Hva nå kjære ” venn ” ?

14.juli skjer det. Da avgjøres skjebnen til min store lidenskap. Jeg er sikkert ikke alene om å være spent.

Hva som skjer 14.juli? Jo, da avgjøres skjebnen til min store lidenskap Pepsi Max, og all annen lettbrus som inneholder aspartam. Det virker som om forskere og leger tar det ganske rolig ennå, og de tror vel ikke at de røde flaggene heises den 14.juli. 14.juli skal nemlig WHO, verdens helseorganisasjon komme med en ny vurdering om aspartam. Til nå har søtningsstoffet aspartam blitt kategorisert som helt ufarlig. Nå snur WHO-forskerne, ifølge Reuters.

Fra og med juli vil WHOs kreftforskningsavdeling, International Agency for Research on Cancer, ifølge Reuters stemple aspartam som «mulig kreftfremkallende for mennesker». Det vil trolig føre til kraftig motstand fra mat- og drikkevareprodusenter. Mattilsynet sier til TV 2 at de ikke har kunnskaper om hvor mye aspartam som blir brukt i norske næringsmidler.

Vi er nemlig mange. Veldig mange. Jeg er langt i fra alene om å ha denne avhengigheten. Vi er mange som ” bare må ” ha Pepsi Max, eller annen lettbrus. Mange mener vi er dumme som innbiller oss at lettbrus ikke er farlig å drikke, og artiklene om fare for kreft, fare for diabetes, og ikke minst faren for vektøkning, de har vært mange. Jeg har drukket lettbrusen min med beste samvittighet, og det føltes innmari godt når bla danske forskere tidligere avlivet mytene for en god tid tilbake. Etter det har flere gjort det samme. Lettbrus har vært friskemeldt lenge. Forskere ved Københavns Universitet mente faktisk at det å drikke lettbrus var like greit som å drikke melk. Forskerne mener at man kan drikke lettbrus med verdens beste samvittighet. Det er i følge forskerne ingen helsemessige årsaker til å styre unna.

Men…ha vil skje etter 14.juli visst WHO stempler Pepsi Max, og andre produkter med aspartam blir stemplet som mulig kreftfremkallende? Blir det da slutt på å drikke lettbrus? WHO sin ekspertgruppe) har oppdatert risikovurderingen knyttet til aspartam, noe som inkluderer en oppdatert anbefaling for daglig inntak og kostholdsveiledning knyttet til aspartam. HVor mye kan vi drikke av feks Pepsi Max fremover uten at man skal være redd for å få i oss noe som kan gi kreft?

Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege og helseekspert leder senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, beskriver en slik udokumentert lekkasje som veldig uheldig. Han mener dette skaper unødvendig angst blant folk. Hjelmesæth fastholder det han hele tiden har sagt inntil annen kunnskapsbasert informasjon foreligger sier han til TV2. Hjelmesæth har tidligere vært veldig tydelig at det ikke er en helsefare knyttet til kunstig søtning.

” At lettbrus er farlig, er en myte. Jeg er hundre prosent trygg på at de kunstige søtningsstoffene du finner i lettbrus ikke har noen som helst helsefare, så lenge man ikke drikker mer enn fire-fem liter lettbrus om dagen – og det er det svært få som gjør ” dette sa Hjelmesæth tilbake i 2018. Jeg er ikke der at jeg drikker så mye hver dag. Jeg drikker nok 1 1/2 liter hver dag, men det er forhåpentligvis godt under grensen.

Trine Husøy som er ekspert på kunstige søtningsmidler ved FHI sier til TV2 at de ikke er kjent med at det er kommet nye kreftstudier på aspartam, og at FHI sin vurdering er at de mengdene aspartam vi får i oss i Norge er trygge. FHIavventer den nye rapporten for å se hva som er grunnlaget for konklusjonen på at aspartam muligens er kreftfremkallende. Både USA og Europa har tidligere fastslått at aspartam er trygt å konsumere i visse mengder.

Vi har nok alle en, eller flere avhengigheter. Jeg røyker ikke, og har aldri gjort det. Jeg er avholds, så jeg drikker aldri alkohol. Avhengigheten min er Pepsi Max, og skulle jeg være tom, da kommer panikken. Jeg må alltid ha godt med Pepsi Max i hus slik at jeg ikke går tom. Sånn er det sikkert mange av dere som har det om det gjelder lettbrus, eller andre ting.

Jeg skal fortsette å drikke Pepsi Max’en min med verdens beste samvittighet jeg, jaffal frem til rapporten fra WHO foreligger den 14.juli, og forhåpentligvis etter det også….

6 kommentarer
    1. Jeg har det slik med Cola Zero. Drikker litt mindre nå enn før, men blir nok litt under literen pr dag.
      Har på følelsen at nesten alt er kreftfremkallende når jeg leser nyheter. Ikke lett å vite hvem av forskerne man skal tro på.

      1. Pepsi max er nok min store avhengighet, og jeg tror ( og håper ) at rapporten vil si at man skal drikke store mengder før det er noen fare, mye mer enn det vi drikker.

    2. Jeg tenker at hvis det skal komme et slags forbud mot lettbrus og slike ting så er det ganske mye annet de også sa se på. Men om det er en sannhet i det at det er farlig, det vet jeg ikke. Jeg klarer ikke annen drikke enn lettbrusen så da blir det et problem. Vann er for hardt mot min mage ( ja jeg vet det høres sykt ut) så jeg vet ikke jeg. Men innrømmer at jeg drikker ALT FOR MYE av den, men men det får tiden vise

      1. Jeg er enig med deg. Det er nok mye mer som burde komme under lupen dersom lettbrusen får rødt flagg. Jeg tror man skal drikke STORE mengder lettbrus før det eventuelt blir skadelig, mye mer enn de fleste av oss drikker daglig. Jeg og drikker altfor mye Pepsi Max, men ennå så gjør jeg det med verdens beste samvittighet. Ønsker deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg