” Feite faen”

Hva er det som får voksne mennesker til å skrive slike kommentarer som “feite faen”, og deretter gyve løs på overvektige mennesker i en svært stygg tone?  Voksne mennesker som skriver slikt. Man burde egentlig ikke bli sjokket over noe som helst lengre når det kommer til kommentarer på nettet, men jeg blir det på en måte likevel. Jeg skjønner liksom ikke hvordan voksne mennesker kan oppføre seg slik, og si så mye stygt om andre mennesker. Og hva er det så mange har i mot oss overvektige?

Forrige helg skrev jeg om de nye restriksjonene som nå har kommet på bruken av Ozempic. Fra 1.juli så er det slutt på å få Ozempic på hvit resept, og det er slutt at diabetikere kan ta ut Ozempic dersom man ikke bruker en annen diabetesmedisin i tillegg. Fastlegen må også heretter søke individuell refusjon for hver enkelt pasient, og man får ikke hentet ut Ozempic for mer enn en mnd av gangen. Når det blir skrevet om slike saker, så gløder kommentarfeltene av nettroll som bare må få ut alt sin hat mot overvektige. Hva er det som gjør at så mange misliker overvektige så sterkt? Er det fordi vi er stygge å se på? Plager vi øynene deres med den store kroppen vår? Hvorfor skaper overvekt så mye diskusjon? Det er jo ingen hemmelighet at de som misliker overvektige mest, det er jo de som i deres egne øyne er slanke og fine. De som har de perfekte kroppene, og den perfekte helsen. Det er de som ikke aner hva overvekt er, og som aldri har kjent overvekt på kroppen. Det er de som vet alt om hvorfor vi er tjukke, og som selvsagt har løsningen på verdens fedmeproblematikk. De som mener at vi må lære oss å spise salat og få den tjukke ræva vår opp av godstolen og bevege oss. Det er alle disse bedreviterne, og de er det dessverre mange av, altfor mange. En ting er å ha en saklig mening, en annen ting er å drive hets og mobbing.

Jeg blir oppgitt over andre kommentarer også. Er vi ikke forbi kommentarene om at vi overvektige bare kan spise sunnere og trene mer? Men den går igjen overalt, om og om og om igjen. Vi burde skjønne nå at overvekt og fedme er en sammensatt problematikk. All overvekt har en årsak, og det handler ikke bare om at vi spiser oss tjukke, og ikke gidder å bevege oss. Det handler om forbrenning, det handler om gener, det handler om sykdom, det handler om medisiner og det handler om traumer. Jeg blir så lei av voksne mennesker som alltid ber oss komme oss på treningssenteret, og legge om kostholdet. Hadde det vært så enkelt som altfor mange mener, så hadde vi ikke hatt en fedmeproblematikk.

Jeg tror også mange glemmer en veldig viktig ting, og det er at dersom man selv blir syk, så ønsker man den hjelpen man kan få. De som gyver løs på overvektige med de styggeste kommentarene, hva ville de ha ønsket om de ble syke, og trengte medisinsk hjelp? Ville ikke de ha kjempet med nebb og klør for å få den hjelpen som finnes? Hvorfor skal det være annerledes når det kommer til overvekt? Hva om du selv av ulike grunner la på deg masse, og fikk kjenne overvekt på kroppen? Ville ikke du ha ønsket den hjelpen som faktisk finnes, og hadde det vært rettferdig om du måtte betale i dyre dommer mens andre pasientgrupper hadde fått medisinene de trengte på blå resept? Nå skal jeg forte meg å si at ikke alle overvektige ønsker å bruke slankesprøytene, og det respekterer jeg selvsagt, men jeg snakker her om de som ønsker å bruke sprøytene.

Jeg støtter 100% opp om at Ozempic nå kun gis på blå resept til de som har diabetes type 2, og det støtter jeg kun fordi det er stor manko på medisinen. Men jeg kan også forstå leger som har skrevet ut Ozempic på hvit resept til overvektige pasienter når de hadde mulighet til det. Det må være så fortvilende for leger og ikke ha noe å tilby av hjelp til den delen av pasientene deres som er overvektige. Det er jo enten et opphold på en fedmeklinikk som feks Evje, eller slankeoperasjon som har vært mulighetene. Eller et 12 ukers kurs på Frisklivsentralen. Både korte kurs og opphold på fedmeklinikk resulterer som regel i at man ganske fort er tilbake i gamle mønster fordi man ikke blir fulgt opp over lengre tid. Når da Ozempic viste seg å gi vektnedgang som en bieffekt, så var det lykke for fastlegene. Endelig hadde de noe å gi av hjelp til pasientene sine. Så kom Wegovy. Wegovy som er 100% lik Ozempic, kun med et annet navn. Wegovy ble rettet mot fedme alene. Når denne medisinen ble rettet mot fedme, så ble også medisinen skrudd opp i pris. Samme medisin, men ulik pris. Wegovy kan man også ta i høyere dose enn Ozempic. Wegovy er kostbar, og går man på full dose som er 2,4 mg, så må man ut med rundt 3000 kr hver mnd. Ozempic som er for diabetes, den koster langt mindre enn Wegovy. Jeg er noe usikker på prisen da jeg får den på blå resept, men er det ikke rundt 1200 kr mnd. Det skiller mye i pris, så jeg skjønner at Ozempic har blitt brukt som den sprøyten legene har skrevet ut.

Det skal ikke være sånn i Norge at man har klasseskille når det kommer til medisin. Det skal ikke være sånn at kun de med den beste økonomien skal kunne bruke Wegovy. Det skal ikke handle om tykkelsen på lommeboken vår om man kan få muligheten til å bruke en medisin eller ikke. Medisinen som kan hjelpe så mange til et lettere liv, den er her, men staten vil vi skal betale selv for å få den hjelpen vi har ønsket i mange år. Hvorfor skal overvektige betale selv når de fleste andre får den medisinen de trenger på blå resept? Har man feks høyt blodtrykk, eller høyt kolestrol, så får man medisiner på blå resept, men overvektige skal ikke få hjelp. Er det fordi stat og legemiddelverk fortsatt mener at overvekt er selvforskyldt? Klart det er det. Overvekt blir ikke sett på som en sykdom, og da skal vi heller ikke ha rett på medisin på blå resept.

Jeg skjønner at overvektige er desperate etter å få hjelp når den faktisk er rett foran øynene på oss, men jeg undrer på hvorfor helseminister Vestre og helsedirektør Guldvog er så i mot å gi oss hjelpen? Og hvor er politikerne som våger å kjempe saken for oss og sammen med oss?

Uansett, vi må lære å oppføre oss. Vi må lære å behandle mennesker med respekt. Vi voksne er et forbilde for barna våre, og når vi voksne har slike holdninger, og ytrer de høyt, hva gjør det med barna våre? Vi må slutte å sitte bak tastaturet, og servere eder og galle. Vi overvektige er blitt ei skyteskive som det er helt greit å skyte på uten at så mange reagerer på det. I en kommentar forrige helg så fikk vi klar beskjed om at vi ikke dør av å spise salat og bevege oss. Det er helt sant, vi dør ikke av det. Men stygge kommentarer gjør noe med oss, og stygge kommentarer kan gi stygge sår, og arr som ikke alltid blir helet.

Helt på tampen i dag, så vil jeg si et høyt hurra for Linnea Myhre som på Tik Tok ga klar beskjed til de som stadig kritiserer og snakker stygt om andres kropp : Slutt med det! Hør hele budskapet hennes på Tik Tok, for dette er et innmari viktig budskap!

 

Nyt lørdagen! Vi blogges i morgen.

2 kommentarer

    1. Hei, uansetthvor mye du skriver om feite folk, kommer det ikke til å bli anderledes ang kommentarer fra andre. Jeg er selv ganske så kraftig men har aldri blitt mobbet eller fått stygge blikk. Jeg sliter med å gå ned og innrømmer at når jeg legger på meg er d pga dårlig kosthold og i tillegg har jeg pcos som gjør d vanskelig å gå med. For de fleste er d kostholdet og du har selv skrevet hvor mye du koste deg i forbindelse med jula m julebakst osv. sjølvforskyld, ja må vel si det🙂 god helg

      1. Så du synes det er helt greit med stygge kommentarer og mobbing? Synes du det er greit å kalle overvektige for ” feite faen “? Det er ikke greit en plass å kalle noen for feit. Det er ikke greit å kommentere andres utseende uansett om man er det ene eller det andre. Så er det nok også forskjell på å være kraftig og overvektig. Jeg har heller ikke blitt mobbet, men har absolutt opplevd stygge blikk, og får så mange meldinger fra ulike mennesker som sliter fordi andre ikke kan akseptere kroppen deres. Visst vi holder kjeft, så skjer det ihvertfall ingenting. At du har funnet din årsak til at du er kraftig, det er veldig bra, men selv om dine utfordringer er knyttet til dårlig kosthold, så er det ikke dermed sagt at det er sånn det er for alle andre også. Så tror jeg du glemmer at et dårlig kosthold ofte kan ha en årsak. Hvorfor trøstespiser mange? Hvorfor er mat en flukt for mange?
        Når du nevner meg og jula, så er nok det noen år siden, men jada, jeg har kost meg i julen som de fleste andre, og joda, jeg har til tider hatt et dårlig kosthold, men er det hele bildet? Nei, det er nok ikke det. Jeg har lymfødem som gjør at jeg har masse væske i beina mine, og jeg har lipødem. Så tror jeg du glemmer en veldig viktig ting: det er ikke hva man spiser mellom jul og nyttår som gjør at vi legger på oss en hel haug. Det er hva man spiser mellom nyttår og nyttår. Alle skal da ha lov til å kose seg i blant om man er overvektig eller ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg