Morgenstund har gull i munn?

Jeg er uten tvil en morrafugl, og jeg trener 5-6 ganger i uken, og jeg trener alltid om morraen. Jeg har aldri vært på treningssenteret etter kl.0730. Jeg skriver 0730 fordi det har hendt ytterst få ganger at jeg har vært der rundt 0730. Som regel er jeg alltid på plass før kl.07.

For meg er det å trene tidlig viktig. Det har blitt min start på dagen. Noe jeg har gjort til en vane. Det er om morraen jeg fungerer best, og kan yte best. I tillegg synes jeg det er utrolig deilig å være ferdig med treningen tidlig slik at jeg ikke har det liggende i bakhodet hele dagen at jeg må komme meg på trening. Trene tidlig betyr at jeg kan bruke resten av dagen på akkurat det jeg vil. Det er heller ingen tvil om at det å starte dagen med trening er en utrolig god start på dagen. Jeg har alarmen på telefonen, og når klokken er 06.15, så forteller alarmen meg at det er på tide å stå opp. Da er det opp av sengen, inn på badet og stelle seg litt, på med treningsklær, og ut døren. Treningssenteret ligger kun en liten kjøretur unna.

Det er litt opp og ned hvor mange andre som er på treningssenteret samtidig med meg. Oftest er det en liten, fin gjeng som er der, og en god blanding av aldersgrupper. Søndag morgen har jeg ofte senteret for meg selv en liten stund, og da er det bare å boltre seg, og kanskje prøve ut nye apparater.

Mange kan ikke fatte at jeg orker å trene så tidlig, men igjen, så må man finne ut hva som passer best for en selv. Morraer er utvilsomt den beste tiden på dagen for meg. Det er da jeg har mest energi, og mest å gi. Det gir meg også masse energi til resten av dagen, og jeg kjenner på den gode samvittigheten.

Jeg elsker morraer, og det har jeg alltid gjort til min datters store fortvilelse. Denne uken har det også blitt noen turer i Sukkevannsløypa. Jeg er så heldig å ha denne fine turløypa i nærområdet mitt. Det som er fint med denne løypa er jo at den har partier som er bratte og utfordrende. Da får man testet kondisjonen, og man kan følge med på om formen bedrer seg. jJg merker godt at kroppen har blitt lettere. Jeg skal ikke lyve å si at jeg går bakkene på en, to, tre, for det gjør jeg ikke. Men jeg går de raskere, og jeg trenger ingen stopp på vei opp lengre. På toppen av bakkene, så puster jeg godt, men pulsen går raskt ned, og det er jo veldig godt tegn. Når jeg går i Sukkevannsløypa, så drar jeg som regel avsted kl.07. Det å komme seg ut på tur, det er virkelig balsam for kropp og sjel. Masse tanker blir luftet mens jeg går disse turene, og jeg tenker mye bedre ute enn inne på treningssenteret.

Kan det fort lønne seg å trene tidlig? Er det noen fordeler? Jeg leste nettopp en artikkel om nettopp dette i bladet Iform, og der kunne de slå fast at det er en del fordeler med å trene tidlig. Den ene fordelen er at man starter med blanke ark. Man slipper å ha et tungt hode med mye tanker som man ofte har på vei til trening etter en dag med arbeid og andre oppgaver. Om morraen starter man uten store bekymringer, og masse tanker.

Så kommer det punktet som er viktig for meg : Når man gjør unna treningen om morgenen, så slipper du å bruke energi på å tenke at du skal få det til senere på dagen eller om kvelden. Du trenger heller ikke å stresse livet av deg på feks jobb fordi du er nødt til å rekke hjem for å trene før eksempelvis middag.

Trening på morraen gir deg også energi til å takle dagen. Når man trener, så frigir kroppen endorfiner, adrenalin og andre energigivende hormoner. De skjerper hodet, og er bra for humøret, slik at du føler deg mer «på». Det gjør at du klarer oppgavene bedre og får en god start på dagen.

Når du har gjort unna ei god, tidlig treningsøkt, så skal sjansene visstnok være større for at man tar sunne valg resten av dagen. Morgentreningen har nemlig en tendens til å smitte av på hele dagen. Den setter i gang en god sirkel. Jeg merker godt  at det gir meg energi, og jeg merker det på humøret. Usikker på matvalgene…

I følge artikkelen i Iform, så skal morgentrening også bidra til å kickstarte hodet på samme måte som lys i ansiktet idet du våkner. Om kvelden skiller kroppen i stedet ut søvnhormonet melatonin, som igjen sørger for at du kommer fortere til drømmeland. Jeg har alltid sovnet nesten før hodet er på puten, også når jeg ikke trente, så jeg vet ikke om dette stemmer for meg i og med at det alltid har vært sånn, men for veldig mange, så er nok dette riktig.

Det er mange gode grunner for å trene tidlig, men det er ikke alle dette passer for. Vi er ulike også på når vi ønsker å trene, men at det er en utrolig god start på dagen, og at det gir meg mye energi, det er det ingen tvil om. I dag har jeg startet søndagen med en ny, god tur i Sukkevannsløypa. Herlig å kjenne at kroppen fungerer så mye bedre, og så gjør det så godt å komme seg ut i flott natur. I dag var lymfebeina blytunge, og det var et slit å dra de med meg opp alt av bakker. men vi kom oss igjennom lymfebeina og jeg, og det er en seier i seg selv. Det er helt rart å kjenne på hvor forskjellig beina fungerer fra dag til dag. I går kunne jeg nesten fly gjennom løypa. I dag var det så tungt. Men jeg skal fokusere på at jeg kom meg ut, og gjennomførte.

Nyt søndagen der du er. Jeg har tenkt meg på tur for å se om jeg kan finne litt blåbær. Jeg skal ikke plukke liter på liter, men litt blåbær til smoothie, og blåbærgrøt. Og så er det veldig hyggelig med en liten blåbærtur. Jeg går ikke i timesvis, men til jeg kjenner at jeg har vært i skogen lenge nok 🙂

4 kommentarer

    1. Jeg liker også å trene tidlig 🙂 Få det UNNA 😀 Resten av dagen ha god samvittighet. De dagene jeg prøver meg på ettermiddagstrening er det ofte lett at det IKKE blir… Ikke så lett med unnskyldningene om morgenen. Spesielt i helgen. Får ikke til så mye trening om morgenen i uka, når jeg skal på jobb..

      1. Deilig å få treningen unna, og ha resten av dagen til å gjøre alt annet. Da slipper det å henge over meg at jeg MÅ trene. Ferdig tidlig, og krysset av på dagens liste – helt herlig! Ha ei nydelig helg!

    2. Jeg kjenner meg godt igjen, for tiden er min trening ute i naturen men jeg innrømmer at jeg er egentlig ikke en morgenfugl men de morgenene jeg har hatt behov for bilen og kjørt mannen på jobb før 0600 så starter jeg mye lettere med ting, og tenker så utrolig mange ganger at dette er noe jeg skal gjøre fast selv om ikke jeg skal ha bilen, men så klarer jeg dessverre ikke det.
      Ha en knall fine søndags kveld

      1. Man får absolutt mye mer ut av dagen når man starter tidlig med trening. Da har jeg ikke det hengende over meg at jeg må få trent. Trene tidlig, og så er det krysset av på listen 🙂 Men det tar nok tid å få det til en vane om det ikke er noe man er vant med. Jeg har gjort dette lenge, og alltid vært en morgenfugl 🙂 Ha en fin helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg