De første sprøytestikkene

De første sprøytestikkene er satt. For hvert stikk jeg setter, så er det et håp. Et håp om at innholdet i denne sprøyta kan hjelpe meg.

Denne uken startet jeg på Saxenda som sprøyten heter. Saxenda er godkjent for å hjelpe personer med fedme, overvekt og vektrelaterte helseproblemer. Dette legemiddelet kan fastlegen skrive ut på blå resept, men det er et legemiddel det må søkes individuell refusjon på. Det betyr at søknaden fra fastlegen må via Helfo.

” Alle ” kan ikke få Saxenda. Ut i fra det jeg har lest, så skal man ha en BMI på over 27, men så kommer også dette med vektrelaterte helseproblemer inn i bildet. Da snakker vi bla om diabetes 2. Derfor er dette noe man skal ta en diskusjon med fastlegen rundt. Jeg tenker det er viktig at det finnes krav og grenser for at man skal kunne få sprøyta. Samtidig så er det jo også viktig å understreke at man bør ha en plan før man starter opp med medisinen. Med å ha en plan, så betyr det at man ikke bare kan leve som før, lene seg tilbake, og vente på resultatene. Man må som ved andre vektrelaterte opplegg, endre. Man må ha en plan for mer aktivitet og trening, og man må ha en plan for endringer i kosten. I løpet av døgnet bør man gå i minst 30 minutter, eller trene hardt (høy puls) i 5-15 minutter. Helst begge. Mirakelkuren er ennå ikke oppfunnet mot fedme, så Saxenda er naturlig nok heller ikke et mirakelmiddel, og man skal redusere kaloriene, og øke den fysisk aktiviteten. Selv med store helseutfordringer, så kan de aller, aller fleste gjøre noe aktivitet. Man må bare legge en treningsplan som passer ens egen helse. Og husk at alt er bedre enn ingenting.

Saxenda inneholder virkestoffet liraglutid, og dette virkestoffet påvirker appetitten. Kjernen av Saxendas virkemåte er appetittnedsetning, som vi vet er et svært viktig for mange av oss som sliter med overvekt. Mange av oss kjenner til det å overspise og ignorere kroppens metthetssignaler. Får man kontroll på appetitten og kaloriinntak, så vil man oppleve å gå raskere ned i vekt. Jøran Hjelmesæth, som er professor ved Universitet i Oslo og leder av Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst mener at medisinen har et stort potensial til å hjelpe folk ned i vekt og vedlikeholde vekten. Hjelmesæth er også klar på at Saxenda ikke er en vidundermedisin, men et nyttig hjelpemiddel.

Saxenda er en sprøytepenn hvor man trapper opp gradvis med større og større dose. Jeg har nettopp startet, og startdosen er på 0,6 mg. Hver uke skal man øke til man når maxdosen på 3 mg. Jeg skal stå på 0,6 i noen dager til, så jeg er helt i startfasen. Foreløpig har jeg ikke de store erfaringene å fortelle om, men jeg merker nok litt dette med metthetsfølelse. Denne håper jeg blir sterkere, og mer merkbar når jeg nå snart skal øke på dosen. Ingen bivirkninger ennå, men igjen, jeg er helt i starten.

Vanlige bivirkninger av Saxenda er kvalme, diaré, forstoppelse, hodepine, oppkast, lavt blodsukker, nedsatt appetitt, opprørt mage, tretthet, svimmelhet, magesmerter og endringer i enzymets (lipase) nivåer i blodet. Kvalme er mest vanlig når du først begynner med Saxenda, men reduseres over tid hos de fleste, ettersom kroppen blir vant til medisinen. Jeg har ikke kjent på kvalmen etter de første sprøytestikkene, men det kan jo absolutt komme.

I og med at jeg har kjent litt på denne metthetsfølelsen, så har jeg tro på at den vil bli sterkere utover i opptrappingen. Og med en tidlig metthetsfølelse når jeg spiser, så sier det seg selv at mindre kommer inn i munnen min, og ned i magen. Så der er jeg utrolig spent på dagene fremover.

Jeg tror ikke at sprøyta vil få meg til å rase ned i vekt. Jeg er det man kaller en veldig forsiktig optimist. Det er ikke sikkert den fungerer i det hele tatt på meg. Vi mennesker er forskjellige i forhold til hvordan vi  reagerer på medisiner. Jeg krysser alt jeg har for at jeg er blant de heldige, og at den har en hjelpende effekt sammen med all treningen min. Jeg tror vel man skal avslutte behandlingen etter 16 uker etter man har kommet til maxdosen dersom man ikke har gått ned minst 4 % av startvekten. Jeg vet at veldig mange har hatt en veldig god effekt. Jeg har lest om personer som har mistet både 20 og 30 kg. Ei venninne nærmer seg 20 på 10-12 mnd. Jeg har selvsagt også lest om de som ikke har særlig effekt. I en undersøkelse som er gjort blant overvektige som har satt denne sprøyta, så viste den at blant de 1300 personene som deltok i studien, så gikk man ned 15 kg i snitt på et år. Det er gode resultater! Det er også viktig å legge til at man ikke må ha diabetes type 2 for å kunne få denne sprøyten, men man må være ” feit nok. ”

Nå er jeg spent på tiden fremover. Ingenting hadde vært bedre enn om denne sprøyta faktisk kunne hjelpe meg med å gå ytterligere ned i vekt. Jeg tar gladelig dette stikket hver dag dersom det vil hjelpe meg i kampen mot kiloene. Jeg føler vel at jeg ikke alltid er blant de heldige, så derfor er jeg veldig forsiktig optimist. Jeg skal fortsette å trene like mye, og jeg skal bli flinkere i forhold til kosten. Sprøyta motiverer meg faktisk til å endre litt på tankene rundt hva, og hvordan jeg spiser. Det er her jeg nok vil kunne oppnå mest, men jeg håper sprøyten vil kunne hjelpe meg ytterligere, og gi meg den viktige boosten som jeg virkelig trenger nå.

Fortsettelse følger…..

 

16 kommentarer
      1. Hei. Og hvor har jeg skrevet det? Jeg har vel kun skrevet det som ligger som fakta for å få sprøyten. Det er fedme, overvekt, og helserelaterte vektproblemer. Jeg skriver vel ganske tydelig at dette er noe man må diskutere med fastlegen? Det er jo faktisk fastlegen som avgjøre, og deretter gjennom vedtak fra Helfo. Jeg skriver vel at ikke ” alle ” kan få Saxenda, og det er jo også fakta. Ser ikke helt hva jeg har skrevet som får deg til å reagere….

    1. Kjære Heidi !
      Blir sur på dine veine. Dersom folk ikke gidder å lese bloggen din kan de la være å kommentere !
      Jeg har pakken med Saxenda i kjøleskapet, har time hos legen denne uka.
      Grugleder meg.
      Vi får krysse fingrene for hverandre ❤️

      1. Kjære Astri!
        Takk! Dessverre så er det alltid noen som kommenterer litt sånn ut fra det blå, og som ikke har lest det jeg skriver godt nok, men heldigvis ytterst få på min blogg.
        Så spennende at du også skal prøve Saxenda! Jeg skal ta den for fjerde dagen i dag, og i dag jeg jeg merket godt at jeg ble mett lenge før jeg vanligvis hadde blitt det. Håper det fortsetter, og at effekten kanskje blir enda sterkere etter hvert som dosen økes. Kjenner ingen bivirkninger til nå, men det kan vel sikkert komme…
        Masse lykke til! Vi får absolutt krysse fingrene for hverandre <3

    2. Så bra at du er kommet igang med sprøyta👍 Et lite tips å ta med er å være flink til å drikke vann! Du føler ikke tørst på samme måte som før og jeg opplevde faktisk å bli dehydrert.
      Dette blir bra🤗 å denne gangen håper jeg for din del at du vil få god hjelp av sprøyta!
      Jeg heier på deg👏🏻👏🏻

      1. Hei Eva! Ja, det er spennende å være i gang. Jeg er veldig forsiktig optimist. Jeg skal ta den for fjerde dagen i dag, og det jeg merket veldig godt i dag var at da jeg hadde spist ca halvparten av det jeg pleier til lunsj, så var jeg veldig mett, og veldig fornøyd, og stoppet der. Takk for tips om å drikke mye vann. Drikker vel 2-3 liter til dagen, men kan sikkert drikke mer også. Når på døgnet tar du sprøyten? Jeg har tatt den på kvelden, men lurte på å bytte til dag, men det har kanskje lite å si når man tar den. Leste at man måtte ta den på samme tid hver dag, men der er det vel litt slingringsmonn…. Håper det blir bra dette. Krysser det jeg har.

    3. Jeg har brukt saxenda men den hadde dessverre ikke noen effekt på meg. Ble mye kvalm og kjente metthetsfølelse, men ikke noe nedgang, sluttet etter 2 mndr.

      1. Synd den ikke hadde effekt. Må innrømme at jeg er veldig spent, men jeg er ikke der at jeg tror jeg kommer til å rase ned i vekt. Veldig forsiktig optimist. Kjenner på metthetsfølelsen, men ingen bivirkninger pr nå, men er kun på dag 6. Funker den blir jeg veldig glad, og så blir jeg nok også skuffet om den ikke funker, må innrømme det.

    4. Lykke til, Heidi ! Holder tommene for at dette funker for deg selv om det ikke gjorde det for oss. 🙂

      1. Tusen takk, Nannah! Er veldig forsiktig optimist. Funker den blir jeg veldig glad, og funker den ikke, så blir jeg nok ganske skuffet. må innrømme det. Hadde virkelig trengt noe som fungerte, for nå er jeg inne i en litt vanskelig periode. Er kun på dag 6. Kjenner metthetsfølelsen, men ingen bivirkninger ennå…men det kan jo komme…

    5. Hei, jeg har begynt på uke tre, å noe er så smått begynt å skje i forhold til vekt, så dette er spennende, jeg sliter litt med kvalme, å det er ubehagelig når jeg skal trene hos fysioterapeut, må kanskje få kvalmestillende…..men uansett lykke til..

      1. Jeg er nå på andre uken. Nettopp økt fra 0,6 til 1,2. Ingen bivirkninger, eller magen er nok blitt noe følsom for hva jeg spiser. Merker metthetsfølelsen, og det gjør at jeg naturlig velger å spise mindre…men hva vekten sier, det skal bli spennende å se. Jeg må faktisk kjøpe meg ny vekt da den gamle som virkelig er gammel har sluttet å virke. Masse lykke til videre, Elinor!

    6. Hei, har du merket noe til. du blir mere oppblåst i ansiktet av saxenda? Det har tydeligvis jeg blitt.

      1. Hei! Oi, kan det være saxenda som gjør det? Har i det siste følt meg mer oppblåst i nettopp ansiktet 🙁 Eller både ansikt og hals. Har ikke helt skjønt hva som skjer, for jeg har endret ansiktsform. Visst det er en bivirkning, så er den utrolig kjip 🙁

    7. Lykke til med Saxenda. Prøver selv Mysimba. God metthetsfølelse. Et lite tips som kan være verdt ta med seg, når nålen på vekta beveger seg lite. (kan godt tenkes du er obs på det da.) Ta jevnlig mål på midje hofter og byste. Så kanskje selv om Ikke vekten minker så minker du kanskje allikevel. 😊

      1. Hei! Tusen takk! Øker til 1,8 mg i morgen, og da er det min tredje uke. Jeg har en god metthetsfølelse. Takk for tips om å måle. Jeg trodde jeg hadde ei vekt som fungerte, men det hadde jeg ikke, så har kjøpt ny vekt, men sånn sett gått glipp av noen veiedager. Føler meg mindre stinn enn før…føler noe har skjedd uten at jeg tror at jeg har gått ned en masse. Jeg har målt lenge, men ikke i sommer, så da skal jeg starte opp å måle igjen fra i morgen av. Lykke til med Mysimba 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg