Minus 28 kg er passert!

En kilo hadde jeg gått ned når jeg var på vekta denne uken. Totalt har jeg nå gått ned 28,5 kg siden september. Jeg nærmer meg nå en vektnedgang på 30 kg Det er mye! Jeg har begynt å tenke på 1/2 kilos smørpakker når jeg prøver å se for meg hvor mye jeg har gått ned. Og vektnedgangen min er nå på 57 pakker med smør. 57 smørpakker! Jeg har mistet vekten av eldste barnebarn og litt av det yngste også. Når man lager slike bilder, så klarer man bedre å se hvor mye dette faktisk er.

Raskt nedover går det ikke. Siden jeg oppdaterte dere 1.juni, så har det ikke vært en nedgang på mer enn 1,5 kg, men det igjen er i snitt en halv kg i uken, og det er jeg fornøyd med. Ikke super fornøyd, men fornøyd. Skal jeg bli super fornøyd, så må vekta ha gått ned 1 kg eller mer i uken. Da skal jeg love deg at det er jubel på vekta. I dag ble det jubel, for i dag ble det altså 1 kg ned siden forrige uke. Jeg har min egen lille jubeldans på vekta.

Og joda, jeg vet. Jeg vet at jeg må være mer tålmodig. Jeg må akseptere at vekta kan gå opp, og at den kan stå stille i perioder, men det er ikke lett å finne denne tålmodigheten når man har jobbet iherdig uke etter uke. Men jeg vet at jeg gjør en sabla bra jobb, og jeg vet at jeg må være fornøyd med det jeg gjør, og det jeg har oppnådd. Jeg jobber med tålmodigheten hver dag, og jeg håper jeg blir bedre på dette steg for steg, men lett er det ikke. Jeg er jo heller ikke verdens mest tålmodige person i utgangspunktet, så utgangspunktet er jo ikke det beste. Heldigvis har jeg så mye gode folk rundt meg som hele tiden minner meg på disse tingene. Som fysioterapeuten min som minner meg på hvor godt jeg trener, og at jeg da beholder muskler. Muskler er som vi alle vet så viktig å jobbe godt for å beholde. Viktigheten av en solid kropp må vi ikke glemme. Mange som går ned i vekt mister også muskelmasse, og det er kun bra for tallet som vises på vekta, ikke for helsen og kroppen vår. Fastlegen min som bare er et stort smil når vi treffes, og som ikke kan fortelle meg nok ganger hvor utrolig bra denne vektnedgangen er, og hvor stolt jeg må være av meg selv. Jeg har aldri våget å spørre han om han hadde troen på at jeg ville klare dette. Jeg hadde vel ikke helt troa selv for å være ærlig. Ikke helt fra starten. Ikke at det skulle bli så bra som dette.

Jeg sier til alle jeg snakker med om vektnedgangen at jeg har fått et helt nytt liv, og en helt ny hverdag, og det er 100% sant. Alt er så mye lettere, og det å kjenne på den følelsen kan ikke beskrives med ord. Alt av bevegelse er så mye lettere. Jeg orker mye mer, og klarer mye mer. Ting som har vært et slit tidligere er ikke slitsomt lengre. Helsen min har blitt mye bedre. Blodsukkeret har stabilisert seg på et nivå som legen pr. nå er fornøyd med, men det er fortsatt en vei å gå her også for kanskje og kunne klare meg uten medisiner en dag. Om jeg kommer dit, det vet jeg jo ikke, men mange gjør det når de går ned i vekt, så man håper jo….en dag.

Den mentale helsen er også blitt mye bedre. Jeg merker at jeg ikke tenker så mange negative tanker som før. Jeg ser på meg selv på en annen måte. Jeg som person har ikke endret meg i forhold til hva jeg tenker, føler og mener. Den innvendige Heidi er akkurat som før, men jeg ser på kroppen min på en helt annen måte. Det føles godt og ikke ha det negative tankekjøret som jeg hadde før. Digg føler jeg meg ikke, men likevel har jeg en kropp som jeg er mer fornøyd med. Jeg er mer glad, og har et mye jevnere, godt humør. Jeg smiler mye mer. Det føles så ubeskrivelig godt.

Jeg ser at jeg kunne ha valgt å spise den typiske” slankematen “, men jeg tror at valget om å spise ” vanlig mat ” er det riktige valget for meg. De som tenker at det å gå på en av de ulike sprøytene er en quickfix, de tar veldig feil! Man får en drahjelp i forhold til at man blir fortere mett, og dermed ikke orker like mye mat som før, men det alene er jo ofte ikke nok. Man må jobbe målbevisst i forhold til å tenke på hva man spiser, og man bør ha inn en visse dose med aktivitet/trening. Når det gjelder trening, så føler jeg selv at der er jeg veldig god. Jeg trener mye og godt, og vet at jeg får en gevinst av å være såpass aktiv, ikke minst etter hvert som jeg blir eldre med en mer stabil og sterk kropp.

Målet er 30 kg til, eller når jeg kjenner meg fornøyd med kroppen min. Der er jeg absolutt ikke ennå. Tallene er ikke de viktigste, men jeg kjenner at de betyr en del. Vekten blir litt altoppslukende til tider. Det at jeg går på vekta mer enn en gang i uken feks. Det bør jeg ikke gjøre, men så gjør jeg det likevel. Her er det mye å jobbe med, men jeg tror ingenting kommer ut av kontroll, for kontrollen, den har jeg ennå selv om vekten nok blir litt for mye fokus til tider.

Nyt lørdagen der du er. Her er de to flotte prinsene på besøk sammen med datteren min, vi koser oss masse. Vi blogges i morgen!

8 kommentarer

    1. Hei. Så utrolig flink du har vært. Kan du skrive litt om hva du spiser, hvor mye du trener osv? Jeg sliter selv med vekten og syntes det er vanskelig å gå ned i vekt, jeg er 63 år og har diverse sykdommer.

      1. Hei Torunn! Tusen takk! Det er en berg og dalbane dette med å gå ned i vekt. Det er kort vei mellom jubel og fortvilelse. Det er en evig kamp dette her, og jeg skulle ønske at det ikke var sånn… Heldigvis har jeg nå klart det jeg har drømt om i altfor mange år, og jeg håper jeg kan klare det videre også. Jeg kan ikke si at jeg kommer til å klare det, men jeg håper så inderlig.
        Jeg spiser helt vanlig mat. Jeg tror ikke jeg hadde klart det om jeg måtte ha levd på diett. Har som regel 3 måltider til dagen. Et rundstykke eller et par. tre knekkebrød til frokost med hamburgerrygg eller westfalerksinke ( ja, jeg vet at spekemat, men jeg kan gjerne ha ei skive eller to med det på maten i blant. Lunsj der kan det være eggerøre, stekt egg, omelett, et par fiskekaker, et kyllinglår, rester fra middagen dagen før…jeg liker at lunsjen er mer enn ei brødskive eller to. Det som er nå er at selv om jeg spiser en god lunsj, så blir jeg innmari fort mett, så jeg orker ikke så mye. Visst jeg spiser mer enn magen vil ha, så er jeg ødelagt resten av dagen. Til middag spiser jeg mye kylling, jeg spiser en del svin indre eller ytre, litt gryterett, et pitabrød med grønnsaker/kylling eller kjøtt – stort sett det samme jeg alltid har gjort bare mye mindre. Biff eller ræger i helgen, og tradisjonsmiddag hos min mor på søndagen ( kjøttkaker, lapskaus, stek, hønsefrikase ol ) Så jeg spiser god mat, men mye mindre porsjoner, og jeg er mett lenge. Samtidig så har jeg jo lært mye underveis om mat og kalorier. Jeg har mistet lysten på sjokolade, men tar gjerne en proteinbar når jeg har lyst på noe snacks. Jeg spiser blå druer, gule epler og de gode, harde pærene som er nå. Mye grønnsaker til middagen. Spiser popcorn i blant, og litt chips, men dette er også så mye sjeldnere enn før. Jeg trener mye. Det blir 6 økter i uken. Da bytter jeg på å trene kondisjon som sykkel og tredemølle, og styrkeøkter. I blant bytter jeg ut joggeskoene med turskoene og går meg en god tur. Så aktiviteten, den har jeg inne. Jeg har jo også litt sykdommer. Jeg har både lipødem og lymfødem, og jeg har forhøyet blodsukker. Ønsker deg fine sommerdager!

    2. Veldig bra jobba. Jeg prøver også å gå ned noen kilo, men ikke riktig så mye som du har klart. Går litt opp og ned den vekta, men gir meg ikke. Veier meg ganske ofte for å holde styr på det, og prøver å være flink med spisinga☺️ Men går veldig sakte nedover😅Kanskje like greit….Lettere å få det til…..

      1. Den vekta, den er sannelig ikke lett 🙁 Jeg skal egentlig veie meg en gang i uken, men det blir ofte mer enn det. Jeg burde holde meg til den ene gangen, for det blir en berg og dalbane. Det går som oftest riktig vei, men de gangene det ikke går riktig vei, så går jeg litt i kjelleren. Det går sent, og jeg kjenner at tålmodigheten blir utfordret, men det er vel den beste måten å gå ned på sies det. Man får bare gjøre sitt beste og håpe det fortsetter å gi gode resultater. Masse lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg