Et sårt tema

Er det vanskeligere å date når man er overvektig? Jeg mener at det absolutt er det. Menn skal ikke date store kvinner, ikke flertallet av dem.

For mange er dette et sårt tema. Det hadde det nok også vært for meg om vi går en del år tilbake i tid. men på den tiden når jeg var på det mest sårbare, så var jeg lykkelig gift, og som alle andre som inngår ekteskap, så regnet også jeg med at jeg ville forbli gift til det bitter end. Sånn ble det ikke. Vi gikk hver vår vei etter 25 års ekteskap.

Plutselig skulle jeg date igjen, noe jeg ikke hadde gjort på evigheter av år. Det ble som å starte helt på nytt igjen. Nå skal jeg også legge til at jeg ikke tenkte på å date før jeg hadde det vært både 2 og 3 år alene. Jeg nøt tiden alene, og jeg brukte tiden til å tenke og få livet slik jeg ønsket det. Men etter hvert kom savnet etter en å dele hverdagen med, og hvor møter man en mann i dag? Ikke går jeg på byen, ikke er jeg med i organisasjonslivet lengre, og jeg har hørt rykter om at prinsen på den hvite hesten visstnok kun eksisterer i eventyrene. Så da var det datingsidene igjen….ikke meg en plass, men det var der ” alle ” var, så etter frem og tilbake, så ble jeg med på en av disse datingsidene. Det satt langt inne. Det var skummelt på en måte. Hva skulle jeg skrive i profilen? Skulle jeg skrive at jeg var formfull, eller viste bildene dette godt nok? For meg var det kropp og usikkerheten rundt det som ble et stort fokus.

Det er vanskeligere å date når man ikke er innenfor ” normalen.” Og det var nettopp det å date som overvektig at Dagbladet ønsket å snakke med meg om denne uken. Det er nok mange overvektige som ikke ønsker å snakke om dette, men for meg er det viktig å sette fokus. Det er viktig å fortelle hvordan det er, for dersom vi gjemmer bort alt, og tier om alt, så vil vi heller ikke komme videre. Så jeg sa ja til å snakke om det i en artikkel om å date som overvektig, og artikkelen stod på trykk på Dagbladet på nett på fredag. Dagbladet skal være litt tabloid når det gjelder å fange lesernes interesse, så ser man bort i fra overskriftene, så er jeg veldig fornøyd med artikkelen som journalisten skrev. Saken var dessverre en + sak, så jeg får ikke lagt den ut her slik at dere kan få lest den.

I artikkelen uttalte også sexolog, Siv Gamnes seg, og leder i Landsforeningen for overvektige, Mette – Mari Graff. Sexologen er veldig klar på at vi lever i et samfunn som er veldig bevisst på, og har et stort fokus på kropp. Både i media og på sosiale medier så fremstilles det et bilde av hvordan den perfekte kroppen skal være sier hun.

Det som nok frustrerer meg mest er at så mange menn ikke våger å innrømme at de liker formfulle kvinner. Voksne menn som er redd for hva venner, familie og omverdenen vil si dersom han velger det han liker, nemlig en stor kvinne. Mange menn er faktisk feige. Jeg har møtt noen av disse. Eller menn jeg vokste opp sammen med som forteller at de likte meg så godt i oppveksten, men så var jeg jo stor…kompliment at de likte meg kanskje, men jeg blir mer frustrert.

Den korte perioden jeg var på ei datingside, så kom jeg i kontakt med flere menn. Noen av dem møtte jeg, og flere av dem var flotte menn, men så er det mye som skal klaffe, og det ble aldri den store kjemien. Så er det mange som virkelig liker formfulle kvinner, men som ønsker og treffes i hemmelighet. Jeg skal da ikke gjemmes bort! Jeg skal ha en mann som er stolt av meg. Så har man også de menn med en fetisj for store kvinner, og som skal ha et one night stand, eller et sexforhold. Eller alle de gifte mennene som ønsker en formfull kvinne på si. Enten fordi sexlivet ikke er tilstede i ekteskapet, eller fordi man ønsker ei på si. Som om jeg skal være ei elskerinne? Jeg har høyere tanker om meg selv enn at man skal ta til takke med å være ei elskerinne.

Det å ta til takke med det man kan få, da blir jeg skikkelig lei meg. Noen kvinner er nok der at man ikke tror man er verdt mer, og at man ikke kan få en mann som elsker en for den man er, så da er det nok mange som havner i et forhold hvor det kun er sex som står i fokus.

Jeg får mye meldinger fra dere som leser bloggen min, også om det å date som overvektig. Flere har skrevet at de får beskjed fra folk rundt seg om å senke kravene om de vil finne seg en mann, eller at de må gå ned i vekt om de skal finne en mann som blir glad i de. Hva slags uttalelser er dette? Skal vi som er overvektige bare ta det vi kan få? Hvem andre med utfordringer får slike beskjeder? Selv har jeg aldri hørt noe sånt heldigvis, men tenk noe så sårende. Vi er da mye mer enn vekta vår! Vi skal aldri gå på kompromiss med verdiene våre. Vi skal ikke endre oss for andre, og vi skal ikke unnskylde oss for størrelsen vår. Jeg ønsker en mann som er glad i meg for akkurat den jeg er, og som har de verdiene jeg setter pris på. Finner jeg ikke denne mannen, så er jeg heller alene.

Det er nok også mye mer akseptert at en kvinne er i forhold med en overvektig mann enn motsatt. Kvinner er nok også mye mer der at man er i forhold med den man faller for overvektig, eller ikke. Kvinner våger nok mer, men det skal jo heller ikke komme til å våge når det handler om dating og kjærlighet.

Det er viktig for meg å understreke at jeg ikke skjærer alle menn under en kam. Der er heldigvis mange flotte menn som overhode ikke har problemer med å være i forhold med akkurat den kvinnen de liker, men jeg skulle ønske at flere menn hadde våget å gå for det de ønsker og liker. Det er heller ikke alle kvinner som sliter med å date som overvektig. Flere kvinner oser av selvtillit, og det er helt fantastisk, men jeg tror dessverre at det er mindretallet. Det er dessverre så mange som setter likhetstegn mellom vekt og verdi. Jo høyere vekt, jo lavere verdi og motsatt. I verste fall så blir det slik at overvektige finner seg i ting de ellers aldri ville ha akseptert.

En del menn bruker også argumenter om at de ønsker seg en kvinne de kan være aktiv sammen med. Det er da mange overvektige kvinner som er i
god form. Det er mange som trener, går turer, og som liker å ha en aktiv hverdag. En overvektig kvinne er ikke det samme som en sofagris som puster og peser for hvert skritt hun tar. En stor kropp er ikke et likhetstegn med dårlig fysisk form.

Å date som overvektig er vanskelig. Man har jo også et hode som ikke alltid spiller på lag med oss. Et hode som har et utfordrende forhold til egen kropp. Man føler seg ikke alltid attraktiv nok. Men jeg skulle ønske at flere menn gikk for det de liker, og at det ikke skal være en skam over det å være i forhold med en formfull kvinne. Jeg får vondt langt inne i hjerterota når en del menn skal føle en skam over å date en stor kvinne. Selvsagt liker man det man liker, det kan og skal man ikke endre på, men her snakker jeg om det å like, men ikke våge.

Unnskyld aldri størrelsen din. Husk at du er verdt så mye mer enn å bli gjemt bort av en mann som ikke våger, eller en som kun ønsker deg for det seksuelle. Stå opp for verdiene dine, og endringer er det du selv som skal ønske, ikke en mann.

Jeg har vel fortsatt troen på at en flott mann krysser min vei etter hvert. Det er alltid fint å ha en spesiell en i livet som man kan dele hverdagen med, og dele opplevelser med. I tillegg til at man er formfull, så er det også en del menn som ” skremmes ” av en sterk kvinne. En kvinne med mål og ambisjoner for årene fremover. Heldigvis er det også menn som ser på dette som store pluss.

På min neste datingprofil, så må det nok stå : Curvy and Proud….det er liksom meg….så må jeg nok gå noen runder på om det i det hele tatt blir en ny datingprofil. I mellomtiden så leter jeg videre jeg, og fortsetter å drømme om prinsen på den hvite hesten, eller kanskje bare en innmari ålreit kar.

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Da jeg var med i undersøkelsen for Kantar snakket vi litt om dette.

      En kvinnelig deltaker ville aldri date en overvektig mann som ikke var aktiv
      En mannlig deltaker som hadde redusert vekten betraktelig ønsket ikke å date en overvektig kvinne, da han så for seg at de kun ville sitte med godis foran TV-en hver kveld og han ville ikke opp i vekt igjen.

      Jeg føler det et litt stigma fra begge disse deltakerne. Alle overvektige er ikke late og mange overvektige er veldig aktive.

      Det er mulig du er inne på noe veldig sant når du nevner sterke uavhengige kvinner. Kanskje det er DET som skremmer flere menn, enn vekten, så bruker de vekten som en dårlig unnskyldning.

      Masse lykke til videre i dating verden 🙂

      1. Jeg kan forstå argumentene til en viss grad. Jeg tenker nok også litt sånn at jeg trenger en aktiv mann. Ikke at han må være slank, men aktiv slik at jeg ikke risikerer å gå opp istedenfor ned pga fordi aktiviteten blir mindre… så aktivitet er viktig, men ikke kroppsformen.

        En sterk kvinne kan skremme mange menn, og det at jeg åpner munnen i mange sammenhenger, er blogger, driver eget firma, men jeg står nok likevel på at vekten skremmer mange menn, og for andre er det en kombinasjon tenker jeg.

        En dag…prisen…hesten…og en rosebukett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg