Et sterkt møte

Reklame | Mother India og Nays Herkules

Jeg er heldig. Jeg er heldig som har mulighet til mye selv om jeg av og til kan være litt småsur fordi det ikke er en hytte i familien, eller fordi jeg ikke kommer fra en velstående familie hvor penger aldri er noe spørsmål. Selv uten hytte, og selv uten millioner av kroner i banken, så er jeg heldig .

Jeg har heldigvis ikke kjent på følelsen av og ikke få endene til og møtes, og jeg har aldri opplevd og ikke ha muligheten til å kjøpe den maten man trenger, eller betale de regningene som skal betales . Jeg har aldri vært nødt til å nekte datteren min fine opplevelser, opplevelser som mange av oss tar som en selvfølge, men som faktisk ikke er en selvfølge for mange rundt oss. Klart jeg gjerne skulle hatt en større økonomisk frihet, jeg vasser ikke i penger, men jeg klarer meg fint. I går gikk tankene mine igjen til ett sterkt møte jeg hadde for to år siden. Et møte jeg aldri glemmer. Jeg har skrevet om dette møtet på bloggen før, men julen er tid for ettertanke, og omsorg, og møtet var så sterkt at jeg vil ta møtet frem igjen og dele det med dere også i år.

For to år siden fikk jeg møtte jeg ” Per” gjennom jobben. Jeg skulle lage en avisreportasje om organisasjonen ” Hjelp oss å hjelpe Vest Agder ” , og Per var på lageret deres for å hente mat. Møtet med ” Per ” har gjort sterkt inntrykk på meg. ” Per ” var familiefaren som hadde alt. Han hadde alt han ønsket seg av materielle goder, han hadde en veldig godt betalt lederjobb. ” Per ” var den som hadde anledning til å hjelpe, og som stadig snakket om å gjøre noe for andre. Han ga litt til Fretex nå og da, men ellers levde han det gode livet sammen med samboer, og 4 barn….aldri hadde han trodd at livet kunne snu fra topp til bunn, aldri hadde han trodd at han kunne miste det han hadde, og aldri hadde han trodd at han skulle komme i en situasjon hvor han måtte be andre om hjelp til mat…men livet snudde.”

Per ” ble syk, han opplevde dødsfall tett innpå seg, og livet raste. Den gode lønnen han en gang hadde ble redusert til 66%.  Familien måtte leve på kun en inntekt, og plutselig stod han der, og opplevde livets tøffe sider. Skammen han følte var så stor, og det tok lang tid og komme dit at han faktisk måtte spørre andre om mat som han ikke selv hadde anledning til å kjøpe. Han som familiefar skulle jo være pilaren, det var han som skulle sørge for at familien hadde det de trengte. Fra å være vant til å prate foran store forsamlinger, så stod ” Per ” nå utenfor et lager i Kristiansand for å be om hjelp til mat. Per ” grudde seg til jul, og det faktum at han ikke kunne lage den samme julefeiringen for familien sin som han kunne før. Han var en av mange som har søkt organisasjonen om hjelp til julemat denne julen.”Per ” var evig takknemlig for at ” Hjelp oss å hjelpe Vest Agder ” fantes – de er engler på jord avsluttet Per samtalen vår med. Med seg hjem hadde han fått 3 gode poser med mat til familien, en hjelp som betyr så enormt mye i en vanskelig tid av livet, og en hjelp som betydde at de kunne feire jul.

” Jeg ønsker meg et håndkle til jul, for jeg har aldri hatt ett eget håndkle ” – dette skrev en ung gutt på 15 år på sin ønskeliste til jul i fjor. Jeg husker ennå reportasjen.  Gutten hadde ingen andre ønsker. Han ønsket seg et håndkle. Gutten kom fra en av mange familier i Norge som er fattige, en familie som ikke hadde råd til å kjøpe ett eget håndkle til gutten sin. Jeg fikk en stor klump i halsen da jeg hørte det. Ønsket hans hang på et juletre hvor barn fra fattige familier hadde hengt sine juleønsker. Et eget håndkle – jeg har jo opptil flere egne håndklær, og et håndkle koster jo ikke så mange kronene, men for denne familien, så var dette kroner de ikke hadde, og som de ikke kunne bruke på ett eget håndkle til gutten.

Jeg fikk også en litt flau smak i munnen. Barn i dag sliter jo med å vite hva de ønsker seg fordi de har alt de trenger, og mye mer. Jeg har tenkt på det mange ganger hvor mye man faktisk har når man ikke kan komme på ønsker til jul. Det skal i tillegg koste, for gaver som ikke koster, det er ikke gaver verdt å gi føler mange. Det er ikke lengre tanken bak som betyr noe, men hva gavene koster. Jeg er faktisk ikke helt der, men klart jeg liker å få fine gaver, men at de må koste all verdens, det må de ikke. Samtidig er man med på karusellen.

Når det kommer til gaver, så er mammaen min helt fantastisk, for hun mener av hele sitt hjerte at man ikke skal kjøpe seg fattig på julegaver, og hun blir oppriktig glad for hver minste ting, og tenker ikke en tanke på hva det koster. Hun er jo også generasjonen eldre enn meg, og har opplevd trange kår, så da har nok gaver en annen betydning. Så er min generasjon midt i mellom, og barna våre begynner vel å bli det man kaller ille i denne sammenhengen. Mange opptar kredittkortgjeld i julen for å ha råd til julegavene, og mange sitter og betaler på julegavene i evigheter, om de får betalt de – dette er jo galskap! Luksusfellen er vel ett godt eksempel på hvor ille det kan gå for mange når vi skal ha alt, og mere til.

Møtet med ” Per ” , og reportasjen om 15 åringen som ønsket seg sitt eget håndkle forteller meg hvor takknemlig vi bør være de av oss som har det vi trenger, og det forteller meg også hvor fort livet kan snu for oss alle. Fra å være på toppen av livet, så kan ting endre seg fortere enn man tror…og da tenker jeg at det å være takknemlig er så uendelig viktig. ” Per ” sa en annen ting også som satte spor i meg….” barna får ikke ” alt ” de ønsker seg denne julen, men de får masse kjærlighet, og det er det som betyr noe.”

Jeg sier ikke at vi skal la være å kjøpe julegaver verken til barna, eller familien, men jaget etter å gi barna ” alt ” de ønsker seg er kanskje blitt det viktigste? Jeg kjenner folk som kjøper seg fattige på julegaver til barna fordi barna må ha det de ønsker seg, og barns ønskelister er liksom ikke snaue heller for tiden. Jeg kjenner meg igjen… vi har aldri gitt datteren vår ” alt ” hun ønsket seg, men med et barn, så er det klart at det har gått en del kroner i gaver til henne. Vi tror jo at gavene er det som er julen, og uten ny Iphone, Ipad eller andre dyre ting, så blir barna skuffet. Jeg tror vi har mye å lære av ” Per “, og jeg tror vi har mye å lære oss selv, og barna våre.

Hvor heldige er vi ikke som slipper å grue oss til jul? Hvor heldige er vi ikke som kan glede oss? Vi kan pynte, og lage den gode julestemningen i huset. Vi kan bake, og handle inn julemat. Vi kan kjøpe gaver til hele familien, og nyte en fantastisk førjulstid, og nettopp det skal vi også!  Jeg sier ikke at vi skal gi slipp på denne gleden, for det skal vi absolutt ikke. Å få kjenne på denne gleden, det er så utrolig viktig, og det er en fantastisk følelse, men det er viktig at vi faktisk har tid til å kjenne på den gode følelsen. Det er viktig at alt ikke bare blir styr, stress, jag og tomme lommebøker….  Vi SKAL glede oss, og vi skal lage en fin julefeiring for familien vår. Vi skal spise god mat, og vi skal både gi, og motta fine gaver. Samtidig så håper jeg flere vil tenke på alle de som gruer seg til julen fordi de ikke kan gi familien den julefeiringen de fortjener. De av oss som har anledning kan kanskje strekke ut en hånd til de som trenger hjelpen vår. Og vi har fortsatt tid til å hjelpe.

Bak dagen luke finner vi en spisende gave i dag.  I dagens luke finner vi et gavekort på 1000 kr fra Resturant Mother India her i Kristiansand. Dagens gave er nok mest for de som bor i nærheten av Kristiansand, eller som er litt her i byen.  Den heldige vinneren kan spise nydelig indisk mat i fantastiske, indiske omgivelser. Indisk mat vet jeg mange av dere setter stor pris på, og hva kan vel da være bedre enn et besøk på Norges beste indiske resturant?

Fredag den 13 januar 1995 åpnet familien Sharma restaurant Mother India i Markensgate i Kristiansand. Råvarer, krydderblandinger, marinader står i høyfokus. Kun ferske ingredienser blir brukt. Indiske mat tilberednings tradisjoner blir ivaretatt. All mat blir tilberedt fra bunnen av, alle dipper, marinader, sauser er det matansvarlig Sarita som står bak. Indiske dekorasjoner, farger og musikk er også en viktig del av resturant Mother India. Mother India er smaker, varm indisk atmosfære, og ekte indisk gjestfrihet. Du kan bli den heldige vinneren av gavekortet på 1000 kr, og dermed få spise fantastisk indisk mat!

Ønsker du å vinne gavekortet på 1000 kr, så legger du som vanlig igjen en kommentar på bloggen. Vinneren må kunne besøke resturanten her i Kristiansand.

Bak gårsdagens luke så lå det en nydelig topp fra Studio gitt av Nays Herkules i Skien. En vinner er trukket, og den heldige vinneren ble : METTE RØYRÅS!! Gratulerer så masse med ny, lekker topp, Mette!  Jeg tar kontakt i løpet av dagen.

Lag deg en god 22.desember.

39 kommentarer
    1. Ja takk. Veldig gjerne. Jeg bor i Trondheim men er fra Kristiansand. Selvfølgelig er jeg hjemme flere ganger i året og besøker familien ❤️😃

    2. Ja takk! Jeg har faktisk aldri spist på Mother India, og det er jo litt flaut selv om jeg ikke bodde i byen da de startet opp og at indisk mat ikke er noen stor favoritt da koriander er litt for mye brukt. 🙂 Men det fins jo noen gode, milde retter det hadde vært spennende å prøve for en sjelden gangs skyld. 🙂

    3. Der finns nok mange som har det sånn i denne tiden. Jeg har pleid å gi gaver gjennom Frelsesarmeen enten noe jeg har strikket eller kjøpt. Vi kan alle bidra på ett eller annet vis. Ha en fin dag Heidi.

    4. 😥trist lesing . Alt for mange sliter i Norge også . Om jeg vinner ønsker jeg å gi bort gaven til noen som trenger en glede i hverdagen i Kr.sand

    5. Å jatakk det ønsker jeg masse, min favoritt restaurant med favoritt maten 😋 . Når det er sagt så sitter jeg å tenker på det du skrev om “Per, det er så liten vei mellom det å ha alt og å miste allt.
      Jeg har en sønn som har vært narkoman i veldig mange år ( nærmere 20 år) vi har alltid grudd oss til julen , hvert år, hvordan er han i dag, kommer han, er han utav denne verden? For 2 år siden tok han ett valg, det beste valget i sitt liv, han har vært rusfri nå i 9 måneder og på julaften har han vært medisin fri ( metadon) i 5 måneder. Han er nå tatt opp i Frelses armeen og bosatte seg på Østlandet . Han har hatt gryte vakt i hele desember og nå er han den som deler ut mat til vanskelig stilte, før fikk han det. Det er en spesiell opplevelse sier han , å nå kunne være den som klarer å gi. Han kom “hjem” for 2 dager siden for å feire Jul med oss ,og gjett hva……alle våre hjerter gleder seg endelig til en fin jul . Vinner jeg gaven i dag, så tar vi han med oss til Mother India 😍

    6. Jeg husker godt den reportasjen om Per,
      Og om ønskelista til 15 åringen.
      Sterk lesing, og det gjør inntrykk?
      Derfor er det så viktig å hjelpe andre,
      Trenger ikke være mye, men noe kan vi gjøre alle.
      Hvis jeg vinner gavekort, skal jeg ta med meg kusina mi som også er
      å får hjelp til mat i jula ❤️

    7. Det er viktig å ta vare på de som ikke har de så bra 😊 god mat på moder India
      Så gøy jeg vant i går tusen takk 😊👍

    8. Utrolig viktig at vi evner å se at julen innebærer vanskelige aspekter for mange i samfunnet. Jaget etter flotte og dyre gaver og den perfekte fasaden gjør det vel enda vanskeligere for de som sliter. Du er så fin Heidi som tar opp vonde og vanskelige temaer i bloggen din. Jeg leser den alltid med interesse. Ønsker deg en god jul, om jeg vinner vil jeg gi gavekortet til noen som sliter

    9. Flott skrevet som alltid og fir meg er julen litt at den største gleden man kan ha er og gjøre andre glad. Jeg har det jeg trenger og vi i vår familie har avtalt at de voksne får gave u form av gave til et eget valg godt formål. Så mitt bidrag i år var full julemiddag til en familie som har det tøft og lodd hos omsorg for alle. Det gjør godt og kunne ha anledning til dette.

      Men sier ikke neitakk til en tur på Mother India 😁😁.

      Ønsker deg og dine en flott siste lørdag før jul

      Mvh Anne May

    10. Ja, så fort kan livet vende. Kristiansand er en hyggelig by, har vært der et par ganger. Hvis jeg skulle være så heldig å vinne, ønsker jeg å gi dagens kalendergaver til en familie som sliter økonomisk og som kan ha glede av et restaurantbesøk.

    11. Hei Heidi 😊 jeg æ heldigvis veldig moderat når det gjelder julegaver og det æ vi vant med fra min barndom. Ønsker heller at vi æ samlet rundt bordet med go mat og godt selskap med familien 😊❤ om æ skulle bli den heldige vinner av dagens julekalender vil jeg gi den til noen som trenger det mer enn meg, gi den til hjelp oss i Agder det ville ha gledet mitt hjerte 😊❤

    12. En sterk historie som minner oss på at ikke alle har det like greit nå som julen nærmer seg..😕 ønsker du og dine ei riktig God jul ❤ vinner jeg blir det indisk middag på familien 👌

    13. Hadde vært hyggelig å vunnet😍Da kunne du gitt gaven videre til noen som hadde trengt en oppmuntring i hverdagen. Jeg bor så langt unna at jeg kunne ikke benyttet meg av gaven. Uansett en oppmuntring i hverdagen eller positive ord trenger både fattig og rik. God jul💕

    14. Som vanlig aktuelt tema, og noe som gir ettertanke. Det er viktig at vi er klar over at ikke alle gleder seg til jul 😕 mange barn gruer seg pga av all alkoholen også 🤔 trist at det skal være slik, for julen er jo barnas høytid.🎆
      Ja takk til indisk mat, vil gjerne vinne 😉🤞🤞

    15. Sterk historie og en god forteller. ❤️Ønsker deg en god bitte-lille-julaften. Vi kan alle gjøre litt for å hjelpe. ❤️❤️

    16. Jula er tung for mange. Er så godt å kunne bidra på noen måter for andre selv om man selv står i det. <3

    17. Vinner jeg, vil jeg gi gavekortet til en familie som ikke har råd til å gå på restaurant. Som bor i Kristiansand eller i nærheten🤗❤Jeg har ingen mulighet til å få kommet dit. Og jeg har også vært der med veldig dårlig råd i mange år når ungene var små og vokste opp. Men vi har klart oss.

    18. Sterk historie
      Har selv kjent på det å vokse opp med foreldre med lite penger og selv slitt en periode i livet da barna var mindre og jeg var aleinemor. Klarte komme gjennom det og vi har det veldig bra nå.
      Vinner jeg vil jeg gjerne ta med meg jentene mine på restauranten eller så vil jeg gi det til noen som trenger det mer enn oss❤️
      Ha en fin kveld

    19. Det er sterke ting du skriver om Heidi. Jeg bidrar selv til Kirkens bymisjon som jeg synes gjør mye bra for folket som ikke har så mye

    20. Jeg vil gjerne vinne gavekortet, MEN om jeg vinner vil jeg at du skal auksjonere det bort i radiosendingen din etter jul og gi pengene til “Hjelp oss å hjelpe” <3

    21. Jeg vil ikke vinne selv men nominere ei venninne som kunne trenge en oppmuntring . Theresa Kjeldsen
      God Jul til deg og dine 🎄❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg