Kampen mot kiloene

Skal Staten ta regningen for at vi med fedme skal kunne få slankemedisin på blå resept, og dermed et bedre liv? Her vil mange skrike nei. Bedreviterne vil gå høyt ut med at tjukke bare må skjerpe seg. Spise mindre og være mer aktiv. Den enkle oppskriften vet dere. Så er det oss da som mener at ja, staten skal selvsagt dekke denne medisinen. Fastlegen min tviler på at det kommer til å skje. Han tror det vil bli altfor dyrt for AS Norge. Apotekene jeg har luftet dette med tror det samme. Staten selv sier de ” følger med ” , og er opptatt av å hjelpe. Opptatt av å hjelpe? Hva gjør de foruten å gi slankeoperasjoner, gode kostholdsråd, og oppfordre til mer aktivitet?

Endelig har det kommet medisiner på markedet som kan hjelpe så mange overvektige i kampen de fleste av oss har kjempet i evigheter. Nei, ikke alle ønsker å ta medisinen, og ikke alle tåler den, men for de som ønsker den, tåler den, eller bare vil kjempe seg gjennom det som måtte komme av bivirkninger, for alle disse, så er det en selvfølge i mitt hode at staten dekker dette. Store utgifter, absolutt, men her vil jo også staten spare på at mange får et vekttap. Flere ut i jobb, mindre uføretrygdede, mindre press på helsevesenet, mindre medisinbruk osv.

Hva en slankeoperasjon koster staten, det vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hva et opphold på feks Evjeklinikken koster staten, men her vil det også være mye å spare. Disse ” fatcampene ” er et veldig bra opplegg mens man er der, men så skal man klare seg alene stort sett etter oppholdet. De færreste klarer det. Legg ned ” fatcampene ” og la kommunene overta tilbudet. La tilbudet være i nærmiljøet. I det private koster en slankeoperasjon minst 100000 kr. Tallene i det offentlige er sikkert ikke så mye lavere. I 2018 ble 2000 operert i det offentlige. I tillegg kommer ytterligere inngrep når mange må fjerne løsskinn, komplikasjoner kan gi nye operasjoner osv. Klart dette koster. Så kommer ” fatcampene ” i tillegg.

Visst man tar utgangspunkt i Wegovy som er den nyeste slankemedisinen. Hadde denne kommet på blå resept, så hadde den kostet staten ca 4 milliarder kroner. Ozempic er kun for diabetes pasienter, og er i dag på blå for denne pasientgruppen. Wegovy er faktisk helt samme medisin som Ozempic, bare man kan ta høyere doser, og den er kun rettet mot fedme, men innholdet er identisk. Ca 4 milliarder kroner vil regningen komme på. Hva med utgiftene staten har på fedmerelaterte problemer? Professor Jøran Hjelmesæth, leder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold skriver i en artikkel i Dagens Medisin i 2019 at fedme er «en enorm og undervurdert byrde for samfunnet». Basert på en rapport fra Menon Economics, blir det estimert at de totale samfunnskostnadene for fedme i Norge ligger på 68 milliarder kroner årlig

Ca 68 milliarder kroner i utgifter for staten. Regningen for Wegovy vil bli ca 4 milliarder. Jeg vet at regnestykket ikke er så enkelt som jeg setter opp her, men regnestykket er vel likevel såpass enkelt at her vil staten spare penger, og i tillegg hjelpe så mange mennesker ut av en tøff livssituasjon.

I juli i år uttalte Krf leder, Olaug Bollestad til E24 at hun er positiv til en ny vurdering av slankemedisinene. Dette er dyre medisiner sier Bollestad, men tenk på effekten. Det kan være et infarkt som aldri kommer, bedre psykisk helse eller evne til å stå i jobb. Slankemedisinen er effektive medisiner, som vi vet fungerer sier hun. Også Helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud i Frp støtter at disse legemidlene bør fås på blå resept. Hoksrud mener norske pasienter bør tilbys de beste medisinene mot overvekt, særlig når de faglige anbefalingene er så sterke.

Professor Jøran Hjelmeseth er helt klar i sin tale : Legemidler som Wegovy kan endre manges liv. Dette gir metthetsfølelse og hjelper folk med å holde vekten etter vektreduksjon, sier han. Men for mange pasienter vil prislappen være en utfordring, mener han. Medisinen koster rundt 36.000 kroner i året. – Dette er kun for de rike sier Hjelmeseth, og mener helt klart at Wegovy bør være på blå resept. Kanskje det nå er på tide at Helsedirektoratet, Legemiddelverket og produsenten snakker sammen slik at man nå kan få Wegovy på blå resept.

At det vil være et lite beløp for staten å betale ved å gi pasienter Wegovy på blå resept, det er det ingen tvil om. Og da sammenlignet med hva fedme koster samfunnet. Om alle skal kunne få Wegovy? Nei, det synes jeg ikke. Men har man en BMI som sier alvorlig overvekt/fedme, så bør dette være en medisin en fastlege kan skrive ut til pasientene sine på blå resept. Det skal ikke være sånn at kun de med god økonomi skal ha anledning til å bruke Wegovy. Dette er ikke en medisin for influensere som skal ha sixpack, eller for de som skal ta av seg 5-6 kilo. Det er en skam at de som ikke er overvektige bruker disse medisinene. Det er også en stor skam at leger skriver ut Ozempic til pasienter som ikke har diabetes, og dermed gjør tilgjengeligheten særdeles vanskelig for de som trenger denne for sykdommen sin. Det er ikke lett å få tak i Ozempic. Det merker alle som bruker den. Jeg bruker 1 mg og det er stadig tomt for den dosen. Jeg løser det med å ta lavere dose og stikek meg flere ganger, men det burde ikke være sånn. Og leger som skriver ut Ozempic på feil grunnlag bør det slås hardt ned på.

Jeg håper virkelig at at Legemiddelverket nå revurderer sin forståelse av kost-nytteeffekten knytta til bruken av semaglutid i fedmebehandling, sånn at den blir tilgjengelig for alle som har behov for det.

En oppdatering fra Odderhei i Kristiansand : Kroppen min fungerer fortsatt mye bedre, og jeg nyter følelsen dette gir. Det at jeg kan bevege meg lettere, og bedre, det er helt fantastisk! Det at jeg kan gjøre mye mer uten at det føles tungt, for en gevinst! Hvordan det går med vekten? Da VG artikkelen kom ut, så hadde vekten gått ned 12.1 kg. Når jeg veide meg på onsdag denne uken, så viste den minus 2 kg, så vektnedgangen er nå på 14.1 kg.

Jeg har gått ned en størrelse i overdeler, og merker at en del overdeler nå er for store. Kosebuksa mi kan når som helst falle ned kjenner jeg. Jeg ser endringene på kroppen. Jeg er utrolig fornøyd, og for første gang så våger jeg å ha et ørlite håp, men jeg våger ikke å håpe for mye. Effekten kan kanskje plutselig avta feks. Men håpet er der.

Noen mener jeg er heldig som får Ozemic på blå resept. Heldig er jeg ikke, for det er jo en grunn til at jeg får den på blå. Blodsukkeret mitt er forhøyet, og det er jo ingen god ting. Men når situasjonen først er sånn, så er jeg veldig glad for bivirkningene som medisinen gir, at jeg går ned i vekt. Men man er aldri heldig som har en sykdom.

Til slutt så må jeg også nevne at bildet på bloggen er av Ozempic, ikke Wegovy.

Nyt lørdagen. Jeg har hatt varetelling og skal sjekke dette opp mot butikken, og jeg har en jobb å gjøre for finsk tv. Serien jeg deltar i kommer snart på tv, og da skal jeg skrive en liten artikkel som skal legges ut på finsk tv’s nettside før serien sendes. Så for at dette skal bli best nok, så blir det noen utkast frem og tilbake. Vi blogges i morgen.

3 kommentarer
    1. Hei. Du nevner innimellom i innleggene dine om de som er bedrevitere, og det er vel ikke positivt ment. Jeg opplever deg som det og i det du skriver i dine innlegg , om å gi klestips til andre, du mener du er god til å innrede hjem osv. det er ikke jeg enig i det hele tatt🙂 men mye bra i det du skriver og da🙂

      1. Du Kine, du Kine. Du er stadig på her, men for all del, det skal du få lov til. Jeg sletter aldri kommentarene dine. De skal få lov til å stå. Om du opplever meg som en bedreviter, så må du absolutt få lov til det. Du er liksom alltid ute etter meg, alltid ute etter noe du kan ” ta meg på.” Du må alltid finne noe du kan kritisere meg på, og jeg undrer alltid på hvorfor? Det virker som om du leter med lupe etter å finne noe…Ikke vet jeg om du heter Kine heller. Jeg har aldri hevdet at jeg er flink til å innrede hjem. Hvor har du det i fra? Jeg har skrevet at jeg er veldig glad i interiør, og fornøyd med hvordan jeg har innredet mitt eget hjem. En gang hadde jeg veldig lyst til å utdanne meg innen interiør, men sånn ble det ikke. Men ikke legg noe i min munn som jeg ikke har sagt. Smaken er forskjellig, og vi to har antageligvis to helt ulike hjem. Klestips, det hadde jeg sikkert ikke kunnet gi deg ut i fra det du skriver, men jeg føler at jeg kan klær i det segmentet som jeg selv driver i. Jeg driver ikke med siste skrik, men i forhold til den type klær jeg selger, så føler jeg at jeg kan gi tips til andre som føler at de har behov for litt hjelp. Igjen så lurer jeg veldig på hva som er ” problemet ” ditt. Jeg reagerer aldri på svar jeg får, men du skriver stadig negative kommentarer, og mange uten at du har dekning for det du sier. Visst du ikke liker det jeg skriver, så må du ikke lese bloggen vet du….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg