Dritt altså!

Jeg sliter litt for tiden. Mange tanker. Mye som skal landes. Mye som skal gjøres. Avgjørelser som skal tas. Med mye tanker, så er det ekstra kjipt når mye tanker også går på vekt, og vektnedgangen som ikke helt er til stede. Jeg skulle ønske at jeg bare kunne skru hodet opp, og legge alle brikkene på riktig plass. For det er deg jeg trenger nå å få brikkene på sine riktige plasser.

Det kan bli for mye tanker i hodet, og for mye tanker kan lett få en nedstemt. Tanker jeg hadde for lenge siden som kommer tilbake. Det negative kroppsfokuset. Tankene om at jeg ikke er fornøyd med verken kropp, eller resultater. Treningen, den er jeg veldig fornøyd med. jeg har hatt to uker med treningsfri for å få unnagjort masse utenfor her med maling og vasking og diverse vedlikehold. Da har jeg startet tidlig på morraen, og det er mye trening i slik jobbing også. Selv med to uker treningsfri, så er det ikke noe problem å komme seg på trening igjen, og det er en utrolig deilig følelse! Jeg har trent så godt så lenge at treningen er blitt en viktig del av hverdagen min. Jeg har nå funnet frem et par treningskort med treningsprogrammer som jeg hadde for lenge siden, og disse treningsprogrammene skal jeg nå bytte til. Viktig å bytte litt, så det gleder jeg meg til.

The flodhestfeeling. Den har jeg skrevet om før. Følelsen av å være denne store, tunge, vandrende flodhesten. Følelsen av at ingen andre er så stor, og tung som meg. Klærne sitter ikke som de skal, følelsen sier faktisk at det ikke er noe i hele skapet som egentlig passer. Som om det skulle være noe sannhet i akkurat det. Plutselig har man lagt på seg en haug av kilo – i alle fall i hodet.

Jeg spurte fastlegen min om jeg kunne få henvisning til psykolog. Jeg har behov for å rydde i hodet, og få mindre fokus på vekten. Jeg har en fantastisk fastlege forresten. Føler behov for å skrive det siden jeg har skrevet mye negativt om legers holdning til overvektige. Det gjelder ikke min fastlege. Det har som regel vært spesialister på sykehus. Tilbake til henvisningen. Fastlegen skjønte utfordringene mine, men det ville fort ta mellom 1 – 1,5 år for å komme inn til en psykolog i det offentlige. Seriøst? Det er jo galskap. jeg vet man har akutt team for de som trenger hjelp her og nå, men 1-1,5 år i kø for å få hjelp? Om man ikke vil betale selv, og det å betale selv, det koster fort mye penger. Jeg tenker så på de som har et større behov for hjelp enn det jeg har. Hvordan er deres psyke når de endelig får den hjelpen de har spurt etter? Jeg skal ikke stille meg i den køen. Jeg føler ikke jeg har det behovet for hjelp som så mange andre har. Jeg håper virkelig at det blir gjort noe med køene, at det gis enda mer penger, og ansettes enda flere i det offentlige systemet.

Jeg må prøve å ta tilbake kontrollen over både hode og kropp. Jeg må legge en plan slik jeg har gjort før. Jeg vet jeg kan. Gode treningsøkter, godt kosthold og positive tanker. Det siste er kanskje det vanskeligste. Jeg føler liksom at jeg har holdt på så lenge uten å få de resultatene jeg virkelig ønsker. Og når tankekjøret er på det verste, så kommer også tankene om slankeoperasjon opp. Jeg har ikke endret syn på slankeoperasjoner, men hvor lenge skal man kjempe mot den hersens vekta? Jeg har en god dialog rundt vektproblematikken med fastlegen min. Avtalen vår er at vi skal ha en god samtale om dette etter sommeren. Min jobb i perioden frem til dette, det er å jobbe godt, og gjør en god innsats. Forhåpentligvis så god at vekten vil bevege seg nedover. Det store ønsket mitt er også en PT, men det koster så innmari mye penger, men tiden med Øystein som PT var virkelig utrolig god. Det ga meg så mye. Jeg trenger nok å komme meg videre treningsmessig, og utfordre meg selv enda mer.

6 kommentarer
    1. Ville bare tipse deg, for eg vet hvor vanskelig det er å få komme til hos en dyktig psykolog. Sjekk opp Psykologliv på Instagram. Hun er en veldig dyktig psykolog med lang erfaring på forskjellige oppråder. Hun startet opp egen praksis i vår og tar online samtaler, hun har også en del kurser som ligger gratis hos henne. Vel verdt å sjekke ut når det er så pass lang ventettid. Selv om du føler at ditt behov og dine problem ikkje er like store/vanskelig som mange andre sine betyr ikkje at dine er like viktige <3 Sjekk henne ut om ikkje annet, hun er en utrolig behagelig person
      Lykke til – Eg heier på deg!
      Klem Vibbedille

      1. Tusen takk for tipset fra deg! Det skal jeg absolutt sjekke ut. Og du har helt rett, selv om jeg føler at mine utfordringer ikke er så store og vanskelige som hos mange andre, så er det viktig å få ryddet i hodet, og få flere brikker på plass. Takk for at du heier på meg!
        Klem fra Heidi

    2. Føler så med deg. Veldig vondt når man føler at ikke noe fungerer som man hadde tenkt. Det er som å være i fengsel når vekta motarbeider alt hele tiden.

      1. Ja, det er tungt når man ikke føler at man får alle brikker på plass, og når man føler at vekten får alt for mye fokus. Håper jeg kan få ryddet og sortert.

    3. Vet du. Jeg kjenner meg igjen så enormt godt i det som du sier, og jeg kjenner igjen de samme tankene og følelsene. Jeg har ikke ord for hvor takknemlig for at du deler dette selv om det føles som dritt akkurat nå.

      1. Tusen takk for en nydelig tilbakemelding! Det er så viktig å sette ord på ting selv om det føles dritt og vanskelig, og ved å dele så skjønner man at man ikke er alene om å føle det man føler, og mange føler det hjelper når jeg skriver om disse tingene.
        Ønsker deg en nydelig søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg