Endelig!

Så skjer det endelig noe. Jeg føler jeg har ventet i en evighet, men egentlig så har det gått rimelig radig. Det er nok fordi jeg har gått med dette så lenge at jeg føler alt har tatt så lang tid.

Nå skal nyresteinen/steinene fjernes. Jeg vet ikke om det er en, eller flere, og jeg aner ikke hvor stor den, eller de er. Legen min hadde heller ikke fått noe informasjon om det. Det eneste jeg og legen vet er at steinen, eller steinene ligger i venstre urinleder. Nå har antall steiner ligget rolig ei lita stund. Jeg har hatt murring, men ikke sterke smerter heldigvis. Man skjønner at legen har vondt av deg når man får beskjed om at fungerer ikke Paralgin når smertene er som verst, så må jeg gi beskjed slik at hun kan skrive ut noe som er sterkere. Jeg har aldri hatt noe som er sterkere enn Paralgin, og tror ikke jeg vil trenge det nå heller. Når smertene har vært som verst, så har ikke Paracet hjulpet, men ellers har det fungert. Og dette med smerter har jo vært en berg og dalbane. Noen skal helst ikke ta smertestillende uansett hvor vondt det gjør, men der er ikke jeg. Kan jeg slippe å ha det vondt, eller redusere på smerter, så sier jeg ja takk til det som kan hjelpe meg.

Denne uken fikk jeg endelig innkallelse fra Sørlandet Sykehus. Ikke at jeg gleder meg, men det skal bli godt og forhåpentligvis slippe å ha det vondt. Men jeg er utrolig spent på hva som skal skje, for jeg har lest at det finnes ulike måter å fjerne stein fra urinlederen på. Jeg håper jo på at de kan knuses, men det spørs om jeg ikke skal i narkose da jeg ser at jeg skal ha samtale med anestesi.

Innkallelsen jeg fikk denne uken, den inneholdt to innkallelser. En innkallelse til en forundersøkelse, og en til kirurgi. Forundersøkelsen er allerede til tirsdag, og så er det satt opp operasjon tirsdagen etter. Forundersøkelsen ser ut til å være veldig grundig, og jeg må beregne å være på sykehuset i 5 timer. Først blodprøver, så skal jeg ta røntgen/EKG, deretter samtale rundt anestesi, og så samtale med turnuslege/sykepleier. Det er første gang jeg skal på urologisk poliklinikk. Jeg har heldigvis vært veldig lite på sykehuset, noe jeg er veldig glad for. Jeg liker ikke sykehus, og merker på akkurat det når jeg går inn på et sykehus. Jeg er veldig spent på forundersøkelsen, og jeg er veldig spent på hva slags inngrep jeg skal ha. Jeg er spent på å høre om det er flere steiner, og hvor store de er.

Jeg må også innrømme at jeg er veldig spent på hvor mye de vil fokusere på overvekten min. Der har jeg et par kjedelige opplevelser fra tidligere som gjør at jeg nok gruer meg litt ekstra til dette. Jeg har skrevet om leger, og helsepersonells holdninger til overvektige tidligere på bloggen, og da var det mange av dere som leser bloggen min som også har opplevd disse holdningene. Det er vondt at det skal være sånn blant enkelte leger, og sykepleiere. De av alle burde vite at all overvekt har en årsak, og de av alle burde vite hvor sårt og vondt dette er for mange. Man blir satt i en bås av en del helsepersonell på sykehusene også. Det skal ikke være sånn. Så jeg kjenner at jeg er spent og litt urolig for at de skal skylde på overvekten når jeg kommer dit, og så er jeg spent på om inngrepet i forhold til at jeg er overvektig. Når man har opplevd å bli behandlet dårlig av leger fordi man er stor, så sitter det godt i. Det er jeg sikker på at det er mange av dere som også kjenner på.

Det som var nytt for meg, og som var veldig fint, det var at når man fikk innkallelsen, så måtte man gå inn på en link for å svare på noen spørsmål elektronisk. Dette var vanlige spørsmål som medisiner, om man hadde hatt narkose før, om man tålte narkose, om man kunne ligge flatt osv. Nærmeste pårørende skulle også føres på. Det som var veldig fint med dette skjemaet, det var at sykehuset ønsket å vite om det var noe spesielt de kunne gjøre for at jeg skulle få den beste behandlingen som mulig. Jeg har aldri fylt ut et slikt elektronisk skjema før, og jeg ble positivt overrasket over at man kunne fylle inn en del selv slik at man som pasient kanskje ville få en mer positiv opplevelse. Og der benyttet jeg sjansen til å skrive litt om tidligere dårlige opplevelser rundt min overvekt, og at jeg forventet å bli behandlet med respekt. Jeg skrev også litt rundt lymfødemet mitt, og lipødemet. Jeg tenker dette er fint for de å vite litt om. Jeg synes det var så positivt at man fikk muligheten til å skrive litt dersom man hadde tanker rundt hva som skulle til for at man skulle få en positiv opplevelse. Så håper jeg det ikke bare ser fint ut på skjemaet, men at de faktisk leser det, og gjør sitt for at man skal få en god opplevelse. Jeg har møtt flere fantastiske leger, og sykepleiere, men det er disse få som man har opplevd negativt som sitter klistret.

Så endelig skjer det noe. Først forundersøkelse til uken, og operasjon uken etter. Jeg håper alt går som planlagt, og at de får ut det antall steiner som er der, og at jeg ikke vil få dette tilbake som noen gjør.

Jeg håper påsken din er fin der du er. Jeg har hjemmepåske, og har fine dager. Skjærtorsdag var jeg i Dyreparken med prinsene mine og datteren min. En fantastisk dag! Det var så herlig å se hvordan guttene storkoste seg. De er utrolig glad i dyr, og nordisk villmark og Kutoppen ble store favoritter. Stor stas var det også å kjøre traktor, og tog. Dyreparken er jo en helt fantastisk park, også for oss voksne som får oppleve barnas glede og iver.  Etter mange timer i Dyreparken, så var det hjem til mommo og lete etter påskeegg. Og eggene, de var jo nesten like store som guttene selv 🙂 Mommo har lov til å skjemme guttene bort litt 🙂 Jeg elsker tid med guttene mine, jeg elsker å ta del i deres liv, og se hvordan de vokser og utvikler seg. Jeg føler meg så utrolig heldig.

Jeg må legge til at mommo fikk det søteste, rosa påskeegget av guttene. Et egg fylt med mommos favoritter.

Ha en nydelig påskeaften. Vi blogges i morgen.

 

4 kommentarer
    1. Masse lykke til med operasjonen 😊🙏🌹.
      Krysser fingrene for at de leser det du skrev nå da!

      Koselig at du kan ha det så kjekt med barnebarna dine. Dyreparken er en av mine favoritter også. Må dit hver gang jeg er i Kristiansand ❤.

      Ha en fortsatt fin påske 🐣🐥🌹☀️.

      Klem fra meg 😘

    2. 🐥🌱🐥Krysser fingrene for deg🤞Dette vil gå seg til, legene er så dyktige i dag🌱Fortsatt god påske og nyt det flotte påskeværet🌱Sitt ute og få litt farge i ansiktet (Husk solkrem), det gir et mentalt løft😎Påskeklem fra Anne🐥

    3. Ønsker dæ lykke til med operasjonen Heidi 💐🤗
      Gikk sjøl med gallesteins anfall fra æ va 15 til 42 år, før de endelig fant ut de burde sjekke ut dette. 10 store steiner fant de på ultralyd, da ble det raskt operasjon. Etter det har æ ikke hatt så store plager.
      Håper du og blir like heldig. 🥰🤞🏼
      Ønsker dæ og en fortsatt fin påske !
      🐣🐰💛😎🌞

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg