Et dristig valg

Jeg er kanskje ikke kjent for å være den som tar så mange dristige valg. Jeg tar alltid egne valg, og er vel ikke den som lar meg påvirke så veldig av andre, men ofte er valgene mine trygge. Smaken min skiller seg ikke radikalt ut verken den ene, eller den andre veien. Men av og til, så er det fint å ta valg som andre kanskje ikke hadde trodd at jeg ville ta. Valg som skiller seg ut, og som jeg samtidig er strålende fornøyd med.

Interiør, det har jeg skrevet svært lite om på bloggen min. Jeg er veldig glad i interiør, og jeg liker å ha et pent hjem, innredet etter min smak. Jeg liker å ha det hjemmekoselig, og lunt. Jeg liker å ha et varmt hjem. Jeg er opptatt av å ha det pent, rent og ryddig hjemme. Min mor har ofte lurt på hvem jeg har arvet disse lidenskapene fra. Lidenskaper som klær, og interiør. Min mor har aldri vært spesielt opptatt av verken det ene eller det andre. Min far var nok litt mer opptatt av klær enn min mor, men ikke på mitt nivå. Jeg kommer fra et helt vanlig hjem, pent og ryddig, men ingen av foreldrene mine var så opptatt av interiør som jeg er. Jeg fikk jo ofte høre at jeg ble funnet i en kurv på trappa da jeg var baby. Noen ganger tror jeg nesten det er sant hehe. Jeg er også veldig ulik mine søsken, spesielt i sinn.

Jeg har hatt ombygging her hjemme, og la oss si det sånn : jeg er veldig glad for at snekkerne er ferdige. Det blir naturlig nok masse støv, rot og kaos når man skal ha snekkere, og man skal bygge om. Jeg er ikke glad i noen av delene, så man kjenner litt på det når man vandrer rundt i alt dette i to uker. Både spisestua, og stua fikk gjennomgå, men skal man bygge om, så må man jo tåle det. Like festlig er det når snekkerarbeidet er ferdige, og man skal rydde, og ikke minst gjøre rent. Da mister jeg jo nesten motet. Å gjøre rent er helt greit det, men med så mye byggestøv, da er det ikke greit en gang. Men 1.etasje er vasket. Tak, vegger, gulv og alt av møbler er blitt rene og fine igjen.

For ca 11 år siden så bygde vi på huset vårt. Gangen vi hadde, den var veldig liten, og jeg hadde dessuten alltid drømt om en egen spisestue. Så vi bygde på med ny, stor gang, og ei fin spisestue. Eks’en min hadde en stor interesse for lyd og bilde, så det ble også bygd et eget kinorom. Et kinorom skal være lydtett, og mørkt for den gode filmopplevelsen, og inngangen til dette kinorommet gikk via en dør i spisestuen. Jeg likte aldri den store lyddøren som var en del av spisestuen, men en plass måtte man jo gå inn.

Etter at jeg tok ut skilsmisse, så var det naturlig at alt som var av innhold i dette kinorommet var utstyr som eks’en min fikk beholde. Så når alt var hentet, og rommet var tomt, så var det bare et stort, mørkt rom. Sort tak, sorte vegger, mørkt gulv, dempet lys. Jeg ønsket ikke å ha noe kinorom. Så interessert er jeg ikke i lyd og bilde. Så rommet, det har egentlig stått tomt i tre år nå. Når jeg skriver egentlig, så er det fordi det aldri var helt tomt. Det var veldig lett å sette inn ting der som jeg ikke helt visste hvor jeg skulle ha. Så litt oppbevaringsrom ble det. Det er jo for galt at et rom skal stå tomt. Det er jo et rom på ca 20 kvm. Og når muligheten til å gjøre noe dukket opp, så grep jeg den, og jeg er så fornøyd både med valget og resultatet. Jeg var nervøs når jeg tenkte på at veggen i nåværende stue skulle rives såpass mye, for jeg var litt glad i den veggen. Men mer fornøyd med resultatet kunne jeg ikke blitt.

Valget mitt ble at dette kinorommet skulle bli en ny stue. Tanken er at dette skal bli en tv stue. Alt ble revet i det gamle rommet: tak, vegger og gulv. Den store, hvite lyddøren som jeg hadde i spisestuen, den ble fjernet, og veggen ble lukket igjen. Det er så deilig å ha en hel vegg i spisestua, og ikke se den døra. I den eksisterende stuen, så er en vegg delvis borte. Nå står det en flott, dobbel glassdør der med inngang til den nye stuen. I den nye stuen er det blitt så lyst og fint: hvitt tak, hvite vegger og lysegrått gulv. Innredningen er startet, men det tar tid å få alt på plass. Jeg hadde lyst til å se stuen ferdig før jeg begynte å innrede den. Det blir en del nytt, men et par av møblene som stod i hovedstua før veggen ble revet blir med inn i den nye stua. Jeg skal vise dere bilder når stuen er helt ferdig.

 

Men så til det dristige valget mitt, og det dristige valget ble gjort da jeg skulle kjøpe ny sofa. Sofa er det eneste jeg kjøpte før snekkerne var ferdige. Det er ikke så enkelt å finne den rette sofaen. Som regel har jeg vært i alle møbelbutikker flere ganger før jeg klarer å bestemme meg. Den skal passe inn i rommet, den skal være god å sitte i, jeg skal ikke synke ned i den, og den skal se bra ut både i form og farge. Noen sofaer synker man så ned i at det er vanskelig å komme opp av den igjen, så en litt høy sofa er fint. Og siden det er en tenkt som en tvstue, så må den også vært god å sitte i over litt tid.

Valget denne gangen gikk overraskende kjapt. Første butikk jeg var innom, så ble det ny sofa gitt. En flott 3 seter med sjeselong. Det er deilig og kunne ha beina opp når man sitter der inne og slapper av. Akkurat dette høres vel ikke ut som noe dristig valg, men det dristige valget, det handler om fargen på sofaen. Jeg hadde sikkert valgt grå, eller sort. En trygg farge som passer til det meste. I hovedstua så har jeg grå salong. Salongen jeg valgte, der var utstillingsmodellen i en grønn farge, og det ville jeg ikke ha, så da kom selgeren med oversikten over hvilke farger jeg kunne velge blant. Øynene mine falt på fargen med en gang, og jeg tenkte meg om noen få sekunder før jeg hadde bestemt meg. Valget falt på lilla. Lilla salong. Min mor holdt på å sette kaffen i halsen når jeg fortalte det, og noen lurte nok på om det hadde rablet for meg. Men når de nå har sett sofaen, så er de så enige med meg i at det er en utrolig fin farge. Et par venninner ble helt forelsket i den. Det er jo ingen knallfarge. Ingen tvil om at den er lilla, men den er likevel så varm og fin. Jeg var spent når den kom, for jeg hadde jo kun tatt valget ut i fra en stoffprøve. Jeg har ikke angret et sekund. Jeg er så fornøyd med både sofaen, og ikke minst med fargen. Nå skal jeg kjøpe noen flotte puter å ha i den når jeg får bestemt meg for hvilke farger jeg skal ha på de. Jeg tenker og tenker på farger på putene. Hva hadde du valgt? Dristig å velge lilla sofa kanskje, men fy søren så fornøyd jeg er! Det er første gang jeg har valgt farge på et møbel. Jeg kan gjerne brekke av med litt farger som lilla puter i sofaen i hovedstua, og der har jeg også lilla gardiner. men ellers er det lite farger hos meg. Det går mye i hvitt, sølv, grått og sort.

Neste uke skal ny lampe opp i taket, nytt bord skal monteres og jeg skal kjøpe et teppe til å ha under bordet. Jeg vurderer også å kjøpe en elektrisk peis til å ha på veggen, for en varmekilde må jeg nok ha der inne. Slike ting, det elsker jeg. Og når alt er på plass, så skal jeg selvsagt invitere dere med inn i min nye, flotte stue. Helt utrolig å tenke på at dette har vært et mørkt og lydtett kinorom.

Ha en nydelig søndag!!

12 kommentarer
      1. Tusen takk! Jeg er utrolig fornøyd med fargen på den nye sofaen min 🙂 Tusen takk for tips til puter. Grønt er absolutt en aktuell farge på putene. Beige tror jeg at jeg må styrer unna med tanke på at jeg har to små barnebarn 🙂

      1. Tusen takk! Jeg er så utrolig fornøyd med sofaen 🙂 Jeg har valgt sorte gardiner for å ta opp det sorte i lampa, i bordbein og sofabein, men putene, der er jeg ikke kommet så langt 🙂 Men petrol er absolutt en farge jeg kunne ha tenkt meg. Orange er og lekkert, men spørs om jeg våger å være så dristig der også 🙂

      1. Tusen takk! Er sååå fornøyd med fargen på sofaen 🙂 Har nå valgt sorte gardiner for å ta opp det sorte i lampe, bordbein, og sofabein, så var det putene da 🙂 Tenker to ulike farger, men lengre er jeg ikke kommet hehe, men takk for gode tips 🙂

    1. Wow, det var en utrolig lekker sofa. Tror det blir lekkert når hele rommet er ferdig.Lykke til med resten av innredningen. Blir spennende å se hvilke farger det blir på putene.

      1. Takk! Jeg er utrolig fornøyd med både sofa og farge 🙂 Det går fremover med rommet, men det tar litt mer tid når jeg er avhengig av en del hjelp også. Gleder meg til å bli ferdig, og putene, de er ennå ikke bestemt. Synes det er litt vanskelig kjenner jeg…

      1. Tusen takk! Jeg er utrolig fornøyd med fargen på sofaen. Nå må jeg bare finne puter 🙂 Så moro at du la merke til gulvet! Veldig fornøyd med det også 🙂

    2. Spennende farge på sofaen. Jeg er spent på resten av innredningen. Fortsett gjerne med å være litt dristig i fargevalget.

      1. Takk! Jeg er så utrolig fornøyd med fargen på sofaen 🙂 Puter, det har jeg ennå ikke bestemt meg for. Sliter litt med å velge farger. Mulig det blir sorte, men med en annen farge i tillegg. Er vanligvis ikke så dristig i farger på interiøret mitt. Den lilla sofaen er nok det dristigeste jeg har gjort, men på klær, der kan jeg være dristig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg