Fy søren så smertefullt!

De siste ukene har vært smertefulle. Skikkelig smertefulle. Nå må noe gjøres, for sånn som dette kan jeg ikke ha det.

De intense smertene er smerter i hælene mine. Ikke bare i den ene, men i begge. En del verre i høyre enn venstre, men det er til tider så smertefullt at tårene spretter. Smertene startet i slutten av mai måned, og har bare blitt verre. Hælene blir jo også belastet hele tiden når man går, så det er liksom vanskelig å unngå belastning. Det er også smertefullt når man har sittet stille og så skal reise seg.

Det er garantert plantar fascitt’en som på nytt plager meg. Det er faktisk en stund siden sist nå, men slikt kan jo komme og gå. Og har jeg rett at dette er plantar fascitten som igjen plager meg, så er dette mye verre smerter enn jeg noen gang har hatt. Smertene er så intense, og det er skikkelig vondt å gå. Trening kan og være utfordrende, men jeg trener som vanlig. Jeg kan ikke sitte stille i en stol med beina høyt. Sykle er jo skånsomt for det meste, men det å tråkke pedalene rundt og rundt i ei god mil, det kjennes. Styrketrening belaster jo kun når jeg går fra øvelse til øvelse.

Plantar fascitt er smerter på undersiden av hælen. De intense smertene kjennes ut som skarpe knivstikk. Sårheten og ømheten kjennes under foten, og på innsiden av fotbuen. Jeg kjenner godt at jeg er veldig hoven, og det er en sene under hver hæl som jeg kjenner er skikkelig tykk og betent. Jeg har hatt dette tidligere, men det har aldri vært så intense smerter som nå. Nå er det smertefullt bare å gå noen få skritt.

Hva gjør jeg med dette? Joda, jeg har vært hos fastlegen. Der var jeg for to uker siden. Tidligere har jeg tatt kortisonsprøyte, og blitt veldig bra etterpå. Nå ønsker ikke fastlegen at jeg skal ta en slik sprøyte. Han tenker på vekten min, og påvirkning på blodsukkeret. Jeg vet vekten kan påvirkes av langvarig bruk av tabletter, men tidligere har jeg fått klarsignal dersom det ikke har vært mer enn to sprøyter i året. Kortisontabletter vil jeg ikke ha. Jeg kan ikke ta Voltaren pga blodsukkeret. Paracet hjelper ikke. Jeg har kjøpt spesielle såler til avlastning av hælene. De fungerte ikke. Jeg har kjøpt gelesokker fra spesialbutikk på fotprodukter, men den avlastende geleen inni disse, den forsvant etter to timers bruk. Jeg har spesialsåler fra Blatchford, men de hjelper ikke på smertene de heller. Jeg har hatt to timer med strøm og laser hos fysioterapeut, og kun de to timene har ikke hjulpet. Men nå måtte jeg ta en ufrivillig pause fordi fysioterapeuten skulle ha ferie. Neste time er i starten av august, og det føles innmari lenge ut.

Hælene er så vonde at jeg begynner å bli desperat etter å finne noe som hjelper NÅ. Jeg har fått time hos en vikarlege til fastlegen min til tirsdag. Jeg har ikke store forhåpninger, men jeg må bare høre med han. Man skal jo kontakte lege om smertene blir intense, noe jeg gjorde, men jeg følte kanskje ikke at jeg ble hørt slik jeg pleier. Jeg vet at kortisoninjeksjoner kan bidra til å redusere hælsmerter på kort sikt, men kan injeksjon påvirke vekten negativt? Jeg vil jo helst ikke det når jeg har klart å gå ned 30 kg…..Kiropraktoren jeg har tatt kortisonsprøyte hos tidligere, han har også ferie, og tilbake i starten av august. Hurra. Jeg vet at smertene i hælen som regel går bort av seg selv, men det kan ta noen måneder..skal jeg ha måneder med slike smerter som dette? Hos noen kan smertene vare i opptil ett og et halvt år.

Om man er plaget over et halvt år uten at vanlig behandling hjelper, så kan visst sjokkbølgebehandling (ESWT) være en løsning. Denne behandlingen sendes korte energibølger inn i det smertefulle vevet. Det skal visstnok være smertefullt, men den hadde jeg glatt tatt. Lymfeterapeuten min utfører trykkbølgebehandling, men gjett hva? Hun har ferie hun også.

Vi får starte med en ny runde hos legen. Ikke veldig glad for at det er en vikarlege som ikke kjenner historikken, men satser på at han forstår hvor ille dette faktisk er. Kanskje er det noen av dere som har opplevd det samme som meg, og som har noen gode tips eller råd. Jeg tar imot alt med stor takk! Føler meg veldig desperat etter hjelp nå…

Nyt lørdagen der du er! Vi blogges i morgen.

10 kommentarer
    1. Dette har eg hatt i den ene foten et par ganger, det gikk som du sier over etter en tid. Legen min tipset om å fylle en stor brusflaske med vann og sitte å rulle med fotbuen når eg likevel satt i en stol. Mener eg fylte den med kaldt vann. Dette husker eg lindret i det minste og fotbuen får en skånsom massasje. Eg hadde mest lyst å gni tommlene hardt over fotbuen, men legen sa at hard knaing måtte eg ikkje gjøre for senen kunne ryke(!!) Det der er noe dritt og spesielt når man er aktiv og det å sette seg med beina høyt ikkje er et alternativ <3 Masse lykke til og god bedring -Klem

      1. Tusen takk! Dette er virkelig noe dritt, og det er så smertefullt at jeg blir desperat snart. Jeg har kjøpt en slik spesialball på en butikk som selger produkter til føttene. Den skal rulles slik du skriver. Har ikke følt så mye lindring av den ennå. Fysioterapeuten min skulle sjekke om hun hadde noe ledig til trykkbølgebehandling til uken, så jeg krysser alt jeg har for at hun har det. Noe må gjøres….Klem tilbake

    2. Vil absolutt anbefale trykkbølgebehandling. Hatt plantar fascitt 3 ganger og det har holdt med 3-5 behandlinger. Jeg har da vært tidlig ute med å starte, der har nok hatt litt å si. Men jeg merket bedring allerede etter første behandling. Fått kortison 2 ganger, men trykkbølge har vært best.

      1. Det blir nok å prøve trykkbølgebehandling. Håper å få en time til uken, for nå kjenner jeg at jeg begynner å bli desperat etter noe som kan hjelpe. Om det ikke er ledig tid, så vet jeg ikke hva jeg gjør. Mulig jeg da tar kortison sprøyte selv om legen helst så at jeg ikke tok det..men sånn som dette kan jeg ikke gå.

    3. prøvde d meste jeg også og syntes akupunktur med strøm funka best.Helt for jævlig vondt og få stukket nåler i hælen men vondt skal vondt fordrives.Han jeg gikk til var skikkelig hardhendt med knaing og banking også.

      1. Fikk to behandlinger med strøm før fysioterapeuten gikk i ferie. Det har funket bra tidligere, men fikk ingen virkning av de to jeg fikk nå. Det er for lite med to behandlinger, og denne gangen er det også mye mer smertefullt enn tidligere…men jeg tenker å prøve trykkbølgebehandling, og håper det vil hjelpe.

    4. Det er så vondt. Har hatt det sammenhengende siden mars I 2019. Det som har hjulpet best er trykkbølgebehandling. Er likevel ikke vitt det. Jeg bruker spesislsåler, det sammen med sko med god demping. Men fy så vondt og bare så slitsomt. Jeg har heldigvis ikke vondt om natten lengre. Ville gått for trykkbølge. Lykke til

      1. Tusen takk! Kjenner jeg gruer meg til å prøve trykkbølgebehandling, men må bare. Det er så smertefullt. Slitsomt og frustrerende å gå rundt med dette, så jeg håper jeg kan få en time til uken. Jeg har også spesialsåler, og bruker alltid gode sko med god demping. Det hjelper litt. Jeg har heller ikke vondt om natten, så godt man slipper å ha det vondt da ihvertfall.

    5. Jeg fikk trykkbølgebehandling , noe som hjalp meg veldig godt ( jeg har også fått spesial laget sko såler ) jeg synes også at fitflops demper smerten . lykke til

      1. Det blir nok å prøve trykkbølgebehandling. Jeg tror fysioterapeuten min kommer tilbake på jobb neste uke. Spesialsåler, det har jeg fått laget hos Blatchford, men jeg synes ikke de hjelper så veldig på akkurat dette. Jeg er enig i at fitflop demper veldig godt, så jeg bor i fitflop og Gaitline sine nye sandaler, for de demper og veldig godt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg