av februar -22, og har med det fått et bedre liv. 19 kg lettere, og mye bedre blodprøver. 😊👌🏼
      Blodprøver endret seg ikke ved bruk av Mysimba, som æ måtte teste først. De tålte jeg ikke, ble “bomull i hodet” og fikk krystallsyka. 🤯
      Blir nok å fortsette med Ozempic, frem til evt Wegovy kommer på blåresept.

      1. Hei Ragna,

        Jeg kommer nok ikke til å teste Wegovy før den eventuelt kommer på blå resept. Den er for dyr ennå. Jeg er nok også noe usikker på om jeg skal teste den ut. Grunnen er at jeg byttet fra Saxenda til Ozempic i slutten av november. Etter skiftet, så har jeg fått tre smerteanfall som jeg var sikker på var en ny nyrestein, men CT viste ingen stein. Da tenker jeg at kanskje disse sprøytene, og da kanskje helst Ozempic kan være årsaken til smertene, kvalmen og oppkast. Jeg vet at kvalme og oppkast er en bivirkning, men og smerter i magen. Kanskje mest gallestein, og det er feil side i forhold til mine smerter, men jeg har lest om flere som opplever det samme som meg, så inntil noe annet eventuelt blir oppdaget, så tror jeg sprøyta er synderen. Flere har også fått det samme til meg hver gang de øker på dosen. 3-4 anfall, så går det over, men jeg er nok ikke villig til å gå igjennom så mye smerte for og kunne bruke sprøyta. Er spent på hva legen min sier rundt dette. Jeg kommer nok til å ta en lang pause. Å ha så intense smerter som en bivirkning, det går ut over livskvaliteten.
        Men jeg er helt enig med deg – det er våre liv, og vi bestemmer! Flott resultat du har oppnådd! Gratulerer 🙂

        1. Hadde flere gallesteinsanfall i yngre år fra æ va 14, men pga min unge alder ble ikke dette tenkt på i det hele tatt… Da føltes det som om noen slo mæ med knyttneve rett under der ribbeina møtes og litt mot høyre siden, så pusten gikk ut av mæ. Og fryktelige smerter i mage, og rygg ml skulderbladene. Dette kunne vare fra ett til tre døgn, hvor eneste søvnen æ fikk var slumring mot en radiator på fullt. Klarte ikke holde mæ i ro i tiden det pågikk… Og mat var ikke aktuelt. 28 år senere, og 42 år gammel ble æ endelig undersøkt for gallestein. Ble operert, og galleblæren, 10 store + mange små stein ble fjerna.
          Hadde glatt tatt en fødsel fremfor et gallesteinsanfall, om æ hadde måtte velge…
          Kanskje derfor æ ikke har hatt problemer med Ozempic.
          Ønsker dæ lykke til videre Heidi ! 💐😊

    2. Jeg hadde en BMI på 30 pr 15. januar, og brukt Wegovy i 3 uker. Har kombinert kuren med et maks inntak på ca 1200 kalorier pr dag, og fører logg på alt av mat og drikke i appen Lifesum.

      På disse tre ukene er kroppsvekta redusert med 6%, og livvidde med 7%. Jeg er strålende fornøyd med det, og kjenner meg allerede mye lettere både fysisk og til sinns.

      Jeg har ikke merket noen som helst bivirkninger. Det har vært helt uproblematisk å begrense matinntaket og holde kalorigrensen. Null «cravings», ingen søtsaker, ingen alkohol, og ingen mat mellom 2100-1100 (prøver å holde minst 14 timer faste pr døgn, enkelte dager 16t). Har svært liten sultfølelse, og helt greit å spise passende stor lunsj og middag, samt noe frukt & grønt utenom, og avslutte med et par knekkebrød på kvelden.

      Det siste døgnet før neste dose kjenner jeg stigende sult og matsug, og det er sånn at man gleder seg til neste injeksjon for å slippe «suget».

      Med en årskostnad på ca 36.000kr er Wegovy en billig investering i bedre helse. Klarer man justere hodet, telle kaloriene, droppe søtsaker og alkohol, så skal det være uproblematisk å oppnå 15-20% vektreduksjon innen 12 mnd. Sammenlignet med slankeoperasjon, drømmen om å trene seg tynn, ulike ekstrem-dietter osv, så er det grei skuring såfremt en ikke får noen bivirkninger. Og ja, jeg trener 2-3 ganger i uken, går turer, og passerer godterihyllene raskt uten å stoppe. Ferdigmat og junkfood er historie, og det kjennes godt å bli småkvalm bare av synet av en frossenpizza.

      Målet er 15% vektreduksjon innen 6 måneder, og deretter finne ut hvilken dosering jeg trenger for å ha et ok kaloriinntak og fortsatt holde vekta stabilt nede innen en BMI under 25.

      Lykke til med Wegovy!

      1. Blir nok ikke Wegovy på meg dessverre. Jeg fikk alle bivirkninene i boka etter å ha brukt Ozempic, og legen sa det veldig klart at Wegovy, som har samme virkestoffer som Ozempic, den ville gi meg samme bivirkninger bare 2,5 gang verre. Jeg hadde så intense smerter at kun det å føde har vært mer smertefullt, jeg kastet opp, var kvalm, og sånn hadde jeg det to, tre dager etter jeg satte sprøyta. Jeg holdet det da gående i nesten ei uke før det var på an igjen. Å betale en så høy pris, det er jeg ikke villig til pr.nå…men ønsker deg masse lykke til! Utrolig moro å høre om de fine erfaringene dine 🙂

    3. Ønsker deg masse lykke til, jeg har gått på nest laveste dose ozempic og så samme dose wegovy, med heftige bivirkninger! Flere uker nå så tror jeg må slutte. Min lege sa ingenting om heftige bivirkninger med wegovy, gjelder det selv om det er samme dose?

      1. Uff, de bivirkningene 🙁 Jeg fikk også heftige bivirkninger av Ozempic. heftige smerteanfall, kvalme og oppkast…så jeg sluttet. Men fordi blodsukkeret mitt da begynte å vandre, så ønsket legen at jeg skulle starte med halv dose av laveste dose for å stabilisere blodsukkeret igjen…så da prøver jeg det. Etter to uker, og to stikk, så er det foreløpig ingen bivirkninger. Håper jeg kan være heldigere denne gangen, og at jeg også kan få en effekt av en så lav dose. Min fastlege kunne nesten garantere at jeg ikke fikk bivirkninger når jeg gikk på en så lav Ozempic, så jeg håper virkelig det…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg