Minus 30.7 kg

Vi er i august måned, og det er snart 1 år siden jeg startet på Ozempic for å bedre blodsukkeret mitt. Det er snart et år siden vekten min begynte å gå ned som en bieffekt av Ozempic. Siden september i fjor, så har jeg nå gått ned 30,7 kg.

Vekttapet er nok mer enn 30,7 kg, men fra jeg begynte å veie meg, så er det dette tallet jeg må forholde meg til. Jeg veide meg ikke helt i starten, men i forbindelse med en reportasje i VG, så var det viktig å vite hvor mange kg man egentlig snakket om. Så da gikk jeg på vekta, og det er dette tallet jeg forholder meg til. Hvor mye mer det dreier seg om, det aner jeg ikke, så derfor er det 30.7 kg.

Hvert gram teller på denne reisen jeg er ute på nå. Jeg kunne ha skrevet minus 30 kg, men de 700 grammene mer, de er viktige for meg og hodet mitt. Jeg er utrolig stolt over hva som har skjedd disse månedene, og selv om det har vært en berg og dalbane, så har det heldigvis vært mest oppturer. Men det er en utfordrende reise, og frustrerende til tider.

De siste fire ukene har vært utfordrende synes jeg, og frustrerende. Det har vært opp og ned, og det utfordrer helt klart hodet mitt. Selv om jeg er helt klar over at det er sånn det er, og at det er sånn det vil være, så er det likevel utfordrende. Man vil jo helst at det skal gå en vei. Man vil jo så gjerne at det skal gå nedover uke etter uke når man går på vekta, men sånn er det neppe for noen. Jeg gikk opp over 1.5 kg for 4 uker siden, og etter det så har jeg gått ned litt og litt, og denne uken hadde jeg gått ned alt og 200 gram til. Da kommer det smilet frem, og da kommer også håpet om at det kanskje vil løsne litt fremover. Ukene blir så mye lettere når man ser at vekta beveger seg nedover. Det har vært en svært liten nedgang disse ukene, og det er skikkelig kjipt.

Jeg har de siste ukene også følt litt på at jeg kanskje kan spise noe mer før jeg kjenner på metthetsfølelsen. Metthetsfølelsen som har ” reddet ” meg gjennom disse månedene. Jeg føler kanskje også på at jeg er litt mer sugen på gummigodteri og salte ting. Ikke at jeg faller for fristelsen og hiver innpå, men får jeg skikkelig sug, så kan jeg ta noe og være fornøyd. Men følelsen at noe kanskje har endret seg, den liker jeg ikke. Jeg vet ikke om den er reell, jeg vet ikke om den er vanlig, men det har blitt et fokus. Jeg har pratet med andre som også opplever det jeg føler på, så jeg er tydeligvis ikke alene. Jeg håper virkelig at dette er vanlig, og at det bare er sånn det kan være i perioder. Jeg kjenner jo noen ganger på frykten for at effekten skal utebli, men effekten av en medisin forsvinner vel ikke bare…jeg har mer tro på disse platåene, for de vet vi jo at er reelle.

Jeg har alltid vært veldig i mot å være med i ulike grupper på feks Facebook hvor man deler erfaringer. Ikke at det å dele erfaringer er negativt, heller det motsatte, men jeg føler altfor mange er leger, og vet svaret. En ting er erfaringer, en annen ting er fakta. Etter at jeg begynte å føle på det jeg føler på i forhold til metthetsfølelsen, så meldte jeg meg inn i ei slik gruppe for å se om andre opplevde det samme som meg, så det skal bli spennende å følge med. Jeg vet at en del deler opp dosen sånn at de tar halve dosen en dag, og resten kanskje et par dager senere. Det har visst  hjulpet en del. Hvor man stikker seg mener noen har litt å si. Der velger jeg å stikke meg i magen slik jeg alltid har gjort. Der er det fortsatt litt kamuflasje, og føles som det beste stikkstedet for meg.

Man leser jo om manges erfaringer på ulike steder, og jeg skjønner at jeg er en av de heldige som har hatt god bieffekt av Ozempic. Langt i fra alle opplever det samme. Så er det jo også mange som opplever vektnedgang, mange større enn meg, og jeg blir så glad på alles vegne. Dette sier meg også at man nå snart må åpne opp for at Wegovy kan skrives ut på blå resept. Det er så mange fedmerammende som fortjener å få den hjelpen som nå finnes. Det skal virkelig ikke komme an på tykkelsen på lommeboken. Og nei, det handler ikke om å prioritere riktig. Man kan ikke sette Wegovy foran hus, hjem og familie.

Jeg går ikke på Ozempic for å gå ned i vekt, men jeg går på Ozempic for å få kontroll på blodsukkeret mitt. Jeg har prøvd ulike medisiner før jeg startet med Ozempic, og det var først når jeg tok Ozempic sammen med Metformin at vi fikk bedre kontroll på blodsukkeret. At jeg går såpass ned i vekt, det er jo en fantastisk bieffekt som jeg er evig takknemlig for at jeg opplever. Det er mange som opplever denne bieffekten av sprøyten, og da burde alle være glade på våre vegne synes jeg. At vi får kontroll på en diabetes sykdom, og i tillegg går ned i vekt, det betyr at vi kan bli en friskere utgave av oss selv Vi får en bedre helse både fysisk og psykisk, og vi blir en mindre belastning for samfunnet i forhold til helserelaterte utfordringer. For mange vil det å gå ned i vekt også bety at man kan komme tilbake til arbeidslivet fullt eller delvis. Det er samfunnsøkonomisk positivt at alle med fedme får denne hjelpen på blå resept. Dyrt på kort sikt, lønnsomt på lengre sikt.

Neste uke skal jeg til oppfølging hos fastlegen min, og jeg har notert ned det jeg lurer på slik at jeg skal huske alt. 30,7 kg er et fantastisk resultat, men vekten forteller meg også at jeg har en del mer jeg bør gå ned før man er i det berømte målet.

Mange spør om bivirkninger, og det eneste jeg kjenner på er hard mage. Frustrerende i blant, men en liten bagatell i det store bildet. Jeg har fått tips om ” Frukt og fiber ” tabletter, så jeg tenker å lufte disse med fastlegen når jeg treffer han til uken. Ut over det så har jeg ikke noen plager, og er så takknemlig for det.

Minus 30,7 kg. Det er mange halv kilos smørpakker det. Jeg har begynt å tenke i halv kilos smørpakker for å klare å se bildet av hvor mye dette faktisk er.

Søndagen min startet på treningssenteret, og siden jeg må tenke litt bevisst på hælene mine, så ble det i dag ei god styrkeøkt. Resten av dagen tror jeg at jeg skal bruke i hagen. Rydde og ordne litt. Fjerne noen blomster som har tatt kvelden.

Nyt søndagen der du er! Vi blogges til søndag!

2 kommentarer

    1. Fantastisk, jeg syntes du er super god og ja det er ikke så mye annet å si rett og slett. Forsett på denne veien og du kommer til å lykkes med å komme i mål.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg