Er slankemedisin farlig?

Interessen for slankemedisin har eksplodert siden Novo Nordisk lanserte Wegovy i 2022. Når vi snakker om slankemedisin, så snakker vi pr nå KUN om Wegovy. Ozempic som mange diabetikere bruker er IKKE en slankemedisin, men Ozempic har en veldig positiv bivirkning for veldig mange, nemlig vektnedgang. Jeg er en av de som er takknemlig for bivirkningen som Ozempic har.

Diskusjonen rundt Wegovy raser. Dette gjelder både i forhold til at overvektige og fedmerammende ikke får medisinen på blå resept, og debatten går også på hva man egentlig får i kroppen sin når man bruker Wegovy. Det som jeg blir veldig provosert av er at det som regel er normalvektige som har en sterk mening om medisinen. En masse mennesker som aldri har kjent overvekt på kroppen, de er de største kritikerne til at vi overvektige feks skal få slankemedisin på blå resept. Det er de samme menneskene som har en mening om hva man gjør med kroppen sin ved å bruke denne type medisin, og det er de samme menneskene som selvsagt vet hvordan vi skal komme ned i vekt uten bruk av medisiner. Hadde de samme menneskene sagt nei til denne medisinen om det var de selv som hadde et skrikende behov for hjelp? Neppe.

Jeg er kanskje ganske ukritisk når det gjelder slankemedisin. Jeg har kjempet med nebb og klør mot vekten i så mange år uten og lykkes skikkelig. Jeg er ikke en sofasliter som ikke gidder å bevege meg, eller ei som stort sett kun spiser usunn mat dagen lang. Joda, klart usunn kost er en del av overvekten min. Såpass selvinnsikt har jeg. Men når man i tillegg sliter med lymfødem etter kreftoperasjon hvor lymfevæsken ikke vil sirkulere og samler seg i en haug i leggene mine. Og at man også har lipødem, denne type fett som ikke kan slankes bort. Da er det store utfordringer som ikke kun handler om mat og aktivitet. Selv på det største så var jeg en aktiv person, og de siste årene har jeg trent godt uke etter uke. Når man har kjempet såpass lenge som jeg har, i likhet med en masse andre mennesker der ute, så er det klart at man ønsker den hjelpen som nå finnes. At noen velger å si nei til denne type medisin, det har jeg stor respekt for. Samtidig som må de som sier ja få respekt for det valget disse tar. INGEN har rett til å uttale seg om valg andre tar. Min kropp – mitt valg.

Tilbake til om slankemedisin er farlig å bruke. Det store spørsmålet mange stiller seg er om det kan være helseskadelig å gå ned i vekt på medisinsk vis. Så langt er det imidlertid ingenting som tyder på det. Mange som egentlig ikke har kompetansen på dette mener selvsagt at det er skadelig uten å ha noe fakta å komme med. Det som sånn sett er sant, det er jo at man ikke vet på lang sikt hva dette kan gjøre med kroppen, men jeg stoler på de som pr nå vet mest om medisinen. Wegovy har på et tidspunkt vært mistenkt for å øke risikoen for kreft i skjoldbruskkjertelen, men mistanken ble avkreftet i en studie av European Medicines Agency i 2023. “GLP-1-medisiner anbefales ikke til personer som har en svært sjelden type kreft i skjoldbruskkjertelen, men bortsett fra det er det ingen som tar skade av å ta dem. Etter min mening bør alle som ønsker det, få lov til å ta det”, dette sier den danske diabetesforskeren og professoren Jens Juul Holst. Det var Jens Juul Holst som oppdaget tarmhormonet GLP-1, som er det metthetshormonet som etterlignes i Wegovy og i flere typer diabetesmedisiner.

De vanligste bivirkningene av Wegovy og andre GLP-1-medisiner er kvalme, oppkast, diaré, forstoppelse og oppblåsthet for å nevne noen. Bivirkningene oppstår vanligvis når man øker dosen og går i de fleste tilfeller over av seg selv. Mindre vanlige, men mer alvorlige bivirkninger inkluderer betennelse i bukspyttkjertelen, som ifølge pakningsvedlegget til Wegovy og Ozempic kan forekomme hos 1 av 100 personer. Tilstanden kan forårsake alvorlige og langvarige magesmerter som kan kreve behandling.

En studie fra University of British Columbia har også funnet en liten risiko for to andre alvorlige mage- og tarmproblemer hos personer som tar GLP-1-medisiner som Wegovy og Ozempic. Disse er delvis lammelse av magesekken og tarmobstruksjon, der en blokkering hindrer mat og væske i å passere gjennom tarmen. Tarmobstruksjon er allerede oppført som en sjelden bivirkning i de amerikanske pakningsvedleggene, mens det europeiske legemiddelbyrået for tiden undersøker om det skal legges til på listen. Slike bivirkninger er imidlertid ekstremt sjeldne. ALLE medisiner har bivirkninger. Man skulle tro at dette kun gjaldt slankemedisiner.

Det forskes heldigvis mye på om slankemedisiner kan ha bivirkninger, men av naturlige grunner kan forskerne ikke studere hva medisinene gjør med kroppen etter 20, 30 eller 40 år. Derfor så kan det selvsagt ikke utelukkes at det kan oppstå andre bivirkninger på lang sikt. Akkurat nå så undersøkes det om Ozempic og Wegovy i svært sjeldne tilfeller kan forårsake selvmordstanker og aspirasjon. Aspirasjon er en potensielt dødelig tilstand der man puster mat og drikke ned i lungene. Dette er imidlertid bare mistanker og ikke noe som er vitenskapelig bevist.

Jens Juul Holst, mannen som oppdaget tarmhormonet GLP-1, han forventer ikke å se noen alvorlige bivirkninger av Wegovy i fremtiden. I følge Juul Holst, så har det vært forsket på GLP-1-legemidler i mange år, og så langt har man stort sett kun oppdaget positive helseeffekter, for eksempel lavere risiko for hjerte- og karsykdommer”. Selv om Wegovy er et relativt nytt legemiddel, har virkestoffet semaglutid vært i bruk siden 2017 gjennom diabetesmedisinen Ozempic, og det lignende stoffet Liraglutid har vært på markedet siden 2009. Juul Hansen har klar tale rundt legemiddelet : Hvis man har et stort problem med vekten, hvorfor skal man da ikke kunne få behandlet det når det nå finnes et medikament som kan gjøre deg mindre overvektig. Jeg kunne ikke ha vært mer enig.

Når diskusjonen raser rundt Wegovy, og alle som ikke har kjent på overvekt uttaler seg negativt både rundt bruk, og dekning : det kunne ha vært deg, og hadde det vært deg som hadde kjempet en hard og lang kamp, så ville de aller fleste ønsket den hjelpen som nå finnes. Wegovy er en medisin på lik linje med andre medisiner. Hvorfor skal folk være så negative til at vi overvektige og fedmerammende skal få den hjelpen som nå finnes ? Hva er det dere har i mot oss ? Vi skal da ha hjelp på lik linje med alle andre. De som ikke har kjent overvekt på kroppen både fysisk og psykisk burde være glade på våre vegne, men det sitter visst langt inne hos veldig mange.

Selv er jeg i tenkeboksen rundt Wegovy. Og grunnen til at jeg er i tenkeboksen er jo fordi det vil bli en høy kostnad hver måned på ei lommebok. Jeg opplever en god vektnedgang ved å bruke Ozempic, og siden forrige uke har vekten gått ytterligere ned. Men på Wegovy kan jeg gå på høyere dose, og fastlegen min tror at jeg vil ha veldig god utbytte av å bruke den. Så det tenkes så det knaker her i Kristiansand.

 

Nyt søndagen! Her har jeg vært på trening kl.07, og hatt ei god intervalløkt på tredemølla. Vi blogges til lørdag.

 

Kilde : IForm

9 kommentarer
    1. Man må vel veie fordeler mot ulemper, og stole på de som vet best. Men det er jo eget ansvar til syvende og sist. Men alle må jo passe på at kaloriinntaket ikke overstiger behovet, for min del ca max14 -1500 om dagen, for ikke å gå opp i vekt. så kan være tøft. Og kutte ut sukker om man får diabetes.Jeg hadde svangerskapsdiabetes 32 år siden, så er i faresonen, også arvelig, og gruer meg. Jeg slanker meg ikke er ikke overvektig, men vil ikke legge på meg heller. Så jeg tror slankemedisin er veldig bra for de som er veldig overvektige, eller overspiser. Men å sette alle overvektige på livslang medisinering høres skummelt ut og dyrt ut, når folk hverken har råd til bolig, mat, tannlege, psykolog eller annen ikke livsnødvendig behandling., istedet for annen tilpasset ikke medisinsk behandling. Virker som et eksperiment mye mer suspekt enn vaksinene som mange gir skylda for alt galt.

      1. Eksperiment? Slankesprøytene? Dette har da vært testet grundig ut. Dette kom ikke på markedet på en, to, tre slik man gjorde med coronavaksinen. Ozempic som ikke er en slankemedisin, men som inneholder akkurat det samme som Wegovy, den har vært på markedet i en del år allerede. Jeg tenker at det må være en privat ting mellom hver enkelt og fastlegen om man skal bruke slankesprøyte eller ikke. Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor så mange, spesielt normalvektige er så i mot at vi skal få denne hjelpen som sprøytene kan gi. Hadde alle som er så negative sagt nei til en medisin om den kunne hjelpe mot den sykdommen de selv slet med? Neppe. Men overvektige, de fortjener liksom ikke hjelp, for de kan klare seg selv. De fleste leger har jeg tro på at gir disse sprøytene til de som faktisk trenger de. Og de som skal få disse, det er de med overvekt og fedme. Sprøytene er veldig bra for veldig mange som har slitt mot vekta i så mange år. De hjelpes til å få et lettere og bedre liv. 14-1500 kalorier til dagen, det er litt mer enn dietten amerikanere som skal ta hjelp av ” Dr. Now ” må gå på, men du må jo finne din vei. Men det antall kalorier du går på, det er ikke samme mengde kalorier andre må gå på for å gå ned i vekt. Dette er individuelt. Det er sikkert en del som bruker Wegovy som kanskje egentlig ikke har økonomi til det. derfor jobbes det hardt for at denne skal komme på blå resept, eller i det minste til en redusert pris. Når fagfolk og spesialister har så troa på dette, og kaller medisinen en revolusjon, da tenker jeg at vi må stole på de som kan dette. Om jeg må gå på sprøyten livet ut, så gjør jeg det. Annen tilpasset behandling? Hva finnes av annen tilpasset behandling tenker du?

    2. Hei

      Synes det egentlig er helt feil at folk må ta sprøyter for å gå ned i vekt. Selv om det koster samfundet mindre enn feks. livstidssykdommer eller fedme operasjoner. Jeg har pcos, og de som har dette legger veldig lett på seg og det meste på overkroppen. Vanskelig å gå ned i vekt, men nei, jeg kan ikke tenke meg sprøyte.

      De fleste og da mener jeg de aller fleste, som er feite, overspiser, så stort sett er det selvforsynt. Finn heller årsaken til hvorfor så mange er det. Dett er min mening. Det er vel også forskert på at mange blir ikke mere lykkelig etter vektnedgang.

      1. Hei. Her var det mye som jeg er veldig uenig med deg i. Hvorfor er det feil å ta sprøyter for å gå ned i vekt når det endelig har kommet noe som kan hjelpe oss med overvekt og fedme? Visst du kunne ha fått ei sprøyte mot din sykdom, hadde du da sagt nei om du visste at den ville hjelpe deg, og du kunne bli kvitt mye av det du sliter med? Jeg tror de færreste hadde sagt nei. Når man har kjempet en kamp i alle år, hvorfor kan ikke vi da få muligheten til et lettere og bedre liv? Om man blir lykkeligere? Det er det ikke noe fasit på. Det er ulikt fra person til person tenker jeg. Nei, det er ikke nødvendigvis tallet på vekta som gjør deg lykkelig. Mye annet spiller også inn. Jeg kan kun snakke for meg selv. Jeg har nå gått ned 20 kg, og ja, jeg er mer lykkelig nå enn når jeg var 20 kg tyngre. Jeg har en kropp som fungerer så mye bedre nå enn før, jeg orker mer, jeg klarer mer, hodet mitt tenker ikke like mange negative tanker rundt kropp, jeg smiler mye mer, humøret er bedre, så ja, jeg er mer lykkelig. Jeg har i tillegg til overvekt både lymfødem og lipødem. Med lipødem, så har man en type fett som ikke kan slankes bort, oftest fra livet og ned, så for meg er det også vanskelig å gå ned i vekt på lik linje med de som har pcos, men jeg jobber uansett for å få bort det fettet som kan fjernes.

        Jeg vet ikke om du er i kategorien ” feit “, men om du ikke er det, så synes jeg det å bruke ordet mot de som sliter med vektutfordringer, ikke er pent. Er man selv i kategorien, så er det en annen ting om man bruker det ordet. Er du overvektig? Og er eventuelt din overvekt selvforskyldt? Jeg synes du snakker mot deg selv litt her. På en side så sier du det er selvforskyldt fordi man overspiser, og på den andre siden, så må man finne årsaken. Klart at all overvekt og fedme har en årsak. Mange bruker mat som en flukt, eller en trøst fordi livet har vært tøft, og man har ikke hatt den hjelpen man trenger. Det er mange triste historier bak overvekt, det kan også være sykdom feks. Hva med de som bruker rus? Skal ikke de ha hjelp? Dette vil vel også komme inn under selvforskyldt, eller? Eller de som røyker og snuser? Skal ikke de heller ha hjelp?

    3. Ok. Jeg er ikke så flink å ordlegge meg, men jeg står for det. (offentlige goder skal jo fordeles, tas fra noen gis til andre osv. Og det er en stor mangel på lett tilgjengelig psykisk helsehjelp støttet av det offentlige. Lettere for de som har råd å betale selvsagt. Du virker jo veldig sunn og psykisk sterk på meg, men alle er forskjellige, og man kan ikke spise hva man vil som normalvektig uten å øke i vekt eller bli syk heller. ikke så enkelt for alle. Det bør bli en større aksept i samfunnet for at folk er forskjellige, noen har en høyere trivselsvekt enn andre og likevel være i god form. Og normalvektige kan ha livsstilssykdommer.

      1. og jeg oppdaget bloggen din pga innlegg om tips til å finne sko og klær for lange mennesker, ikke slanketips, men det er lenge siden.

      2. Flott at du følger bloggen selv om du ikke trenger slanketips 🙂 Det blir tips om sko og klær også fremover, ikke bare om slankesprøytene 🙂 Og for all del : alle må ha sin mening, og det skal man ha respekt for, men jeg synes stigmatiseringen rundt overvekt er så stor. Av en eller annen grunn så skal ikke vi ha hjelp på lik linje med alle andre som er syke i følge mange, og ” alle ” vet hvorfor vi er tjukke. Men ja, det er en kamp om pengene, og er det en sektor som trenger penger, så er det psykisk helse, så der er vi enige, men på sikt så vil staten tjene på å gi overvektige og fedmerammede hjelp. Jeg var til en samtale på sykehuset for å finne ut hva som er av hjelp til overvektige i det offentlige, og det er stort sett slankeoperasjon. Og man kan få et livstilskurs på 10 uker…

      1. En ting som hjelper uvitende mennesker uten kunnskap : lukk munnen og se dere selv i speilet. Kommentarer som dette sier alt egentlig, og det er trist at man sitter med så lite kunnskap og er så uvitende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg