Et sprøytestikk mot overvekt?

Er et sprøytestikk om dagen det som skal til for å gå ned i vekt, og dermed gjøre noe med fedmeproblematikken? Mange leger mener at sprøyten som nå er blitt godkjent i behandlingen mot fedme kan snu opp ned på måten vi behandler fedme på.

Når jeg leser om slike ting, så blir jeg utrolig nysgjerrig. Hva slags sprøyte er dette, og hva slags effekt kan et sprøytestikk om dagen ha på overvekt? Vi er jo ennå ikke der at mirakelkuren mot fedme er oppfunnet, så hva slags sprøyte er dette som jeg hørte en lege prate om i en podcast denne uken?

I podcasten ” Radiolegen “,  snakket fastlege, Morten Munkvik om denne sprøyten som han mener vil gi god hjelp til overvektige, og dermed være med å løse noe av problemet ved å klare å gå ned i vekt. Munkvik uttaler i podcasten at sprøyten kan være banebrytende for måten man behandler fedme og overvekt på. Ørene mine blir ekstra store når jeg hører slikt. Man får dette håpet selv om det er lite, og samtidig, så sitter man med masse spørsmål. Visst dette kan være banebrytende for behandling av fedme og overvekt, så bør jo da resultatet av behandlingen tilsi at man kan gå ned en del? Det bør være snakk om noen prosenter av kroppsvekten tenker jeg. Er man overvektig, og sliter med å klare å gå ned i vekt, så bør denne sprøyta være såpass banebrytende at man merker en vektnedgang…

Sprøyta det er snakk om, den ble egentlig brukt i behandling av diabetes 2. Under behandlingen, så oppdaget man at medisinen gjorde at pasientene også gikk ned i vekt. Da man så dette, så begynte man å bruke den for å behandle fedme også. Nå er det også mulig å få medisinen på blå resept, ved at fastlegen søker om refusjon.

Munkvik sier i podcasten at man ønsker å unngå fedmeoperasjoner. Det er mange til dels store bivirkninger etter en fedmeoperasjon. Da er denne medisinen bedre, sier han. Medisinen er ei sprøyte som man skal sette daglig. Den inneholder et metthetshormon som gir en følelse av å være «julekveld-mett» sier han. Morten Munkvik er overbevist om at sprøyta vil bli mer vanlig når folk får vite om den, og mener at det helt klart er en kjempegevinst i dette.

Når en lege er så positiv til denne sprøyta som et ledd i behandlingen av overvekt, da blir jo jeg enda mer nysgjerrig på om denne sprøyta faktisk kan hjelpe meg med å gå ned i vekt. Jeg har mange kilo igjen som bør bort. Det står lite om bivirkningene av denne sprøyten i artikkelen som NRK publiserte om saken, men i podcasten, så snakker Munkvik litt om dette. Bivirkningene følges nøye over hele verden fordi medisinen er såpass ny mot fedme. Den bivirkningen man vet om, det er at man kan få veldig vondt i magen. Man får en intens metthetsfølelse.

I en undersøkelse som er gjort blant overvektige som har satt denne sprøyta, så viste den at blant de 1300 personene som deltok i studien, så gikk man ned 15 kg i snitt på et år. Det er gode resultater! Det er også viktig å legge til at man ikke må ha diabetes type 2 for å kunne få denne sprøyten, men man må være ” feit nok ” som Munkvik sier i podcasten. Altså man må ha en for høy BMI.

Ingenting hadde vært bedre enn om denne sprøyta faktisk kunne hjelpe oss med å gå ned i vekt. Jeg hadde gladelig tatt en sprøyta en gang om dagen om den kunne hjelpe meg med overvekten, og hjelpe meg med å komme ytterligere ned i vekt. Det høres jo for godt ut til å være sant, men når leger har troen, så skal sannelig jeg også ha det. Jeg har ei venninne som har gått på denne sprøyten en stund, og hun har gått ned 14 kg. Hadde jeg visst at jeg også kunne spørre fastlegen min om denne, så hadde jeg gjort det for en god stund siden. Så nå skal jeg bestille time hos min fastlege for å ha en samtale med han rundt denne sprøyten. Det blir spennende å høre hva han tenker, og mener. En viktig ting jeg vil snakke med han om er også hvor lenge man må ta denne sprøyta, og når man slutter, vil man da gå kjapt opp i vekt igjen? Kan man når man slutter holde vekten stabil om man er aktiv, og spiser sunt? Må man unngå en viss type mat? En vektnedgang må jo gi en veldig boost også til å gjøre en jobb selv ved siden av vil jeg tro…Kanskje blir fastlegen min og jeg enige om at det kan være verdt å prøve et sprøytestikk hver dag….

Du kan lese og høre mer om saken her : https://www.nrk.no/rogaland/na-kan-fastlegen-skrive-ut-ny-medisin-mot-fedme-pa-bla-resept-1.15495519?fbclid=IwAR0PRndX8ukNdMgDJG7t8fvWfYfj1VgdZbhM8qjnThqcQ2sDMN8CAkTVddk

Fortsettelse følger 🙂

 

14 kommentarer
    1. Ja, dette er spennende, jeg skal også til min lege å høre om det er mulig å få denne sprøyta,… Har en bmi over 40 så håper ho er positiv til at jeg kan få prøve.. 👍👍

      1. Ja, dette er veldig spennende. Snittet i testen som ble gjennomført var på 15 kg på 1 år, og det er jo litt det, spesielt om man da kanskje klarer litt på egenhånd også. Lykke til!

    2. Takk for tips👍
      Dette høres jo veldig spennede ut. Vi er vel mange av oss som har prøvd og prøvd men ikke kommer ned i vekt.
      Skal spørre legen om denne sprøyta neste gang jeg skal dit.

    3. Det er jo tabletter som finnes som alternativ hvis sprøyter ikke er aktuelt også. Jeg lurer mest på hva som skjer når man er ferdig med denne «kuren», går man da raskt opp i vekt igjen eller er det fint mulig å holde vekten stabil? Har lagt på meg altfor mange kilo de siste årene og de sitter som limt fast.
      Lykke til med vektnedgangen. Jeg heier på deg.

      1. Tusen takk! De tankene du har rundt denne sprøyten, det er også tanker jeg har, så det er absolutt noe jeg skal snakke med legen min om. Det blir spennende å høre hva han sier. Ha en nydelig uke!

    4. Jeg har lest om denne sprøyta, har time hos legen må på mandag for å få hjelp ang dette.
      Har tidligere vært hos min fastlege, og bedt om hjelp ti å gå ned i vekt pga forestående lipødem operasjon. Skuffet over hvor lite behjelpelig hun var med å følge meg opp der, nå må jeg til hennes vikar. Da hun er gått ut i svangerskapsperm., forhåpentligvis får jeg hjelp nå. Om ikke hele timen går til å gjøre rede for mine kroniske sykdommer, slik det har gjort flere ganger før.
      Ønsker deg og lykke til med legebesøket, og håper du får testet denne sprøyta.
      Klæm fra Ragna

      1. Det blir spennende å høre hva legen sier om sprøyta. Jeg er villig til å prøve den om han er positiv til den, noe jeg tror han er. Magevondt er en bivirkning, og vet noen har blitt litt kvalme, men matinntaket er blitt betydelig redusert. Blir spennende! Lykke til med legetime 🙂

    5. Kjenner noen som har vært/er gjennom denne behandlinge. Den virker. Men som alle behandlinger som virker: den har bivirkninger. Det meldes om dårlig mage.

      1. Jeg bruker den mot diabetes type 2 Den skal taes 1 gang i uken Jeg har brukt den i 6 uker og har gått ned 4 kg 😊

        1. Det er jo et fint resultat da 🙂 Må du også tenke veldig på hva du spiser? Jeg kan nok ikke få den som er for diabetes, men har lyst til å snakke med legen om den man kan få mot fedme.

      2. Ja, magevondt følger visst med. Har ei venninne som har gått ned 14 kg på noen mnd nå, og hun hadde en del vondt i magen de første månedene, og hun var noe kvalm. Skal ta en god prat med legen om denne sprøyta, og håper jeg kan få prøve den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg