Et sårt tema

Er det vanskeligere å date når man er overvektig? Jeg tror det. Menn skal ikke date store kvinner, ikke flertallet av dem.

For mange er dette et sårt tema. Det er det nok også for meg. Jeg står nok sterkere i det meste i dag, men jeg hadde nok ikke trodd at jeg skulle stå i en situasjon hvor jeg skulle date på nytt, og prøve å finne en ny mann i livet mitt. Som alle andre som inngår ekteskap, så regnet også jeg med at jeg ville forbli gift til det bitter end. Sånn ble det ikke. Vi gikk hver vår vei etter 25 års ekteskap.

Da Aslaug fra VG var på besøk hos meg, så snakket vi om alt mellom himmel og jord, også det å være overvektig i forhold til å date. Aslaug skrev en egen artikkel om dette som kom i VG pluss på torsdag. Så mange overvektige kvinner skrev til meg, og takket meg. De hadde opplevd det samme som meg, og enda verre

Det er vanskeligere å date når man ikke er innenfor ” normalen.”  Det er nok mange overvektige som ikke ønsker å snakke om dette, men for meg er det viktig å sette fokus. Det er viktig å fortelle hvordan det er, for dersom vi gjemmer bort alt, og tier om alt, så vil vi heller ikke komme videre. Så jeg sa ja til at Aslaug kunne skrive om dette. Leder i Landsforeningen for overvektige uttalte i samme artikkel at det er et kjøttmarked der ute, og mange sitter nok med akkurat den følelsen om man er overvektig eller ikke. Jeg tror det er vanskelig for veldig mange å finne den rette, men ekstra vanskelig når man er utenfor” normalen.”

Det som nok frustrerer meg mest er at så mange menn ikke våger å innrømme at de liker formfulle kvinner. Voksne menn som er redd for hva venner, familie og omverdenen vil si dersom han velger det han liker, nemlig en stor kvinne. Mange menn er ganske feige der. Jeg har møtt noen av disse. Eller menn jeg vokste opp sammen med som forteller at de likte meg så godt i oppveksten, men så var jeg jo stor…kompliment at de likte meg kanskje, men jeg blir mer frustrert.

Jeg var en kort periode på en datingside for en tid tilbake, og kom jeg i kontakt med flere menn. Jeg møtte et par, tre av disse, og flere av dem var flotte menn, men så er det mye som skal klaffe, og det ble aldri den store kjemien. Så var det mange som virkelig liker formfulle kvinner, men som ønsker og treffes i hemmelighet. Jeg skal da ikke gjemmes bort. Man er verd så mye mer enn å bli holdt hemmelig. Jeg skal ha en mann som er stolt av meg. Så har man også de menn med en fetisj for store kvinner, og som skal ha et one night stand, eller et sexforhold. Eller alle de gifte mennene som ønsker en formfull kvinne på si. Enten fordi sexlivet ikke er tilstede i ekteskapet, eller fordi man ønsker ei på si. Jeg har høyere tanker om meg selv enn at man skal ta til takke med å være ei elskerinne.

Jeg får mye meldinger fra dere som leser bloggen min, også om det å date som overvektig. Flere har skrevet at de får beskjed fra folk rundt seg om nettopp å senke kravene om de vil finne seg en mann, eller at de må gå ned i vekt om de skal finne en mann som blir glad i de. Hva slags uttalelser er dette? Hvem andre med utfordringer får slike beskjeder? Selv har jeg aldri hørt noe sånt heldigvis, men tenk noe så sårende. Vi er da mye mer enn vekta vår! Vi skal aldri gå på kompromiss med verdiene våre. Vi skal ikke endre oss for andre, og vi skal ikke unnskylde oss for størrelsen vår. Jeg ønsker en mann som er glad i meg for akkurat den jeg er, og som har de verdiene jeg setter pris på. En som ser meg. Ikke vekta. Finner jeg ikke denne mannen, så er jeg heller alene. Noen kvinner er nok der at man ikke tror man er verdt mer, og at man ikke kan få en mann som elsker en for den man er, så da er det nok mange som havner i et forhold som kanskje ikke er så sunt.

Det er viktig for meg å understreke at jeg ikke skjærer alle menn under en kam. Der er heldigvis mange flotte menn som overhode ikke har problemer med å være i forhold med akkurat den kvinnen de liker, men jeg skulle ønske at flere menn hadde våget å gå for det de ønsker og liker. Det er heller ikke alle kvinner som sliter med å date som overvektig. Noen kvinner oser av selvtillit, og det er helt fantastisk, men jeg tror dessverre at det er mindretallet. Det er dessverre så mange som setter likhetstegn mellom vekt og verdi. Jo høyere vekt, jo lavere verdi og motsatt. I verste fall så blir det slik at overvektige finner seg i ting de ellers aldri ville ha akseptert.

En del menn bruker også argumenter om at de ønsker seg en kvinne de kan være aktiv sammen med. Det er da mange overvektige kvinner som er i
god form. Det er mange som trener, går turer, og som liker å ha en aktiv hverdag. En overvektig kvinne er ikke det samme som en sofagris som puster og peser for hvert skritt hun tar. En stor kropp er ikke et likhetstegn med dårlig fysisk form.

 

Å date som overvektig er vanskelig. Man har jo også et hode som ikke alltid spiller på lag med oss. Et hode som har et utfordrende forhold til egen kropp. Man føler seg ikke alltid attraktiv nok. Men jeg skulle ønske at flere menn gikk for det de liker, og at det ikke skal være en skam over det å være i forhold med en formfull kvinne. Jeg får vondt langt inne i hjerterota når en del menn skal føle en skam over å date en stor kvinne. Selvsagt liker man det man liker, det kan og skal man ikke endre på, men her snakker jeg om det å like, men ikke våge.

Unnskyld aldri størrelsen din. Husk at du er verdt så mye mer enn å bli gjemt bort av en mann som ikke våger, eller en som kun ønsker deg for det seksuelle. Stå opp for verdiene dine, og endringer er det du selv som skal ønske, ikke en mann.

Nå prøver jeg igjen med en profil, men fortsatt mange menn som ikke er ute etter det samme som meg. Jeg har vel fortsatt troen på at en flott mann krysser min vei etter hvert. Det er alltid fint å ha en spesiell en i livet som man kan dele hverdagen med, og dele opplevelser med. I tillegg til at man er formfull, så er det også en del menn som ” skremmes ” av en sterk kvinne. En kvinne med mål og ambisjoner for årene fremover. Heldigvis er det også menn som ser på dette som store pluss.

Ha en nydelig søndag! Vi blogges til lørdag!

11 kommentarer
    1. Jeg synes det er trist hvis folk vil date det ene eller det andre pga fysikk. At man vil date noen fordi de er store eller fordi de er små. Det burde jo være sånn at man møtes, og vil fortsette å date fordi man liker den personen man møter. Ikke størrelsen. Uansett størrelse. Jeg synes det er trist med kjøttmarkedet som du sier. Og glad jeg ikke trenger å date nå. Men viktig tema du tar opp her, uansett. Og skjønner hva du skriver altså, og INGEN skal gjemmes bort!!

    2. Jeg er overvektig. Veier over hundre kilo. Har vært gift i 30 år så lenge siden jeg var på date, og da var jeg normalvektig.
      Men likevel tror jeg at flertallet av menn ikke tenker slik du skriver, i det minste hvis de er voksne, ungdom er mer opptatt av å ha ei drømmedame som de kan sole seg i glansen av.
      Jeg har mange flotte venninner i store størrelser som ikke har problemer med å få seg flotte menn i voksen alder.
      Men jeg tror ikke de går rundt og definerer seg selv som “store damer” i en hver sammenheng. Jeg tror ikke de lar størrelsen definere de som mennesker. Det gjør heller ikke jeg.
      Hadde jeg vært på date og det ikke ble noe mer ville jeg ikke først og fremst anta at det var vekta mi som var årsaken til det. Det er jo mye som skal klaffe for at riktig kjemi skal oppstå.

      1. Jeg er enig i noe av det du skriver, og jeg ser poenget ditt i forhold til hva man definerer seg om, men jeg tror du kanskje hadde fått litt hakeslepp om du hadde vært på ei slik datingside og opplevd hva menn kan få seg til å skrive, og hva enkelte forventer fordi man er utenfor ” normalen ” når det kommer til kropp. Det er ganske ille. Og dette er ikke unge menn, men voksne menn. Det er dessverre veldig mange voksne menn som er akkurat slik jeg beskriver det. Det kunne du ha sett av alle meldinger og samtaler jeg har hatt. Så overdrivelse er det ikke. Men som jeg skriver, jeg tar absolutt ikke alle over en kam, men dette er erfaringene jeg, og mange med meg har hatt akkurat de samme, så dessverre… Tenker man på stigmatisering og diskriminering sånn generelt, så er vi voksne de verste. Ikke ungdommen. Nå setter jeg jo også enkelte ting litt på spissen. Jeg definerer meg ikke som stor i alle sammenhenger, og jeg vet absolutt at mitt hodet burde vært skrudd litt mot at jeg ikke tenkte så mye på det. Men lett er det ikke, men det jobbes på. De jeg har truffet, de har vært flotte menn, men kjemien har uteblitt, og når jeg da går etter et møte, så tenker ikke jeg at dette var pga vekten min at det ikke gikk. Det er jo like mye meg som har følt på at kjemien ikke har vært til stede.

    3. Kjære Heidi. Jeg kjenner meg så alt for godt igjen, og jeg er jo ikke lengre overvektig og jeg er fremdeles gift men husker i mellom forhold så var det flere jeg kunne gå ut med men de hadde fokus på vekt, en av de lurte på om jeg hadde lyst å ha neste date på treningssenteret der han jobbet fordi han ville legge opp et program for meg sammen med sin PT.
      Jeg syntes du har et likevektig syn på dette med overvekt.

    4. Det er mye som skal klaffe for at det skal stemme
      Dating er ikke lett i voksen alder
      Jeg har datet en del – i allefall litt – etter fylte 50 – og det er ikke enkelt.
      Men, klaffer det så spiller det ingen rolle om vekt eller hva det nå skal være
      Stå på! Og lykke til med dating 🙂

      1. Helt sant! Det er veldig mye som skal stemme, spesielt når man skal starte på nytt i voksen alder. Tusen takk for lykkeønskninger, Mette – han dukker nok opp en dag 🙂

    5. Hei. Dette har ikke noe med innlegget å gjøre, men prøver alikevel. Det gjelder nettbutikken, mye fint der, men ønsker litt mer variasjon og ikke så :skrikende: farger og mønster. Og litt mere skjørt🙂 se feks unik.no mye fint og variert det. Vi trenger ikke å gjemme oss bort i så store klær bestandig. Bare et ønske det her.🙂

      1. Hei. Takk for tilbakemelding fra deg. For meg er det viktig at jeg ikke skal være lik en annen butikk, men jeg ønsker jo også at de fleste kan finne noe de liker. Det er flere forskjeller på Unik og min nettbutikk, det er bla at jeg pr nå ikke har tatt inn så mange ulike merker. Jeg har også kun holdt på i litt over 1 år, så jeg må prøve meg frem for å se hva kundene vil ha, og hva som selger. Visst du ser på overdelene jeg har, så har jeg mye sort, jeg har grått og hvitt, i tillegg til farger. Bukser, der har jeg lite farger. Skjørt, der er jeg noe usikker på hva som kommer fremover. Husker ikke helt hva jeg har bestilt for vår og sommer 🙂 Jeg er usikker på hva du mener med å gjemme oss bort i store klær? Klærne mine går fra 42-56, noen modeller er løse fordi mange ønsker det, men jeg har også modeller som ikke er løse. Man velger jo den størrelsen man bruker, og den modellen man føler seg mest vel i. Når du skriver variasjon, så er det fint om du gir noen eksempler slik at jeg vet nøyaktig hva du mener. For som sagt, jeg har mye ensfarget både i overdeler, og underdeler, men om det er noe spesielt du tenker på, så tar jeg i mot ønsker 🙂

    6. Jeg håper du finner en fin mann å dele hverdagen med. Unner deg det av hele mitt hjerte !Det er veldig fint å være to.
      Han dukker nok opp en dag du ikke leter.

      1. Tusen takk! Så fint sagt. Og veldig klokt sagt! Det er nok når man minst venter det at han dukker. MÅ bare legge det litt bak i hodet. Ingenting er bedre enn å være to 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg