For en boost!

Torsdag fikk jeg en skikkelig boost, en boost til å jobbe videre for å få et helhetlig tilbud til overvektige i Kristiansand. En boost til å jobbe videre for å sette fokus på hvor viktig det er for overvektige å få hjelp på det mentale planet, og en boost til å jobbe videre for å sette fokus på hvor mye stigmatisering og diskriminering det er rundt overvekt og overvektige.

Torsdag inviterte Christel Olaisen og jeg i samarbeid med En By for alle/Kristiansand Kommune til arrangementet ” Tjukk på Sørlandet.” Hvordan er det å være tjukk på Sørlandet? Kjenner man som tjukk på stigmatisering og diskriminering? Hvorfor skjer dette, og hvor møter man på utfordringer ved det å ha en stor kropp?Vi ønsket å sette fokus på det å være tjukk på Sørlandet, og ønsket å få vite mer om hva tjukke opplever av nettopp stigmatisering og diskriminering på alle områder i landsdelen. Dette er viktig for og kunne jobbe videre med nettopp disse tingene. Det er ikke noe annerledes å være tjukk på Sørlandet enn andre steder i landet, men akkurat nå, så ønsker vi å jobbe lokalt her vi bor.

Jeg var så spent på om det ville komme folk. Var det ei dørstokkmil for overvektige det å komme på et slikt arrangement. Ville det dukke opp politikere, og helsepersonell? I dag vil jeg sende en stor takk til alle dere ” tjukke ” som kom, og en stor takk til dere politikere som kom. Det var faktisk representanter fra flere partier til stede. Både SV, AP, Pensjonistpartiet, SP, Sentrum og MDG. KRF, H og FRP glitret med sitt fravær, og dette forteller meg mye. Joda, det er valg snart, og politikerne får mange invitasjoner. Samtidig, partiene som ikke kom, det er store partier, og hadde garantert hatt noen de kunne sende. Politikerne som var til stede var engasjerte og interesserte. De fikk noe å tenke på, de fikk høre mye de ikke visste, og jeg tror mye av det som skjer av diskriminering og stigmatisering opprørte mange. Jeg håper Carina, Christel og jeg fikk sådd noen viktige frø, og at tankene deres ikke bare blir tanker, men at de kan bli et resultat. Jeg vet det er kamp om kronene i Kristiansand Kommune som i alle andre kommuner, og jeg vet at det må skjæres ned overalt, men helse er en utrolig viktig, og det er viktig å ta tak i det som et et så stort, økende problem som overvekt er.

Jeg tror helsepersonell uteble. Mange ble invitert. Jeg tror problematikken vi setter fokus på ble for nært for dem, og at det fort kunne bli vondt å høre hvordan man faktisk opplever store deler av helsevesenet. Fastlegeforeningen ble invitert, men hadde tydeligvis viktigere ting å gjøre….NRK Sørlandet var til stede som eneste representant fra media. Fevennen, landsdelens største avis fant dette lite interessant tydeligvis, for de var ikke der, og hadde tydeligvis ingen interesse av å omtale arrangementet heller.

Jeg vet at et helhetlig tilbud til overvektige vil koste mye penger, men overvekt er et økende problem, og gjelder så mange. På sikt så vil det være samfunnsøkonomisk. Det er heller ikke mer rett og rimelig at overvektige blir prioritert på lik linje med andre pasientgrupper. For at ta det mentale. Ikke alle har opplevd vonde ting som må bearbeides, men man har likevel alle en historie om det er traumer, overspising, eller om man hater kroppen sin.

Rådgiver ved Likestillingssenteret, og tykkaktivist, Carina Carlsen holdt et foredrag som så mange flere skulle ha fått med seg. Denne dama vet å sette fingeren på de riktige tingene, og her øser hun kunnskapen sin, og erfaringene sine. Jeg satt stille som en østers under hele foredraget. Jeg lærte så mye. Hun fikk meg til å tenke, hun fikk meg til å smile, hun fikk meg til å le, og hun fikk meg også til å bli sint og lei meg. Carina ga meg en stor boost til å jobbe videre med de tingene man brenner for.

Jeg har brent for disse tingene lenge, og jeg har bla gjennom bloggen satt fokus på alle disse tingene mange ganger. Jeg har flere ganger uttalt meg offentlig om temaet. Hvorfor skriker myndighetene, og helse Norge om den økende fedmen, men gjør svært lite med det foruten å gi oss kostholdsråd, råd til aktivitet, slankeoperasjoner eller et opphold på en fedmeklinikk. Hvorfor finnes det ikke et tilbud til oss i nærmiljøet vårt? Et så langt løp som vi trenger for å komme i mål. Vi trenger et helhetlig tilbud, og håpet mitt, ganske så hårete sådan, det er jo at min kommune, Kristiansand Kommune skal bli en foregangskommune her.

Christel og jeg skal jobbe videre med et vi brenner for, og vi vil gjerne ha med oss andre som også brenner sterkt for det samme. Sammen er vi enda sterkere. Jeg håper at også Kristiansand Kommune blir med oss videre. Jeg håper at ting vil skje, viktige ting for gi overvektige de riktige verktøyene for og kunne få et lettere og bedre liv. Jeg håper det settes viktig fokus for å gjøre noe med all stigmatisering og diskrimineringen man som overvektige opplever.

Jeg er god nok! Jeg er mer enn vekta jeg bærer. Jeg har en historie, men jeg skal bli akseptert for den jeg er uansett historie eller ikke. Jeg skal kunne gå i butikken uten at eldre damer henger over handlekurven min for å se hva jeg kjøper. Jeg skal spise softis i Markens uten at noen skal kommentere at jeg vel burde ha valgt et sunnere alternativ, jeg skal føle meg trygg og ivaretatt hos leger og spesialister uten at de hver gang må legge all årsak på høy vekt, og kjefte på meg fordi jeg er for tjukk. Jeg vil date en flott mann som er tøff nok til å innrømme at han liker store kvinner. Jeg vil spise et godt måltid uten at noen må sette blikket i meg og asjetten. Jeg vil være meg slik du ønsker å være deg.

Journalist i NRK Sørlandet, Elisabeth Sandve

 

Takk til Christel, og takk til Hanne – vi fikk dette i havn og det med et veldig godt resultat. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

 

 

5 kommentarer
    1. Liker ditt engasjement og det du skriver. Men trur nok dessverre. At de aller fleste vil mene de samme som i dag ang tjukke folk, uansett om dette blir fokusert mere om. Sosiale media vil fortsette med glorifisering av tynne folk, og så er det sånn at de fleste ikke synes tjukke folk er noe fint, det er vanskelig for mange tjukke å innrømme, og det klarer nok ingen å forandre på. Er selv tjukk🙂

    2. takk for at dere engasjerer dere! vi har en lang vei å gå,men må jo begynne et sted. foredraget var kanonbra! stå på😊

    3. Foredraget var topp, men vi kommer nok ikke så mye lengere om hva vi synes om tjukke folk, da mener jeg skikkelig overvekt , ingen synes det et fint.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg