Det funker!

Noe skjer, og jeg er så spent på fortsettelsen. Det er ofte ikke så mye som skal til før litt utfordrende dager snur til positive. Små ting kan gi store endringer, og akkurat det kjenner jeg på nå. Det har skjedd noe med hele meg, og jeg kjenner at tankene er positive, og hodet og jeg, vi spiller på lag. Positive ting skjer, og det gjør at jeg smiler mer. Hele kroppen bobler av glede, og det å ha det sånn, det er helt nydelig å kjenne på. Jeg håper det blir mange sånne dager fremover.

Noe skjer, og jeg håper det fortsetter. Saxenda, den ser ut til å  fungere. Jeg har gått på Saxenda noen uker nå, og jeg vil tro at mange av dere er spent på hvordan det går. Det er sikkert en del av dere som følger bloggen som også har startet på Saxenda, eller som er i en prosess hvor dere tenker å starte. Jeg startet doseringen på 0,6 mg, og har økt hver uke, og skal da opp til maxdose på 3 mg. Jeg er nå på 2,4, og skal opp i maxdose til mandag. Jeg merket ikke all verden de første ukene, men for et par uker siden, så merket jeg at noe hadde skjedd med kroppen. Jeg så at magen var blitt litt mindre. Jeg både så det, og merket det. Man kjenner seg selv så godt at man merker når man har tatt av seg, og lagt på seg. Følelsen jeg hadde for en tid tilbake da jeg merket at jeg nok hadde lagt på meg litt, den er utrolig kjip. Når jeg nå merker det motsatte, så er det jo som å vinne noen kroner i Lotto. Jeg blir jo så utrolig glad! Vektmessig, så snakker vi vel om ca 3 kg, men i tillegg, så er noen av målene blitt mindre. Jeg er veldig god venn med målebåndet, så det bruker jeg flittig. Det er så fantastisk å  se at jeg nå har blitt mindre et par plasser. Jeg føler meg lettere, og jeg føler jeg også trener bedre ved at jeg har lyst til å gi mye mer av meg selv når jeg trener.

Jeg er utrolig spent på fortsettelsen. Det kan stoppe opp. Det kan stoppe helt opp. Kanskje går jeg ikke ned mer, men jeg krysser fingrene for det motsatte. Jeg er forberedt på begge deler. Jeg synes jeg fortjener så innmari at det fungerer. Når man når maxdosen på Saxenda, så skal man ha gått ned en viss prosent av kroppsvekten i løpet av noen uker for at legen skal godkjenne at man fortsetter på den. Det er jo lite vits i å stikke seg hver dag om man ikke har noen som helst effekt av medisinen. Jeg har jo i mitt stille sinn tenkt at jeg nok ikke er blant de heldige som får god effekt av Saxenda. Det hadde vært typisk liksom. Men nå er jeg forsiktig optimist. Det å kjenne positive endringer i kroppen, det gjør så godt! Jeg er stort sett en positiv person som smiler mye, men når dagene er utfordrende av ulike grunner, så merker jeg at det er tyngre å være positiv. Når jeg kjenner på det motsatte, og der skjer positive endringer, så sitter smilet mye løsere, og det føles nesten som om smilet går rundt, og kroppen, den bobler av gode følelser. Fy søren så deilig det er å være på en så god plass. Måtte det fortsetter.

Jeg har ikke hatt mye bivirkninger av Saxenda. Magen kan bli noe kranglete i blant, og jeg prøver nå å legge merke til hva slags mat jeg spiser når det skjer. Det positive med Saxenda for min del, det er at jeg blir så fort mett. Jeg spiser mindre, og det er jo den effekten man skal oppleve. Jeg blir stappmett mye fortere enn før, og da snakker vi stappmett. Jeg spiste feks lunsj en dag rundt 1330, og var fortsatt mett når jeg egentlig skulle spise middag på kvelden…så da ble det ikke middag den dagen. Man blir skikkelig julemiddagmett. Ikke så behagelig, men så lærer man jo da at neste gang, så skal man ha mindre mat. Når man er så mett, så er jo ikke akkurat lysten på mat, eller snacks til stede. Jeg har hatt ei uke nå uten søtt, eller salt, men i går kveld, da koste jeg meg med litt peanøtter, og litt Smash…og det med verdens beste samvittighet. Jeg har ikke mistet lysten på snacks, men når man er så mett, så går man ikke i skuffer og skap på leting etter noe. At jeg må stikke meg selv med denne pennen hver morgen, det fungerer også veldig fint. Å stikke seg selv, det er ikke en utfordring heldigvis. Det hadde vært verre om jeg måtte ha stukket andre.

Ellers er det å få en skikkelig boost en deilig følelse å kjenne på. Komplimenter, og det å få bekreftet at andre mennesker ser på deg på en helt annen måte enn en selv gjør, det har også gitt meg en utrolig boost denne uken. Jeg er så flink til å snakke meg selv ned, og da er det så utrolig godt å høre at andre ser en helt annen person enn den jeg selv ser. Å få se seg selv gjennom andres øyne, det gjør utrolig godt. Jeg er nok ikke den flinkeste til å ta i mot komplimenter, men når de kommer fra en person som man stoler på, så smiler man jo fra øre til øre.

Jeg smiler. Jeg har utrolig fine dager. Hodet og jeg er på samme plan. Jeg har troa. Jeg er positiv. Jeg ser på meg selv med litt andre øyne akkurat nå. Det er så deilig å kjenne på alle de gode følelsene. og jeg håper de varer….lenge.

Nyt lørdagen! I dag skal jeg endelig få malt veggene på soverommet. De har vært hvite i for mange år nå. Så i dag skal de gå fra hvite til Slate Lavender. Jeg malte vinduet i går, de skal forbli hvite selvsagt, og for meg å male vinduer, det er som å være Bambi på glattisen. Det er andre vinduet jeg har malt i hele mitt liv, og det er verken lett, eller moro. I dag får jeg malehjelp til veggene, og gulvlistene. Gleder meg til veggene er ferdige. Så er det å finne nye gardiner, nytt nattbord, og litt diverse.  Vi blogges i morgen!

 

14 kommentarer
    1. Så utrolig gøy å les Heidi, du oppmuntrer meg😃jeg er på min 2.uke og skal øke til mandag. Jeg har valgt å ikke veie meg selv. Gjør det hos legen. Ktr om 3 mnd. Er utrolig spennende. Merker ikke noe ennå, Mn en jeg krysser fingrene. Lykke til videre og tomler opp👍👍👍Mvh Hilde

      1. Så spennende at du også prøver ut Saxenda! Jeg må ha ny vekt, så den er bestilt. Når den kommer, så blir det nok ikke å veie meg hver uke. Jeg hater å gå på vekta, men man må jo bare nå. Det tok litt tid før jeg merket noe. Håper virkelig det fortsetter sånn, men man vet jo aldri. Merket når jeg spiste middag i kveld at jeg ble veldig fort mett, og jeg hadde laget altfor mye mat…så det gikk mye i søpla…men glad for at jeg kjenner på en sånn metthetsfølelse 🙂 Masse lykke til!!

    2. Så bra at du merker at det hjelper, du er jo flink til å trene også. Jeg har begynt å trene igjen, kjennes godt. Tenker at inspirasjon fra deg og andre har vært bra for at jeg skulle komme igang. Nyd helga, og malingsjobben. Jeg planlegger å male gangen… Men når. Vet jeg ikke. God helg

      1. Akkurat nå ser det lovend eut, men man vet jo aldri…så jeg krysser alt jeg har for en bra fortsettelse. Trener fortsatt like mye, så der har jeg kontroll 🙂 Så bra at du også har begynte å trene 🙂 Utrolig fint å vite at jeg også har vært med på å inspirere deg. Nå er veggene på soverommet ferdig malt…har igjen ei utfordrende taklist som trenger maling, og litt gulvlister. Så skal jeg ha nye gardiner, nytt nattbord, ny lampe over sengen…så det er nok noen dager før jeg kan flytte inn. Nå blir det noen netter på gjesterommet 🙂 God helg!

    3. Heidi, dette var herlig å lese:-) Masse lykke til videre på ferden <3
      Jeg er i samme modus som deg, en deilig følelse å kjenne at det endelig går min vei.
      Etter tre uker på saxenda har jeg tatt av 3.3 kilo! Lykke!
      Jobber på videre, og krysser alt jeg har for gode nyheter ved neste legebesøk.
      Nyt lørdagen med malerkosten i hånd 🙂

      1. Å, så utrolig herlig å høre! Er det ikke herlig å føle at noe skjer? Jeg er forberedt på at dette kan gå begge veier, men akkurat nå, så nyter jeg de 3 kiloene, og den gode følelsen jeg har i hele kroppen. 3,3 kilo på tre uker, det er jo kjempe bra! Så glad på dine vegne! Spiser du veldig annerledes, eller er det for deg som for meg, at du bare blir sååå mett? Når tar du sprøyta? Jeg bytter fra kveld til morgen nå nettopp…Masse lykke til videre!!

        1. Tusen takk Heidi 🙂
          Jeg tar den på kvelden, mye pga at jeg ble veldig kvalm og “utilpass” de første dagene, og det var ikke så greit å være på jobb. Sultfølelsen er nesten helt fraværende og jeg har heller ikke lyst på søtsaker. Så matinntaket er minimalt, og jeg må følge med på tida for å huske å spise. Veldig rart, men deilig befriende. Samtidig merker jeg jo at energinivået er lavt (til tider) og jeg sover mye mer. Men det kan jeg leve med en periode for å komme i mål og få en lettere kropp, som igjen vil gi mindre smerter <3
          Heier på oss!

      1. Hei! Takk for at du følger meg 🙂 Veldig spennende at du og skal vurderes for bruk av Saxenda. Jeg er pr nå veldig fornøyd, men kjenner at jeg ikke våger å tro at det vil fortsette sånn…men jeg håper virkelig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg