I går kom den….

I går kom den. Eller det er vel ikke riktig å si at den kom, men jeg fikk en liten forsmak på årstiden som ligger foran oss. Selv om forsmaken var bitte, bitte liten, så var det nok for meg.

Jeg har bedt til høyere makter om å glemme Kristiansand. Vi er jo tross alt hovedstaden på palmekysten. Her skal det være sol og sommer hele året. kanskje ikke sommer, men helst sol. Hva skjedde liksom? Plutselig var den der. Snøen. Jeg er aldri klar for snø, og i går, hjem fra jobbing med nettbutikken, så kom disse hvite fnuggene som er fine på julaften. Og lengre opp i landet, ja, der er det blitt vinter.

Nei, det er ikke koselig med snø. Hadde det vært sånn at snøen kom ferdig porsjonert, og lå akkurat der, og i akkurat samme konsistens til vinteren var over, så skulle til og med kanskje jeg ha likt snø, men dessverre ..snøen kommer akkurat som den vil, og i akkurat så store mengder som den ønsker å komme i. Når det snør, så kjenner jeg ikke det fnugg av glede. Jeg går liksom litt i kjelleren et øyeblikk. Vi som bor på palmekysten skal da ikke ha snø…vi skal ha bare bakker, og en følelse av at det nesten er vår selv om det snart er desember. Jeg vil ha grønn vinter, og ikke for mange kuldegrader, og jeg vil i alle fall ikke ha masse vind som får snøen til å fyke både hit, og dit. Eller den typiske sørlandsvinteren som er snø som fort blir til en herlig sørpe. Man vasser5 i en blanding av vann og snø. Hva er det værgudene ikke har forstått? Vi bor på Sørlandet. Snø og hvit vinter kan komme alle andre steder hvor det er naturlig at snøen kommer. La snøen falle der folk drar for å stå på ski, la snøen falle i store mengder på fjellet – jeg vil ikke ha den! Det er så vakkert sier mange. Jo, visst er det vakkert, det er veldig vakkert, men om jeg vil se vakre snølandskaper, så kan jeg enten dra til fjells, eller jeg kan finne frem et postkort. Og snøen er sjeldent vakker her i sør nettopp fordi det som regel er skikkelig slaps.

Jaja, man skulle kanskje tro at vi fikk snø i bøtter og spann i går. Det gjorde vi ikke. Langt derifra faktisk, men det kom en del snøfnugg fra oven. Noen få. Men de kom, og de forsvant, og jeg er veldig fortrolig med det. Jeg vet at noen sikkert rister oppgitt på hodet når jeg klager over de få fnuggene som kom, men det er jo også litt hva man er vant til, og hva man liker. Ned mot minus, så føles det som minus 10…minst . Jeg ser at taket er hvitt utenfor vinduet her i loftstuen, men bakken, den er bar. De har visst meldt at snøen kan komme i litt større mengder i morgen, så da blir søndagen definitivt innedag på meg.

Vinter har til tider vært en utfordring når man er en størrelse for stor. Heldigvis går verden fremover, så utfordringen med å være stor om vinteren, den er heldigvis ikke der lengre. Det som er min største utfordring om vinteren, det er vinterbukser. Nå leker jeg minimalt i snøen, men nå har jeg jo fått to flotte barnebarn, og da er det et ønske med en god vinterbukse så jeg kan gå ut i snøen med dem. Ei skikkelig tykk, og varm vinterbukse. Turen blir liksom ikke helt den samme når jeg må gå å vasse i snø med dongribukser. Joda, jeg har ull under der igjen, men likevel, buksene blir søkkvåte, og turen blir ikke like fin. Jeg husker når datteren min var liten, da var det ikke mye moro å leke ute i snøen. Da hadde jeg veldig lite varme klær fordi varme klær ikke ble produsert for oss som var en størrelse for stor. Jeg husker jeg slet med å finne ulltøy som gikk litt opp i størrelse, eller det vil si at det var helt umulig. Jeg var på det største en størrelse 58, og noen ganger var jeg oppe i 62, men ingen lagde ulltøy i størrelse telt. Jeg husker at jeg fant en ulltrøye på Sparkjøp som jeg fikk presset på meg, men den hadde ikke armer, og varmet ikke maksimalt. Jeg husker også at jeg fant en ullongs i str. 48, og det var jo en del størrelser unna størrelse 58…i tillegg hadde jeg disse tømmerstokkene av noen bein som krevde sitt, så det var ingen behagelige turer ute i snøen med en ullongs som aldri kom høyere opp enn under magen.

Heldigvis har verden gått videre. Det er utrolig godt at jeg ikke lengre må slite med verken ulltøy, eller vintersko. Vinterbukse, det sliter jeg ennå med, men det er kanskje en ide å snakke med sydama mi. Jeg kan kle meg sånn tålig etter forholdene, men generelt så er det masse flotte vinterklær, og sko å få tak i, også om man må opp i de større størrelsene. Når jeg nå er ute på kalde dager, så er det fint å finne frem ulltøyet, og vite at det passer perfekt. Til og med ull longsen passer perfekt – den får jeg godt opp i livet selv om tømmerstokkbeinkrever sin plass. Fint er ulltøyet også, og det er jo et stort pluss i det hele. Gode fleecejakker har jeg som jeg kan ha som mellomlag, jeg har alt jeg trenger av votter, skjerf, og pannebånd. Jeg går ikke med lue. Lue kler jeg ikke, og det er en liten sorg…der er så utrolig mange tøffe, og fine luer, men ingen av de passer mitt hode…eller de passer, men det ser ikke bra ut. Vintersko har jeg både til tur, og til pen bruk, så jeg er egentlig veldig fornøyd. I skapet henger flotte vinterjakker klare til bruk. Nå er det bare denne vinterbuksen som mangler i samlingen min.

 

Men sånn til slutt. Kjære værguder, glem Sørlandet. Det er så mange andre steder i landet som ønsker disse hvite fillene, så gled heller dem.

Og sånn helt til slutt: Ta gjerne et besøk innom nettbutikken min : https://enstorrelseforstor.no/

Du kan følge meg på Instagram: forkvinnermedkurver

Nyt lørdagen! Jeg skal i kveld på show med mine flotte modellvenninner, og jeg gleder meg til en kveld sammen med flotte mennesker, og masse latter!

2 kommentarer
    1. Å vi er så enige i synet på snø 🤪😂 Føler meg fysisk dårlig når den laver ned😊 Men så får man litt trim da😂😂 Ha en god dag🥰🥰

      1. Tror vi er veldig like når det kommer til snø hehe. Jeg blir så sur når snøen laver ned. Det eneste positive må være trimmen det gir å skuffe snøen bort 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg