Kjære helseminister

Ja, sånn kunne man jo ha startet en henvendelse til vår nye helseminister. Hadde man visst at man nådde frem direkte, og hadde man visst at man ble hørt, så skulle jeg gitt mye for å snakke de overvektiges sak til helseministeren, men jeg tror det hadde vært som å snakke til døve ører. Jeg tror alt som omhandler oss overvektige går inn det ene øret og rett ut det andre. Og når vår nye helseminister visste at dette dreier seg om slankesprøyta som vil koste staten store penger, så lukker han garantert ørene.

I juli i fjor så uttalte Krf leder, Olaug Bollestad til E24 at hun er positiv til en ny vurdering av slankemedisinene. Dette er dyre medisiner sier Bollestad, men tenk på effekten. Det kan være et infarkt som aldri kommer, bedre psykisk helse eller evne til å stå i jobb. Slankemedisinen er effektive medisiner, som vi vet fungerer sier hun. Også Helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud i Frp støtter at disse legemidlene bør fås på blå resept. Hoksrud mener norske pasienter bør tilbys de beste medisinene mot overvekt, særlig når de faglige anbefalingene er så sterke. Hva har Bollestad og Hoksrud gjort siden i fjor når artikkelen ble skrevet? Har de presset på, og brukt den påvirkningskraften de har for å få en ny vurdering? Kanskje i det stille, men jeg tenker de hadde gått ut med det dersom de virkelig hadde forsøkt å presse på.

I Nettavisen denne uken, så kunne vi lese om SP politiker, Fredrick Bjerke fra Oslo som forteller om sin vektnedgang ved bruk av slankesprøyten Wegovy. På 3 mnd gikk Bjerke ned 21 kg. 3 mnd tidligere klarte han knapt komme seg ut av leiligheten sin. I tillegg til fibromyalgi så hadde vekten skutt i været, og han hadde en vekt på 110 kg da han startet med Wegovy. For Bjerke kom resultatene umiddelbart. Fra 5. januar og til starten av april gikk han ned 21 kilo. Bjerke opplevde det samme som jeg har hatt på min vektnedgang frem til nå : ” Der jeg er i dag, og de mulighetene jeg har nå, var en fjern drøm.”  Bjerke føler at han har fått livet sitt tilbake, og jeg føler jeg er på god vei til å få livet slik jeg ønsker det. Bjerke er ikke i mål, noe heller ikke jeg er. Men vi er begge på vei, og det føles fantastisk.

Debatten rundt Wegovy, den har virkelig rast. De som har mest meninger om slankesprøyta det er selvsagt helst de som aldri har kjent overvekt på kroppen. De som vet hva som er best for oss. De som mener at vi skal klare oss selv fordi vi selv er skyld i at vi er tjukke. De med den enkle løsningen om å spise mindre og trene mer. Samtidig som fedme er den raskest voksende og det største folkehelseproblemet i Norge, så valgte Direktoratet for medisinske produkter i januar 2023 at slankesprøytene ikke skulle tilbys på blå resept til de i Norge med sykelig overvekt. En rapport fra Menon Economics i fra 2023 viser at fedme koster samfunnet 238 milliarder kroner årlig. Dette tallet mener SP politikeren og mange med han at kan gå betydelig ned, dersom regjeringen endrer på vedtaket fra direktoratet. I likhet med Bjerke så mener også jeg at det er en selvfølge at Staten bør tilby Wegovy på blå resept til alle med sykelig fedme i Norge.

Bjerke kom med et regnestykke i Nettavisen som viser at Wegovy koster 18.000 kroner i året. Dersom én million nordmenn får Wegovy koster det 18 milliarder. Om fedme koster samfunnet 238 milliarder kroner årlig, så vild et bli en besparelse på 200 milliarder kroner. Kanskje et for enkelt regnestykke, men at staten vil tjene på dette både årlig og på sikt, det er det ingen tvil om.

Marte Kvittum Tangen er leder for Norsk forening for allmennmedisin, og hun tilbakeviser regnestykket og kaller det for enkelt. Det er det sikkert, men uansett riktighet eller ikke, Kvittum Tangen skuffer meg gang på gang når hun uttaler seg om slankesprøytene. Det skinner godt igjennom at hun ikke er tilhenger av sprøytene, og mener at det er gal bruk av helsepengene å gi overvektige Wegovy på blå resept. Jeg tåler at folk er uenige med oss som kjemper for å få den på blå, men hun er leder for allmennlegene, hun burde vite hvor viktig denne medisinen er for veldig mange overvektige, og hører hun egentlig på hva allmennlegene sier og mener? Jeg er selvsagt enig med henne i at det skal stilles krav til hvem som får Wegovy på blå. ” Alle ” skal selvsagt ikke kunne hente den ut. Dette må i første omgang gjelde de med sykelig overvekt. Kvittum Tangen tror jeg ikke tenker på hjelpen som er i medisinen, men på hva det koster. Hun sier at trengs flere uavhengige studier på langtidseffektene av Wegovy. Så langt ser de at de fleste kommer tilbake til utgangsvekten sin, når de slutter å bruke medisinen uttaler hun. Om så det er tilfelle, hva så? Hvor mange medisiner må man ikke bruke livet ut? Og bør ikke dette være opp til hver enkelt og deres fastlege og ta en stilling til om man ønsker å stå på en medisin livet ut? Jeg føler lederen av foreningen for allmennmedisin kjemper altfor lite for de overvektige.

Tilbake til SP politiker Bjerke. Han ønsker nå å utfordre vår nye helseminister, Jan Christian Vestre på å ta en ny runde på slankesprøyta. Selv om beslutningsforum har sagt nei til Wegovy på blå resept, mener Bjerke politikerne bør utrede muligheten skikkelig. Og jeg kunne ikke ha vært mer enig. Medisinen vi overvektige har håpet på så lenge, den er her. Den kan hjelpe så mange mennesker til et bedre liv, men neida, den skal vi betale selv. Tykkelsen på lommeboka vår skal avgjøre om vi kan få denne hjelpen eller ikke. Staten gir oss muligheten til å få Mysimba på blå resept. En medisin med dårligere effekt, og en medisin så mange må slutte på fordi man blir så dårlige av å ta den. Staten gnir seg selvsagt i hendene over at et fåtall bruker Mysimba fordi det betyr at de må ut med mindre penger.

Vi er mange som burde presse på for å få Wegovy utredet skikkelig. Helseministeren burde vise at det er dette faktisk er en viktig sak. Nettavisen, har de fulgt opp saken med SP politiker Bjerke? Har de tatt saken med Vestre? Hvor er Hoksrud, Bollestad og alle andre politikerne som har uttalt seg positivt om ny utredning?

Søndag i sør, og en regnsværsdag her hos meg. Jeg har hatt besøk av datter og prinsene mine siden torsdag. I dag skal de hjem til Arendal. Jeg føler meg så heldig som får lov til å være mommo til disse to fantastiske guttene. Og selv om kropp og hode er dønn sliten når de drar hjem etter noen dager her, så kjenner jeg på en stor takknemlighet fordi jeg er så heldig.

Nyt søndagen. Vi blogges til lørdag.

4 kommentarer
    1. Når man går ned i vekt ved hjelp an sprøyter så må man virkelig prøve å holde vekten, evnt gå ned mere uten p ta sprøyte resten av livets🙂

      1. Sprøytene er ikke en magisk kur. De hjelper deg i forhold til at du blir mye raskere mett, og man orker da ikke å spise store måltider. Man har en mye bedre kontroll. Noen mister også lysten på søtt, og/eller salt. Men man må endre mye, noe som da naturlig vil bli enklere. Kanskje må man gå på sprøytene livet ut, men det må man også med mye annen medisin også…

    2. Jeg tror og mener at dette er medisiner som burde være på blå enten det er den ene eller andre typen. Grunnen er at det er mange mennesker som har stor glede og veldig nytte av den hjelpen den gir. Man peker på at de må jobbe med å holde vekten men hvem må ikke det, enten man har gått ned med eller uten medisinsk hjelp, Og ja hvis man ikke bruker den hjelpen man får av medisinene til å lage seg et nytt kosthold, så vil vekta gå opp igjen. Det er noe man er klar over.
      Og igjen syntes jeg at du skriver på en veldig bra måte og får frem poenget på en måte som gjør at man ser det så lett,

      1. Takk! Vi er nok veldig enige der i forhold til medisin på blå resept. I dette tilfelle, Wegovy som vil kunne hjelpe så mange mennesker som er i en dypt fortvilet situasjon, noe som går ut over både det fysiske og det psykiske. På sikt veldig store utgifter for staten. Og ja, alle må jobbe for å holde vekten nede, som de fleste andre, men man får en drahjelp som betyr så utrolig mye. Man tenker nytt, og endrer. Jeg har lært masse disse 7 mnd, og jeg som trodde jeg var ferdig utlært 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg