Julens utfordringer

Som en størrelse for stor, så har julen tidligere vært en utfordring, og da ser vi bort i fra alle disse julete, hyggelige tingene. Julen for meg hadde også i en lang periode en liten bismak, og jeg er sikker på at mange av dere også både har følt på det samme, og føler på det samme…nemlig all den usunne maten som forsvinner inn i munnen, og ned i magen både i førjulstiden, og i juledagene. Jeg har slitt mye med å begrense meg, jeg har slitt mye med å være litt fornuftig. Man skal ikke si nei til godsaker i julen, men man må heller ikke spise seg så mett at magen verker, eller spise så mye julegodt at man går kvalm i timer etterpå. Av og til skulle man kanskje tro at det var siste gang man fikk god julemat, eller julegodt.

Jeg har slitt mye med julens utfordringer, og det verste er kanskje  ikke en verkende mage, eller kvalme, men det er den forferdelige samvittigheten som hele tiden ligger og gnager. Styggen på ryggen som hele tiden forteller deg hvor svak du er som ikke kan stoppe å spise i tide, eller som hele tiden forteller deg hvor mye tjukkere du er blitt etter julens utskeielser. Alle disse stygge tankene som propper deg full av negativ informasjon. Klart man fort kan legge på seg i julen med all den gode maten, og julegodtet. Det blir jo ikke like mye fysisk aktivitet i juledagene, og da er jo sjansen for å legge på seg litt absolutt tilstede…og kiloer går veldig fort på i forhold til det motsatte.

Er det ett par realistiske kilo ( kan være ille nok det altså ), eller er det som i mitt hode fort kilo med tosifrede tall?

I mitt hodet, så var det fort mange kilo som plutselig bare festet seg på kroppen, og jeg følte meg sjeldent så flodhest som etter jul. En vaggende flodhest er vel den riktige betegnelsen, og jeg kan i dag ikke fatte at jeg virkelig trodde at jeg hadde lagt på meg både 10, og 20 kg etter ei jul, og at alt jeg kanskje hadde gjort av positive ting i forhold til vekten min nå var gått rett vest, totalt ødelagt alt sammen. Det nyttet lite at fornuftige sjeler prøvde å fortelle meg at jeg ikke var blitt en flodhest, eller at julen ikke ødelegger for endringene jeg var i gang med. Mitt hode visste best, og sa mitt hode en ting, så var det akkurat det som var sannheten. Følte man seg stor før julen, så kan man jo bare tenke seg hvordan man følte seg etter julen….

Det betyr fint lite hva som skjer mellom jul, og nyttår – det som betyr noe er hva man gjør alle de resterende dagene i året. Julen er kun ett lite antall dager – året har 365 dager. Det skal noe til at noen få dager i julen velter ett helt lass av dager. Det er tiden mellom nyttår, og jul som betyr noe… det er i denne perioden man legger grunnlaget, det er disse dagene som gjelder. Jeg har snart tilbakelagt ett spennende år med mange seire, men også et år med motgang. Perioden treningssentrene hadde stengt, det var feks veldig utfordrende dager for meg, men jeg har absolutt hatt flest oppturer.

Jeg har fått en del av svarene jeg trengte for at min prosess mot ett lettere liv skulle kunne fortsette på en god måte. Jeg ser at jeg gjennom reisen min har klart å knekke koden som jeg sånn sett skulle ønske at jeg hadde knekt for mange år siden…men jeg har også lært hvor viktig det er og ikke se seg tilbake, eller dvele med det som er fortid. Fortiden kan man ikke gjøre noe med. Det som er gjort er gjort, men det er aldri for sent å gjøre noe med det som ligger der fremme, nemlig fremtiden. Jeg har fått en del svar på hvorfor jeg er overvektig. All overvekt har en årsak – min overvekt har også sine årsaker. Jeg har fått masse svar, jeg har blitt kjent med meg selv på en helt annen måte, og jeg har lært mye om hvordan jeg skal takle situasjoner som fort kan resultere i et dårlig valg. Jeg vet hvorfor jeg velger som jeg velger, og jeg har lært og akseptere de dårlige valgene jeg tar. Jeg skal ikke sitte her og skryte av at julen ikke lengre er noen utfordring, eller at jeg aldri sliter med dårlig samvittighet, for det hadde vært løgn.

Julens godsaker i litt større mengder enn normalt, det kan fort bli en kamp inni meg fordi jeg føler at det blir for mye, men jeg har allikevel ett helt annet forhold til julens utfordringer nå enn før. Jeg er mer avslappet, og jeg har mer evnen til å kose meg, og så har jeg blitt mye flinkere til å begrense meg. Jeg må ikke se at godteskålen er tom, og jeg må ikke spise når jeg egentlig ikke har lyst bare for å trøstespise. Før gikk det automatikk i det. Stod det en godteskål på bordet, så skulle den tømmes. Jeg vet at mange sliter med det samme. Nå trenger jeg ikke å tømme hele bollen, nå er jeg fornøyd med mye mindre, men kampen med hodet, den vil nok alltid vedvare, men i mye mindre grad enn før. Jeg vil aldri bli helt på bølgelengde med hodet mitt kanskje, men veldig mye har blitt endret, og vil fortsette å endre seg. Her har det skjedd mye for meg det siste året. Det skal jeg skrive mer om etter jul. 2021 blir ett nytt spennende år. Jeg har mye å jobbe med, og jeg har nye mål. En av tingene jeg skal fortsette å jobbe med er hodet fordi jeg vet hvor mye det betyr for endringene mine at hodet, og jeg spiller på lag. PT timene skal jeg fortsette med, og jeg skal være like god på egentrening. Jeg skal fortsette å sette meg mål, og jobbe målbevisst for å nå de.

Vi skal kose oss i julen. Vi skal ikke gå rundt og kjenne på denne dårlige samvittigheten hver gang vi spiser god mat, og julegodt. Det er lov å kose seg, og julen skal være dager som skiller seg ut fra alle de andre dagene. Det er ikke disse få juledagene som utgjør den store forskjellen, eller som velter det store lasset. Jeg tror det er viktig at vi prøver å si til oss selv at de spesielle dagene som juledagene er viktige dager. Det er viktig å ha slike dager som skiller seg ut fra hverdagene. Juledagene hvor vi gjør andre ting enn ellers. Dagene hvor vi kan være mer sammen med de rundt oss, hvor vi ikke trenger å stresse, og jage, men senke skuldrene, og nyte roen. Juledagene som inneholder kos, og glede, og juledager hvor vi spiser god mat, spiser julekaker, og spiser julegodteri uten å telle kalorier. Dager hvor vi sier til oss selv at god mat er en viktig del av livet. Vi lever et liv, og vi må vi ikke glemme å nyte. Ikke spis i store mengder bare fordi det er lov i julen, men spis akkurat det du vil uten at magen verker, og kvalmen kommer stigende.

I går lå det en lekker tunika fra NO.1 BY OX bak luken i julekalenderen. NO.1 BY OX er et utrolig spennende merke! Den heldige vinneren av den flotte tunikaen ble: ANJA KRISTINE PETTERSEN!! GRATULERER SÅ MASSE!!

I dag åpner jeg en ny luke i kalenderen, og i dag ligger det en flott kjole bak luken. Kjolen er virkelig stilig! Kjolen er GOZZIP, og GOZZIP er et merke som lar oss kvinner våge. GOZZIP er utrolig flinke på tøffe design, og design som ofte skiller seg ut, og er det noe vi store kvinner bør bli flinkere til, så er det å våge. Våge å bruke de klærne vi ønsker, og ikke være så redde for å skille oss ut. Mange velger bort klær med mønster og farger fordi de helst vil være en i mengden. Jeg ser hvorfor man fort kan tenke sånn, men farger og design, det gjør så mye med oss. Kanskje skal det å våge mer være et mål for det nye året?

På bildet av meg, så ser du den samme modellen i tunika. Tenkte det kunne være fint å se designet…men det er altså kjolen som ligger bak dagens luke.

Kjolen fra GOZZIP som du kan vinne i kalenderen min i dag, den har et veldig fint design. Tøft er det også. Og denne kjolen kan du vinne ved å legge igjen en kommentar på bloggen. HUSK at du oppgir størrelsen du bruker, og når det gjelder Gozzip, så er det et merke hvor du kan gå ned en størrelse i forhold til hva du bruker.

I dag har jeg treningsfri, og det føles nesten rart. Det er liksom noe som mangler. Dagen skal bla brukes til å pakke inn julegaver. Ofte sitter jeg sånn rett før, men i år skal jeg være noe tidligere ute.

Ha en nydelig 3.søndag i advent!

 

23 kommentarer
    1. Tenk at jeg var så heldig å bli trekt ut som gårdagens vinner. 😁 Tusen takk. Gleder meg til å ta tunikaen i bruk.❤

    2. Det viktigeste er hva vi spiser mellom nyttår og jul, ikke mellom jul og nyttår. Kos deg, uten å telle kalorier 🤶🏻

      Kjenner ikke merket, så tipper str 48

    3. Når en trener skal man ikke ha dårlig samvittighet for de som mann spiser . Det går bra når enn trener har æ merket . Stå på Heidi heier på deg , god 3 søndag i advent

    4. Mønsteret er mye finere på deg enn når kjolen bare henger der 🤩 størrelse S om jeg skulle være så heldig å vinne 🤞🍀

    5. Stilig kjole, kanskje jeg kan begynne å gå i kjoler igjen 👌👗 Jeg krysser fingrene, må nok ha str. 48/50 🤩
      Den samvittigheten synes jeg alltid er med 🤦‍♀️
      Ønsker deg en god førjulstid 🎅🎄

      1. Flott kjole! Hadde vært glad for denne🎄. Str M hvis den er stor i str. Ha en flott søndag Heidi🌺🌺🎄.

    6. Kjempeflott kjole!😊 Ønsker å vinne str.42/44.😊
      Ønsker deg en fin 3.søndag i advent!🌹

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg