Et sprøytestikk mot overvekt

Er et sprøytestikk om dagen det som skal til for å gå ned i vekt, og dermed gjøre noe med fedmeproblematikken? Mange leger mener at sprøyten som nå er blitt godkjent i behandlingen mot fedme kan snu opp ned på måten vi behandler fedme på.

Jeg har skrevet om denne sprøyten på bloggen før, og etter det har jeg fått mange henvendelser fra lesere som lurer på om jeg har prøvd den, og som selv ønsker å prøve den. Hver gang jeg hører om noe som kan ha positiv effekt på overvekt, så blir jeg utrolig nysgjerrig. Denne sprøyten er ikke noe unntak.  Hva slags sprøyte er dette, og hva slags effekt kan et sprøytestikk om dagen ha på overvekt? Vi er jo ennå ikke der at mirakelkuren mot fedme er oppfunnet, så hva er dette?

Det var i podcasten ” Radiolegen “,  at fastlege, Morten Munkvik snakket om sprøyten han mener vil gi god hjelp til overvektige, og dermed være med å løse noe av problemet ved å klare å gå ned i vekt. Munkvik uttaler i podcasten at sprøyten kan være banebrytende for måten man behandler fedme og overvekt på. Ørene mine blir ekstra store når jeg hører slikt. Man får dette håpet selv om det er lite, og samtidig, så sitter man med masse spørsmål. Visst dette kan være banebrytende for behandling av fedme og overvekt, så bør jo da resultatet av behandlingen tilsi at man kan gå ned en del? Det bør være snakk om noen prosenter av kroppsvekten tenker jeg. Er man overvektig, og sliter med å klare å gå ned i vekt, så bør denne sprøyta være såpass banebrytende at man merker en vektnedgang…

Sprøyta det er snakk om, den ble egentlig brukt i behandling av diabetes 2. Under behandlingen, så oppdaget man at medisinen gjorde at pasientene også gikk ned i vekt. Da man så dette, så begynte man å bruke den for å behandle fedme også. Nå er det også mulig å få medisinen på blå resept, ved at fastlegen søker om refusjon.

Munkvik sier i podcasten at man ønsker å unngå fedmeoperasjoner. Det er mange til dels store bivirkninger etter en fedmeoperasjon. Da er denne medisinen bedre, sier han. Medisinen er ei sprøyte som man skal sette daglig. Den inneholder et metthetshormon som gir en følelse av å være «julekveld-mett» sier han. Morten Munkvik er overbevist om at sprøyta vil bli mer vanlig når folk får vite om den, og mener at det helt klart er en kjempegevinst i dette.

Siden jeg skrev om sprøyta sist, så har jeg snakket med min fastlege om denne, og han var veldig positiv til å søke om denne for meg.  Til mandag skal jeg jeg tilbake for å sette i gang prosessen. Jeg er spent, og jeg er helt klart spent på om jeg får den dekket. Jeg vil absolutt tro at jeg er i kategorien som både har behov for å kunne teste den ut, og som trenger boosten som denne kan gi meg. Siden sist jeg skrev, så har jeg også hørt erfaringer fra andre. Venninnen min fortsetter å gå ned, om ikke like mye, og like fort, men hun er veldig fornøyd med effekten den har. Jeg tror vi snakker om rundt 16-17 kg. En fysioterapeut jeg traff i sommer hadde en pasient som hadde gått ned 25 kg. 20 kg er nedgangen på ei jeg vet godt hvem er. Her snakker vi over en periode på  rundt 10-12 måneder. Et slikt resultat hadde jeg vært strålende fornøyd med.

Når en lege er så positiv til denne sprøyta som et ledd i behandlingen av overvekt, da blir jo jeg enda mer nysgjerrig på om denne sprøyta faktisk kan hjelpe meg med å gå ned i vekt. Jeg har mange kilo igjen som bør bort. Det står lite om bivirkningene av denne sprøyten i artikkelen som NRK publiserte om saken, men i podcasten, så snakker Munkvik litt om dette. Bivirkningene følges nøye over hele verden fordi medisinen er såpass ny mot fedme. Den bivirkningen man vet om, det er at man kan få veldig vondt i magen. Man får en intens metthetsfølelse. Venninnen min har merket denne metthetsfølelsen veldig godt. Hun har orket langt mindre mat. Hun var i starten en del dårlig. Hun var kvalm, og kastet litt opp. Magen var vel heller ikke der den pleide å være. Nå har dette stabilisert seg. Er det noen av dere som følger bloggen som har prøvd sprøyta?

I en undersøkelse som er gjort blant overvektige som har satt denne sprøyta, så viste den at blant de 1300 personene som deltok i studien, så gikk man ned 15 kg i snitt på et år. Det er gode resultater! Det er også viktig å legge til at man ikke må ha diabetes type 2 for å kunne få denne sprøyten, men man må være ” feit nok ” som Munkvik sier i podcasten. Altså man må ha en for høy BMI.

Ingenting hadde vært bedre enn om denne sprøyta faktisk kunne hjelpe oss med å gå ned i vekt. Jeg tar gladelig et stikk til dagen om den kunne hjelpe meg med overvekten, og hjelpe meg med å komme ytterligere ned i vekt. Det høres jo for godt ut til å være sant, men når leger har troen, så skal sannelig jeg også ha det. Samtidig ser jeg jo at en person i min omgangskrets har stort utbytte av den. En vektnedgang må jo gi en veldig boost også til å gjøre en jobb selv ved siden av vil jeg tro.

Fortsettelse følger…..

 

20 kommentarer
    1. Er det Ozempic det er snakk om her. I såfall så startet jeg med denne i oktober -20 for behandling av min diabetes type 2. I begynnelsen hadde jeg mye vondt i magen og var veldig sliten men dette er nå blitt mye bedre mine blodsukkerverdier er nå normale og jeg har kunnet slutte med insulin ❤️
      Mange ganger tenkte jeg at det er ikke verdt å ha så vondt å være så sliten men jeg holdt ut og det er jeg kjempeglad for i dag. En bivirkning er at jeg har gått ned totalt over 30 kg 🥳

      1. For min del, så er det ikke Ozempic jeg håper å få prøve ut, men jeg har hørt noen har gode erfaringer med den også. Sprøyta jeg håper og kunne prøve er vel den eneste pr i dag som er godkjent også i forhold til fedme, og den må tas hver dag. Det er jo fantastisk at du har kunnet slutte med insulin etter å ha startet med Ozempic, og 30 kg, det er jo like fantastisk! Jeg krysser det jeg har får godkjenning, at bivirkningene ikke er for store, og at den fungerer på vekta mi. Masse lykke til videre!

    2. Jeg var hos legen min i går, å ho var veldig positiv, jeg måtte bare ta endel blodprøver først, så tar jo kontakt med meg om ei uke, jeg skal prøve saxenda… Dattra mi tar den, å har gått ned 6 kilo på en mnd… Blir spennende dette… 👍🤗

      1. Det er samme sprøyte jeg håper og kunne få prøve. Fastlegen min var positiv, og jeg skal tilbake til han i morgen. 6 kg på en mnd, det er jo et veldig bra resultat da. Gjennomsnittet er vel 15 kg i året, og for meg hadde dette vært en fantastisk boost!

    3. Wow dette høres veldig bra ut🙌🏼😃har også slitt med overvekt og jojo slanking i over 30 år😏😅så dette skal nevnes for fastlegen min også!tusen takk for at du skriver dette Heidi og ikkje minst masse lykke til å gleder meg på dine vegne å fortsettelsen🥰å håper bivirkningene er sånn at man klarer å holde ut🙌🏼🥰 klem.

      1. Det er utrolig spennende med denne sprøyten. Nå reagerer vi jo alle ulikt, men jeg håper jeg får prøve den, og at den vil fungere på meg også. I gjennomsnitt 15 kg i året, det hadde for meg vært en fantastisk boost i jobben jeg holder på med for å gå ytterligere ned i vekt. Så får man håpe at bivirkningene ikke er for store…om jeg får prøve den ut… Lurt å snakke med fastlegen din om dette kanskje kan være noe for deg også. Klem tilbake

    4. Har brukt sprøyta – Saxenda – siden desember 2019. Har vært gjennom ørtogførti slankeopplegg tidligere. Går fint ned, men har ikke klart å holde vekta.
      Var veldig spent på hvordan dette skulle gå og jeg ble positivt overrasket! Det er ikke bare det at du føler deg mett, suget etter å spise noe utenom måltid er borte.
      Når det er sagt, må jeg også si at dette går ikke av seg selv! Du må være innstilt på å selv bidra til nedgangen. I løpet av ett år gikk jeg ned totalt 15 kg. Det var til tider mer, men så var jeg uforsiktig og spiste «feil» mat, så dermed gikk det saktere.
      I januar2021 syntes jeg det gikk litt tregt med nedgangen og bestemte meg for å legge om kostholdet.
      Jeg har fulgt opplegget til Irina Lee – Spis deg fri – hvor alt sukker (også kunstig) er tatt bort og også alt av mel. Fantastisk å ikke ha søthunger!
      Jeg har pr, dags dato tatt av 39 kilo! Vekta går fortsatt ned, for dette opplegget – i kombinasjon med sprøyta – har vært løsningen for meg!
      15 kilo første året var avgjørende for at jeg så at dette kan jeg klare!
      Klem fra Eva 😍

      1. Så fantastisk å lese! 15 kg første året er jo utrolig bra, og for en boost! De erfaringene du nevner, det er de samme erfaringene venninnen min har i forhold til denne sprøyten. Mett, og ikke dette suget verken på mat eller søtt. Det er samme sprøyten jeg nå håper jeg kan få prøvd som du bruker. Jeg tenker jo at det er lite som går helt av seg selv når vi kommer til overvekt, så jeg er jo veldig klar for å gjøre min del. Jeg er jo heldigvis inne i et veldig bra treningsopplegg, og kosten, den er ikke så verst, men for meg handler det nok om mengde. For meg så håper jeg at sprøyten kan være en god samarbeidspartner ved siden av grepene jeg allerede har tatt. Jeg kjenner at jeg trenger den hjelpen veldig nå. Fantastisk å høre om opplegget du følger når det gjelder kost også. Jeg kunne nok ha klart å holde meg unna sukker, men mel, der er jeg noe usikker, men jeg skal lese litt 🙂 Masse lykke til videre! Stor klem tilbake!

    5. Jeg har gått på Ozempic i 6 måneder nå, bare gått ned fem kilo. Så jeg har ikke så positive erfaringer med den sprøyten.. Tenker jeg avslutter behandlingen ved neste legebesøk..

      1. Så synd å lese at du ikke har hatt særlig effekt av Ozempic. Jeg vet om noen som har hatt god effekt, men vi er jo forskjellige vi mennesker, og reagerer ulikt. Det er ikke Ozempic jeg ønsker å prøve. Sprøyten jeg ønsker å prøve er vel den eneste pr i dag av disse sprøytene som er godkjent også for bruk mot fedme. Sprøyten jeg ønsker å forsøke, den må man ta hver dag, og ikke en dag i uken slik man må med Ozempic…

    6. Jeg har gått på Ozempic for min diabetes i ett par måneder. Har ikke opplevd reduksjon i kilo…tror jeg…..men det er jo kort tid siden jeg begynte. Blodsukkeret derimot , er helt upåklagelig, har stabilisert seg veldig, og jeg har gått ned på insulindosene. Så dette lover godt synes jeg 😀 Lykke til, Heidi 😀😀

      1. Tusen takk! Får håpe jeg får dette innvilget fra Helfo. Veldig hyggelig å lese at blodsukkeret ditt har stabilisert seg, og at du har kunnet gå ned på insulindosene. Det må man være veldig fornøyd med 🙂 Det er ikke Ozempic jeg ønsker å prøve. Den jeg ønsker å søke om å få bruke, det er vel den eneste av denne typen sprøyte som også er godkjent i forhold til fedme, og sprøyta må man ta hver dag. Lykke til videre!

        1. Hvor høy bmi må man ha for å få denne sprøyten. Har selv bmi på 30. 1.64 høy og 82 kg.

    7. Takk for tipset😊Jeg spurte legen min i dag om det var noe han hadde lest om den medisinen. Han hadde en pasient som hadde gått ned 20 kilo siden mai! Han søkte med en gang for min del, så nå håper jeg på lettere tider snart👍😃

      1. Så spennende! Jeg har forstått at det finnes ulike sprøyter på markedet, og som med alt annet, så har man ulike erfaringer, men jeg har hørt mange positive erfaringer. Denne man søker Helfo om, det er vel den eneste som er godkjent også mot overvekt. Jeg skal også prøve denne nå, og er utrolig spent! Jeg håper jeg er en av de heldige som reagerer positivt på denne, og at den vil hjelpe meg ytterligere ned. Krysser fingrene for oss begge.

    8. Vi har prøvd ! Jeg ble kjempedårlig og slutta tvert. Mannen min holdt ut i 5-6 uker. Så fikk han betennelse i tarmsystemet , og først nå (nesten et år seinere) er han frisk ! Jeg vi absolutt ikke anbefale Saxenda til noen !!

      1. Uff, dette var jo trist å lese 🙁 Jeg har fått godkjent Saxenda nå, og jeg kommer nok til å prøve dem. Man blir jo skeptisk når man leser det du skriver, samtidig er det veldig mange som har veldig gode erfaringer med den. Det er en diabetes medisin som er blitt brukt lenge for diabetikere, så ny er den ikke. Men mot fedme er den jo relativt nytt. Så det er med skepsis jeg kommer til å prøve det, men jeg trenger hjelp nå, så jeg vil forsøke. Ei venninne har gått ned 16 kg nå på 10 mnd. Var kvalm i starten, kastet litt opp, men det gikk over. Ei annen ei jeg kjenner har gått ned 22 kg på snart 1 år. Samme bivirkninger i starten.

      1. Hei Borgny,
        Jeg er litt usikker på hvor BMI grensen går for å få Saxenda, men jeg vet at dersom man har tilleggssykdommer , så henger man seg ikke så mye opp i BMI. Jeg ville ha hørt med fastlegen om dette kunne være noe han kan søke om at du kan få. Man kan kjøpe sprøytene selv, men det koster jo ganske mye pr. måned.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg