Jakten på ei pille

Jeg blir så sint! Altså, det er lov å være skeptisk, og det er lov å være negativ, men prøv for all del: sett deg inn i det du er skeptisk og negativ til før du overhode uttaler deg om det ! Jeg kjenner at jeg blir irritert, og sint når man leser kommentarfeltene etter at media skriver om slanketabletter og slankesprøyter. Da er det masse mennesker som kaster seg på, og bare MÅ kommentere. De fleste av disse har ikke hatt problemer med overvekt, de vet ikke hva de snakker om. De bare tror og mener uten å ha noe grunnlag for det de uttaler seg om. Blodtrykket øker når jeg leser sånne kommentarer.

” Piller er ikke veien å gå “, det er altfor lettvint ” , ” dumme som tror at ei pille/sprøyte skal løse alt “, ” overvektige blir bare enda mer late om de bare kan ta en pille” , ” det er bare å ta seg sammen”, ” slank deg “….bla, bla, bla. Jeg blir så lei av alle bedrevitere. De som tror de vet, men som faktisk ikke vet. De som hyler høyest, og er mest negative, det er de som ikke har slitt med overvekt. De som ikke vet hvilken kamp vi kjemper hver eneste dag. Hadde de vært i våre sko, så hadde de kanskje skjønt at de fleste av oss klamrer oss til hvert halmstrå som er. For min del, så prøver jeg det som prøves kan fordi jeg kjemper og kjemper, og lite skjer. Klart man ønsker å gjøre noe med overvekten, men det er faktisk ikke så enkelt som noen tror at vi bare må ta oss sammen. Hadde det vært så enkelt at vi bare kunne ta oss sammen, hva nå enn det betyr, så hadde vi gjort det alle mann, og vi hadde alle hatt drømmekroppen, hva som nå er drømmekroppen da.

Det er helt i orden at overvektige er negative til slanketabletter og sprøyter. Jeg respekterer valg andre tar om ikke å prøve ut det som finnes. Vi er vår egen sjef. Men når de som ikke vet hva overvekt faktisk er begynner å uttale seg negativt om dette, da øker blodtrykket mitt veldig. Hadde de hatt en dag, eller to i min kropp, og mitt hode, så hadde de kanskje skjønt hvorfor jeg velger å prøve det som finnes på markedet som kanskje kan hjelpe litt, eller mye. De hadde kanskje skjønt at man blir lettere desperat etter hjelp. Jeg elsker ikke å være i min store kropp, men jeg prøver å akseptere kroppen min, og være glad i den. For jeg vet jo også at kroppen ikke er meg, men altfor mange ser kroppen først, og meg etterpå.

Jeg har prøvd Saxenda. Sprøyten man tar hver dag som påvirker appetitten, og skal hjelpe personer med fedme, overvekt og vektrelaterte helseproblemer med å gå ned i vekt mer effektivt enn ved bruk av kun diett og trening. Jeg hadde veldig god effekt i starten, og ingen bivirkninger. Etter en periode, så gikk effekten over, men etter en vurdering sammen med fastlegen, så går jeg på en ny periode for å se om effekten kan komme tilbake. Jeg vet jo at Saxenda, og andre av disse ” slankesprøytene ” har hjulpet veldig mange, og når man opplever en positiv effekt, så skal man sannelig kunne få bruke disse uten at en haug av bedrevitere skal komme med alle disse negative kommentarene. Jeg er voksen, jeg kan tenke selv, og jeg bestemmer faktisk over mitt eget liv. Ingen andre skal fortelle meg hva som er best for meg, eller hva jeg skal gjøre. Jeg lurer på om bedreviterne hadde likt om andre hadde blandet seg inn i deres liv.

Det er ikke så enkelt som å ta seg sammen. Hva betyr det forresten å ta seg sammen? Vi er ikke en gjeng rare mennesker som ikke skjønner vårt eget beste. Vi er ikke late og dumme. Vi er ikke uten mål og mening for livene våre. Jeg er så lei all denne stigmatiseringen! Visst noen ønsker å prøve ut det som kan hjelpe i kampen mot overvekten, så skal de sannelig få gjøre det uten en drøss av dritt og negativitet! Så lenge fastlegen er enig, og eventuelle spesialister, så tror jeg det veier mye mer enn hva alle bedrevitere skal måtte mene. Hvorfor må man trykke folk ned istedenfor å stå ved siden av og heie?

Om ikke effekten av Saxenda kommer tilbake, så har jeg prøvd. Jeg trener også masse hver eneste uke, så jeg sitter ikke hjemme og bare spiser. Jeg beveger meg og letter på ræva mer enn mange av de som har en slank kropp…Om ikke effekten av Saxenda kommer tilbake, så er jeg tilbake på stedet ” fortvilelse og lettere desperasjon.” Jeg sliter med et lipødem, og jeg sliter med et lymfødem etter kreftoperasjonen. Er det noen av dere bedrevitere som vil bytte kropp? Så kan dere vise at det bare er å ta seg sammen, spise mindre og trene mer. Jeg tror dere alle ville ha fått en aha opplevelse, og dere ville for alltid ha holdt kjeft.

Jeg heier på alle som ønsker å prøve å gjøre noe med overvekten, og det inkluderer også alle som prøver Mysimba, eller en av sprøytene. Det å stå i en situasjon hvor man ikke klarer å få vekta ned uansett hva man gjør, det er sårt, fortvilende, vanskelig og vondt. Ikke bry dere om alle bedrevitere som sier at en sprøyte er for late folk som ikke eier selvdisiplin, og som ikke selv gidder å gjøre noe med problemet. Ikke hør på de som mener at piller er for late folk. Vi overvektige vil alltid være de som andre kan se ned på, og prate negativt om. Jeg skjønner at alle med utfordringer ønsker å prøve det som kanskje kan hjelpe til en bedre hverdag. Er det så vanskelig å skjønne?

Snart kommer en ny sprøyte som skal ha enda bedre effekt enn Saxenda og de andre, og dersom effekten av Saxenda ikke kommer tilbake, så skal jeg stå som en av de første i køen for å få prøve denne nye…for som dere bedrevitere nok har skjønt – jeg er for lat til å gjøre noe med situasjonen min….

2 kommentarer
    1. Godt skrevet av deg.Går på Saxenda selv å føler det samme som deg.Og opplevd mye av det samme ,m.tanke på erfaringer av den.

    2. Bra! Du tar tyren ved hornene!
      De skulle bare visst, alle de som synes, tror, og mener.

      Selv har jeg blitt forlikt med min egen kropp. Jeg har ikke resignert, men har inngått fredsavtale med den.

      Prøv ut den nye som kommer! Spent på å få høre 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg