Heller tjukk enn enorm

Om jeg må velge, så vil jeg heller kalles tjukk enn enorm. I en perfekt verden, så brukte vi ingen av disse ordene for å beskrive et annet menneske. Men når diskusjonen nå er oppe, så er jeg ikke i tvil : jeg vil heller kalles tjukk en enorm. Enorm er jo helt forferdelig. Det er jo større enn størst liksom. Plutselig blir man sammenlignet med et fjell feks. Jeg tviler på at overvektige vil føle at boken er mindre støtende når den blir endret, men det er nok heller ikke tjukke folk som har reagert på at ordet tjukk blir brukt.

Diskusjonen raser rundt endringer som nå skal gjøres i Roald Dahl sine barnebøker. Roald Dahls flotte barnebøker skal strippes for ord som kan være støtende og krenkende. Det skal visstnok gjøres mange endringer. Listen er lang, men det er helst ord som beskriver folks utseende som skal lukes bort. I ” Charlie og sjokoladefabrikken “, så blir vi kjent med  Augustus Gloop. I boken blir Augustus omtalt som ” fat “, altså tjukk. Nå skal han fremover omtales som  «enormous», altså enorm. Stakkars Augustus. Hva er det som skjer egentlig ? Alt er jo krenkende for tiden. Jeg har full forståelse for at enkelte ord faktisk er krenkende, og innmari stygge, og at de skal bort, men noen ord blir for det dumt å skrike om.

Jeg kan leve godt med at jeg er tjukk, jeg er tjukk, men jeg foretrekker overvektig. Det er ordet jeg selv bruker, men jeg blir ikke krenket av å høre ordet tjukk. Tynn og tjukk, ikke noe krenkende ved disse ordene. Det er ord vi er vant med, normale ord som vi har et forhold til. Feit derimot, det er et ord som hører inn under kategorien stygge ord. Feit er et ord jeg ser litt rødt når jeg hører. Da kan blodtrykket stige. Jeg blir såret av å bli kalt feit, og sint når noen beskriver andre mennesker ved å kalle de feite. Nå har jeg heldigvis ikke blitt kalt feit på mange år, men hadde det vært ordet feit som skulle fjernes, så kunne jeg kanskje hatt mer forståelse for det, men ikke tjukk, det tror jeg alle overvektige mener er helt innafor. Samtidig, dersom man har behov for å beskrive en person som kjemper en kamp med vekten, så kan man jo bruke ordet overvektig.

Jeg har vel aldri helt skjønt hvorfor noen har behov for å beskrive andres utseende, og det er jo dessverre ofte vi overvektige som folk elsker å beskrive med mindre fine ord. Jeg kjenner at det kanskje nå snart er på tide å sette litt fokus på den stigmatiseringen som er av overvektige. Ikke at debatten rundt endringene i Roald Dahls barnebøker handler om det, men når debatten kom opp, så tenker man mye. Tjukk kan være et helt greit ord å bruke dersom man bruker det uten at det er noe negativitet rundt det. Det er veldig stor forskjell på hvordan man bruker ord.

Å beskrive noen som «enormously fat» slik Roald Dahl gjorde, det er fornærmende, men det var sånn han var. Han hadde vel ikke en veldig sympatisk personlighet, men blir det riktig å endre hans verk, og hans ord? Kanskje blir det mer viktig å snakke sammen om betydningen av ord, og hvordan man bruker ord.

Formfull og stolt, slik liker jeg å beskrive meg selv selv om jeg noen dager inne i hodet mitt føler meg feit…og tjukk, men det er inne i mitt hode. Hva som er inne i andres hoder, det har ingen noe med, men å bruke mindre fine ord overfor andre mennesker, det bør vi faktisk føle oss for gode til å bruke. Jeg tror ingen hadde likt å bli kalt et mindre pent ord uansett hva det måtte gjelde rundt ens egen kropp. Noe å tenke på det og.

Ha en nydelig lørdag. Her hos meg har jeg besøk av prinsene mine. Jeg føler meg så heldig som har to så flotte gutter i livet mitt. I dag skal vi på Kilden for å se dukketeateret ” Baldrian og Musa ” – det gleder vi oss masse til. Vi blogges i morgen.

” Curvy and proud “

4 kommentarer
    1. Så godt skrevet! Heldigvis ser det ut som om de norske oversettelsene skal bli spart.. Du skriver godt, fint å lese hver gang!

      1. Tusen takk for den fine tilbakemeldingen, Randi 🙂 Ja, heldigvis ser det ut til at det norske forlaget ikke vil gå for de samme endringene, så vi får håpe det blir sånn. Takk for at du følger bloggen min 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg