Dette er ikke bra!

Dette er ikke bra. Jeg kjente at jeg ble litt stresset når jeg leste det. Jeg hadde vel håpet at dette ikke skulle komme, men nå kom det, og da er spørsmålet hva man gjør med det man nå har lest? Eller skal man bare overse det, og ikke tro på det?

Pepsi Max’en min har nå blitt satt i et veldig dårlig lys. Ikke akkurat Pepsi Max’en min alene, men alt av produkter med kunstige søtningsstoffer. I en ganske fersk studierapport som har blitt publisert i medisinske tidsskriftet The British Medical Journal, så kommer det frem at kunstig søtningsstoffer er knyttet til økt risiko for både hjertesykdom og hjerneslag.

Over 103 000 franskmenn, alle over 18 år, har deltatt i studien som ble publisert 7. september. Funnene viser en sammenheng mellom inntak av kunstige søtningsstoffer og alvorlig sykdom. Deltakerne i studien som konsumerte store mengder aspartam hadde 17% økt risiko for hjerneslag enn personer som ikke konsumerte aspartam.

Det studien ikke sier noe om, det er hvor store mengder aspartam som ble konsumert, for vi har jo alltid hørt at store mengder ikke er bra, men snakker vi feks om lettbrus, så skal det virkelig store mengder til for at det skal være skadelig. Vi snakker mange liter om dagen før alarmen ville ha gått. Så det er jo litt dumt da at studien ikke sier noe om mengder.

Det er jo ikke kun lettbrus som inneholder kunstige søtningsstoffet aspartam. Aspartam finnes også i matvarer som yoghurt, det finnes i tyggis, kjeks og desserter – samt også kosttilskudd faktisk. I følge Norsk Helseinformatikk, så står aspartam for 75%  av salget av søtningsmidler.

Sukralose er et annet kunstig søtningsstoff, og finnes i likhet med aspartam i mat- og drikkevarer. Studien viste at personer som konsumerte store mengder av dette hadde ni prosent høyere risiko for hjertesykdom. I studien forklarer forskerne som er ledet av 20 eksperter fra universitetet Sorbonne Paris Nord i Frankrike at disse søtningsstoffene ikke bør betraktes som et sunt og trygt alternativ til sukker. Søtningsstoffene finnes i tusenvis av mat og drikkevarer.

For å gå litt dypere i studien, for det er viktig. Av de over 103 000 franskmennene var fire av fem kvinner, og gjennomsnittsalderen var 42 år. Forskerne sporet søtningsinntaket ved hjelp av et kostholdsregister. Deltakerne noterte ned alt de inntok av mat og drikke i løpet av 24 timer. Dette ble gjort tre ganger i uka hver sjette måned gjennom flere år. 37 prosent av deltakerne konsumerte kunstige søtningsstoffer. Under den ti år lange oppfølgingsperioden opplevde 1502 deltakere kardiovaskulære sykdommer som hjerteinfarkt, hjerneslag og angina (brystsmerter). Avslutningsvis konkluderer forskerne med at funnene antyder en potensiell direkte sammenheng mellom høyere forbruk av kunstig søtningsmiddel, da spesielt spartam, sukralose og acesulfamkalium, og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Forskerne påpeker at studien, som er ment som forebygging, er observasjonsbasert, og at det derfor er nødvendig med eksperimentelle studier.

Ikke hyggelig å lese dette, men jeg kommer nok fortsatt til å drikke Pepsi Max’en min. Det må nok som forskerne sier, dypere studier til. Og det kommer jo stadig slike studier som denne, studier som er både positiv og negative for oss lettbrus elskere. Men at man skal tenke over konsumet, det bør vi nok. Jeg føler ikke konsumet mitt er så enormt. Før var det mye høyere enn det er i dag. Og i følge andre studier, så skal konsumet være ganske ekstremt før alarmen går. Så det jeg savner i denne studien, det er at de sier noe om hvor høyt konsum deltakerne hadde av både lettbrus, og andre varer som inneholder søtningsstoffer. Når man ikke vet det, så kan man ikke sammenligne med sitt eget konsum, og man har dette spørsmålstegnet.

I tillegg til Pepsi Max’en min, så ble jeg etter perioden med PT også veldig flink til å drikke vann. Før drakk jeg lite vann, veldig lite vann. Nå tar jeg noen dråper Zeroh i vannet, og vannet smaker fortreffelig. En periode hadde jeg faktisk ikke så lyst på Pepsi Max, men jeg skjønte etter jeg fjernet nyresteinen at det var smertene som var årsaken til at lysten ble så dempet. Lysten er tilbake, men forbruker er kontrollert som det heter, og i tillegg drikekr jeg bra med vann fortsatt.

Det vil alltid være en stor diskusjon omkring lettbrus, og alle vil helst ha rett. Det er mange som mener mye, og det spekuleres mye. Jeg tror det handler om store mengder før vi snakker at helsen berøres. Om jeg trøster meg med det, eller om det er faktum, det vil nok tiden vise.

God lørdag flotte lesere!

4 kommentarer
    1. Hei. Jeg drikker også Pepsi Max hver dag og kommer til å fortsette med det. Leste annonsen litt for fort og har sikkert misforstått da jeg trudde at aspartam ikke var det mest «farlige». Vet du?🙂

    2. Jeg utstår ikke Pepsi max! Den er alt for søt, men til gjengjeld marinerer jeg meg i Cola zero. Det er vanskelig å slutte, og jeg får ikke søtsug av den. Skulle gjerne sluttet men….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg