Jeg har troa!

Kjenner du min historie? Vet du hvorfor jeg bærer så mange kilo for mye? Selv om du ikke kjenner meg, så er det helt greit å ha meninger om hvorfor jeg er tjukk. Det er helt greit å snakke stygt om kroppen min. Det er helt greit å fortelle hvor dum jeg er. For du vet jo selvfølgelig alt om mitt liv, min hverdag, og min helse. Du tror selvsagt at jeg sitter i sofaen hele dagen, og spiser en kilo med smågodt, krydret med chips og som blir svelget ned med masse cola…med sukker. Men sannheten, kanskje du skulle ha visst mer om den før du uttalte deg negativt om meg, eller forteller meg hvor stygg og feit jeg er. Kanskje du skulle ha latt være den stygge kommentaren når jeg passerte deg, eller når du leser en artikkel om overvekt på nettet, og heller hørt min historie.

Foto : Kai Stokkeland

Etter arrangementet vi hadde her i Kristiansand som vi kalte ” Tjukk på Sørlandet “, så har temaet fått mye fokus, noe som er utrolig viktig. Vi som har engasjert oss i dette får en boost, og vi ser hvor viktig det er å jobbe videre for å prøve å gi overvektige en bedre hverdag. En bedre hverdag betyr en bedre fysisk og psykisk helse, og det betyr at diskrimineringen må bort. Vi må bli sett for den vi er, og ikke vekten vi bærer.

Jeg er veldig opptatt av hvordan overvektige blir behandlet i helsevesenet, for her har man en lang vei å gå. Frekke, arrogante leger som omtrent nekter å behandle oss fordi vi er tjukke, og som henviser oss til slankeoperasjon uansett hva vi er hos denne legen for. Carina Carlsen fortalte på arrangementet at hun skulle utredes for migrene, men legen hun var hos hadde kun pratet om slankeoperasjon. Jeg var hos en lege med noe øyerelatert en gang, og opplevde akkurat det samme som Carina. Og jeg har opplevd lignende ting så mange ganger og jeg er slettes ikke alene. I arbeidslivet er det heller ikke enkelt å være overvektige om man skal søke ny jobb. Det å ansette en overvektig, det er det mange som ikke gjør. Det vil bli for mange sykemeldinger mener mange arbeidsgivere…..lønn kan også være lavere.

På tirsdag hadde jeg besøk av journalist Kai Stokkeland fra NRK Sørlandet. Kai var tilstede på arrangementet vi hadde, og ønsket meg som gjest i en serie som NRK Sørlandet har som heter ” TirsAgder – møte med mennesker.” Her snakket vi om hverdagen som overvektig, om engasjementet mitt for overvektige, vi snakket om årene med radio . ja, vi snakket om masse. Det var utrolig hyggelig å få være gjest i denne serien. Når man hører samtalen, så er det alltid noe man skulle ha sagt, og noe man skulle ha sagt annerledes, men jeg synes samtalen ble fin. Jeg legger ut samtalen her visst du har lyst til å høre hva vi snakket om : https://www.nrk.no/sorlandet/kampen-mot-kiloene-1.16436841

Arrangementet, all oppmerksomheten temaet har fått, alt har gitt oss en stor boost til å jobbe videre. Vi får også henvendelser fra andre steder i landet fra folk som har lyst til å jobbe sammen med oss, og det er så utrolig bra. Jo flere vi blir, jo sterkere blir vi. Kanskje blir det en organisasjon ut av dette hvor vi er mange som kan jobbe sammen for en bedre hverdag for overvektige. Det er på tide at vi blir tatt på alvor. Vi er lei av prat og pekefingre. Vi vil ha hjelp både fysisk og psykisk. En politiker spurte meg om hva jeg ønsket meg om jeg kunne velge en ting, og der er jeg klar: hjelp til å bedre psykiske helsen vår. Hjelp der vil gjøre det lettere for oss å få en lettere kropp.

Jeg har troa. Pengene er ikke der, og det er en kamp om kronene, men jeg har likevel troa. Jeg tenker også at dersom viljen er der, så kan mye skje….

Ha en super lørdag der du er. Jeg får besøk av prinsene mine fra i dag til i morgen, og det ser jeg alltid frem til 🙂 Vi blogges i morgen.

4 kommentarer
    1. Hei! Jeg syns det er helt utrolig å høre om hva leger har sagt til overvektige!!
      For at folk skal tørre å gå til leger, må jeg bare løfte fram at det også finnes forståelige, greie leger som behandler det pasienten kommer for uten å snakke vekt. Jeg har en slik lege. Jeg prater innimellom vekt med legen, men da tar jeg det opp selv. Si fra til legen din om hen sier noe skikkelig dumt! Si gjerne ifra skriftlig. Vi må orke ta kampene skal det bli endring!
      Husk at du har rettigheter som pasient.

      1. Det finnes absolutt gode leger, men jeg tror mange av oss dessverre har opplevd det motsatte. For min del, så gjelder ikke det fastlegen, men ofte spesialister på feks sykehuset. Jeg har en fantastisk fastlege, og det er jeg evig takknemlig for. Jeg er enig i at vi må ta kampene om det skal bli endringer, og jeg håper mange gjør nettopp det. Jeg har sagt i fra skriftlig to ganger, så får man håpe det kan være til noe hjelp selv om jeg tror de mest arrogante legene ikke tar det til seg….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg