Det går nedover

Jeg vet at mange lurer på hvordan det går med vektnedgangen min etter at jeg startet på Saxenda, så da er det kanskje greit med en liten oppdatering. Og det er ingen som helst tvil: Jeg er veldig fornøyd! Samtidig, så er det mye som skal være på plass for at man skal lykkes med sprøytene. Også her er det nok en liten berg og dalbane.

Jeg er veldig glad for at jeg fikk prøve Saxenda. Fornøyd at jeg har en lege som så at denne kunne hjelpe meg, og fornøyd med at jeg får den på blå resept. Jeg er også fornøyd med resultatene til nå. Samtidig så merker jeg at den veldige effekten som jeg hadde for kun kort tid siden, den kjenner jeg ikke like sterkt nå. Jeg prøver å lese litt på ulike Facebook sider, og det virker som om det er mange som kjenner dette akkurat slik jeg gjør. Kanskje er det bare et platå som man må over, akkurat som det er med ” vanlig ” vektnedgang også.

Jeg har gått ned 8 kg på nesten 7 uker, og det er jeg veldig fornøyd med. Denne uken har jeg ikke vært på vekta ennå, så jeg er spent på hva denne uken har gitt av vektnedgang. Mine uker har variert mye. En uke hadde jeg en vektnedgang på 3 kg. Uken etter var vektnedgangen 300 gram. Så i himmelen over 3 kg, og så litt i kjelleren over 300 gram. men jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal bli skuffet så lenge vekten går ned, og ikke verken står stille, eller går opp. Klart man har mye vann i starten, og klart det vil variere også i forhold til hvor mye aktivitet man har i løpet av en uke, hva slags mat man spiser, og hvor mye man spiser. Man kan ikke leve som vanlig og tro at kiloene skal rase av. Så magisk er ikke disse sprøytene. Men 8 kg på 7 uker, det er jeg lykkelig over, og jeg merker at kilo har gått av. Jeg merker det veldig godt på klærne mine. Plagg som har sittet ganske tett inntil kroppen, de er blitt ganske mye løsere. Jeg merker at plager er blitt bedre, som feks foten som jeg har hatt ganske så mye vondt i. Jeg vet ikke at vektnedgangen er årsaken, men jeg vil absolutt tro det. Når jeg sier 8 kg på 7 uker, så er nok vektnedgangen noe mer. Det fordi det var noen få uker hvor jeg ikke veide meg etter jeg startet på sprøyten. Men fra jeg fikk vekt i huset, og frem til forrige uke, så viser vekta minus 8 kilo.

En av de gode tingene med Saxenda, det er jo denne veldige metthetsfølelsen man får. Man blir stappmett av mye mindre mat enn tidligere. Det er en så herlig følelse! De to siste ukene, så har jeg ikke kjent den samme metthetsfølelsen. Jeg har ikke merket den stappmett følelsen like godt som før. Kanskje er det fordi magen er blitt vant til mindre mat, at jeg naturlig ikke spiser like mye. Jeg vet ikke, men jeg håper den kommer tilbake. For meg er denne metthetsfølelsen viktig. Jeg spiser heldigvis mindre porsjoner uansett om jeg er stappmett, eller ikke, men for meg var det godt å kjenne at jeg ble så stappmett av så mye mindre mat.

Jeg har lært så mye av å gå på Saxenda. Det viktigste er nok i forhold til hva jeg spiser. Jeg ser så mye klarere hva jeg bør spise, og hva jeg ikke bør spise. Jeg er blitt mer opptatt av kalorier når jeg bruker Lifesum. Jeg registrerer alt jeg spiser i denne appen, og jeg har kun to ganger ligget over i antall kalorier jeg kan bruke i løpet av en dag, og da var det kanskje sånn 100 kalorier over. Alle andre dager har jeg ligget under antall kalorier. Lifesum sin beregning av kalorier er ut i fra at jeg skal følge en klassisk diett. Jeg får mange aha opplevelser av hvor mye kalorier ulik type mat inneholder så jeg er blitt utrolig bevisst. Jeg er ganske stolt av at jeg faktisk er blitt så flink som jeg er. Jeg velger bort mat som har for mye kalorier. Jeg har feks ikke spist fint brød siden jeg startet med unntak av da jeg hadde ræger på fredag. Jeg velger nå konsekvent grovt brød selv om det også har overraskende mye kalorier i seg. Men å droppe brød, det er jeg ikke helt klar for. Men å redusere, det går bra.

Sjokolade, det har jeg nesten ikke spist siden jeg startet med Saxenda. Ikke fordi jeg har tvunget meg selv til ikke å spise det, men fordi jeg ikke har hatt lyst på. Jeg har hatt en Kvikklunsj, og et Gullbrød. Gullbrødet smakte veldig godt. Kvikklunsjen, den kunne jeg ha droppet. Litt chips har jeg spist, og litt micropop, men aldri midt i uken lengre, og med det mener jeg at jeg ikke snoker i skuffer lengre.  Nå er jeg flink til å legge den type kalorier i helgene. Men igjen, det at jeg spiser lite av søtt og salt handler ikke om at jeg tvinger meg til å la være, men det føles helt naturlig. I går kveld hadde jeg en håndfull av favorittkaramellene mine, Walkers sine lakris karameller. Og de karamellene, de smakte himmelsk. Jeg har ikke sluttet med Pepsi Max, men der var jeg jo allerede blitt ganske så flink med tanke på at jeg har redusert litt på mengde der, og drikker mer vann…vann med litt smak.

Jeg er så spent på tiden fremover. De to siste ukene har det vært lite trening pga både influensa, og denne atopiske eksemen. Likevel har jeg holdt meg til kaloriene, men det er klart at man også bør være fysisk aktiv i tillegg.  Så jeg har lagt en plan, og satt meg mål, og jeg håper at Saxenda hjelper meg videre. Det at jeg går ned gir jo både motivasjon og en enorm boost. Senere i dag skal jeg også måle meg på ulike steder. Jeg har til nå kun hatt et mål jeg har fulgt med på, og det er målet rundt livet. Rundt livet så har målet minsket med 5 cm siden jeg startet, og det er jeg strålende fornøyd med. I dag skal jeg på trening igjen. Hurra! Håper jeg nå fremover kan få trent så godt som jeg pleier, og kanskje enda litt mer. Det vil klart gi meg mye i jobben jeg nå gjør.

Det var forresten en fugl som hvisket meg i øret at det kommer en ny medisin mot fedme i 2022. Jeg vet ikke noe mer om den, men jeg vet at noen leger har snakket med pasientene sine om dette. Jeg er spent på hva det er. Denne skulle virke bedre, og være sterkere enn Saxenda. Visst du bruker Saxenda, hvordan er din opplevelse av den? Det er fint å høre hva andre også opplever. Er det noen om opplever som meg at denne veldige metthetsfølelsen dabber litt av ?

Til slutt i dag, så vil jeg vise dere noen flotte jakker fra Twentyfour. Twentufour har et veldig godt utvalg av jakker, og turklær som også går opp i store størrelser. I tillegg til flotte turjakker, så har de også mange fine jakker for de kaldere tidene som nå kommer.

Den første jakken er en superlett dunjakke i en nydelig krem farge, Finse. Jeg elsker disse lette dunjakkene, og Twentyfour er også utrolig gode på flotte farger. Denne i krem, den passer jo alltid. En superlett og myk dunjakke med 90% dun og 10% fjær som isolerer godt. Jakken har sidelommer med glidelås og fast hette. Den er lett innsvingt og har en fin fasong. Perfekt som ytterplagg eller som mellomlag når det blir kaldt. Er det regnvær kan du bruke dunjakken under en skalljakke. Om det er tørt kan du bruke den ytterst. Jakken kan pakkes kjapt ned i sekken på tur. Jeg har på meg størrelse 50 i denne : https://www.twentyfour.no/twentyfour/542581/finse-dunjakke-d-krem-52-lett-dunjakke-til-dame


Er du på jakt etter ei god og varm jakke som er lengre, ei jakke som dekker rompa veldig godt, så kan du jo feks velge jakken som heter Mellow Eco-down .Den er så fin, og så utrolig deilig å ha på seg!  Dette er en lang Eco-dun parkas i mykt supermatt og vannavvisende materiale. Yttermateriale og fór i 100% polyester pongee. Parkasen har Thermore Eco-dun fyll som er en veldig lett og varm vattering. Den har mansjetter og innerkrage i myk rib. Fine detaljer som lange glidelåser langs nederste del av sidesøm og på cuff. Parkasen har en god lengde og innstrammingsmulighet på hette som gjør dette til en vinterjakke som vil holde deg god og varm gjennom hele sesongen. Den har 2-veis glidelås i front og lange glidelåser langs nederste del av sidesøm for bedre bevegelighet. Dette er ei jakke jeg kommer til å bruke mye. Fargen jeg har på meg, den heter kastanje, og jeg har str. 50. Super lekker farge! Jakken går opp i str.54, men ikke sikkert alle farger går like høyt opp. I begge jakkene kunne jeg nok hatt gått ned til str, men de er samtidig ikke for store : twentyfour.no/twentyfour/543824/mellow-eco-down-parkas-d-sort-48-lang-vattert-parkas-til-dame


Turjakker. Ja, det er fortsatt så mildt her i sør at vi veldig gjerne kan bruke det ennå. De tjukke vinterjakkene, de har jeg ikke hatt på ennå. Men jeg er klar når vinteren virkelig kommer. Turjakker ja. Jeg skal vise to flotte jakker for dere. Den første er jakken min store favoritt , Isbre. Sjekk de flotte fargene! Jeg har også i denne på meg str. 50. Jakken går opp i str. 54, men ikke sikkert alle farger er i alle størrelser. Jakken heter Isbre 2 -lagsjakke. En ny 2-lags jakke i 100% resirkulert polyester og vanntett materiale med tapede sømmer. Jakken har ventileringsglidelås under begge armer, brystlommer med vanntett glidelås og sidelommer med glidelås under klaff. Den har stramming nede og i livet, borrelåsjustering nede på armene og 4-veis justering på hette for den beste passform: https://www.twentyfour.no/twentyfour/543233/isbre-2-lags-jakke-d-kirseb%c3%a6r-54-teknisk-2-lags-jakke-til-dame


Helt til slutt en softshelljakke som heter Finse. Softshell er jo veldig behagelige jakker å ha på seg. Denne har jeg også i str.50, og jakken går opp i str 54 bla i denne fargen som jeg har på meg som heter støvrød. Du kan også få bukse i samme både stoff og farge. En svært bevegelig softshelljakke i kombinasjon av to ulike typer elastisk softshellmateriale, begge vannavvisende, vindavvisende og pustende. Jakken har ventilasjonsglidelåser under begge armer som gir god luftsirkulasjon og ventilering. Glidelåslommer i siden og på bryst. Den har fast hette med 4-veis justering og stramming nederst på jakken for den beste passform: https://www.twentyfour.no/twentyfour/542895/finse-softshelljakke-d-st%c3%b8vr%c3%b8d-38-softshell-jakke-til-dame

Nyt søndagen fine lesere. Når du leser dette, så har jeg hatt ei herlig svetteøkt på treningsstudioet. Det var så herlig å være på plass på trening 07, og kjenne at kroppen fungerer igjen!

6 kommentarer
    1. God søndag 👍
      Flotte jakker. Jeg har blitt veldig glad i twentyfour jakkene. Tøffe jakker til store damer også 🤩
      Nå skal jeg kjøre og ta dose 3 vaksinen 💪
      Ha en fin søndag uten snørr og hoste 😂

      1. God søndag, Berit! Jeg er så enig med deg. Twentyfour har så mange flotte jakker, og jeg er også blitt så utrolig glad i dem. Flinke med farger er de også, og det betyr mye for meg. Det er så flott at vi store damer også kan kle oss i flotte, og tøffe turjakker, og gode vinterjakker. Lykke til med 3.vaksinedose, og ha en nydelig søndag!!

    2. Du er flink ! Jeg har ca sammme erfaringer som deg med Saxenda. Ned ca 12 her. Men det går veldig i røk og napp. Har heller ikke den stappmette følelsen lenger og kjenner faktisk sult innimellom nå. Men har heldigvis ikke søthunger.
      Vi får bare stå på så godt vi kan.
      Virker i alle fall bedre enn hypnose 😁
      Lykke til!

      1. Du og! Det er så moro å høre at dette fungerer for deg også. Tenker vi har gått ned ca like mye, men jeg har gått på den litt lengre vel. Veldig godt å lese at du har samme erfaringene med Saxenda, at det går litt i rykk og napp. I dag da kjente jeg den veldig metthetsfølelsen igjen, og det var noen dager siden sist. jeg har også kjent noe på sult. Jeg har heller ikke hatt søthunger. Har riktignok spist to sjokolader på disse ukene. En kunne jeg latt være å spise, den andre smakte himmelsk 🙂
        Vi får bare fortsette. Jeg holder meg til mine tilmålte kalorier ut i fra en klassisk diett, og noen ganger i minus når jeg har trent ekstra godt.
        Haha, hypnose ja 🙂 Jeg trodde en stund det virket, men vi vet vel begge to at det egentlig ikke gjorde det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg