Den evige jakten

Joggesko som sitter utrolig godt på føttene, det er ikke alltid lett å finne. Jeg må ha joggesko som er gode å gå på, og som er gode å trene på. Jeg trenger joggesko som ikke lar føttene mine blir vonde når jeg sykler, og når jeg går på tredemølle. Jeg har alltid stresset mye med å finne nettopp slike joggesko når behovet for nye joggesko har meldt seg.

Jeg har prøvd ulike merker i joggesko. Jeg er veldig glad i en spesiell type fra Asics, men når jeg ønsket samme modell, så var den gått ut. Jeg fant en annen Asics modell som også hadde forsvunnet fra markedet når jeg skulle ha nye. New Balance har jeg vært fornøyd med. Det er de jeg trener på nå, og de har jeg fått fra ortopedispesialisten som jeg går til. Nike går opp i størrelse også til dame, men de går jeg mest på til vei på trening, og litt på gåturer.

Jeg trenger joggesko som er for oss som har overpronasjon. Ved overpronasjon så faller innsiden av foten inn når foten belastes. Overpronasjon er vanlig blant de av oss med lav fotbue, og kan medføre redusert støtdemping og følgeplager i føtter, ankler, knær, hofte og korsrygg. Derfor er det viktig at de av oss som har dette, at vi velger joggesko som tar hensyn til disse utfordringene. Det med riktige sko, det er alfa og omega. Viktig er det også å bytte sko med jevne mellomrom, og kanskje ha sko man kan bytte på.

Jeg med mine tømmerstokker , og mine lymfeutfordringer, jeg sliter alltid når jeg skal ha sko. Å finne gode sko til mine bein, det er nesten helt umulig. Da tenker jeg sko generelt.  Eller det er ikke umulig, men det er en fulltidsjobb, og mange nedturer før jeg finner den gode skoen. Når beina har lymfeødem som mine, så må jeg ha større sko enn jeg hadde behøvd om beina mine var ” normale”. Jeg har i utgangspunktet store føtter, men med lymfebein, så blir utfordringene enda større. Det finnes få butikker som satser på store størrelser, dessverre. Her jeg bor så hadde vi en slik butikk, men det er nå nedlagt. Når jeg endelig finner sko, så koster det, men sånn må det bare bli. Sko må man ha, og kan du tenke deg hvor kjedelig det er å gå velkledd, og så er skoene langt i fra en god match. Den følelsen har jeg kjent på noen ganger, og den er utrolig kjipt.

Om man går noen år tilbake i tid, så slet jeg enda mer med å finne sko, og da ble det til at jeg måtte ta det jeg fant som passet føttene mine. Da var det jo ” ingen ” produsenter som ville se at også kvinner kunne ha store føtter. Da kunne man jo bare vandre rundt i sko som lignet herresko. Hvor festlig er det når man var velkledd? Da var det sjeldent at sko og klær matchet. Heldigvis ser skoprodusentene nå at også kvinner kan ha store føtter, og at kvinner også kan ha brede føtter, og der er produsenter som er veldig gode på store størrelser. Det å finne en god hverdagssko, en god pensko, og en god støvlett, det er heldigvis ikke en umulighet lengre, men det er dessverre kun ett fåtall butikker som tar inn store størrelser. Det burde virkelig flere gjøre. Som regel stopper sko til oss damer på str.42, og der er flere produsenter som går opp i str. 45 , så hvorfor ikke flere velger å ta inn store størrelser, det ser jeg virkelig ikke. Dessuten skal man slippe å få rare blikk fra betjeningen på en del butikker fordi man spør etter sko høyere enn str. 42.

Man skulle jo tro at det å finne gode joggesko har vært en enkel jobb med tanke på hvor mye merker, og modeller som finnes der ute, men det har ikke vært så lett. Det å finne noen som sitter som støpt, som sitter virkelig godt, og hvor det føles godt når jeg går, og trener, det har vært vanskelig. Joggesko har vært, og kan ennå være en utfordring for meg. Det å finne en virkelig god joggesko som man egentlig ikke kjenner at man har på seg. En joggesko som ikke klemmer, og som ikke gnager ett eneste sted. En sånn joggesko er vanskelig å finne.

Det å gå på joggeskojakt er heller ikke det gøyeste jeg vet. Ikke bare har jeg lymfebein, og store bein, men det er ikke moro som kvinne å gå i herreavdelingen for å finne en joggesko som kanskje passer. Jeg vil aller helst gå i dameavdelingen og kjøpe rosa joggesko, eller lilla, eller en annen fin, kvinnelig farge. Istedenfor må jeg altså lete i herreavdelingen, og der må jeg velge sort, blått, eller grønt som regel, men også her har det skjedd en del. Også her kan jeg være heldig å finne spreke farger.

Nike har kvinnelige joggesko som går opp i størrelse, og jeg var jo overlykkelig når jeg for en god tid tilbake fant joggesko til damer MED FARGE. Gjett om jeg ble lykkelig over at jeg hadde fått meg orange Nike sko. Så stolt. Farger gjør meg så glad, og det er jo også viktig når man trener. De fargerike Nike skoene er også veldig gode på føttene, men er ikke for overpronasjon, og har ikke den gode dempingen. Så disse har jeg ofte på når jeg trener styrke. Når jeg kjøper nye joggesko, og sko generelt, så prøver jeg å lete etter de skoene som gir meg følelsen av at man ikke har sko på seg.

Forleden var det tid for å lete etter nye joggesko igjen. Denne gangen lette jeg på nett. Søkte og søkte. Leste og leste. Denne gangen ble det et par Hoka sko. Jeg har alltid vært nysgjerrig på Hoka da det er så mange som skryter av de. Det finnes jo mange ulike modeller her også, men jeg valgte da en modell for meg med overpronasjon. Så nå håper jeg rådet jeg fikk fra butikken stemmer med virkeligheten. Testen inne er absolutt godkjent. Utrolig gode på føttene, utrolig gode å gå på inne, så nå gjenstår det å se hvordan de er på trening. Fargerike er de også, så det er et ekstra pluss.

I dag fikk jeg testet skolene litt da jeg var på trening på morrakvisten. Deilig å være på trening rundt kl.07. Det var ikke mange på plass så tidlig en 1.påskedag, men alene var jeg ikke. Hoka skoene var utrolig gode på beina, og utrolig gode å gå på det lille jeg gikk, men så dukket samme problem opp på sykkelen som jeg ofte opplever, nemlig at jeg får ubehag under føttene etter å ha syklet en godt stykke. Dette er nok mer føttene mine enn det er skoene, men det er så frustrerende! Er det noen av dere som har det på samme måte? At dere får ubehag under føttene, spesielt under fremste del , mot yttersiden. Kanskje er det fordi jeg har overpronasjon ( plattfot ), kanskje er det ødemet…jeg tviler på at det er skoene når det skjer uansett sko egentlig. Jeg må høre med fysioterapeuten, og de på Blatchford om de kan ha noen råd. Jeg hadde et håp om at jeg ikke fikk dette med nye sko, men det kom etter at jeg hadde syklet ca en halv mil. Holdt ut mila, men det var bare så vidt…beina er heller ikke gode akkurat nå, så er kanskje en kombinasjon av mye…men hadde ønsket meg et par sko hvor dette ikke skjedde, men det er kanskje å ønske for mye…tips mottas med takk.

Ha en nydelig 1.påskedag. Jeg hadde planlagt en tur ut i dag, men her i sør er det meldt regn, så da blir det nok å finne på noe her hjemme.

Vi blogges til lørdag! Besøk gjerne nettbutikken min : https://enstorrelseforstor.no/

8 kommentarer
    1. Huff ja… sko😏 Har utallige par med sko, noen er solgt videre og noen står i skapet og kan ikke brukes. Men… av de jeg bruker er det få om enn ingen som er helt perfekte. Plattfot, hallux valgus, Mortons nevrom og polynevropati gjør at det å finne gode sko er vanskelig. Må ha tykke såler, god støtte og plass for min hallux… Får tilskudd til innleggssåler og sko gjennom nav, og det hjelper jo noe. Str 41 og er 165 cm høy, mine ben skulle jo vært små og nette😏😅

      1. Sko har jeg også mye av, men ofte kan jeg ikke ha de på lenge av gangen. Ødemet er ikke glad i pensko med litt hæl feks. Veldig kjedelig for meg som liker å pynte meg. Jeg får også tilskudd fra NAV til spesialsko, men jeg blir aldri fornøyd med de 🙁 Nå skal vi prøve igjen for å se om vi lykkes. I hverdagen bruker jeg ofte Gaitline. De er jeg veldig fornøyd med, men joggesko, det er vanskelig 🙁

      2. Hei.
        Jeg har polynevropati og tynnfibernevropati. Har jeg rett på å få dekt sko gjennom nav? Kjøper mange par sko i året for å prøve ut. Kjøper ofte 2 størrelser større enn det jeg bruker for å unngå sår og trykk.
        Kjøper sko fra Gudrun Sjødén da de har skinnsko som både har god såle og modell.

    2. Nei, det med gode sko er et puslespill å skal lete i…jeg plages med at jeg skeivgår og har en veldig dårlig rygg, pluss at jeg plages med polynevropati, (tykke puter under føttene), men jeg fant for noen år siden Gaitline, det er norske sko, å helt utrolig gode å gå i, de er dyre, men vel verdt å sjekke ut..
      Lykke til, enklere liv har de…

      1. Jeg bruker Gaitline daglig. Fantastiske sko! Dyre, men de absolutt beste skoene for mine føtter. Det jeg sliter mest med er joggesko når jeg er på trening. Spesielt når jeg sykler og går på mølla, så får jeg ganske kjapt ubehag under føttene. Jeg har trodd at det var skoene, men det er kanskje bare slikt jeg må leve med….

    3. Hei, Heidi!
      Trasig at sko/føtter volder deg vondt. Særlig når alt ellers ligger så til rette for trening, og så er det sko/føtter som gjør det vondt.
      Jeg har, som du, prøvd ut mye ulikt, før jeg fant ut at Sketcher sko er det optimale for trening for meg: kjempegod demping, lette sko, god hælkappe og gode i formen. De er store i str., så jeg måtte gå et nummer ned. De har stort utvalg og masse fine farger.Se på nett:https://skechers.no/collections/sko-til-damer
      Lykke til! Mvh Sigrun

      1. Hei Sigrun!
        Sliter veldig med ubehag under føttene når jeg trener, og det er så frustrerende. Når jeg har syklet, eller har gått en distanse, så starter det, så det er nok mer føttene enn skoene vil jeg tro. Men det jeg skal nå, det er å prøve Skechers 🙂 Nå er det så mamge som anbefaler de så varmt, at de må testes ut. Jeg trodde ikke de hadde sko til trening, men mer hverdagssko, men der tok jeg feil 🙂 Har sendt en mail til Skechers for å høre hva de vil anbefale til mine føtter. Regner med at noen der har god kunnskap. Vi har faktisk også fått en egen Skechers butikk her i Kristiansand fant jeg ut, så da kan jeg jo ta turen ned dit. Jeg må nok ha herremodell da jeg har store føtter, men håper de har litt farger til menn også. Takk for tipset!

    4. Hei, første gang her. Fant deg via Dagbladet (er evig singel og har litt for mange kilo).

      Jeg har nærmest gitt opp skoprøvingen og har tatt en litt annen rute, jeg fikk nemlig en mobilitetsscooter fra legen/NAV. Det har reddet livet mitt. Jeg bor i Skien og her er det greit nok bussnettverk, men der jeg bodde før var det en 800m en vei til matbutikken opp og ned bakker og jeg måtte sitte på en benk både når jeg kom og når jeg gikk. Jeg var og er ofte på besøk på steder der det ikke er busstopp rett utenfor, men som jeg kommer meg helt flott til med scooteren. Eneste problem er kulde og forferdelig vind-regn! (Begge deler og hver for seg). Da har jeg fått friheten til å kjøpe de skoene jeg vil ha, hverdagsskoene må bare “holde ut” en god runde på MENY, så er jeg fornøyd. Dette er selvfølgelig ikke løsningen for alle, men for meg som ikke har førerkort, så var det en fantastisk løsning.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg